השגות היבי"א על קיצוש"ע להגרר"ב טולידאנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

פתחיה

חבר חדש
הצטרף
6/6/25
הודעות
102
מצו"ב בזה טבלה על כל ההשגות שהשיג היבי"א (ו,מח) על הקיצוש"ע
ומהם עולה דבר תמוה מאוד

5 השגות בלבד שפסק דלא כהשו"ע (א, ג, ו, טז, יט)
1 השגה שפסק דלא כב"י (יא)
1 השגה שפסק להחמיר כי"א קמא ולא הקל כיש מתירין (טו)
1 השגה שפסק כהשו"ע ולא כהמקובלים (ה)
1 השגה שפסק כהשו"ע ולא הקל כבא"ח וכה"ח (יג)
1 השגה שפסק כהמקובלים ולא כהחיד"א והפשטנים (ב)
9 נידונים חלק היבי"א מסברת ליבו ללא קשר לשו"ע (ד, ז, ח, ט, י, יד, יז, יח, כ)
1 נידון לא חלק כלל והסכים עם המחבר (יב)

וכאן הבן שואל, א"כ מה קשור כל הסיפור הזה לקבלת הוראות מרן השו"ע?
כאשר כמעט חצי מההשגות הם מחלוקת מסברת ליבו של היבי"א ללא קשר לשום כללי פסיקה
וחלק מן ההשגות הם על מה שפסק דוקא כשו"ע




הנידון ופסק הגרר"ב טולידאנו
טעם ההשגה
א.
מותר להפסיק לעניית קדיש קדושה וברכו באמצע ברכת מעין ג'
פסק נגד השו"ע
ב.
אבל לא יניח תפילין דר"ת
פסק כהמקובלים נגד הפשטנים והחיד"א
ג.
שכח המלך המשפט אינו חוזר
פסק כהכה"ח נגד השו"ע
ד.
מותר להפסיק לעניית קדיש וקדושה ואמנים באלהי נצור
פסק כהחיד"א כנגד סברת ליבו של היבי"א
ה.
אין אומרים ברכו לאחר קדיש בתרא בשבת
פסק כהשו"ע נגד המקובלים, ונחלקו מה המנהג
ו.
בזמנינו מברכים בורא פרי העץ על שמן זית
פסק כהבא"ח נגד השו"ע
ז.
אם אינו יודע ברכה אחרונה יברך בנ"ר
חלק מסברת ליבו
ח.
אכל חצי זית מעין ג' או ברהמ"ז, וחצי זית בנ"ר, יברך בנ"ר
חלק מסברת ליבו
ט.
ברכת הגומל בנסיעה, מודדים הפרסה כפי רכיבה בבהמה
חלק מסברת ליבו
י.
ברכת הברקים והרעמים בלי שם ומלכות
חלק מסברת ליבו
יא.
ברכת הדלקת נרות בע"ש אחר ההדלקה
פסק נגד הב"י
יב.
נשים חייבות בהבדלה בשם ומלכות
לא השיג כלל והסכים עם המחבר (ודלא כהכה"ח)
יג.
שכח להבדיל במוצ"ש - מבדיל עד יום ג' בשם ומלכות
פסק כהשו"ע ולא הקל כבא"ח וכה"ח
יד.
צביעה במשקים אסורה בשבת
חלק סברת ליבו
טו.
יש בישול בכלי שני בשבת
פסק להחמיר כי"א קמא בשו"ע, ולא הקל כיש מתירין
טז.
אין בישול אחר בישול בלח אא"כ נצטנן לגמרי
פסק נגד השו"ע
יז.
נידון בענין מלאכה שאינה צריכה לגופה (רפואה בשבת)
חלק מסברת ליבו
יח.
החמיר בפסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן
חלק מסברת ליבו
יט.
הקל ברשות הרבים בלא ס"ר
פסק נגד השו"ע
כ.
שכח יעו"י בר"ח ונזכר קודם שאמר ה' של מודים - יאמר שם
חלק מסברת ליבו
 
ועל עצם הטענות שכביכול ביקש ממנו הגררב"ט להעיר את הערותיו מחמת שבמרוקו למדו מן האשכנזים וכו'
מצינו בזה מס' גרסאות

א. ביבי"א (שם) הביא מכתב שכתב לו הגרר"ב ובו טוען לו שמאחר ובאו אליהם כמה אשכנזים ולימדו מתוך קיצוש"ע גנצפריד הוא מבקש ממנו שיעיר את הערותיו ויכניס את כל ההערות למהדורא בתרא, ולפי"ז משמע שהוא כלל לא פגש אותו אלא שלח לו את ספרו בדואר או ע"י שליח.

ב. בילקוט יוסף (בלמעלה מעשרה מקומות) מובא שיש כזה מכתב, ובנוסף הגרע"י סיפר להם זאת, ותמוה מאוד, דאם יש כזה מכתב מפורש, מ"ט צריך לספר להם זאת בע"פ. ובכל מקום מובא שם המכתב, ולאחמ"כ מוסיף, שאכן מס' פעמים האבא אמר לנו... וחוזר עלך כל הנאמר במכתב, ומשמע שלא היה מכתב, אלא הוא רק תורה שבע"פ.

ג. בשיעור השבועי (חיי שרה תשפג) הביא הרי"י סיפור חדש, שבחודש אב תשכ"ט, לפני שעברו דירה לת"א, הגיע אליהם הגרר"ב הביתה לרח' אלקנה, וביקש לפגוש את הרב, ולא האמין שהוא כ"כ צעיר, וכו' וכו', ואז הביא לו את הספר, וביקש שיעיר לו הערות כי בבא סאלי אמר לו שיש ספר יבי"א והוא קרא בו והשתכנע בצדקת דרכו של היבי"א ומבקש שיעיר לו את הערותיו.

ד. בשיעור שבועי אחר (דברים תשעו) הגירסא מעט שונה, שהוא הגיע לבית עם מכתב ביד, ולא מוזכר שם הבבא סאלי.

ויל"ע מהי הגירסא הנכונה

עכ"פ, המשפחה מכחישה את כל הענין מתחילתו לסופו, וטוענת שהוא רק הביא לו את הספר כמו שהביא לכל הרבנים באותו זמן.
בל נשכח שהוא עבד על הספר למעלה מעשר שנים, ומרוב התרגשותו שהוציא לאור ספר היסטורי לכל בני ספרד, הביאו לכל רב ספרדי שראה.
 
ועל עצם הטענות שכביכול ביקש ממנו הגררב"ט להעיר את הערותיו מחמת שבמרוקו למדו מן האשכנזים וכו'
מצינו בזה מס' גרסאות

א. ביבי"א (שם) הביא מכתב שכתב לו הגרר"ב ובו טוען לו שמאחר ובאו אליהם כמה אשכנזים ולימדו מתוך קיצוש"ע גנצפריד הוא מבקש ממנו שיעיר את הערותיו ויכניס את כל ההערות למהדורא בתרא, ולפי"ז משמע שהוא כלל לא פגש אותו אלא שלח לו את ספרו בדואר או ע"י שליח.

ב. בילקוט יוסף (בלמעלה מעשרה מקומות) מובא שיש כזה מכתב, ובנוסף הגרע"י סיפר להם זאת, ותמוה מאוד, דאם יש כזה מכתב מפורש, מ"ט צריך לספר להם זאת בע"פ. ובכל מקום מובא שם המכתב, ולאחמ"כ מוסיף, שאכן מס' פעמים האבא אמר לנו... וחוזר עלך כל הנאמר במכתב, ומשמע שלא היה מכתב, אלא הוא רק תורה שבע"פ.

ג. בשיעור השבועי (חיי שרה תשפג) הביא הרי"י סיפור חדש, שבחודש אב תשכ"ט, לפני שעברו דירה לת"א, הגיע אליהם הגרר"ב הביתה לרח' אלקנה, וביקש לפגוש את הרב, ולא האמין שהוא כ"כ צעיר, וכו' וכו', ואז הביא לו את הספר, וביקש שיעיר לו הערות כי בבא סאלי אמר לו שיש ספר יבי"א והוא קרא בו והשתכנע בצדקת דרכו של היבי"א ומבקש שיעיר לו את הערותיו.

ד. בשיעור שבועי אחר (דברים תשעו) הגירסא מעט שונה, שהוא הגיע לבית עם מכתב ביד, ולא מוזכר שם הבבא סאלי.

ויל"ע מהי הגירסא הנכונה

עכ"פ, המשפחה מכחישה את כל הענין מתחילתו לסופו, וטוענת שהוא רק הביא לו את הספר כמו שהביא לכל הרבנים באותו זמן.
בל נשכח שהוא עבד על הספר למעלה מעשר שנים, ומרוב התרגשותו שהוציא לאור ספר היסטורי לכל בני ספרד, הביאו לכל רב ספרדי שראה.
לא הבנתי מה בכלל השאלה, מרן זצ"ל זייף המכתב בשו"ת יביע אומר?!
 
ואיך שלא יהיה, איעקרא דדינא פירכא
וכל מי שיקרא את הקדמתו של הגרר"ב לספר
יראה שלא מיניה ולא מקצתיה

עומד לו יהודי, ת"ח משכמו ומעלה, אב"ד בעיר גדולה של חכמים וסופרים (מקנס)
ומול עיניו מטרה אחת ברורה - להוציא קיצוש"ע לבני ספרד, כמו הקיצוש"ע של הרב גאנצפריד
אף אשכנזי לא ניסה לקלקל את המרוקאים, ולא ניסה לשכנז אותם
פשוט הוא כ"כ נהנה מהספר הנ"ל, והחליט להוציא כמותו לספרדים, בשילוב מעט ממנהגי מרוקו

ובדרך הזו הוא כתב את כל הספר, בידיעה ברורה שרוב ככל הספרדים כך נוהגים
והספר הקדוש 'כף החיים' התקבל אצל כל בני ספרד כספר מוסמך שהכריזו עליו מן השמים (כידוע)
ובעבודת נמלים ציטט קטעים מובחרים מס' חיי אדם, ופרקים שלמים מס' שו"ע גאנצפריד
למרות שהוא ידע שהם אשכנזים, לא ראה בכך כל פגם, ואדרבא, מעליותא היא ליקח קטעי מוסר והלכה מכל הסוגים והמינים

ואחרי כל זה לבוא ולומר שהוא מבקש להפוך את הקערה על פיה,
ולקלקל את כל מה שתיקן במשך למעלה מעשר שנים?
וכי הוא לא ידע מה זה קבלת הוראות מרן?
וכי עד לצאת יבי"א ח"א שכחו כל גדולי הדור מהי קבלת הוראות מרן?
ישתקע הדבר ולא יאמר!!!

דברי הגרר"ב חיים וקיימים, והספר הנפלא שלו עומד וזועק - זוהי המסורת שקבלנו מאבותינו!!!
 
לא מקובל, לחשוד ח''ו. אם אפשר להביא את הלשון המדוייק של המכתב שהובא שם לכאן.

ז"ל היבי"א ח"ו או"ח סי' מח
לכבוד ידידנו ואור עינינו הגאון המפורסם סיני ועוקר הרים הרה"ג כמהר"ר עובדיה יוסף שליט"א.
יהי שלום בחילו שלוה בארמנותיו. ספרו יביע אומר ח"א הגיעני, ובעייני בו התענגתי מרוב חריפותו וגאונותו, יה"ר שעוד יפוצו מעינותיו חוצה להגדיל תורה ולהאדירה.
וזאת להודיע למעכ"ת כי כשבאו למחנינו תלמידי חכמים מאחינו האשכנזים התחילו ללמד דינים לתלמידים שלנו בספר קיצור שלחן ערוך של הגאון ר' שלמה גנצפריד זצ"ל, שהוא ע"פ הרמ"א ואחרוני רבני אשכנז, ולכן עלה בדעתי לחבר קיצור שלחן ערוך ע"פ מרן ורבותינו האחרונים הספרדים שאנחנו נגררים אחריהם, אבל לא היו לי כמה מספרי האחרונים, ואינה ה' לידי ספר הקדוש כף החיים שחיבר הרב הגאון המקובל ר' יעקב חיים סופר זצ"ל, ואמרתי עת לעשות לה', ובעזה"י ליקטתי ממנו בקצרה כל חידושי דינים הנחוצים, וכאשי /וכאשר/ עיני מעכ"ת תחזינה מישרים, וכשבאתי לארצנו הקדושה נודע לי כי מעכ"ת יש לו כמה השגות והערות על הספר כף החיים הנ"ל, ועוד כמה חידושי דינים אחרים, ובכן אם יואיל מעלת כת"ר לשלוח אותם לי, בלי נדר אעלה אותם בשמו, ואעדנם עטרות, במהדורא בתרא. ולרום כת"ר החיים והשלום אכי"ר. החותם בברכת התורה רפאל ברוך טולידאנו ס"ט [מלפנים הרב הראשי וראב"ד במקנאס ואגפיה. מרוקו]
 
ז"ל היבי"א ח"ו או"ח סי' מח
הוא לקח את הקיצוש''ע גנצפריד רק כ"תבנית" לא כ"פוסק" ואדרבה, רצה ליצור דבר כזה בדיוק לספרדים, ועשה זאת באופן עצמאי, רק בליקוטי אחרונים שחסרו לו סמך על כה''ח. ושמע שיש לגרע''י הערות, ורצה לשמעם. כדי להקיף את כל הדעות לפני שכותב את הפסק. הא ותו לא.
 
הוא לקח את הקיצוש''ע גנצפריד רק כ"תבנית" לא כ"פוסק" ואדרבה, רצה ליצור דבר כזה בדיוק לספרדים, ועשה זאת באופן עצמאי, רק בליקוטי אחרונים שחסרו לו סמך על כה''ח. ושמע שיש לגרע''י הערות, ורצה לשמעם. כדי להקיף את כל הדעות לפני שכותב את הפסק. הא ותו לא.
ביקש הערות כדי לתקן את כולם?
 
ממש לו רצה לשמוע דעתו. ואולי אפילו לציין את דעתו, גם כשלא מסכים איתו, כמו שעושים הרבה שמביאם דברי החכמים שמסכימים אותם.
קודם כל זה כבר ממש לא כמו שסיפר הרי"י
וחוצמזה, זה יהרוס לו את כל הספר
הוא רצה משהו מסודר בלי מחלוקות ובלי דעות אלא קיצוש"ע
ולמה שיעשה את זה
 
תהיה בריא
לא את הציטוט
את המכתב בעצמו
 
קודם כל זה כבר ממש לא כמו שסיפר הרי"י
וחוצמזה, זה יהרוס לו את כל הספר
הוא רצה משהו מסודר בלי מחלוקות ובלי דעות אלא קיצוש"ע
ולמה שיעשה את זה
לא הייתי שם ולא יודע מה סיפר מרן זצ"ל לבנו. אבל אי אפשר להכחיש מה שכתב ביביע אומר
 
אולי תענה לי תשובה
מעולם לא ראיתי מישהו מגיע עם בקשה למישהו ומצרף לו מכתב ביד
 
ראשי תחתית