מרנן ורבנן
חבר קבוע
לא באותו הרמה של נשיא ארה"ב, בכלל.סמכויות יש לכל ראש ממשלה, אז תברך על כולם.
הוא תלוי בחברי הממשלה ובקבינט ובייעוץ המשפטי ובכנסת.
כמות המהלכים שהוא יכול להחליט עליהם לבדו - קטנה מאוד מאוד.
לא באותו הרמה של נשיא ארה"ב, בכלל.סמכויות יש לכל ראש ממשלה, אז תברך על כולם.
סמכויות יש לכל ראש ממשלה, אז תברך על כולם.
יש לטראמפ סמכות לתת הוראה להפציץ מדינה, וזה הרבה יותר מלהרוג סתם אדם. הנשיא מוגדר כמפקד העליון של הכוחות המזוינים לפי סעיף 2 לחוקת ארצות הברית. משמעות הדבר היא שהוא יכול להורות על פעולות צבאיות, כולל תקיפות אוויריות, ללא אישור מיידי מהקונגרס. נשיאים רבים – כולל טראמפ – נקטו בפעולות צבאיות חד-צדדיות מבלי לקבל אישור פורמלי מהקונגרס.
לא באותו הרמה של נשיא ארה"ב, בכלל.
הוא תלוי בחברי הממשלה ובקבינט ובייעוץ המשפטי ובכנסת.
כמות המהלכים שהוא יכול להחליט עליהם לבדו - קטנה מאוד מאוד.
גם ביבי יכול להורות על תקיפה ממוקדת או מבצע קצר, אבל יחד עם שר הבטחון ולא לבדו. בדרך כלל עם אישור הקבינט, לפעמים ללא אישור (כשמדובר במשהו חשאי או דחוף).
וזה לא ההגדרה של מלך.
אתה לא מגיב לפני שאתה קורא. יש הבדל ברור בין טרמאפ לביבי.
ויש להוסיף על כך שבמובן מסויים, ביבי לא עושה דבר ללא הסכמת טרמאפ והוא כעבד לפני רבו.
כיום (מאז 2018 כמדומני) נדרשת החלטת קבינט [אא"כ זה משהו חשאי של המוסד וכדומה שאז זה אחרת, או משהו מאוד קטן שברור שלא יוביל למלחמה רחבה יותר]גם ביבי יכול להורות על תקיפה ממוקדת או מבצע קצר, אבל יחד עם שר הבטחון ולא לבדו. בדרך כלל עם אישור הקבינט, לפעמים ללא אישור (כשמדובר במשהו חשאי או דחוף).
כמ"ש לעיל, לא.זה יש גם לביבי.
כמות של מה? של סמכויות? אני לא מדבר על מה אורך רשימת הסמכויות אלא על גודל הסמכויות הרשומות בהכבר אמרתי זה לא תלוי בכמות, כי כמו שבזמנם לא היו מברכים רק על הקיסר של רומי, כך גם היום.
אם ההגדרה של מלך היא שיכול להרוג אדם ברצונו, אז להרוג אלפים - על אחת כמה וכמה.
תחום השוואה | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|
שיטת ממשל | נשיאותית – הפרדת רשויות מלאה בין המבצעת למחוקקת | פרלמנטרית – תלות הדדית בין ממשלה לכנסת | מונרכיה – ריכוז של רוב הכוח ביד אחת |
מקור הסמכות | בחירה ישירה של העם באמצעות בחירות אלקטורליות | מינוי על ידי הכנסת לאחר בחירות כלליות | ירושה, לעיתים משיחה או מינוי אלוקי |
מעמד חוקתי | ראש המדינה וראש הרשות המבצעת גם יחד | רק ראש הרשות המבצעת | מקור הסמכות העליון, לעיתים החוק עצמו נובע ממנו |
יחסי רשויות | עצמאות גבוהה; הנשיא לא תלוי באמון הקונגרס אך מוגבל בחוק | תלוי באמון הכנסת; הכנסת יכולה להפילו באי-אמון | אין הפרדת רשויות – המלך הוא המחוקק, המבצע והשופט לעיתים |
מינוי שרים | ממנה "Secretaries" (שרים) באישור הסנאט | ממנה שרים מקרב הכנסת, באישור הכנסת | ממנה כל מי שירצה – לעיתים מקרב בני אצולה או משפחה |
חקיקה | לא יושב בקונגרס אך רשאי להציע חוקים ולהטיל וטו | משתתף ישירות בתהליך החקיקה, מציע חוקים ומוביל קואליציה | מחוקק לבדו או באמצעות יועצים; החוק נובע מרצונו |
וטו על חוקים | יש לו זכות וטו שניתן לעקוף ברוב מיוחד | אין לו וטו, הכנסת רשאית לחוקק גם נגד רצונו (אם יש רוב) | לא קיים מושג כזה – דבר המלך הוא החוק |
מדיניות חוץ | מנהל יחסי חוץ, חותם על אמנות (באישור הסנאט) | מנהל מדיניות חוץ בכפוף לממשלה ולכנסת | שליט מוחלט; קובע מדיניות חוץ ושלום/מלחמה כרצונו |
פיקוד על הצבא | מפקד עליון של הצבא ("Commander in Chief") | מנהיג מדיני וביטחוני, אך סמכויות הפיקוד נתונות לרמטכ"ל ושר הביטחון | מפקד עליון בפועל; יוצא לקרב, ממנה מצביאים, מחליט על מלחמות |
מערכת המשפט | ממנה שופטים לבתי משפט פדרליים ולעליון – באישור הסנאט | אין לו סמכות; שופטים מתמנים על ידי ועדה למינוי שופטים | לעיתים יושב בדין בעצמו או ממנה שופטים כרצונו |
סמכויות חנינה | יכול להעניק חנינה לעבירות פדרליות | הסמכות נתונה לנשיא המדינה בלבד | בידו המוחלטת – יכול להעניש או לחון כרצונו |
תלות בגורמים אחרים | כמעט בלתי תלוי, למעט בקרה משפטית וקונגרס | תלוי בקואליציה ובאמון הכנסת | אינו תלוי באיש, אלא אם מוגבל על ידי יועצים/כהונה אלוקית |
בחירה/ירושה | נבחר בבחירות כל 4 שנים, הגבלת כהונה לשתי קדנציות | נבחר עקיף – כל עוד יש לו רוב בכנסת | ירושה שושלתית או מינוי מאת העם/האל (תלוי בתרבות) |
יכולת הדחה | על ידי הליך Impeachment בקונגרס | על ידי הצבעת אי-אמון בכנסת | לרוב אין הליך הדחה מוסדר – לעיתים מהפכה או מרד |
אחריות בפני העם | ישירה – נבחר על ידי הציבור, נתון לביקורת ציבורית | עקיפה – הציבור בוחר מפלגות, לא את רה"מ עצמו | לעיתים אינו נדרש להסבר – “דין מלך אין עליו” |
תפקיד ייצוגי וסמלי | מגלם את האומה כולה כלפי פנים וחוץ | קיים נשיא המדינה לתפקיד סמלי; רה"מ דמות מעשית | מגלם את הזהות הלאומית והרוחנית של העם |
יחס לדת ולערכים | חילוני-חוקתי, כפוף לחוקה ולבית המשפט העליון | מדינה יהודית ודמוקרטית; כפוף לחוקי הכנסת ובית המשפט | לעיתים נחשב “בחיר האל”; דת ומדינה שלובים זה בזה |
כפיפות לחוק | כפוף לחוקה ולביקורת בג"ץ אמריקאי | כפוף לחוקי הכנסת ולביקורת בג"ץ | לעיתים “מעל החוק” – הוא החוק בעצמו |
אופי השלטון | ריכוז סמכות ביצועית מוגבלת באיזונים | סמכות חלקית, תלוית קואליציה ופשרות | שלטון ריכוזי מוחלט, לעיתים עריץ ולעיתים נאור |
אמצעי בקרה על כוחו | קונגרס, בית משפט עליון, תקשורת, חוקה | הכנסת, בתי המשפט, מבקר המדינה, תקשורת | אין בקרה מוסדית; בקרה על ידי כוח העם, נביאים או אלוקים (בישראל הקדומה) |
כיום (מאז 2018 כמדומני) נדרשת החלטת קבינט [אא"כ זה משהו חשאי של המוסד וכדומה שאז זה אחרת, או משהו מאוד קטן שברור שלא יוביל למלחמה רחבה יותר]
כמ"ש לעיל, לא.
כמות של מה? של סמכויות? אני לא מדבר על מה אורך רשימת הסמכויות אלא על גודל הסמכויות הרשומות בה
זה ההבדל, שאצל מלך זה בסמכות ובהסכמת הציבור ואילו בעולם הפשע הציבור לא ממש הסמיך אותם לחסל מתנגדים.מאיפה ההגדרה ההזויה הזו ?
למלך מותר להרוג אדם ברצונו ?
הוא יכול, גם ראש המאפיה הרוסית יכול, נו אז מה ?
וטראמפ יכול להרוג אדם ברצונו ?
מה השטויות האלה ?
שוב, לא כמות אלא איכותאיני יודע לאן הויכוח הזה מוביל,
איפה כתוב שההגדרות של מלך זה כמות הסמכויות שנתנו לו ?
ואיפה כתוב שכמות כשל טראמפ עליה מברכים ועל של ביבי לא ?
מאיפה ההמצאות האלה ? מהבטן ? - בסדר, אז תברכו.
זה ההבדל, שאצל מלך זה בסמכות ובהסכמת הציבור ואילו בעולם הפשע הציבור לא ממש הסמיך אותם לחסל מתנגדים.
(אם באמת ראש המאפיה הנ"ל או אחר יתפוס שטח ואנשים שם יקבלו אותו עליהם לראש ויקים מערכות שלטוניות מסודרות (והעם ייתנו לו את הסמכות לירות על אזרחים) אזי באמת ההשוואה תהיה נכונה.
שוב, לא כמות אלא איכות
מאיפה ההגדרה ההזויה הזו ?
הוא יכול, גם ראש המאפיה הרוסית יכול, נו אז מה ?
תשובת הראב"ד, הובאה בארחות חיים הלכות ברכות חלק א ובשו"ת רדב"ז חלק א סימן רצו.
לכאורה מדובר על אצלו במדינתו, ואילו אצל טראמפ זה אלפים אבל במדינות אחרות במלחמה וכדומהדן והורג במשפט, בקל וחומר מזה שיכול לתת פקודה לתקוף ולהרוג אלפים.