השתלשלות התורה

זקני דרום

חבר חדש
הצטרף
30/1/25
הודעות
32
אפשר לחלק את הדורות של הלימוד לשניים

הראשונים הם הפוסקים

ולאחמ"כ באים המפולפלים

וחוזר חלילה

כלומר בתחילה קובעים הפוסקים דברים חתוכים

ולאחמ"כ המפולפלים דנים באופנים שהם כביכול אזורי דמדומים

ומתוך הערפל נוצר שיטה מגובשת לבאר את החילוקים ואז באים הפוסקים וקובעים את הדברים שוב

ושוב דור של פלפול מוצא מקום שעדיין לא הוברר ושם שואל שאלות

והדור הבא קובע נוסחה חדשה שהיא יותר מוגדרת

וחוזר חלילה

מה שעולה מתוך כל זה שבהכרח שפת הלימוד משתנה

ונהיית יותר ויותר מוגדרת

ואי"ז אומר שהקדמונים לא חשבו כך

אלא שלא נזקקו בזמנם לבא ולהגדיר ברמה כזו

וכעת ננסה להסביר איפה מצאנו כזאת

כשבאו השו"ע והרמ"א קבעו דברים כפוסקים

הדור אח"כ של הש"ך והמג"א ושאר מפרשי השו"ע הקדמונים

היו ג"כ פוסקים עם נטיה קלה לספיקות כהש"ך בעיקר

בזמנם בטורקיה המחנ"א המשל"מ שער המלך ושאר החכמים שם

וכן הפר"ח והגנת ורדים במצרים

התעסקו בספיקות כגון חצי שיעור, ספיקא דאורייתא, בין השמשות, חילוקים בין עשה ללאו

איסור חל על איסור עדל"ת, וכן יחס דאו' לדרבנן וכן עזה"ד

וכן הפמ"ג ותומים ומשפחות אלגאזי ואלפאנדרי שספריהם מלאים מענינים אלו ועוד ועוד בני אותם זמנים

ואח"כ הקצות שהעמיד את הנידונים האלו כשיטה עם ויכוחים רבים מצד בני דורו,

והגרעק"א שהיה ממוצע ג"כ בין פוסק למפולפל

ובדורם החת"ס והנוב"י שהיו יותר פוסקים

ואז דור של פוסקי הלכות כדרך החיים וערוך השלחן וקיצוש"ע והמשנ"ב ושוב פלפול ושוב פסיקה

עכ"פ הדברים לא מוחלטים ואפשר להעמיד כל דרך בהשתלשלות שונה

אבל בנוגע להקצות אח"כ בא העונג יו"ט ויד המלך שהם כבר יותר מבססים את הלומדות כשיטה,

עד שבא אור העולם הגר"ח והעמיד זאת ממש כשיטה מבוססת על כל דבר

ושוב דור שמפקפק בהגדרות ויוצר הגדרה אמצעית

אפשר להעמיד את הדורות האחרונים בלומדות דור אחרי דור בפנ"ע

ואת הדור של ההלכה כדור אחרי דור

הגר"א גנחובסקי והגרד"ל הם ג"כ ממוצעים בין הפוסקים ללמדנים

[הגרד"ל נטיה ברורה ללומדות והגר"א נטיה ברורה לפסק, וכמובן שהגרעק"א נר לרגלם]
 
הבעייה מתחילה (וזה קורה לא מעט),
כאשר הלומדעס אינו עולה בקנה אחד עם הפסק.
שאז לכאו' יוצא, או שהפסק לא נכון, או שהפלפול לא נכון.
אבל הבעייה שאז מתחילים להמציא גדרים וחילקוים ותתי חילוקים ותתי גדרים, כדי שהכל יהיה מיושב כמן חומר.
אך דא עקא, שלפעמים הסברא הישרה יוצאת נפסדת.
 
הבעייה מתחילה (וזה קורה לא מעט),
כאשר הלומדעס אינו עולה בקנה אחד עם הפסק.
שאז לכאו' יוצא, או שהפסק לא נכון, או שהפלפול לא נכון.
אבל הבעייה שאז מתחילים להמציא גדרים וחילקוים ותתי חילוקים ותתי גדרים, כדי שהכל יהיה מיושב כמן חומר.
אך דא עקא, שלפעמים הסברא הישרה יוצאת נפסדת.
אמת
אבל עיקר כוונתי היא לומר שאין חסרון בזה שהשפה משתנית
 
ודאי, המינוחים צריכים להיות מותאמים לנושא,
וצריכים להיות תואמים לרצון וצורך ההגדרה,
א"א להשתמש במונחים מקובעים, כי אז ההבנה תתפוגג ותפסד.
 
ייש"כ, אבל קשה לקרא, ארוך מדאי עם לשון גבוהה מדאי,

מה המסר שלו ?
 
ודאי, המינוחים צריכים להיות מותאמים לנושא,
וצריכים להיות תואמים לרצון וצורך ההגדרה,
א"א להשתמש במונחים מקובעים, כי אז ההבנה תתפוגג ותפסד.
ברור
כוונתי שהדברים מדור לדור מתחדדים יותר ויותר
 
ברור
כוונתי שהדברים מדור לדור מתחדדים יותר ויותר

"מתחדדים" אינו בהכרח נהיים יותר נכונים,
לפעמים החידוד בא ע"ח הישרות (והאמת).
המינוחים אכן משתנים לפי תפיסת העולם העדכנית, אבל לא בהכרח שהם יותר נכונים או יותר אמיתיים.
 
פשר לחלק את הדורות של הלימוד לשניים

הראשונים הם הפוסקים

ולאחמ"כ באים המפולפלים
משנה ואז גמרא....
אבל כלמה שמבואר בגמרא בא לתת הסבר למשנה.

ועיין בהקדמת הש''ש שדורות ראשונים בשכלם הישר ראו נכוחה הדברים, ואנו צריכים פפול עמוק כדי להבין דבריהם
וכידוע המשל מהרמ''ק בחמש עיורים שראו חפץ ואחד טעם שזה שולחן, השני צינור, והשלישי שיש. והרביעי בעל חי. ובא אדם פיקח ואמר שזה פיל בעל חדק כצינור, והשן שנהב כשיש, והוא בעל חי. והוא בעל ארבע רגלים כשולחן. אבל שזהו פיל....
 
ראשי תחתית