פסקי תשובות הערות סימן קלד הערה 52
ובענין הסרת הפרוכת בעת פתיחת הארון מצינו חילוקי מנהגים, בדרישה ריש סי' תרנ"א כותב לגלול הפרוכת מצד שמאל לימין (והוא כדעת השו"ע ועוד לענין נר חנוכה בסי' תרע"ו, ועיין מה שכתבנו שם), אולם הוא עצמו בפרישה סי' קכ"ח סקכ"ג כתב שאין קפידא בזה, דהא יש דיעות הסוברים דפניה לימין היינו להתחיל בצד ימין ולפנות לשמאל, עיין שם בסי' תרע"ו), ובלקט הקמח החדש סק"ג דברוב המקומות נוהגין לגלול הפרוכת מימין לשמאל, כפי דרך הכתיבה שלנו (אם כי לענין נר חנוכה המנהג ברוב המקומות משמאל לימין, וצ"ע), ובדרכי חיים ושלום אות קצ"ה שכן נהג הגה"ק ממונקאטש זצ"ל, ופשוט שכל שיש איזה סיבה שנוח יותר אם יגללו הפרוכת לצד מסוים יש לעשות כן כי כאמור יש סימוכין לכאן ולכאן ע"כ.
ראיתי שגם הרב מוצפי בספרו כותב שיש לעשות מימין לשמאל, וכ"כ הרב רצאבי בשיעור השבועי וישב תשע"ה, וכן העלה בשו"ת תפלה למשה ח"ד סי' ז' עיש"ב, וכן בשו"ת באר משה ח"ה סי' ל"ח עיש"ב. והעידו הנ"ל שכך המנהג.
עיקר חילם הוא מדברי הפרישה אורח חיים סימן קכח שכתב:
ולפי מה שכתב ב"י לעיל סימן קכ"ג (עמ' תנב ד"ה וכתוב) דנותנין שלום לצד שמאל תחלה ולית ביה משום כל פינות יהיו לצד ימין כיון דאינו פונה לשום צד הכי נמי בפתיחת ופינת פרוכת מצפון לדרום אין קפידא דהא גם כן אינו פונה ע"כ.
אלא שיש לדון בזה, שהרי בנרות חנוכה גם אינו 'פונה לשום צד' אלא שמזיז את ידו, ולכאורה זה ממש כמו הסטת הפרוכת.
וראיתי מחלקים שפרוכת זה דבר אחד, משא"כ נרות כל נר הוא בפני עצמו וחשיב פניה.
יחכימו אותנו חברי הפורום בעוד מנהגים, דעות, וסברות בזה.
ובענין הסרת הפרוכת בעת פתיחת הארון מצינו חילוקי מנהגים, בדרישה ריש סי' תרנ"א כותב לגלול הפרוכת מצד שמאל לימין (והוא כדעת השו"ע ועוד לענין נר חנוכה בסי' תרע"ו, ועיין מה שכתבנו שם), אולם הוא עצמו בפרישה סי' קכ"ח סקכ"ג כתב שאין קפידא בזה, דהא יש דיעות הסוברים דפניה לימין היינו להתחיל בצד ימין ולפנות לשמאל, עיין שם בסי' תרע"ו), ובלקט הקמח החדש סק"ג דברוב המקומות נוהגין לגלול הפרוכת מימין לשמאל, כפי דרך הכתיבה שלנו (אם כי לענין נר חנוכה המנהג ברוב המקומות משמאל לימין, וצ"ע), ובדרכי חיים ושלום אות קצ"ה שכן נהג הגה"ק ממונקאטש זצ"ל, ופשוט שכל שיש איזה סיבה שנוח יותר אם יגללו הפרוכת לצד מסוים יש לעשות כן כי כאמור יש סימוכין לכאן ולכאן ע"כ.
ראיתי שגם הרב מוצפי בספרו כותב שיש לעשות מימין לשמאל, וכ"כ הרב רצאבי בשיעור השבועי וישב תשע"ה, וכן העלה בשו"ת תפלה למשה ח"ד סי' ז' עיש"ב, וכן בשו"ת באר משה ח"ה סי' ל"ח עיש"ב. והעידו הנ"ל שכך המנהג.
עיקר חילם הוא מדברי הפרישה אורח חיים סימן קכח שכתב:
ולפי מה שכתב ב"י לעיל סימן קכ"ג (עמ' תנב ד"ה וכתוב) דנותנין שלום לצד שמאל תחלה ולית ביה משום כל פינות יהיו לצד ימין כיון דאינו פונה לשום צד הכי נמי בפתיחת ופינת פרוכת מצפון לדרום אין קפידא דהא גם כן אינו פונה ע"כ.
אלא שיש לדון בזה, שהרי בנרות חנוכה גם אינו 'פונה לשום צד' אלא שמזיז את ידו, ולכאורה זה ממש כמו הסטת הפרוכת.
וראיתי מחלקים שפרוכת זה דבר אחד, משא"כ נרות כל נר הוא בפני עצמו וחשיב פניה.
יחכימו אותנו חברי הפורום בעוד מנהגים, דעות, וסברות בזה.