א צעטלה
חבר חדש
- הצטרף
- 13/1/25
- הודעות
- 7
ראיתי כמה דברים מאת הרב יעקב בוצ'קובסקי שנכתבו אשתקד אחר שבועות, והנני רואה לצרפם פה לתועלת הציבור:
בחג השבועות השנה התפילה בבית הכנסת שלנו התנהלה באופן מסודר למופת. שום ילד לא הסתובב בחוץ, כולם ישבו ליד הוריהם למרות המשמר הארוך והמעייף. רק בסיום התפילה הבנתי את הסיבה לכך: הגבאי שלף מהמקפיא כמה ארגזי ארטיקים חלביים שהובטחו מראש "רק לילד שישב ליד אבא שלו במשך כל התפילה". לפני התפילה לא שמתי לב למודעה שהודיעה על כך, אך לאחר מעשה ראיתי את המודעה – מנוקדת ומסוגננת, ומבטיחה באותיות גדולות לכל ילד "ארטיק חלבי מיוחד", ומסיימת בברכה "שנזכה לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות"...
למראה הילדים המסתערים על הגבאי, אמרתי למישהו: "מה יהיה אם ביום אחד פתאום כולם יפסיקו לאהוב סוכר? כל העסק יתפרק. משמר לא יעשו – כי לא יהיה ממתק. תפילה לא יתפללו – כי לא יהיה ממתק. זה נראה שכביכול התורה ירדה מהר סיני ביחד עם טונות של סוכר"...
אין זה מן החכמה למתוח ביקורת על אנשים שעושים וטורחים מתוך כוונות טובות, ואף גורמים לתוצאות טובות. לכל דבר בעולם יש שני צדדים. מצד אחד באמת חשוב שילדים ישבו ליד הוריהם ולא יסתובבו במהלך התפילה בחוץ. חשוב גם כן שילדים ישבו וילמדו כל הלילה ולא יתרוצצו ברחבת בית הכנסת. אבל האם זה נכון לרפד את כל הדרך אל הר סיני בשכבות של צבעי מאכל? האם לא כדאי להשאיר משהו גם לבחירה האישית של הילד, שילמד גם את המושג של בחירה בין טוב לרע?
זה הרי לא נגמר בסוכר בגיל 11. זה ממשיך אחר כך כשגדלים ונעשים בחורים, בצורות אחרות, אותה הגברת בשינוי אדרת: מבצעים על כל צעד ושעל, טיולים של האיחוד, מלגות על כל דבר שבקדושה, ארוחת בוקר מפנקת למי שטורח לקום לפני זמן קריאת שמע, וכדומה. מערכת הפעלה שלמה שטורחת להעלים את המושג בחירה בין טוב לרע, המושג כמות שהוא. האם כל זה כדאי רק בגלל התוצאות החיוביות בשטח, או שזה בא על חשבון הפנימיות, במידה מסוימת? נכון, עכשיו הבחורים בקהילה לא פספסו זמן קריאת שמע, בזכות הלחמניות והשוקו. אבל מי אמר שזו המטרה העליונה?
שוב יודגש, אין הכוונה למתוח ביקורת על אנשים שעוסקים בעשיה ברוכה, אלא רק להציג צד שני שחשוב לתת עליו את הדעת: מרוב שפע של תגמולים עלולים לאבד את הדבר עצמו, את הבחירה האישית.
אולי אם לא יהיו ממתקים למי שיושב ליד אבא - באמת הילדים יאבדו סבלנות בחזרת הש"ץ של מוסף, ואולי אפילו הם ישחקו בחוץ באמצע מעשה מרכבה של ההפטרה. אבל מאידך גיסא הם יבחרו מעצמם לשבת ליד אבא בשחרית, ואולי גם בקריאת התורה, ואולי אפילו הם יבחרו להשתולל בקריאת התורה ואז אבא ישלח אותם הביתה בנזיפה, והם יעברו חוויה של בחירה, הטוב שהם כן עשו - יהיה טוב שהם בחרו בו, בכוחות עצמם. אולי זה עדיף?
מי אמר שהמטרה העליונה שלנו היא לראות בית כנסת מתפקד בליל שבועות? אולי המטרה היא שמי שנשאר ער ילמד בעצמו לבחור בלימוד תורה? גם אם חצי מהילדים יתבטלו חצי לילה – אולי זה שוה לנו כדי שהחצי שכן לומד ברצינות יעשה זאת בכוחות עצמו, או שגם אלה שמתבטלים מהשעה שתים – ילמדו עד שתים בכוחות עצמם? האם בניית מערכת של "תכניס סוכר ויצא שטייגען" נחשבת הצלחה? אני לא יודע, רק מעלה צד שני.
בחג השבועות השנה התפילה בבית הכנסת שלנו התנהלה באופן מסודר למופת. שום ילד לא הסתובב בחוץ, כולם ישבו ליד הוריהם למרות המשמר הארוך והמעייף. רק בסיום התפילה הבנתי את הסיבה לכך: הגבאי שלף מהמקפיא כמה ארגזי ארטיקים חלביים שהובטחו מראש "רק לילד שישב ליד אבא שלו במשך כל התפילה". לפני התפילה לא שמתי לב למודעה שהודיעה על כך, אך לאחר מעשה ראיתי את המודעה – מנוקדת ומסוגננת, ומבטיחה באותיות גדולות לכל ילד "ארטיק חלבי מיוחד", ומסיימת בברכה "שנזכה לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות"...
למראה הילדים המסתערים על הגבאי, אמרתי למישהו: "מה יהיה אם ביום אחד פתאום כולם יפסיקו לאהוב סוכר? כל העסק יתפרק. משמר לא יעשו – כי לא יהיה ממתק. תפילה לא יתפללו – כי לא יהיה ממתק. זה נראה שכביכול התורה ירדה מהר סיני ביחד עם טונות של סוכר"...
אין זה מן החכמה למתוח ביקורת על אנשים שעושים וטורחים מתוך כוונות טובות, ואף גורמים לתוצאות טובות. לכל דבר בעולם יש שני צדדים. מצד אחד באמת חשוב שילדים ישבו ליד הוריהם ולא יסתובבו במהלך התפילה בחוץ. חשוב גם כן שילדים ישבו וילמדו כל הלילה ולא יתרוצצו ברחבת בית הכנסת. אבל האם זה נכון לרפד את כל הדרך אל הר סיני בשכבות של צבעי מאכל? האם לא כדאי להשאיר משהו גם לבחירה האישית של הילד, שילמד גם את המושג של בחירה בין טוב לרע?
זה הרי לא נגמר בסוכר בגיל 11. זה ממשיך אחר כך כשגדלים ונעשים בחורים, בצורות אחרות, אותה הגברת בשינוי אדרת: מבצעים על כל צעד ושעל, טיולים של האיחוד, מלגות על כל דבר שבקדושה, ארוחת בוקר מפנקת למי שטורח לקום לפני זמן קריאת שמע, וכדומה. מערכת הפעלה שלמה שטורחת להעלים את המושג בחירה בין טוב לרע, המושג כמות שהוא. האם כל זה כדאי רק בגלל התוצאות החיוביות בשטח, או שזה בא על חשבון הפנימיות, במידה מסוימת? נכון, עכשיו הבחורים בקהילה לא פספסו זמן קריאת שמע, בזכות הלחמניות והשוקו. אבל מי אמר שזו המטרה העליונה?
שוב יודגש, אין הכוונה למתוח ביקורת על אנשים שעוסקים בעשיה ברוכה, אלא רק להציג צד שני שחשוב לתת עליו את הדעת: מרוב שפע של תגמולים עלולים לאבד את הדבר עצמו, את הבחירה האישית.
אולי אם לא יהיו ממתקים למי שיושב ליד אבא - באמת הילדים יאבדו סבלנות בחזרת הש"ץ של מוסף, ואולי אפילו הם ישחקו בחוץ באמצע מעשה מרכבה של ההפטרה. אבל מאידך גיסא הם יבחרו מעצמם לשבת ליד אבא בשחרית, ואולי גם בקריאת התורה, ואולי אפילו הם יבחרו להשתולל בקריאת התורה ואז אבא ישלח אותם הביתה בנזיפה, והם יעברו חוויה של בחירה, הטוב שהם כן עשו - יהיה טוב שהם בחרו בו, בכוחות עצמם. אולי זה עדיף?
מי אמר שהמטרה העליונה שלנו היא לראות בית כנסת מתפקד בליל שבועות? אולי המטרה היא שמי שנשאר ער ילמד בעצמו לבחור בלימוד תורה? גם אם חצי מהילדים יתבטלו חצי לילה – אולי זה שוה לנו כדי שהחצי שכן לומד ברצינות יעשה זאת בכוחות עצמו, או שגם אלה שמתבטלים מהשעה שתים – ילמדו עד שתים בכוחות עצמם? האם בניית מערכת של "תכניס סוכר ויצא שטייגען" נחשבת הצלחה? אני לא יודע, רק מעלה צד שני.