הרב יצחק יוסף: "בדור הבא לא יהיו משוכנזים"

  • יוזם האשכול יוזם האשכול קול יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
והעיון שיש שם.

כבר לפני עידן ועידנים ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.

ואני עדיין ממתין.

אני מכיר דבר אחד שהוא כתב (דבר שאינו חידוש כלל, רק לכאורה נמצא בראשונים) ובזה חידש דבר שלא נמצא בפוסקים שקדמוהו, ולאחר מכן התברר דבר זה כעורבא פרח, הגם שהספרים הבאים אחריו העתיקוהו.

ואם תשאל, מהו דבר זה? הרי הוא הנושא החביב עליך, פאה... אותו נושא שאתה באמצע לכתוב עליו, ובד בבד גם נמאס לך ממנו. הפלא ופלא.

בתחילת דבריו (יבי"א ה, ה) בענין הפאה הביא הגר"ע יוסף את ה"ערוך" שפירש את ה"קפליטין" כפאה נכרית, שלפי זה נמצא שהערוך אסר פאה, והנה לנו ראשון שאוסר פאה במפורש. ומי יכול לחלוק על ראשון?

לכאורה, מציאה שלא הופיעה בספרים שקדמוהו.

אולם "חידוש" זה מופרך מכל בחינה אפשרית.... ואכתוב בקצרה, כי זה אינו הנושא:

א. אין ערוך כזה. מי שכתב את הדברים הוא ר' בנימין מוספיא, רופא ומילונאי שחי לפני כשלוש מאות וחמישים שנה בתקופת האחרונים, לא השתייך לראשונים, לא היה פוסק הלכה ואפילו לא רב מוכר, וכמובן שכל מפרשי הירושלמי חולקים עליו ומפרשים שקפליטין הוא מטפחת, וכן הראשונים כתבו כן, ואין שום סיבה לפרש כפירושו (ובשו"ת שירת בן הלוי גם הוכיח שהוא טועה מבחינה לשונית).

ב. לפי הערוך עצמו, הפאה שדיברו בה חז"ל רק הקיפה את הראש ולא כיסתה אותו. וממילא פשוט שאם פאה כזו אסורה, אין מקום לאסור את הפאות בימינו מחמתה, ולא קרב זה אל זה.

ג. הירושלמי אסר קפליטין רק מדין דת יהודית ולא מדאורייתא, וממילא כל התירוצים שתירץ הגר"ע מדוע מותר מטפחת בימינו היה יכול לתרץ גם על פאה. איירי בפאה שלא מכסה את הראש (ובזה לא צריך להתאמץ להמציא תירוץ כי הערוך כתב זאת במפורש), כמו דאיירי במטפחת שקופה, או שדת יהודית משתנה לפי הזמן והמקום וכיוון שנהגו בפאה יש להתיר.
 
כבר לפני עידן ועידנים ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.

ואני עדיין ממתין.
דוקא אני יוכל לתת לך חידוש
אם שמעת את שיחתו/שיעורו של הרב גלזר האחרונה הביא שם קושיא על הרב עובדיה והביא תירוץ של הילקו''י שנשמע מופרך מיסודו
ולאחמ''כ הביא שמצא את אותו תירוץ בצפנת פענח כמדומני
 
איזה מ"הוראותיו" התפשטו? כמה אנשים אתה מכיר שמרתיחים מים קרים על הפלטה?
אתה מוזמן לעבור לפורום מורשת מרן לראות כמה אנשים כאלה יש, וכמה יש כאלה שמברכים על במבה האדמה.
ואתה מוזמן לשאול אברכים כמו איזה פוסק הם הולכים, תגיד לי כמה מהם אמרו לך כמו מרן שליט"א...

רוב ככל ספריו הם ליקוט של פסקי האבא,
כנראה לא פתחת את כל המהדורות החדשות של הילקו"י...

להוי אומר- שבמוצא פיו אומר מעל כל במה שאין פסקיו הם משלו אלא משל אביו הם לקוחים, ושאף אם פסק אחרת מאביו זה בגלל שאביו עוד לא דיבר מזה בספרים המאוחרים או שחזר בו, ולכן להקיש ביטול על מה שכבר כתב בילקוט יוסף הישנים
אתה סותר את עצמך מיניה וביה...
בהתחלה כתב הרבה פסקים מעצמו, וברוב הדברים כיון לדעת מרן זצוק"ל שכתב אחרי זה כדבריו.

נכון שיש כמה פסקים שכתב אחרת ממרן זצוק"ל ובזה כתב שהוראותיו עדיפות שהביא פוסקים שלא הביא בילקו"י, וסברתו גדולה יותר, וראה את הדברים בילקו"י ולמרות זאת פסק אחרת, ע"כ שיש דברים בגו, ופשוט.

ואני עדיין ממתין.
אתה יכול להמשיך ולהמתין.

או לפתוח שו"ת חזון עובדיה ותפתח ותראה הרבה מקומות שכתב סברא מדנפשיה לחלק חילוק מסויים (ובהרבה מקומות כתב "שוב מצאתי ב... והדבר ידוע שכיון במאות מקומות לדברי האחרונים וזה לא סותר שאמר זאת מעצמו)

אותו נושא שאתה באמצע לכתוב עליו, ובד בבד גם נמאס לך ממנו. הפלא ופלא.

תמשיך לעוות...
כל אחד מבין ש"נמאס" לי שאתה דוחף את הנושא הזה בכל במה אפשרית כמו עכשיו.
 
אתה סותר את עצמך מיניה וביה...
בהתחלה כתב הרבה פסקים מעצמו, וברוב הדברים כיון לדעת מרן זצוק"ל שכתב אחרי זה כדבריו.

נכון שיש כמה פסקים שכתב אחרת ממרן זצוק"ל ובזה כתב שהוראותיו עדיפות שהביא פוסקים שלא הביא בילקו"י, וסברתו גדולה יותר, וראה את הדברים בילקו"י ולמרות זאת פסק אחרת, ע"כ שיש דברים בגו, ופשוט.
לא כתבם מעצמו, אלא מה שהיה מקובל מספרים אחרים, הן אור לציון או כף החיים וכד'
עד שאביו כתב אחרת ואז שינה
 
אתה מוזמן לעבור לפורום מורשת מרן לראות כמה אנשים כאלה יש, וכמה יש כאלה שמברכים על במבה האדמה.

כי הם סומכים על עדותו בשם אביו הגר"ע, לא בגלל "פסק הלכה" שלו.

(זאת מבלי להתייחס ל"ראיה" מפורום מורשת מרן... שזה הדבר הכי רחוק ממדגם מייצג)
 
ואין פה שום זלזול, פשוט זאת המציאות שרוב הציבור הולך אחריו

אכן חלק גדול מהציבור הולך אחרי הגר"ע יוסף (וגם לא תמיד בכל ההלכות), אבל אין לזה קשר לפורום כזה או אחר, וגם אין לזה קשר לדיון על הרב יצחק "שהתפשטו הוראותיו" כאשר כמעט ואין כאלה.
 
כנראה לא פתחת את כל המהדורות החדשות של הילקו"י

המקומות בהם לא דן אביו הם בודדים, ושם תמצא ליקוט של ספרי האחרונים כמו "פסקי תשובות". כמדומה שבאחד האשכולות כאן נחשף שהעתיק מפסקי תשובות ולאחר מכן חזר בו כשהעירו עליו.
 
דוקא אני יוכל לתת לך חידוש
אם שמעת את שיחתו/שיעורו של הרב גלזר האחרונה הביא שם קושיא על הרב עובדיה והביא תירוץ של הילקו''י שנשמע מופרך מיסודו
ולאחמ''כ הביא שמצא את אותו תירוץ בנקודות הכסף כמדומני

אני לא מבין רמזים וסודות, אם תוכל לתת בקצרה מה הקושיה ומה התירוץ, נוכל לדון בזה, אבל בכל מקרה לא זכיתי להבין כיצד זה קשור למה שכתבתי. מה בכך אם הקשה איזה קושיה או תירץ איזה תירוץ?
 
כי הם סומכים על עדותו בשם אביו הגר"ע, לא בגלל "פסק הלכה" שלו.
תשאל את כולם שם...
כמראה אתה לא מכיר ולא יודע מי הם החברים שם, ואתה מדבר מאי ידיעה.

המקומות בהם לא דן אביו הם בודדים, ושם תמצא ליקוט של ספרי האחרונים כמו "פסקי תשובות".

לא ידעתי שאביו ליקט וכתב על ברכת הטורטיה באורך ובעיון.
לא ידעתי שאביו כתב את כל מה שהביא בילקו"י גבי ברכה קודם ההדלקה.

ולא חסר עוד דוגמאות.
 
אני לא מבין רמזים וסודות, אם תוכל לתת בקצרה מה הקושיה ומה התירוץ, נוכל לדון בזה, אבל בכל מקרה לא זכיתי להבין כיצד זה קשור למה שכתבתי. מה בכך אם הקשה איזה קושיה או תירץ איזה תירוץ?

זהו שאני לא בדיוק מונח באיסור והיתר אבל אני אוכל להעלות לך בשמחה קישור לשיעור
זה ממש בתחילת השיעור דקה 9
 
בהתחלה כתב הרבה פסקים מעצמו, וברוב הדברים כיון לדעת מרן זצוק"ל שכתב אחרי זה כדבריו

אני ראיתי שבתחילה הגר"ע יוסף עצמו כתב את הספר הראשון, ואז הרב יצחק יוסף ערך אותו וחתם שמו עליו, וראיה לזה שהגר"ע עצמו מכנהו "ספרי", כגון בשו"ת יביע אומר חלק ח - יורה דעה סימן יט: "עיין מה שכתבתי בספרי ילקוט יוסף חלק א".

ולאחר מכן המשיך הרב יצחק ללקט את פסקי אביו ועל כן קרא שמו "ילקוט", ורק ברבות הימים הוסיף על זה עוד.

מי שחושב שהוא כתב מעצמו וכיוון במקרה לדעת אביו, הוא תמים גדול או מיתמם.
 
תשאל את כולם שם...
כמראה אתה לא מכיר ולא יודע מי הם החברים שם, ואתה מדבר מאי ידיעה.

אין לי מה לשאול, מספר מועט של תלמידי הרב יצחק הם אפילו לא אחוז אחד מכלל הציבור שהולך אחר פסקי הרב עובדיה, ולא התכוונתי אליהם.

רק כתבתי באופן כללי שמי שמברך על במבה כדעת הרב יצחק, לא עושה זאת בגלל דעת הרב יצחק אלא בגלל עדותו.
 
אבל שישימו סוף לעקיצות ולזלולים כלפיו.

לא כל ביקורת עניינית היא עקיצה וזלזול. אפילו "תכלא דפזלון" זו לא עקיצה. רק כדי שיהיה אפשר להתעלם מהפיגוע החמור הזה, שמשליך על כל סדרת ילקוט יוסף, הפכו זאת למשהו של "כבוד ת"ח" שאסור לדבר עליו.
 
הרב יצחק כמעט ולא, אני לא מצפה ש"יעיפו אותי" מהפורום...

לא בגלל שאתה מפחד שיעיפו אותך (גם אתה מבין שזו בדיחה עצובה, סטייל מורשת מרן פינת צפון קוריאה) אלא בגלל שאין לך מה למכור.

יש כאן בפורום טענות קשות ומהותיות, ואין לך מה לענות עליהן. זה הכל.
 
לא ידעתי שאביו כתב את כל מה שהביא בילקו"י גבי ברכה קודם ההדלקה.

העיקר זה ליקוט מספרי אביו, ואגב זה - תוספת ליקוט מספרים אחרים שדיברו בזה (כמו בפ"נ שהעתיק כל שיבוש אפשרי, גם נגד אביו). וזה לא עיון אלא להיפך ממש.
 
אגב שמעתי שוב את השיעור שהזכרתי הוא הביא שיש קושיא על מרן הקר''ע שנעלם ממנו מרן מפורש בסימן צד סעיף ג
ןהרב יצחק חילק בין חפצא לגברא והחילוק נמצא בצפנת פענח
 
הו שאני לא בדיוק מונח באיסור והיתר אבל אני אוכל להעלות לך בשמחה קישור לשיעור
זה ממש בתחילת השיעור דקה 9

ראשית, הוא אומר שהרב יצחק יוסף אמר סברא לתרץ איזה קושיה, והתירוץ מופיע בצפנת פענח. מנין לו שהרב יצחק לא העתיק את התירוץ מצפנת פענח, ספר המצוי בכל מקום? או ממאן דהו שהעתיק דבריו? לא ברור (בכל אופן גם את הענין קשה לבדוק כי הוא לא נותן מקורות).

שנית, מה שהוא אומר בדקה 15 בשם הרב יצחק יוסף שמדובר בבליעה של דגים וחלב ולא שהתבשלו יחד, זו דוגמא יפה לחידוש של הרב יצחק, שחולק על תלמידו הרב נקי שהבין את הדברים כפשטם. וכבר כתבתי במקום אחר שדברי הרב יצחק מופרכים לחלוטין.
 
כל אחד מבין ש"נמאס" לי שאתה דוחף את הנושא הזה בכל במה אפשרית כמו עכשיו.

מה שכתבת עלי (שאינו נכון עובדתית) תואם הפלא ופלא לרב יצחק יוסף... לא מיבעיא בדרשות אלא גם בספרים. האם נמאס לך ממנו?

ילק"י שבת ח"א כרך ג עמ' כ"ח, בענין מנהג ירושלים להדליק נרות 40 דק' אחר השקיעה:

1757586499925.png

(יש לציין שכמובן אין שום קשר בין זה לזה, כי מנהג הצניעות משתנה לפי מנהג המקום וממילא לא שייך לאסור בגלל מה שנהגו בירושלים לפני עשרות שנים, מה שאין כן לגבי זמן הדלקת נרות).

שם עמ' תכ"ט - בענין נוסח הקידוש והמבטא:

1757586976679.png

(יש לציין שלדבריו אין הבנה כלל, שהרי רוב האחרונים כדעת מג"א ומשנ"ב).

שם עמ' רל"ח - בענין כוונה בקידוש:

1757587117416.png

(יש לציין שמדובר בשמועת שוא ללא מקור מהימן).

ילק"י שבת כרך א' חלק ב' עמ' תר"ס - בענין ברכה קודם ההדלקה:

1757588460361.png

(יש לציין שטעה בזה, כי מנהג הפאה החל מהקהילה הספרדית באיטליה ומהם למדו האשכנזים. וכן בארם צובא נהגו בזה והתירו להם פוסקי הדור. וכן במרוקו בדור שלפני האחרון התפשט מנהג זה אצל הצדקניות).

ילק"י ארבע תעניות עמ' שכ"ד - בענין רחיצה בשבוע שחל בו:

1757588046172.png

(יש לציין שאין כלל חשש ע"ז, וכן ביררו רוב הפוסקים, וגם רוב השיער אינו מהע"ז).
 
מרן הגרע"י זצוק"ל שנלחם "לעזוב את מנהג אבותיהם" פעל כך ע"מ לחזור לנהוג כפי המקובל מדורי דורות ע"פ מסורת ההלכה והפסיקה

וכפי המבואר בספריו ובספרי בניו בארוכה.
גיבובי דברים בעלמא, א"א להסביר לעוור צבעים מהו צבע אדום...
 
(יש לציין שכמובן אין שום קשר בין זה לזה, כי מנהג הצניעות משתנה לפי מנהג המקום וממילא לא שייך לאסור בגלל מה שנהגו בירושלים לפני עשרות שנים,
מעניין שבד"צ עדה החרדית זצ"ל ויבלחט"א לא חושבים כך, וכן הגרח"ק זצ"ל כתב בכמה תשובות שהספרדים צריכים להחמיר בפאה נכרית.
 
ילק"י פסח כרך ג' עמ' תתכ"ד - בענין תפילת ליל פסח:

1757589051254.png

(העתק הדבק מהנ"ל, וע"ש).

ילק"י פורים עמ' ר"ז - בענין הלכות חודש אדר:

1757589344511.png

שם עמ' תשמ"ח - בענין משלוח מנות:

1757589499893.png

(יש לציין שלרוב ככל הפוסקים שדיברו בענין פאה, האיסור הוא מדרבנן, למעט בודדים ממש שכתבו "בדרך אפשר", רק היום בדורנו המציאו בעלי התעמולה איסור דאורייתא והוא נגרר אחריהם, נגד אביו הגר"ע)

ילק"י שבועות עמ' תקנ"ח - בדיני חודש סיון:


1757589899692.png

(יש לציין שזה רק קצה הקרחון, והכניס בתוך הלכות חודש סיון את כל מה שהעתיק בענין ע"ז בפאה).
 
דומני שאפשר להסתפק בלקט קצר זה כדי להבין שגם אם מרן שליט"א ידבר על הירח, בתוך דבריו יגיע לפאה נכרית, ונשאלת השאלה מה דעת @אור יעקב על כך, והאם נמאס לו...
 
מעניין שבד"צ עדה החרדית זצ"ל ויבלחט"א לא חושבים כך

בד"צ העדה אוסרים לפי מנהג מקומם, מאה שערים, וכן כתב ראב"ד העדה בספר דת והלכה סימן א', וכן אשתו חבשה פאה עד שהגיעו לשם, אבל מאז חבשה מטפחת למרות שדעתו להעדיף פאה.

ולגבי האיסור לספרדים, אדרבה הגר"מ שטרנבוך יצא נגד זה בתוקף גם בספרו וגם במכתב שפירסם:

"לאור הכרוזים על "איסור" לאשה לצאת בפאה נכרית, והשמועה שיש נשים ובמיוחד מהספרדים שהורידו הפאה נכרית ולובשות מטפחת, יש בזה מכשול רב מאוד, דמצוי שאינה מכסה כל שערות ראשה, וכן ברשות הרבים לא מספיק מטפחת לבד, וצריכה מעיקר הדין גם רדיד, דהיינו שני כיסויים כמפורש בשו"ע, שלא להיכשל במקצת שערות מגולות, והיות שלא מסכימות לכסות כל השערות, על כן מקצת שערותיהן מגולות, ויש בזה איסור תורה וגילוי ערוה. הריני מודיע דעתי שכל המהרהר אחר מנהג שנהגו בו רבבות אלפי כשרי ישראל, ובראשם גאונים וצדיקים, ידו על התחתונה, שיש לפאה נכרית יסוד בהלכה במנהגי ישראל וגדולי הפוסקים, ואין לחלק בין אשכנזים לספרדים, שהפוסקים שהתירו סמכו על הגאון הספרדי שלטי גיבורים".
 
וכן הגרח"ק זצ"ל כתב בכמה תשובות שהספרדים צריכים להחמיר בפאה נכרית

למיטב זכרוני לא הוא כתב אלא כתבו בשמו, וכבר בירר איתו מח"ס חן וכבוד את הנושא, ושלח לו מה שכתב הגר"י פוזן (שכל ענין הצניעות תלוי במנהג המקום ואין שום נפק"מ מה נהגה האמא והסבתא, שהרי אם האמא נהגה בפאה ברוסיה והלכה לתימן, אם בתה תנהג כמותה הרי תחשב כפרוצה), ומה שכתב הגר"ב זילבר בזה, והוסיף שלא שייך לקבוע מנהג לאסור בדבר שלא היה מצוי, וכן כתב הגר"ש קורח, ובפרט שהשלטי גיבורים שהוא המתיר הראשון, היה ספרדי, ולמעשה החל המנהג מהקהילה הספרדית ממגורשי ספרד באיטליה, ואחריו באו עוד עשרות פוסקים ספרדים שהקילו בזה.

והגר"ח קניבסקי זצ"ל השיב לו "מה שכתבת נכון" (צילום הכת"י מופיע בספרו).
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית