הסרת הפרוכת - משמאל לימין או מימין לשמאל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כהן

חבר בכיר
הצטרף
21/12/24
הודעות
1,062
פסקי תשובות הערות סימן קלד הערה 52
ובענין הסרת הפרוכת בעת פתיחת הארון מצינו חילוקי מנהגים, בדרישה ריש סי' תרנ"א כותב לגלול הפרוכת מצד שמאל לימין (והוא כדעת השו"ע ועוד לענין נר חנוכה בסי' תרע"ו, ועיין מה שכתבנו שם), אולם הוא עצמו בפרישה סי' קכ"ח סקכ"ג כתב שאין קפידא בזה, דהא יש דיעות הסוברים דפניה לימין היינו להתחיל בצד ימין ולפנות לשמאל, עיין שם בסי' תרע"ו), ובלקט הקמח החדש סק"ג דברוב המקומות נוהגין לגלול הפרוכת מימין לשמאל, כפי דרך הכתיבה שלנו (אם כי לענין נר חנוכה המנהג ברוב המקומות משמאל לימין, וצ"ע), ובדרכי חיים ושלום אות קצ"ה שכן נהג הגה"ק ממונקאטש זצ"ל, ופשוט שכל שיש איזה סיבה שנוח יותר אם יגללו הפרוכת לצד מסוים יש לעשות כן כי כאמור יש סימוכין לכאן ולכאן ע"כ.

ראיתי שגם הרב מוצפי בספרו כותב שיש לעשות מימין לשמאל, וכ"כ הרב רצאבי בשיעור השבועי וישב תשע"ה, וכן העלה בשו"ת תפלה למשה ח"ד סי' ז' עיש"ב, וכן בשו"ת באר משה ח"ה סי' ל"ח עיש"ב. והעידו הנ"ל שכך המנהג.

עיקר חילם הוא מדברי הפרישה אורח חיים סימן קכח שכתב:
ולפי מה שכתב ב"י לעיל סימן קכ"ג (עמ' תנב ד"ה וכתוב) דנותנין שלום לצד שמאל תחלה ולית ביה משום כל פינות יהיו לצד ימין כיון דאינו פונה לשום צד הכי נמי בפתיחת ופינת פרוכת מצפון לדרום אין קפידא דהא גם כן אינו פונה ע"כ.

אלא שיש לדון בזה, שהרי בנרות חנוכה גם אינו 'פונה לשום צד' אלא שמזיז את ידו, ולכאורה זה ממש כמו הסטת הפרוכת.

וראיתי מחלקים שפרוכת זה דבר אחד, משא"כ נרות כל נר הוא בפני עצמו וחשיב פניה.

יחכימו אותנו חברי הפורום בעוד מנהגים, דעות, וסברות בזה.
 
בבהתאסף (גליון י"ב כסלו תשע"ט) ממרן הגרש"י זעפראני שליט"א (עמ' 54) וז"ל:

וכעת נבא לסדר פתיחת ההיכל דיש לדמותו לדין הקפת רגל, כיון שפותח ומסיט את הפרוכת בהילוך ברגליו, ושע"כ יש לו לפנות לימין ומשם מהלך ברגליו תוך כדי הסטת הפרוכת ופתיחת ההיכל, וזהו כדין הקפת הרגל במזבח החיצון. ואכן כזאת ראינו אצל אבותינו שהיו פותחים ההיכל מימין לשמאל בדרך הילוך.

מיהו בארונות קודש קטנים שלא מהלכים בפתיחת ההיכל אלא עומד במקומו ומסיט הפרוכת, איה"נ יפתח משמאל לימין כהדלקת נר חנוכה.
 
וכעת נבא לסדר פתיחת ההיכל דיש לדמותו לדין הקפת רגל, כיון שפותח ומסיט את הפרוכת בהילוך ברגליו, ושע"כ יש לו לפנות לימין ומשם מהלך ברגליו תוך כדי הסטת הפרוכת ופתיחת ההיכל, וזהו כדין הקפת הרגל במזבח החיצון. ואכן כזאת ראינו אצל אבותינו שהיו פותחים ההיכל מימין לשמאל בדרך הילוך.
לא הבנתי את סברתו. אשמח להבנה.

מי שיש לו חנוכיה גדולה שצריך ללכת ברגליו מצד לצד האם גם יתחיל מימין לשמאל?
 
עיין בספרו של הגר"י טשזנר שליט"א.
וראה שם עוד דין איטר בזה.
 
יש לציין שבנרות שבת עדיף ג"כ משמאל לימין.
אולם לא נתבאר כיוון שאינו רק מנהג כנגד זכור ושמור, ומעיקה"ד סגי בנר אחד וכמבואר בפוסקים (בברכה אומרים להדליק נר) ועי' בשו"ת תפל"מ הנ"ל שכן כתב.
 
פסקי תשובות הערות סימן קלד הערה 52
ובענין הסרת הפרוכת בעת פתיחת הארון מצינו חילוקי מנהגים, בדרישה ריש סי' תרנ"א כותב לגלול הפרוכת מצד שמאל לימין (והוא כדעת השו"ע ועוד לענין נר חנוכה בסי' תרע"ו, ועיין מה שכתבנו שם), אולם הוא עצמו בפרישה סי' קכ"ח סקכ"ג כתב שאין קפידא בזה, דהא יש דיעות הסוברים דפניה לימין היינו להתחיל בצד ימין ולפנות לשמאל, עיין שם בסי' תרע"ו), ובלקט הקמח החדש סק"ג דברוב המקומות נוהגין לגלול הפרוכת מימין לשמאל, כפי דרך הכתיבה שלנו (אם כי לענין נר חנוכה המנהג ברוב המקומות משמאל לימין, וצ"ע), ובדרכי חיים ושלום אות קצ"ה שכן נהג הגה"ק ממונקאטש זצ"ל, ופשוט שכל שיש איזה סיבה שנוח יותר אם יגללו הפרוכת לצד מסוים יש לעשות כן כי כאמור יש סימוכין לכאן ולכאן ע"כ.

ראיתי שגם הרב מוצפי בספרו כותב שיש לעשות מימין לשמאל, וכ"כ הרב רצאבי בשיעור השבועי וישב תשע"ה, וכן העלה בשו"ת תפלה למשה ח"ד סי' ז' עיש"ב, וכן בשו"ת באר משה ח"ה סי' ל"ח עיש"ב. והעידו הנ"ל שכך המנהג.
להעיד שכ"ה המנהג תמוה, דהא עינינו הרואות שאינו כן (ועכ"פ ודאי לא שכ"ה הרוב, וכדומה פשוט שההפך הוא, ורובא דעלמא משמאל לימין עבדי)

ואין לטעון שמכיון שכן העידו גדולים הרי שכ"ה, שכן בשונה משאר ענינים, הרי הנידון האם כ"ה המנהג או שלא הוא מציאותי, ואפשר לברורי בקל, ופשוט
עיקר חילם הוא מדברי הפרישה אורח חיים סימן קכח שכתב:
ולפי מה שכתב ב"י לעיל סימן קכ"ג (עמ' תנב ד"ה וכתוב) דנותנין שלום לצד שמאל תחלה ולית ביה משום כל פינות יהיו לצד ימין כיון דאינו פונה לשום צד הכי נמי בפתיחת ופינת פרוכת מצפון לדרום אין קפידא דהא גם כן אינו פונה ע"כ.
גם אי אין קפידא, הרי ודאי עכ"פ זה יותר קרוב לזה (ז"א, משמאל לימין יותר שייך לענין של כל פניות, מאשר ההפך)

מה גם שבעיקר הענין לכאורה כל פניות אין זה דוקא בפניה מעשית, אלא כל שיש שני צדדים, יש ימין ויש שמאל, הרי הענין צריך להיות משמאל לימין ולא מימין לשמאל (וגם אי נימא שכיון שכ"ה, ולא שמאל וימין ממש הרי אין קפידא מוחלטת וכו', מ"מ...)
וכפי הוכחת מר (הגם שיש להתווכח עליה, והא קמן דלא ס"ל הכי)
אלא שיש לדון בזה, שהרי בנרות חנוכה גם אינו 'פונה לשום צד' אלא שמזיז את ידו, ולכאורה זה ממש כמו הסטת הפרוכת.

וראיתי מחלקים שפרוכת זה דבר אחד, משא"כ נרות כל נר הוא בפני עצמו וחשיב פניה.

יחכימו אותנו חברי הפורום בעוד מנהגים, דעות, וסברות בזה.
 
ראשי תחתית