האם אמרינן ספק דאורייתא לחומרא כשאין ודאי קיום

כוכב מיעקב

חבר חדש
הצטרף
30/9/25
הודעות
63
עתה באתי על דברי תורה, (כעין המשך על האשכול שהאריכו מכבר בענין התכלת), בדיון יסודי ומעניין (ועשיתי חיפוש קצר לראות אם נגעו בזה באשכול ההוא, ולא מצאתי שדיברו בזה, ואולי פספסתי אותו. ואלו מהחברים שעברו על אותו אשכול, נא לתקן אותי אם טעיתי, וכבר דנו בזה שם).
והוא כדלהן:
מסופר שפעם משיהו (כמדומני שראיתי כתוב איפה שהוא שזה היה האדמו"ר מראדזין עצמו, או אולי ע"י שליח שלו) שאל את הגאון מבריסק רבי חיים הלוי סאלאוויצ'יק זצוק"ל, מדוע הוא אינו שם תכלת בציציותיו, הרי עכ"פ הוי ספק שמא היא התכלת האמיתי, וספק דאורייתא לחומרא. והשיב לו הגר"ח, שיש לקיים מצוה מדין ספק דאורייתא לחומרא, רק כאשר על ידי שיחמיר עתה, יתקן שכעת יצא בוודאות מהספק.
(לדוגמא, מי שמסתפק אם בירך ברכת המזון או אם קרא קריאת שמע או לא, שהינם מצוות עשה דאורייתא, הדין הוא שחייב לחזור ולברך\ולקרוא מפני שספק דאורייתא לחומרא. והנה אחרי שיברך עתה על ברכת המזון או שיקרא קריאת שמע, הרי עתה בודאי קיים את המצוה, זה נקרא שיש ודאי קיום).
אבל אם גם כשמקיים את המצוה מחמת הספק, עדיין נשאר הספק על מקומו לעולם, בזה לא נאמר דין ספק דאורייתא לחומרא.
והכא בתכלת הרי אפילו אם יטיל תכלת בציציות, עדיין מי אמר בוודאות שזהו התכלת האמיתי, ואינו ודאי שמקיים מצות תכלת, ולא יצא מכלל ספק. ובכה"ג שאין ודאי קיום, לא אמרינן ספק דאורייתא לחומרא.

והנה בשו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' א) להרה"ג ר' יצחק יוסף שליט"א, בתשובתו בענין תכלת, הביא לדברי הגר"ח הנ"ל, כתשובה מוצאת לשואל אחד ששאל מדוע לא סבר מרן הגרע"י ושאר הגדולים, שבזמנינו יש להשים תכלת בציצית, כי ספק דאורייתא לחומרא.

אך לענ"ד יש לי ראיה שמרן הגאון רבנו עובדיה יוסף זיע"א, לא סבירא ליה כלומר לא שמיע ליה, כיסודו של הגר"ח מבריסק הנזכר.
שהרי בשו"ת יביע אומר (ח"ג יו"ד סי' יג אות ח), ובשו"ת יחוה דעת (ח"ג סי' ע) [וע"ע בהליכות עולם ח"ח עמוד קפו], מביא מרן הגרע"י להלכה מה שכתב בספר תוספת חיים על החיי אדם (כלל סט אות ד) דיש לעמוד מפני ספק זקן משום דהוי ספק דאורייתא ולחומרא. ע"ש.
והרי לכאורה גם אחרי שיעמוד האדם מפני ספק זקן, עדיין נשאר הספק במקומו, ואינו ודאי שהוא זקן שצריך לקום מפניו. וא"כ מדוע הוי ספק דאורייתא לחומרא.
ומבואר שלא ס"ל למרן הגרע"י כיסודו של הגר"ח מבריסק הנ"ל.

אשמח לדעת מה יש לחברים היקרים לומר, להוסיף, לדחות, להביא ראיה, להביא סיוע, וכו', על כל הכתוב.
 
עתה באתי על דברי תורה, (כעין המשך על האשכול שהאריכו מכבר בענין התכלת), בדיון יסודי ומעניין (ועשיתי חיפוש קצר לראות אם נגעו בזה באשכול ההוא, ולא מצאתי שדיברו בזה, ואולי פספסתי אותו. ואלו מהחברים שעברו על אותו אשכול, נא לתקן אותי אם טעיתי, וכבר דנו בזה שם).
והוא כדלהן:
מסופר שפעם משיהו (כמדומני שראיתי כתוב איפה שהוא שזה היה האדמו"ר מראדזין עצמו, או אולי ע"י שליח שלו) שאל את הגאון מבריסק רבי חיים הלוי סאלאוויצ'יק זצוק"ל, מדוע הוא אינו שם תכלת בציציותיו, הרי עכ"פ הוי ספק שמא היא התכלת האמיתי, וספק דאורייתא לחומרא. והשיב לו הגר"ח, שיש לקיים מצוה מדין ספק דאורייתא לחומרא, רק כאשר על ידי שיחמיר עתה, יתקן שכעת יצא בוודאות מהספק.
(לדוגמא, מי שמסתפק אם בירך ברכת המזון או אם קרא קריאת שמע או לא, שהינם מצוות עשה דאורייתא, הדין הוא שחייב לחזור ולברך\ולקרוא מפני שספק דאורייתא לחומרא. והנה אחרי שיברך עתה על ברכת המזון או שיקרא קריאת שמע, הרי עתה בודאי קיים את המצוה, זה נקרא שיש ודאי קיום).
אבל אם גם כשמקיים את המצוה מחמת הספק, עדיין נשאר הספק על מקומו לעולם, בזה לא נאמר דין ספק דאורייתא לחומרא.
והכא בתכלת הרי אפילו אם יטיל תכלת בציציות, עדיין מי אמר בוודאות שזהו התכלת האמיתי, ואינו ודאי שמקיים מצות תכלת, ולא יצא מכלל ספק. ובכה"ג שאין ודאי קיום, לא אמרינן ספק דאורייתא לחומרא.

והנה בשו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' א) להרה"ג ר' יצחק יוסף שליט"א, בתשובתו בענין תכלת, הביא לדברי הגר"ח הנ"ל, כתשובה מוצאת לשואל אחד ששאל מדוע לא סבר מרן הגרע"י ושאר הגדולים, שבזמנינו יש להשים תכלת בציצית, כי ספק דאורייתא לחומרא.

אך לענ"ד יש לי ראיה שמרן הגאון רבנו עובדיה יוסף זיע"א, לא סבירא ליה כלומר לא שמיע ליה, כיסודו של הגר"ח מבריסק הנזכר.
שהרי בשו"ת יביע אומר (ח"ג יו"ד סי' יג אות ח), ובשו"ת יחוה דעת (ח"ג סי' ע) [וע"ע בהליכות עולם ח"ח עמוד קפו], מביא מרן הגרע"י להלכה מה שכתב בספר תוספת חיים על החיי אדם (כלל סט את ד) דיש לעמוד מפני ספק זקן משום דהוי ספק דאורייתא ולחומרא. ע"ש.
והרי לכאורה גם אחרי שיעמוד האדם מפני ספק זקן, עדיין נשאר הספק במקומו, ואינו ודאי שהוא זקן שצריך לקום מפניו. וא"כ מדוע הוי ספק דאורייתא לחומרא.
ומבואר שלא ס"ל למרן הגרע"י כיסודו של הגר"ח מבריסק הנ"ל.

אשמח לדעת מה יש לחברים היקרים לומר, להוסיף, לדחות, להביא ראיה, להביא סיוע, וכו', על כל הכתוב.
כמדומה שאפשר לחלק ששם עשית קימה והידור בוודאי רק עדיין נשאר הספק האם היית מחויב בזה או לא
אבל כאן יש ספק האם עשית כלל שאולי אי''ז תכלת כלל וכשנשאר ספק האם עשית את העשייה של התורה בכלל בזה ל''א סד''ל.
 
רק כאשר על ידי שיחמיר עתה, יתקן שכעת יצא בוודאות מהספק.
יהודי שיש לפניו תפילין ספק כשרות, אינו צריך להניחם כי לא בוודאי יצא יד"ח המצווה?

הסברא נותנת שצריך להניח. וכן בשאר המצוות כגון אתרוג, שיש לו ספק מורכב, לא יטלנו?!

והנה דוגמאות שלא כך:
פסק השלחן ערוך (סי' כז סעי' יא) גבי אורך הרצועות בתש"ר: "אם פיחת משיעור אורך הרצועות ורחבן, אם אינו מוצא אחרות, מניחן כמות שהן עד שימצא אחרות כשיעור" כתב המשנ"ב שלא יברך. ע"ש. הרי שיתכן שכלל לא מברך ובכל זאת צריך להניחן כך.
פסק השלחן ערוך (סי' לב סעי' לז) גבי עור הבתים אם צריך לשמה: "צריך שיהיה מעובד לשמו היכא דאפשר". כתב המג"א בשם הב"ח שיניחם בלא ברכה [אלא שאיהו ניהו פליג וס"ל שיכול לברך]. עכ"פ חזי' דליתא להאי כללא שיקיים רק אם בטוח שיוצא, ואולי יש לדחות שקרוב לוודאי שיוצא.

ויש עוד כעין אלו שיש ספק בכשרותן ובכל זאת צריך להניח ולקיים את אותה מצווה מסופקת.
 
יהודי שיש לפניו תפילין ספק כשרות, אינו צריך להניחם כי לא בוודאי יצא יד"ח המצווה?

הסברא נותנת שצריך להניח. וכן בשאר המצוות כגון אתרוג, שיש לו ספק מורכב, לא יטלנו?!

והנה דוגמאות שלא כך:
פסק השלחן ערוך (סי' כז סעי' יא) גבי אורך הרצועות בתש"ר: "אם פיחת משיעור אורך הרצועות ורחבן, אם אינו מוצא אחרות, מניחן כמות שהן עד שימצא אחרות כשיעור" כתב המשנ"ב שלא יברך. ע"ש. הרי שיתכן שכלל לא מברך ובכל זאת צריך להניחן כך.
פסק השלחן ערוך (סי' לב סעי' לז) גבי עור הבתים אם צריך לשמה: "צריך שיהיה מעובד לשמו היכא דאפשר". כתב המג"א בשם הב"ח שיניחם בלא ברכה [אלא שאיהו ניהו פליג וס"ל שיכול לברך]. עכ"פ חזי' דליתא להאי כללא שיקיים רק אם בטוח שיוצא, ואולי יש לדחות שקרוב לוודאי שיוצא.

ויש עוד כעין אלו שיש ספק בכשרותן ובכל זאת צריך להניח ולקיים את אותה מצווה מסופקת.
אתה צודק
אבל באמת
צריך להגיד בר' חיים
שיש חיסרון ידיעה שבזה בוודאי צריך לקיים מספק
אבל בתכלת אי''ז חיסרון ידיעה בעלמא אלא שהוא ספק לכל העולם שאינו יכול להתברר
ובפרט שנח' בו הפוסקים ובזה אמר הגר''ח שאין עניין לספק דאורייתא
ולפי''ז יש לדחות את קושיית הרב לעיל מזקן ששם הוי חיסרון ידיעה בעלמא
 
יש שו''ע מפורש בהלכות ראש השנה, שעדיף ספק תקיעות מוודאי תפילה
 
אין כוונת הבית הלוי שאין צורך לקיים דין ספק דאורייתא אם עדיין ישאר ספק, וכמו שמוכח בכמה מקומות וחלקם הובאו לעיל.

כוונת הבית הלוי היא שבדין ספק דאורייתא לחומרא יש עליך דין לצאת מידי הספק. ולכן, אף במקרה שלא ודאי שיצא ידי חובה, מ"מ אם יצא מידי הספק שעשה כל שמוטל עליו לעשות, מוטל עליו לעשות מפני הספק. וכגו' מה שפסק בשו"ע (או"ח תקצ"ג) "אבל תשר"ת, תש"ת, תר"ת אין מעכבין זה את זה, ואם ידע לעשות אחד מהם או שנים, עושה". והטעם כנ"ל, שהרי עשה כל מה שמוטל עליו לעשות, ושוב אינו בספק כלל.

משא"כ לגבי פתיל תכלת, אף אם ילבש את התכלת עדיין הוא נמצא בספק, שמא האופן השני הוא הנכון בקיום המצוה.
 
ראשי תחתית