באנר תרומה

הערות בנוסח תפילת יו"כ

אעתיק לך מאוצה"ח תפילה זו מסידור תכלאל, דוקא שם יש את הכוונות הנ"ל אבל כאמור השאלה אם באמת מכוונים.
ויש בתי כנסת (נתקלתי בכמה כאלו) שמשתמשים בתפילה זו. ראה עמ' 2 ו-4
אין קובץ מצורף או העתקה.
 
יה"ר לפתיחת ההיכל: "ולמען שמך הגדול הנכתב ואינו נקרא שכונו בו" (והדומה: תפלה על הפרנסה בחלק מהנוסחאות). לדידן שמסתמא לא מכוונים האם יש לדלג זה (אא"כ יודע שכיוון) ?
גם אני נתעוררתי לזה הפעם אלא שכבר היה מאוחר מידי שכבר אמרתיו...
בכל אופן אם היה כתוב כמו שציטטת "שכונו בו" בלשון רבים היה ניחא כי מתכוון על כל המתפללים ומסתמא בכל מי שמתפלל באותה שעה ימצאו כמה שכיוונו.
ואולי זה באמת פתרון לאמרו בלשון רבים.
ובאמת ראיתי ששאלו כן על לשון מעין זו בתפילת השל"ה בפורום שכן, ובאמת הביאו שם משם הגריש"א לדלג לשון זו וכמו ששאלת אתה. [וכאמור אולי אפשר במקום לדלג לאומרו בלשון רבים].
 
יפה, ולכאורה הכוונה תחת שלוש רגזה הארץ [ותחת ארבע לא תוכל שאת] כנזכר במשלי ושניים מתוכם הנוגעים לענייננו והם הראשון והרביעי. והם הנוגעים לענייננו כנזכר באותה פסקה בוידוי "טָפַלְנוּ שֶׁקֶר וּמִרְמָה. טִמֵּאנוּ עַצְמֵנוּ וְרַעְיונֵנוּ. טִמֵּאנוּ נִשְׁמָתֵנוּ וְהִיא חֵלֶק אֱלוהַּ מִמַּעַל. וְתַחַת שָׁלשׁ רָגְזָה אֶרֶץ. תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלךְ וְשִׁפְחָה כִי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ." במקום שהנשמה תמלוך שהיא חלק אלוק ממעל הגוף טימא אותה ומולך בה וזה עבד כי ימלוך ושפחה כי תירש גבירתה.

קצת לחזק עניין זה הנה בהמשך בקישינו עורף נכתב בפירוש "וְגָרַמְנוּ לְעֶבֶד כִּי יִמְלךְ וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ".

ועכ"פ העתיק תחילת לשון הפסוק בעבור הלשון "רגזה הארץ" שיעורר את הלב ולשון שלש אגב גררה. גם כאמור הזכיר הראשון והרביעי כך שלא בא להתפס על השלוש או הארבע אלא דווקא על ב' אלו. כנלע"ד לפום ריהטא.

כלומר, זו רק מליצה הגזורה מלשון הפסוק, אבל כוונתו בפועל לשני דברים שגרמו לכך.
זו כוונתך ?
 
כלומר, זו רק מליצה הגזורה מלשון הפסוק, אבל כוונתו בפועל לשני דברים שגרמו לכך.
זו כוונתך ?
לשאול אותי למה התכוונתי בשעה כזו שבעיקר הגוף כאן זה ממש לבקש מעבד שימלוך...

עכ"פ כוונתי [אם הבנתי את עצמי] שאנחנו במעשינו גרמנו לעבד שימלוך ושפחה וכו' שזה עניין אחד שהגוף הכניע ושולט בנשמה. ואכן הכל מליצה לפי זה. אם כי צריך לי עוד להתיישב בזה וכתבתי לפום ריהטא.
 
כמדומה שעכשיו זו פעם ראשונה בחיי שראיתי נוסח תפילה זה. ואם הוא נדפס בשאר מחזורים וסידורים עם ניקוד הּוי"ה למה שלא יכוונו?

בד"כ הוא לא מודפס בסידורים, אלא מצלמים דפים מכאן או משם, ואיני יודע מה ואיך הם מובאים.
ולעצם שאלתך; למה שיכוונו ? (גם בשאר הויו"ת שבתפילה שהם מנוקדות ויש בהם שילוב הוי"ה אדנות וצריך לכוין ע"פ הסוד נראה לי דרובא דעלמא לא מכוונים, וא"כ למה כאן יכוונו. ובכלל רוב הציבור לא שם לב למה שהוא אומר, כך נראה לי. (וביחוד שאומרים את זה אחרי שגמרו את המזמור, ומי זוכר מה היה שנה שעברה ?) כך נראה לי. אה"נ מי שיודע מה שאומר ובאמת מכוין, אדרבה ואדרבה).
 
לשאול אותי למה התכוונתי בשעה כזו שבעיקר הגוף כאן זה ממש לבקש מעבד שימלוך...

עכ"פ כוונתי [אם הבנתי את עצמי] שאנחנו במעשינו גרמנו לעבד שימלוך ושפחה וכו' שזה עניין אחד שהגוף הכניע ושולט בנשמה. ואכן הכל מליצה לפי זה. אם כי צריך לי עוד להתיישב בזה וכתבתי לפום ריהטא.

אם ככה, אתה בגדר מלך כי ימלוך.
הסברת את עצמך מצויין, ונראה שבהחלט הבנת את מה שאמרת.
 
אינם זקוקים לפרנסה? וכי למה קונים פתיחה של הפרנסה באלפים ורבבות???

לא, פשוט לא שמים לב. (הם עוד עסוקים במלחמה על המכירה, ובהלם על המחיר המפוצץ... ;)).
וברצינות, כמה מכוונים מה שהם אומרים, ועוד שמות וניקודים, קוראים את זה וזהו. (יכול להיות שאם יגידו להם שזו הסגולה לפרנסה, ישקיעו בכוונה יותר).
בינינו, מי כאן כיוון סתם את פירוש המילות, ומי כיון כאן את ההוי"ה אדנו"ת שמופיע בכל סידור ספרדי (גם בתפלה על הפרנסה) ?
 
לא, פשוט לא שמים לב. (הם עוד עסוקים במלחמה על המכירה, ובהלם על המחיר המפוצץ... ;)).
וברצינות, כמה מכוונים מה שהם אומרים, ועוד שמות וניקודים, קוראים את זה וזהו. (יכול להיות שאם יגידו להם שזו הסגולה לפרנסה, ישקיעו בכוונה יותר).
בינינו, מי כאן כיוון סתם את פירוש המילות, ומי כיון כאן את ההוי"ה אדנו"ת שמופיע בכל סידור ספרדי (גם בתפלה על הפרנסה) ?
על הרוב כיוונתי הפשוט ולפעמים נתאמצתי לכוון משהו מהכוונות [אינני יודע אם הועלתי או קילקלתי בזה לקוצר השגתי בעניינים אלו].
אגב הרב מאזוז זצ"ל כתב ביומנו שאחר שהבין שחכמת הקבלה רחוקה ממנו ומיום עמדו על דעתו התפלל בכוונה פשוטה אצטט לשונו בהמשך בע"ה.
 
בד"כ הוא לא מודפס בסידורים, אלא מצלמים דפים מכאן או משם, ואיני יודע מה ואיך הם מובאים.
ולעצם שאלתך; למה שיכוונו ? (גם בשאר הויו"ת שבתפילה שהם מנוקדות ויש בהם שילוב הוי"ה אדנות וצריך לכוין ע"פ הסוד נראה לי דרובא דעלמא לא מכוונים, וא"כ למה כאן יכוונו. ובכלל רוב הציבור לא שם לב למה שהוא אומר, כך נראה לי. (וביחוד שאומרים את זה אחרי שגמרו את המזמור, ומי זוכר מה היה שנה שעברה ?) כך נראה לי. אה"נ מי שיודע מה שאומר ובאמת מכוין, אדרבה ואדרבה).
האמת אני חושב שבדברים נדירים כן מכוונים, כמו השמות שכתובים ביהי רצון (מרכבה עליונה וכו') שכולם מכוונים. וכן השם שהזכרתי לעיל.
כשזה שם ה' רגיל שזה תדיר פחות מכוונים, אבל כשיש איזה שם מיוחד שמובא פעם ב... אני חושב שכן מכוונים.
וגם אני אישית אם הייתי רואה כן נ"ל שהייתי מכוון.
 
על הרוב כיוונתי הפשוט ולפעמים נתאמצתי לכוון משהו מהכוונות [אינני יודע אם הועלתי או קילקלתי בזה לקוצר השגתי בעניינים אלו].
אגב הרב מאזוז זצ"ל כתב ביומנו שאחר שהבין שחכמת הקבלה רחוקה ממנו ומיום עמדו על דעתו התפלל בכוונה פשוטה אצטט לשונו בהמשך בע"ה.

הועלת ולא קלקלת, כי אין צריך דוקא להבין מה הכוונה, אלא לכוין את השם כמות שהוא ע"ד המכוונים והיודעים.
הם כתבו זאת גם בשבילנו.
 
האמת אני חושב שבדברים נדירים כן מכוונים, כמו השמות שכתובים ביהי רצון (מרכבה עליונה וכו') שכולם מכוונים. וכן השם שהזכרתי לעיל.
כשזה שם ה' רגיל שזה תדיר פחות מכוונים, אבל כשיש איזה שם מיוחד שמובא פעם ב... אני חושב שכן מכוונים.
וגם אני אישית אם הייתי רואה כן נ"ל שהייתי מכוון.

מעניין, אולי באמת מכוונים.
עכ"פ צריך לבדוק אם אכן הכוונות הללו מודפסות, אחרת ודאי שלא מכוונים.
 
בינינו, מי כאן כיוון סתם את פירוש המילות,
משתדלים להבין מה מוציאים מהפה.
ומי כיון כאן את ההוי"ה אדנו"ת שמופיע בכל סידור ספרדי (גם בתפלה על הפרנסה) ?
כוונתך לשילוב יא....? מי שמתרגל לתקופה קצרה זה כבר נהיה אצלו אוטומט. וכן בשם הוי"ה ואלוקים.
 
ראשי תחתית