הראש''ל הרב יצחק: יש רק 3 ישיבות שלומדות אליבא דהלכתא: יצחק ירנן כסא רחמים וחזון עובדיה

באנר תרומה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
1746547080434.jpeg
 
זה מהתקופה שהיה מגיע פעם בשנה לכסא רחמים למסור שיעור במקום אביו?
ולאחר שבני הישיבה לא נושאים פנים בהלכה, הפסיק להגיע,
והגיע אחיו ר' דוד?

כמדומה שמעולם הוא לא מסר שיעור בישיבה (אולי בכולל),
הוא היה מגיע לבחון את הבחורים, וגם זה נראה לי שלא קרה הרבה.
מרן הגר"ד רגיל להגיע פעם בשנה בתקופת היא"צ של הגר"מ לוי זצ"ל, והוא מוסר שיעור לכלל בני הישיבה.
 
כמדומה שמעולם הוא לא מסר שיעור בישיבה (אולי בכולל),
הוא היה מגיע לבחון את הבחורים, וגם זה נראה לי שלא קרה הרבה.
מרן הגר"ד רגיל להגיע פעם בשנה בתקופת היא"צ של הגר"מ לוי זצ"ל, והוא מוסר שיעור לכלל בני הישיבה.
מרן הגר"ד באמת מצוי שם רבות עוד מצעירותו ועד לימים אלו, ביקורים ושיעורים ומבחנים ודרשות, הן בצמוד למרן זצוק"ל והן לבדו.
אחיו יש תמונה - שלהבנתי נדירה - מבחן שלו שם
 
מרן הגר"ד באמת מצוי שם רבות עוד מצעירותו ועד לימים אלו, ביקורים ושיעורים ומבחנים ודרשות, הן בצמוד למרן זצוק"ל והן לבדו.
אחיו יש תמונה - שלהבנתי נדירה - מבחן שלו שם
תמיד חיבבו שם את עומק עיונו כנודע
 
מרן הגר"ד באמת מצוי שם רבות עוד מצעירותו ועד לימים אלו, ביקורים ושיעורים ומבחנים ודרשות, הן בצמוד למרן זצוק"ל והן לבדו.
אחיו יש תמונה - שלהבנתי נדירה - מבחן שלו שם
תמיד חיבבו שם את עומק עיונו כנודע

אני חושב שמרן הגר"ד הוא אחד מהיחידים, אם לא היחיד, שאני זוכר לפחות מה-15 שנה האחרונות, שמרן הגר"מ מאזוז היה נוכח בעצמו בשיעורים שמסר מדי פעם בישיבה. (תקנו אותי אם טעיתי...)
באחד מהאחרונים שאני ראיתי זה היה נ"ל לפני כשנתיים או שלוש, ואז לאחר שמרן הגר"ד סיים את השיעור, הגר"מ מאזוז שבחו מאוד. ונוצר שיח ביניהם על נושא השיעור (כמדומה שזה היה בהלכות מוקצה).
ובאמת מרן הגר"מ העריכו מאוד, לא מזמן שמעתי שאמר בנושא מסויים, שהוא לומד בזה את תשובתו של מרן הגר"ד, ואם יתקבלו הדברים נעשה כמו שיפסוק...

ומגלגלין זכות על ידי זכאי, שמרן הגר"ד ממשיך את שיעורו של מרן זיע"א במוצאי שבת.
 
מרן הגר"ד באמת מצוי שם רבות עוד מצעירותו
מאיזה שנה?
גם הגר"ד שמזכיר את הגר"מ לוי בהלכה ברורה הוא כותב "ידי"נ הגר"מ לוי", האם למדו ביחד בישיבה או בכולל, האם יש התכתבויות הלכתיות, תמונות או תיעודים שהם ביחד?
 
מאיזה שנה?
גם הגר"ד שמזכיר את הגר"מ לוי בהלכה ברורה הוא כותב "ידי"נ הגר"מ לוי", האם למדו ביחד בישיבה או בכולל, האם יש התכתבויות הלכתיות, תמונות או תיעודים שהם ביחד?
לא יודע שנה מדוייקת אבל בתמונות שראיתי הוא נראה ממש ממש בצעירותו , עם זקן שחור וממש קצר.
ולא חושב שלמד ביחד עם הגר"מ לוי, הגר"מ למד בכסא רחמים (וביישוב לפני כן), יש ידידות של תורה שמקשרת את הלבבות. לגבי תיעודים משותפים אם אראה אעלה.
 
גם מרן שליט"א היה מתכתב רבות עם מרן הגרמ"מ זצוק"ל
 
התואר " ידי"נ " בהלכה ברורה בדר"כ זה לחבריו וידידיו הרבנים של יחוה דעת וחברי המכון, כמו הרב יהודה ברכה הרב אהרן דגן הרב ישראל מאיר יונה הרב דניאל גודיס ועוד. לכן התפלאתי לראות שהוא מקפיד לכתוב כן גם על הגר"מ לוי, זה מראה על ידידות שהיתה ביניהם על בסיס יומי כמו רבני יחוה דעת.
 
כמדומה ששו"ת פאר הדור הגיע לישיבה היה מזה רעש גדול
והבינו שמרן הגר"ד הוא מטאור בעולם התורה
כמדומה שכך סיפר מרן הנאמ"ן בא' העלונים
 
לכל זמן ועת.
זיכני השם יתברך ללמוד בתור בחור בישיבה הקדושה פונביז אצל מרן רבי גרשון ומרן רבי בערל. מעולם לא לימדו שם ללמוד אליבא דהילכתא.

אחרי שזוכים ללמוד בישיבה לבנות סוגיא וליישר את השכל אפשר לגשת ללמוד אליבא דהילכתא. וכהיום בס"ד אני לומד אליבא דהילכתא.
 
כמדומה ששו"ת פאר הדור הגיע לישיבה היה מזה רעש גדול
והבינו שמרן הגר"ד הוא מטאור בעולם התורה
כמדומה שכך סיפר מרן הנאמ"ן בא' העלונים
אאל"ט הוא החל בעריכתו בגיל טו"ב...

וכמה פעמים סיפר על דו"ד שהיו לו, כבר אז, עם מרן הגריש"א בנוגע לעריכת כתבי הרמב"ם הללו.
סיפר לי אחד מבני משפחתו של מרן הראש"ל הגר"ד שליט"א שמרן נעזר הרבה בהגרי"ח סופר וישב איתו לילות רבים על עריכת הספר ומרן הגר"ע זצ"ל הוא ששלח את מרן הגר"ד להגרי"ח סופר שיסייעו
 
זיכני השם יתברך ללמוד בתור בחור בישיבה הקדושה פונביז אצל מרן רבי גרשון ומרן רבי בערל. מעולם לא לימדו שם ללמוד אליבא דהילכתא.

אחרי שזוכים ללמוד בישיבה לבנות סוגיא וליישר את השכל אפשר לגשת ללמוד אליבא דהילכתא. וכהיום בסד אני לומד אליבא דהילכתא.
בכסא רחמים היסוד הוא ממה שהנהיג הגאון ר' משה כלפון הכהן בג'רבא, שגם שם היו לומדים רק תלמוד בעיון בעיקר בישיבה, אולם לאחר החתונה, מפאת דוחק הפרנסה לא סיפק בידם ללמוד הלכה כראוי, ולא היו יוצאים מורי הוראה, כראוי, ולכן תיקן שמי שהגיע לרמה של עיון, שכשלומד סוגיא מכוין לקושיות הראשונים בהבנה לבד. יקבע גם לימוד הלכה. וכך יצאו ת''ח מורי הוראה.
זה היה ממש בדור האחרון שם. וכך בכסר''ח ממשיכים בשיעורים הגבוהים יותר להתחיל ללמוד גם הלכה מלבד הלימוד בעיון.

ויש להסתפק אם כהיום שיש כוללים הדרינן לכללא, וא''צ ללמוד הלכה, וכדורות הראשונים.
או דלמא, שכיון שיש הרבה כוללים שאין בהם הדרכה בלימוד הלכה, עדיף לתת את זה גם בישיבה בזמן מסויים. כדי שיקנו דרך בלימוד הלכה.
 
לענ''ד בלבד
נמצא במחלוקת בין גדולי הדור!!
אגב היה מחלוקת בזה בין חכמי טורקיה. ר''ח פלאג'י ופתח הדביר. ואכמ''ל.
אבל למעשה ברוב הישיבות נוהגים כר' ישראל סלנטר
שבחור עם נגיעותיו ניגש להלכה,
יכול לבלבל הרבה. ופחות ליישר שכלו.
אולם כל אחד ורבותיו.
 
היו ימים שללמוד משנה ברורה בישיבות הליטאיות היה נחשב לביטול תורה.

כיום אכשר דרא, ורבים רבים מהם לומדים ונבחנים בדרשו וכו'.

היו גם ימים שבודדים ממש בעולם הליטאי הלכו ללמוד בכולל הלכה,

כיום אכשר דרא והמצב כמעט התהפך,

ללמדך,

שדור דור ודורשיו, ואין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ, ולומד אחרי מה שנמשך ליבו,

ואין בזה כללים ברורים, הכל לפי העניין, לפי הצאן ולפי הרועה,

ולא נראה לי שיש מי שיכול לקבוע במסמרות, חד משמעיות, מהי דרך הלימוד הברורה לדורי דורות בישיבות,

בטח ובטח, לא עד כדי להביא ראיה מעצמו: הנה אני בכבודי ובעצמי עשיתי כך, ותראו מה יצא....
 
סיפר לי אחד מבני משפחתו של מרן הראש"ל הגר"ד שליט"א שמרן נעזר הרבה בהגרי"ח סופר וישב איתו לילות רבים על עריכת הספר ומרן הגר"ע זצ"ל הוא ששלח את מרן הגר"ד להגרי"ח סופר שיסייעו

המעניין שלאחר שנים, כאשר מרן הגר"ד ערך את הקונטרס 'כי בא השמש' (שבהמשך הפך לכמעט כרך בכרכי ההלכה ברורה) על הלכות בין השמשות וצה"כ, היה מרן נעזר הרבה בבנו של הגרי"ח - הגר"ד, שהוא המו"ל של לוחות השנה עתים לבינה.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית