משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,380
והעיון שיש שם.
כבר לפני עידן ועידנים ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.
ואני עדיין ממתין.
אני מכיר דבר אחד שהוא כתב (דבר שאינו חידוש כלל, רק לכאורה נמצא בראשונים) ובזה חידש דבר שלא נמצא בפוסקים שקדמוהו, ולאחר מכן התברר דבר זה כעורבא פרח, הגם שהספרים הבאים אחריו העתיקוהו.
ואם תשאל, מהו דבר זה? הרי הוא הנושא החביב עליך, פאה... אותו נושא שאתה באמצע לכתוב עליו, ובד בבד גם נמאס לך ממנו. הפלא ופלא.
בתחילת דבריו (יבי"א ה, ה) בענין הפאה הביא הגר"ע יוסף את ה"ערוך" שפירש את ה"קפליטין" כפאה נכרית, שלפי זה נמצא שהערוך אסר פאה, והנה לנו ראשון שאוסר פאה במפורש. ומי יכול לחלוק על ראשון?
לכאורה, מציאה שלא הופיעה בספרים שקדמוהו.
אולם "חידוש" זה מופרך מכל בחינה אפשרית.... ואכתוב בקצרה, כי זה אינו הנושא:
א. אין ערוך כזה. מי שכתב את הדברים הוא ר' בנימין מוספיא, רופא ומילונאי שחי לפני כשלוש מאות וחמישים שנה בתקופת האחרונים, לא השתייך לראשונים, לא היה פוסק הלכה ואפילו לא רב מוכר, וכמובן שכל מפרשי הירושלמי חולקים עליו ומפרשים שקפליטין הוא מטפחת, וכן הראשונים כתבו כן, ואין שום סיבה לפרש כפירושו (ובשו"ת שירת בן הלוי גם הוכיח שהוא טועה מבחינה לשונית).
ב. לפי הערוך עצמו, הפאה שדיברו בה חז"ל רק הקיפה את הראש ולא כיסתה אותו. וממילא פשוט שאם פאה כזו אסורה, אין מקום לאסור את הפאות בימינו מחמתה, ולא קרב זה אל זה.
ג. הירושלמי אסר קפליטין רק מדין דת יהודית ולא מדאורייתא, וממילא כל התירוצים שתירץ הגר"ע מדוע מותר מטפחת בימינו היה יכול לתרץ גם על פאה. איירי בפאה שלא מכסה את הראש (ובזה לא צריך להתאמץ להמציא תירוץ כי הערוך כתב זאת במפורש), כמו דאיירי במטפחת שקופה, או שדת יהודית משתנה לפי הזמן והמקום וכיוון שנהגו בפאה יש להתיר.








