השגות היבי"א על קיצוש"ע להגרר"ב טולידאנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אולי תוכל לפרט מה נאמר ב2 הסרטונים שהבאת?
יש כאן יהודי שמסביר את הגישה של הפסיקה של חכמי מרוקו, ושל הרב טולדנו בפרט, בסרטון למעלה, ושזה תקף גם בארץ, ומה ההתרחשויות שם.
והסרטון השני הגאון הרב בן נאים, ר''י נחלת משה מספר על חברותא עם הרב טולדנו, ודרך לימודו ועיונו, ושהקיצור היה אחר לימוד הסוגיות בשרשן בחברותא, בעמל ויגיעה, ולא רק ליקוט פסקים. שמע ותחי נפשך.
 
ז"ל היבי"א ח"ו או"ח סי' מח
מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין המכתב שכתב הרב טולדנו, לבין זה?
1750626512669.png
שוב חשבתי שאולי הכוונה "אותם" זה את צעירי הצאן, והרב טולדנו בא לתקן את זה בחיבורו. אולם הקורא עלול להבין מתוך הדברים כאילו הרב טולדנו עצמו למד כך. ואולם זה ודאי אינו כמו שכותב במכתב.
 
מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין המכתב שכתב הרב טולדנו, לבין זה?
הצג קובץ מצורף 6868
שוב חשבתי שאולי הכוונה "אותם" זה את צעירי הצאן, והרב טולדנו בא לתקן את זה בחיבורו. אולם הקורא עלול להבין מתוך הדברים כאילו הרב טולדנו עצמו למד כך. ואולם זה ודאי אינו כמו שכותב במכתב.
וזאת להודיע למעכ"ת כי כשבאו למחנינו תלמידי חכמים מאחינו האשכנזים התחילו ללמד דינים לתלמידים שלנו בספר קיצור שלחן ערוך של הגאון ר' שלמה גנצפריד זצ"ל, שהוא ע"פ הרמ"א ואחרוני רבני אשכנז, ולכן עלה בדעתי לחבר קיצור שלחן ערוך ע"פ מרן ורבותינו האחרונים הספרדים שאנחנו נגררים אחריהם, אבל לא היו לי כמה מספרי האחרונים...
 
וזאת להודיע למעכ"ת כי כשבאו למחנינו תלמידי חכמים מאחינו האשכנזים התחילו ללמד דינים לתלמידים שלנו בספר קיצור שלחן ערוך של הגאון ר' שלמה גנצפריד זצ"ל, שהוא ע"פ הרמ"א ואחרוני רבני אשכנז, ולכן עלה בדעתי לחבר קיצור שלחן ערוך ע"פ מרן ורבותינו האחרונים הספרדים שאנחנו נגררים אחריהם, אבל לא היו לי כמה מספרי האחרונים...
נו זה מה שכתבתי בסוף ההודעה שהכוונה אותם זה את "צעירי הצאן" ברוך שכיונת. אבל כל מתבונן במכתב רואה דבר ברור, מה המגמה של החיבור שלו? כי הוא הבין שחיבור קיצוש''ע פשוט נוח יותר ללמידה, ורצה לייצר אלטרנטיבה, ולשמר את הדרך הישנה, זה כל מהות החיבור.

בואו נתבונן קמעא
הבהרה נחרצת על מטרת החיבור: שמירת מסורת הפסיקה הספרדית
המחבר פותח את דבריו בקריאה ברורה אל מקבל האיגרת – להודיע לו באופן שאינו משתמע לשתי פנים את סיבת כתיבת חיבורו. כאשר החלו חכמים מאחינו האשכנזים ללמד את תלמידי בני עדות המזרח מתוך ספר "קיצור שולחן ערוך" שנכתב על פי פסקי הרמ״א והאחרונים האשכנזים, חש סכנה של טשטוש הגבולות ההלכתיים והיעלמות המסורת הפסיקתית הספרדית. מתוך אחריות תורנית עמוקה ומתוך נאמנות למורשת ההלכה הספרדית, וגמר בליבו לכתוב קיצור שולחן ערוך מבוסס אך ורק על שיטת מרן הב"י ורבותינו הספרדים נ"ע, שעל פיהן אנו נוהגים.
מכאן עולה בבירור:
לא מדובר בספר כללי של הלכה פסוקה, ולא בחיבור הפונה לכלל הציבור – אלא בחיבור מהותי, מגמתי, מוצהר, שמטרתו הבלעדית לשמר את פסיקת מרן ואת מסורת הפוסקים הספרדים, ולעמוד בפרץ מול חדירת פסיקה זרה למחנה הספרדי.
המחבר מפרט עוד, כי לכתחילה לא היו ברשותו כל ספרי הספרדים, אך כאשר הגיע לידו ספר "כף החיים" לרבי יעקב חיים סופר, ראה השגחה פרטית ומילא את ייעודו – ללקט מתוכו את עיקרי הדינים, ולהנגישם באופן כללי מתומצת. לציבור ההולך בדרכי מרן.
הוא אף פונה בענווה לחכם אחר, שיש בידו השגות וחידושים נוספים על דברי "כף החיים", כדי לכלול גם את דבריו במהדורה הבאה – אך זאת בתוך המסגרת הברורה של פסיקת הספרדים, ולא מתוך פתיחות כללית לכל שיטה.
לסיכום:
החיבור איננו משלב אשכנזית-ספרדית, ולא ניסיון לשלב שיטות – אלא תגובה למצב שבו תלמידים ספרדים החלו לינוק הלכה ממקורות אשכנזיים – והוא מבקש להשיב עטרה ליושנה, ולהעמיד תורת מרן ורבותינו הספר על תילה.
 
מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין המכתב שכתב הרב טולדנו, לבין זה?
הצג קובץ מצורף 6868

מה שאמר ש"התחילו ללמד אותם", כוונתו שהחלו ללמד ועצרו אותם, בטענה שאין זה מתאים למנהגם.

ומה שאמר "ונהגו על פי ספר זה", לא היה ולא נברא, וכל מה שנהגו - נהגו שנים רבות קודם לכן, ולא בהשפעה אשכנזית כל שהיא.
 
ומה שאמר "ונהגו על פי ספר זה", לא היה ולא נברא, וכל מה שנהגו - נהגו שנים רבות קודם לכן, ולא בהשפעה אשכנזית כל שהיא.
אמת לאמיתו, מיליון אחוז. סה''כ החלו ללמד כי זה פלטפורמה נוחה, והוא יצר אלטרנטיבה. אינני מבין כיצד פירשו שהספר עצמו לפי מנהג האשכנזים. ושנהגו ע''פ שו''ע גנצפריד. אינני מבין כלל. זה פשוט לא מדוייק.
 
לכל מי שינסה ללמד זכות ולדחוק דוחקים בכדי ליישב את הסיפורים, מצאתי כעת שגם בפורום של הרב יצחק יוסף שאלו ע"כ שאלות ונותרו בלי תשובות...
 
נערך לאחרונה:
מישהו יכול להסביר לי מה הקשר בין המכתב שכתב הרב טולדנו, לבין זה?
הצג קובץ מצורף 6868
שוב חשבתי שאולי הכוונה "אותם" זה את צעירי הצאן, והרב טולדנו בא לתקן את זה בחיבורו. אולם הקורא עלול להבין מתוך הדברים כאילו הרב טולדנו עצמו למד כך. ואולם זה ודאי אינו כמו שכותב במכתב.
הבדיחה הידועה שחוזרת על עצמה ביזדים, שכמה שליחי חב"ד בודדים הצליחו להשפיע על מנהגי מרוקו ולהכניס להם מנהגים אשכנזים, מי שיודע קצת מה שהיה שם מבין שזה שטות מוחלטת ומגמתית, מכיון ששלוחי חב"ד הגיעו למרוקו לפני 70 שנה והיו בודדים, ומנהגי מרוקו קצת יותר ותיקים משלוחי חב"ד שהגיעו לשם. זאת ועוד, וכי יעלה על הדעת שכמה שלוחי חב"ד הצליחו לשנות מנהגים כנגד כל הגדולים שהיו שם? כל השומע יצחק לו...
 
בנוסף לזאת, גם הרבי הזהירם שלא ישנו את מנהג המקום, ודברי הרבי עבורם כהלכה למשה מסיני.
 
ומה שאמר "ונהגו על פי ספר זה", לא היה ולא נברא, וכל מה שנהגו - נהגו שנים רבות קודם לכן, ולא בהשפעה אשכנזית כל שהיא.
ובכלל כאן מספר הרב יצחק שהרב טולדנו הגיע אליו והתפלא שהיביע אומר צעיר כ''כ, וכאן הרב יצחק מספר שהוא הגיע אל הבית של היביע אומר, והתפלא? גם אם היו שני מפגשים, כיצד זה היה התפלא אחר התפלא? והוא פלא? וגם אמר שהיה חסידא קדישא אבל לא מפלפל וכו', בזמן שהרב בן נאים מספר על עומק עיונו, וסילת הכל מהסוגיות. ושוב נראה שלא הכירו בעצמו, וכך אמד לעצמו בגלל החיבור שלא נכתב בהרחבה אלא בצורה השוה לכל נפש. וד''ב.
 
בנוסף לזאת, גם הרבי הזהירם שלא ישנו את מנהג המקום, ודברי הרבי עבורם כהלכה למשה מסיני.
לנסות לקעקע מנהגי מרוקו של מאות שנים בדברים כאלו שמנהגים אלו הונהגו בשנים אחרונות, מראים גם על חוסר התמצאות בהיסטוריה, מכיון שמאז שבא החבדניק הראשון למרוקו עד שהתחילו גלי העליה לארץ עברו אולי 15 שנה בדוחק כידוע. מה גם שהחבדניקים היו בכמה ערים בודדות ולא הסתובבו בכל מרוקו, ומי פתי יאמין שכמה שלוחי חב"ד שינו בתוך 15 שנה את מנהגי המרוקאים למנהגי אשכנז? לצערינו הציבור התמים קונה את זה ומוציא לעז על ראשונים כמלאכים.
 
הבדיחה הידועה שחוזרת על עצמה ביזדים, שכמה שליחי חב"ד בודדים הצליחו להשפיע על מנהגי מרוקו ולהכניס להם מנהגים אשכנזים, מי שיודע קצת מה שהיה שם מבין שזה שטות מוחלטת ומגמתית, מכיון ששלוחי חב"ד הגיעו למרוקו לפני 70 שנה והיו בודדים, ומנהגי מרוקו קצת יותר ותיקים משלוחי חב"ד שהגיעו לשם. זאת ועוד, וכי יעלה על הדעת שכמה שלוחי חב"ד הצליחו לשנות מנהגים כנגד כל הגדולים שהיו שם? כל השומע יצחק לו...
רק בבקשה לא להסתעף ולדון בנושא הזה שכבר נידון בהרחבה במקומות אחרים.
 
סבי הינו קרוב משפחתו של רבי ברוך
כשהביא לו הר' עובדיה את הערות הגיע רבי ברוך לסבי ואמר לו תכתוב תשובות על השגותיו

זה שמעתי מסבי שהיה צדיק וחסיד ות''ח עצום ולא חשוד להוציא דבר גוזמא מפיו
 
מנין הטבלא הזו של ההשגות, מה מקורה ומידת אמינותה?
לעצם ההערות שכתבת לצערי אין לי זמן לעבור על הכל אבל ברפרוף קל אני רואה שלא דייקת בדבריך, למשל בסעיף ב' כתבת שפסק הכה"ח כהמקובלים נגד הפשטנים והחיד"א בעוד מרן פותח בזה שגם החיד"א מסכים לדבריו ולא חלק עליו כי פסק נגד הפשטנים עיין שם.
בסעיף ד' כתבת שחלק מסברא, אינו נכון אלא שמרן כתב שהרב טולדנו פסק כהחיד"א ושזה רק משמע מהחיד"א וכבר רבו החולקים על זה והביא הרבה פוסקים כך וכן על זה הדרך ואני חייב לסיים ועוד חזון למועד.
 
יש כאן יהודי שמסביר את הגישה של הפסיקה של חכמי מרוקו, ושל הרב טולדנו בפרט, בסרטון למעלה, ושזה תקף גם בארץ, ומה ההתרחשויות שם.
והסרטון השני הגאון הרב בן נאים, ר''י נחלת משה מספר על חברותא עם הרב טולדנו, ודרך לימודו ועיונו, ושהקיצור היה אחר לימוד הסוגיות בשרשן בחברותא, בעמל ויגיעה, ולא רק ליקוט פסקים. שמע ותחי נפשך.
איך זה מסתדר עם מה שכתב הרב טולדאנו שספרו הוא קיצור כה"ח?
 
איך זה מסתדר עם מה שכתב הרב טולדאנו שספרו הוא קיצור כה"ח?
מסתדר מצוין מכיון שיש הרבה מקומות שהרהמ"ח נטה ממה שכתוב בכה"ח ומציין בהערות "המאסף" דהיינו שהוא נקט אחרת לדינא. זאת ועוד האמת צריכה להאמר שלא תמצא בשום שו"ת של חכמי המערב מהדורות הקודמים שהתייחסו לעניני או"ח ויו"ד למעט ענייני טריפות, כלומר שמה שנהגו היה מכח מנהג ולא נמצא בכתובים שדנו בכל מנהג שהיה. רק כשהגיעו לארץ התחילו לכתוב בענינים אלו כמו שתראה לרב משאש והרב מאמאן ועוד וזה מטעם ידוע. אבל בחו"ל לא עסקו בזה. ממילא כשהרהמ"ח רצה לכתוב ספר שמיוסד על פוסקי ספרד שכל הספרדים נהגו כמותם למה שלא ישתמש בכף החיים ? ופשוט שכשכתב את הספר עבר על הכל בעיון וא"צ להוכיח את זה ומי שחושב שרב"ט היה אדמו"ר מלוב"ן שעסק בסגולות וברכות לא יודע מה הוא סח.
 
זאת ועוד האמת צריכה להאמר שלא תמצא בשום שו"ת של חכמי המערב מהדורות הקודמים שהתייחסו לעניני או"ח ויו"ד למעט ענייני טריפות
כתבו המון בדיינות, אבל הניסוח שלך כאילו לא כתבו כלום באו"ח ויו"ד הוא מוגזם
 
כתבו המון בדיינות, אבל הניסוח שלך כאילו לא כתבו כלום באו"ח ויו"ד הוא מוגזם
מר אבי שיחי' אמר לי שבחו''ל גם בטוניס וג'רבא רוב הת''ח עסקו בעיקר בחושן משפט ואה''ע ודברים הקשים, או''ח ויו''ד ודאי שלמדו, אך מילתא זוטרתא היא לגבם. והיו עוסקים בזה בד' אמות של הלכה עם הציבור, אבל בבית מדרש עיקר העסק היה באה''ע וחו''מ. וכמו שהוא באמת. זה שהיום עוסקים כל היום באו''ח. זה לא עליית הדורות לענ''ד. וד''ב.
 
מר אבי שיחי' אמר לי שבחו''ל גם בטוניס וג'רבא רוב הת''ח עסקו בעיקר בחושן משפט ואה''ע ודברים הקשים, או''ח ויו''ד ודאי שלמדו, אך מילתא זוטרתא היא לגבם. והיו עוסקים בזה בד' אמות של הלכה עם הציבור, אבל בבית מדרש עיקר העסק היה באה''ע וחו''מ. וכמו שהוא באמת. זה שהיום עוסקים כל היום באו''ח. זה לא עליית הדורות לענ''ד. וד''ב.
וכבר ידוע בשם הגרב"צ א"ש שאו"ח לומדים ביום שישי ...
 
שו"ת משפט וצדקה ביעקב תראה כמה כתב על או"ח

1750688470507.png
 
יש מישהו שיכול להספיק בימי שישי את כל או"ח כראוי?
לכו"ע או"ח אינו צורך רק מעשר מהזמן שצריך לאה"ע וחו"מ.
כשעוסקים רוב הזמן בעיון בחו''מ, גם כשעוסקים באו''ח מבינים יותר לעומק ובפחות זמן.
וכשעוסקים רק באו''ח או רוב הזמן, רואים את התוצאות העתק הדבק בלי עיון.
 
ראשי תחתית