האם אסור לעשן, והאם המעשן חייב להפסיק???

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברך

חבר ותיק
הצטרף
17/12/24
הודעות
126
א. האם אסור לעשן, וא"כ מה האיסור.
ב. האם כל סיגריה וסיגריה אסורה, בכל שכטה הוא עובר איסור.
ג. האם חובה להפסיק.
ד. ראינו הרבה גדולים שעישנו ללא חשש.
ה. אם אסור האם מותר למנוע ממישהו לעשן.
 
מדבריך נראה שיש לך שני צדדים בעניין העישון, נשמח שתפרט מה הצד לאסור (ולפי"ז מה הצד להתיר).
 
בפשטות - מדין ונשמרתם.
השאלה אם יש איסור בסיגריה אחת, שודאי אינה מסוכנת.
ואם באחת אין שום איסור, האם בעישון של סיגריות רבות זה מצטרף לכדי מעשה אסור וכו'?
יש צד למישהו לאסור לאכול הרבה דברים מסוכרים מדין ונשמרתם?
 
יש צד למישהו לאסור לאכול הרבה דברים מסוכרים מדין ונשמרתם?
יש מקום לחלק, שמאכלים מסוכרים יש בהם תועלת, אם כי בכמות מדודה, אבל זה לא מעשה של סיכון בעצמותו.
מה שאין כן סיגריה.
 
בפשטות - מדין ונשמרתם.
השאלה אם יש איסור בסיגריה אחת, שודאי אינה מסוכנת.
ואם באחת אין שום איסור, האם בעישון של סיגריות רבות זה מצטרף לכדי מעשה אסור וכו'?
זו היתה כוונת הנדון, ובסיגריה כיון שהיא ממכרת י"ל שחמור טפי משאר ממתקים וכו'.
על אף שיש אומרים שגם בקוקה קולה יש חומרים ממכרים, לא יודע אם זה אמיתי.
 
סיגריה אחת-שתיים לא נורא.
לעשן הרבה - אסור.
יתכן שעיקר האיסור הוא להתחיל לעשן, אבל מי שכבר התחיל אין לו עוד ברירה והוא אנוס...
וא"כ באנו לשאלת תחילתו בפשיעה וסופו באונס, או לנידון המכניס עצמו לאונס וכו'.
אלא שבאמת נראה שמתחיל לעשן הוא בגדר שוטה (גיל הטיפש-עשרה כנודע), ופטור מהשלכות מעשיו.
ומה עוד דמתחיל לעשן קודם גיל עשרים ואין ב"ד של מעלה עונשין וכו'.
 
וא"כ באנו לשאלת תחילתו בפשיעה וסופו באונס, או לנידון המכניס עצמו לאונס וכו'.
אלא שבאמת נראה שמתחיל לעשן הוא בגדר שוטה (גיל הטיפש-עשרה כנודע), ופטור מהשלכות מעשיו.
ומה עוד דמתחיל לעשן קודם גיל עשרים ואין ב"ד של מעלה עונשין וכו'.
פעם אמרתי למישהו, שאין תאווה לעשן סיגריה. יש תאווה לעשן "עוד סיגריה".
כלומר, מצד ההנאה הגשמית, אין תאווה להתחיל לעשן (אא"כ יש חברה וכד'). התאווה האמיתי היא אחרי שכבר ניסית פעם אחת, אז אתה רוצה עוד.
(ולכאו' ה"ה לגבי התביעה על האדם. כמו שלא תובעים את האדם ע"כ שלא קם בבוקר בזמן, אלא ע"כ שהלך לישון מאוחר. ככה לא יתבעו ע"כ שהיה לו תאווה ועישן עוד סיגריה, אלא ע"כ שפתח פתח והתחיל לעשן, ולפתח חטאת רובץ).
 
לפי הרב וואזנער יש איסור גורף "להתחיל" לעשן משום ונשמרתם, ומי שכבר מעשן יתחיל בתהליך גמילה ואז טוב לו.
לפי הרב משה שטרנבוך הרי זה נקרא איסור "שכבר דשו בו רבים"-ואין רואים בזה הרבה מתים בגיל צעיר וכדומה,
ולכן מותר לעשן אבל לא בכמויות.
-אגב לגבי תענית, פוסק הרב שמחה רבינוביץ בשם כמה גדולים שלעשן לשם 'הנאה' אסור אבל לשם פעולת המעיים (קרי עצירות)
מותר לעשן בתענית.-
לבריאות.
 
לפי הרב וואזנער יש איסור גורף "להתחיל" לעשן משום ונשמרתם, ומי שכבר מעשן יתחיל בתהליך גמילה ואז טוב לו.
לפי הרב משה שטרנבוך הרי זה נקרא איסור "שכבר דשו בו רבים"-ואין רואים בזה הרבה מתים בגיל צעיר וכדומה,
ולכן מותר לעשן אבל לא בכמויות.
-אגב לגבי תענית, פוסק הרב שמחה רבינוביץ בשם כמה גדולים שלעשן לשם 'הנאה' אסור אבל לשם פעולת המעיים (קרי עצירות)
מותר לעשן בתענית.-
לבריאות.
יש מ"מ?
 
אי אפשר לומר שאסור
כמובן שמי שלא מעשן צריך לראות לא להתחיל
ומי שמעשן איני חושב שההיתר משום שאנוס....
 
כן בספר פסקים ותשובות על יורה דעה בסימן ? שמדבר מעניני סכנה.
ולגבי התענית גם כתוב במפורש בסימן של "הלכות תעניות" בפסקי תשובות וראה שם בהערה
שמביא מכמה גדולים שכך עשו.
 
אי אפשר לומר שאסור
כמובן שמי שלא מעשן צריך לראות לא להתחיל
ומי שמעשן איני חושב שההיתר משום שאנוס....
כתוב במפורש בספר פסקים ותשובות.
וכך מובא בשם הרב וואזנער,
ואין חולק על כך מבין תלמידיו.
 
לא נכנס למחלוקת בין פוסקים .... האם מותר או אסור יש רבנים רבים....
בענין תענית שמעתי בשם רבנים חשובים לאסור וכן להתיר
וכל אחד ישאל וישמע לרבותיו
 
העישון הוא רעה חולה מכל בחינה אפשרית, גם נזק לסובבים, לאשה ולילדים, גם פוגע בבין אדם לחבירו כי רבים סובלים בגללו (והרבה פעמים אינו מודע לכך), גם נזק כלכלי לא מבוטל, כסף שהולך לפח, וגם נזק בריאותי ממדרגה ראשונה, עם השפעה על כל מערכות הגוף וסיכון ממשי למחלה הידועה.

ישנם הרבה משועממים שהולכים ומטרידים גדולים בבקשה לחתימה על שטויות והבלים, אבל דוקא בנושא קריטי זה לא מצא אף אחד זמן ללכת ולהחתים את כל הגדולים מקיר לקיר על איסור חמור מדאורייתא לעשן, מדין ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, וגם מדין חובל בגופו ובגופם אשתו וילדיו וסביבתו שמשחית אותם ע"י עישון פאסיבי.

עישון הסיגריות דומה בכמה עניינים לעישון סמים, בהתמכרות, בנזק הגופני (למרות שבוודאי סמים מזיקים יותר, אבל שניהם מזיקים גדולים), הנפשי והכלכלי (פעם ראיתי אדם שירד עם פיג'מה בשעה 1:00 בלילה והלך ברגל כמה קילומטרים כדי למצוא קיוסק פתוח ולקנות סיגריות), ואחד מהדברים הבולטים הוא חוסר המודעות של המעשן המכור, ושפע התירוצים שיש לו מדוע זה מותר ומדוע אין זה מזיק כלל.

ובזה יש לצטט את מרן האגרות משה (יו"ד ח"ג סי' ל"ה):

"הנה בדבר אשר התחילו איזה בחורים מהישיבה לעשן חשיש (מעראוואנא), פשוט שהוא דבר אסור מכמה עיקרי דינים שבתורה חדא שהוא מקלקל ומכלה את הגוף, ואף אם נמצאו אנשים בריאים שלא מזיק להם כל כך אבל מקלקל הוא את הדעת ואינם יכולים להבין דבר לאשורו שזה עוד יותר חמור שלבד שמונע עצמו מלמוד התורה כראוי הוא מניעה גם מתפלה וממצות התורה שעשיה בלא דעת הראוי הוא כלא קיימם. ועוד שהוא גורם תאוה גדולה אשר הוא יותר מתאות אכילה וכדומה הצריכים להאדם לחיותו ויש שלא יוכלו לצמצם ולהעביר תאותם, והוא איסור החמור שנאמר בבן סורר ומורה על תאוה היותר גדולה שיש לו לאכילה אף שהוא לאכילת כשרות, וכ"ש שאסור להביא עצמו לתאוה גדולה עוד יותר ולדבר שליכא שום צורך להאדם בזה שהוא אסור, ואף שלמלקות נימא שאין עונשין מן הדין מ"מ לאיסורא ודאי עובר על לאו זה ואיכא גם הטעם דאיכא בבן סורר ומורה שסופו שילסטם את הבריות כדאיתא בסנהדרין בפ' בן סורר (ס"ח ע"ב). ועוד שהאב והאם של אלו שמעשנין זה מצטערים מאד אשר עוברין על מצות כבוד אב ואם. ועוד איכא איסור העשה דקדושים תהיו כפירוש הרמב"ן בחומש. וגם הם גורמים לאיסורים הרבה אחרים לבד זה, סוף דבר הוא פשוט וברור שהוא מאיסורים חמורים וצריך להשתדל בכל היכולת להעביר טומאה זו מכל בני ישראל ובפרט מאלו שלומדין בישיבות".

וכן הביאו מהגרשז"א זצ"ל (נשמת אברהם ס"ק א' ד"ה שימוש, או"ח סי' קנ"ה ס"ק ב' אות ד') – "דבר שכרוך בסכנת נפשות כבר אסרו חז"ל וכן העובר עליהם ואומר הריני מסכן את עצמי ומה לאחרים עלי בכך, או אינו מקפיד על כן, עובר על איסור חמור. וכתבתי בחלק או"ח בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שלקיחת סמים בכל צורה שהיא נכללת בהגדרה זו".

ועוד בשם הגרשז"א זצ"ל (מעדני שלמה עמ' קמ"ח, דפו"ח עמ' תל"א) – "שמעתי ממרן שודאי יש איסור מצד הדין לקחת סמים [לא רק מצד ההשקפה שאין זה ראוי], משום דלקיחת סמים כמו שעושים ברחוב ודאי מזיק את גופו ואסור משום חבלת גופו דאיסור גמור הוא, ואף שלא ברור האיסור בעישון סיגריות, דעל אף שטוענים שמזיק אבל דבר זה נתקבל בעולם ואמרינן על זה שומר פתאים ה', מכל מקום בסמים דאסור בכל העולם והנתפס בזה נידון כעבריין, הוא ודאי משום שדעת כל הרופאים דהוא דבר שמזיקו ואסור".

והנה מה שכתב הגרשז"א לחלק בין סמים לסיגריות מצד שומר פתאים ה' (וכן מה שהורה הגר"מ פיינשטיין לגבי עישון, ומאידך לגבי מריחואנה), זה כבר אי אפשר לומר כיום, אחרי שידוע ומפורסם גודל הנזק בסיגריות, ורבים מתנזרים מהם. וזוהי רשימה חלקית של הנזקים מעישון סיגריות:

• מחלות לב וכלי דם: עישון הוא אחד הגורמים העיקריים למחלות כלי דם ולטרשת עורקים, וכתוצאה מכך עלולים להיגרם, בין היתר, מחלת לב איסכמית, אירוע מוחי, מחלה של כלי הדם הפריפריים ברגליים, ומפרצת באבי העורקים.

• סרטן, בעיקר סרטן הריאות, אך גם סוגי סרטן נוספים כמו סרטן הלוע, החיך והוושט, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הלבלב, הכליה והקיבה.

• מחלות בדרכי הנשימה: ברונכיטיס, אסתמה, מחלת ריאות חסימתית כרונית ואמפיזמה (נפחת הריאות).

• פגיעה בכושר הגופני.

• פגיעה בפוריות הגבר.

• פגיעה בעור הפנים: החשת ההופעה של קמטים, הופעת צבע עור אפרורי, הזדקנות מוקדמת של העור.

• תופעות אלרגיות בדרכי הנשימה ובעיניים.

• מוות פתאומי (מוות בעריסה) של ילדי מעשנים.

• אסתמה בקרב ילדי מעשנים.

אני בדרך כלל לא אוהב להעמיד אוקימתות של פעם והיום, והפוסק ההוא היה חוזר בו, וכיו"ב.

אבל בנדון דידן לית מאן דפליג שעם התפתחות הרפואה הולכים ומתבררים הנזקים הרפואיים העצומים שיש מעישון, ובזה לא שייך לצטט פוסקים קדמונים. והרואה יראה שכל מה שכתב על מריחואנה שייך בסיגריות "רגילות" שמשום מה לא נכללים בתחום הסמים.

מתהלכים אנשים בינינו, שיושבים ומחכים לצאת השבת בקוצר רוח, במקום לשבת ולהנות משבת קודש, יום המנוחה היחיד בשבוע! וזו לא התמכרות שהם נולדו איתה, אלא הם עצמם נכנסו אליה, בעיניים פקוחות, תוך שהם נגעלים מזה בתחילה, וכל זה בשביל מעט צומי וכבוד מדומה, או בלע"ז "פוזה"!

בוודאי שלא כל הרשימה שייכת בכל אדם המעשן, אלא כל הנ"ל הוא בכלל סכנה מוחשית שיכול להגיע אליה מהעישון, על סמך עובדות מציאותיות לאורך שנים. אני מאחל לכל ציבור המעשנים שלא יחלו בשום מחלה מהנ"ל, ויאריכו ימים עד 120 בבריאות.
 
ואם לא די בנתונים הנ"ל על מנת לשכנע מסוממים למיניהם, הנה עוד:

• עשן סיגריות מכיל כ־7,000 כימיקלים, מתוכם לפחות 69 מסרטנים.

• עישון הורג בין שליש לחצי מהמעשנים ומקצר את חייהם בכ־10 שנים בממוצע.

• כל סיגריה שמעשנים מורידה בין 5 ל־11 דקות מהחיים.

• עישון הורג כ־6 מיליון בני אדם ברחבי העולם בכל שנה שהם כעשירית ממקרי המוות מדי שנה בעולם. במילים אחרות: עישון אחראי - בממוצע - למקרה מוות בכל 5 שניות.

• מתוך 6 מיליון המתים בשנה יותר מ־5 מיליון מתים כתוצאה מעישון אקטיבי; יותר מ־600 אלף מהקורבנות בכלל לא מעשנים - המוות שלהם הוא תוצאה של עישון כפוי (עישון פסיבי) בסביבתם.

• 100 מיליון בני אדם מתו כתוצאה מעישון במאה ה־20. אם המגמה הנוכחית תימשך, המספרים עלולים לזנק למיליארד איש עד לסיום המאה הנוכחית.

• עישון אחראי לכ־8,000 מתים בשנה בישראל, כ־700 מהם לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי.

• בסקר של ארגון הבריאות העולמי התלוננו 35% מהישראלים כי הם חשופים לעישון כפוי.

• עישון גורם ליותר מ־480 אלף מקרי מוות בארה"ב בכל שנה. תחברו יחד את מספר מקרי המוות מסמים אסורים, מאלכוהוליזם, מתאונות דרכים ומתקריות נשק בכל שנה - ועדיין לא תגיעו למספר הזה.

ואחד כתב לי שאיסור ונשמרתם אינו אמור אלא גבי ע"ז כדכתיב "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ".

ושלחתי אותו לעיין בדברי החפץ חיים בספרו ליקוטי אמרים פרק י"ג:

"ואגב דאתי לידי אודות עישון הסיגריות, נדבר קצת אודות זה, הנה כמה רופאים גזרו אומר שכל מי שהוא חלוש אסור להרגיל את עצמו בזה שמחליש כחותיו, ולפעמים נוגע גם לנפשו, והנה דברתי כמה פעמים עם חלושי כח אודות זה, וענו לי שגם הם יודעים ומכירים בעצמם שהעישון קשה להם. אך מפני שהורגלו בזה מכבר קשה להם לפרוש מזה, ואמרתי להם מי התיר לכם להרגיל עצמיכם על כך, אמת חז"ל אמרו (בב"ק צ"ב) החובל בעצמו אעפ"י שאינו רשאי פטור (כי למי ישלם אם לא לעצמו) אבל על כל פנים הלא אמרו שאינו רשאי לחבול בעצמו, ראשית משום ונשמרתם לנפשותיכם..."

ולמעשה, עוד לפני שהגענו לחפץ חיים, את הקושיה הזו היה צריך להקשות על הגמ', גמ' מפורשת במסכת ברכות דף ל"ב, "ריקא, והלא כתוב בתורתכם רק השמר לך ושמור נפשך וכתיב ונשמרתם מאד לנפשתיכם, כשנתתי לך שלום למה לא החזרת לי שלום?" (והיה אפשר לתרץ בדרך הלצה שהשר הגוי לא יודע פסוקים... אבל מזה שהגמ' הביאה זאת ולא העירה מאומה על דבריו, מוכח שאפשר ללמוד כך את הפסוקים הללו).

ומהרש"א במקום עמד על כך, "האי קרא בשכחת התורה קמיירי כמ"ש פן תשכח את הדברים וגו' ובפ"ג דאבות שנינו כל השוכח ד"א ממשנתו כו' כאלו מתחייב בנפשו שנאמר רק השמר לך וגו' וכן האי קרא ונשמרתם מאד לנפשותיכם וגו' איירי שלא נאמין בשום תבנית פסל וגו' ולא איירי הני קראי כלל בשמירת נפש אדם עצמו מסכנה", ומתרץ: "ומיהו במסכת שבועות (לו.) דריש ליה תלמודא נמי למלתא אחריתי".

וכן בהערות הגריש"א עמד על כך, "וכן מה שמורגל בפי העולם לומר שצריך ליזהר בפקוח נפש משום ונשמרתם מאד לנפשותיכם לכאורה הוא טעות", ותירץ: "אמנם אפש"ל מנהג העולם עפ"י מה דאיתא בשבועות דכל המקלל את עצמו עובר בונשמרתם מאד לנפשותיכם חזינן מהאי ענינא דלשמור על החיים כלול בהאי קרא".

והגר"י קמנצקי (בהקדמת אמת ליעקב) כתב לתרץ באופן אחר, שבשכחת התורה למדו מ"השמר לך" שמתחייב בנפשו, וכיון שהוזהרו להשמר מכך, מוכח שאסור להסתכן.

וכן ברמב"ם (הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק יא הלכה ד) למד מהפסוק "השמר לך" (דאיירי בענין אחר, כנ"ל) על סכנת נפשות, וזה לשונו: "כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה יפה שנאמר השמר לך ושמור נפשך".

וכן בלבוש (חושן משפט סימן תכו סעיף י) כתב "הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות, והם מכלל השמר לך ושמור נפשך וגו', וקצתם נתבארו בלבוש עטרת זהב סימן קי"ו... כל העובר על דברים אלו וכיוצא בהם ואומר הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך או איני מקפיד בכך, מכין אותו מכת מרדות שהרי עבר על איסור דאורייתא דכתיב השמר לך ושמור נפשך וגו', והנזהר בהם תבא עליו ברכת טוב, ויקבל טוב מטוב".

ובתשובת נודע ביהודה תניינא (יו"ד ס"י) אוסר ללכת ליערות לצוד חיות, כי בכך מביאים עצמם לידי סכנת נפשות, "ורחמנא אמר ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

וכן בתשובת הואיל משה (סימן ט"ז) מביא שהרב מצאנז בעל דברי חיים לעת זקנתו היה חולה, ולפי פקודת הרופאים אסור היה לו לאכול הכזית מרור בליל הסדר. "לקח הצדיק כזית מרור לידו וברך בשם ומלכות: אשר קדשנו במצותיו וציונו ונשמרתם מאד לנפשותיכם והחזיר את המרור על השולחן".

וכן בתשובת חתם סופר (חלק ד' אה"ע סימן קע"ד) כתב "ואם הוא מוכה שחין, אפילו שניהם רוצים לדור זה עם זה, מכל מקום עוברים על מצוות עשה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

וכן בתשובת יביע אומר (חלק א' יורה דעה סימן ח) כתב "והן עתה ראיתי בשו"ת אבני צדק (חיו"ד סי' מט) דאזיל כל בתר איפכא, וכתב, שנ"ל שדג שנתבשל עם בשר, אסור באכילה מן התורה, בעשה ולא תעשה, וכתיב ונשמרתם מאד לנפשותיכם..."

ונקנח בתשובת יחוה דעת (חלק ה סימן לט): "מה טוב ומה נעים להימנע מעישון סיגריות בכלל בכל ימות השנה, לאחר שנתפרסם ברבים שלפי דעת גדולי הרפואה והמדע בזמנינו, העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן בריאותו של האדם. שומר נפשו ירחק ממנו. וכבר הזהירה התורה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
 
(פעם ראיתי אדם שירד עם פיג'מה בשעה 1:00 בלילה והלך ברגל כמה קילומטרים כדי למצוא קיוסק פתוח ולקנות סיגריות)
סיפור יפה בהקשר לזה שראיתי באיזה ספר על הראש"ל הרב בקשי-דורון זצ"ל.
 

קבצים מצורפים

ואם לא די בנתונים הנ"ל על מנת לשכנע מסוממים למיניהם, הנה עוד:
האמת נתונים מבהילים.
אם כי לפעמים נראה שזה ניפוחים והגזמות של קמפיינים נגד העישון

איך למשל אפשר לדעת בדיוק שמוריד ב5 עד 11 דקות?
אולי 4.5?

וכן פעם שמעתי שמי שמעשן מעט זה כן בריא כי זה עושה נחת ומרגיע בזמנים לחוצים והלחץ גם מסוכן ללב.
אבל לית מאן דפליג שזו סכנה.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית