השיעור השבועי - העלון, הערות והארות (1)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול ראש פינה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
הבן איש חי מורה לברך על הלל בר"ח

לא נכון.
שהבא"ח כותב קיבלנו הוראות מרן הוא מתכוין גם לבגדאד, ולכל בני הספרדים.
ושהוא מחמיר נגד מרן זה ג"כ לכולם.
אין בשום מקום בבא"ח שכותב שבגדאד כך וא"י כך.
ראשית לא זכור לי שהבא"ח מורה לברך על ההלל בר"ח, ולא שמענו שהבבלים מברכים על ההלל.

ועוד בשונה מכל הלכה אחרת שהבא"ח מחמיר או מיקל, דלא כהשו"ע. ברכת ההלל תלוי במנהג, שהגם שדעת הרא"ש והרי"ף לברך, דעת הרמב"ם שלא לברך ובשו"ע סימן תכב סעיף ב כתז וז"ל ויש אומרים שהציבור מברכין עליו בתחלה ולבסוף וכו' ויש אומרים שאף הציבור אין מברך עליו לא בתחלה ולא בסוף וזה דעת הרמב"ם וכן נוהגין בכל מלכות ארץ ישראל וסביבותיה. ע"כ. ומנ"ל שהבא"ח יחלוק על המנהג
 
ראשית לא זכור לי שהבא"ח מורה לברך על ההלל בר"ח, ולא שמענו שהבבלים מברכים על ההלל.

ועוד בשונה מכל הלכה אחרת שהבא"ח מחמיר או מיקל, דלא כהשו"ע. ברכת ההלל תלוי במנהג, שהגם שדעת הרא"ש והרי"ף לברך, דעת הרמב"ם שלא לברך ובשו"ע סימן תכב סעיף ב כתז וז"ל ויש אומרים שהציבור מברכין עליו בתחלה ולבסוף וכו' ויש אומרים שאף הציבור אין מברך עליו לא בתחלה ולא בסוף וזה דעת הרמב"ם וכן נוהגין בכל מלכות ארץ ישראל וסביבותיה. ע"כ. ומנ"ל שהבא"ח יחלוק על המנהג
יתכן מאוד סגנון דבריך
ויעיד על כך שהאור לציון לא הסכים שיברכו על ההלל בא"י כמבואר בספרו ריש ח"ג
 
בחו"ל, אבל גם הבא"ח מסכים שמנהג ארץ ישראל לא לברך וכמו שכתב השו"ע.
הכוונה להיפך, שהבא איש חי מסתמא מורה שלא לברך כרמב"ם, ומ"מ נהג כמנהג מרוקו. כך שאין להביא ראיה ממנהגו כמנהג מרוקו שיותר לא נהג כרב עובדיה יותר ממה שנהג כבן איש חי - משום ששניהם אינם מתאימים למנהג מרוקו.
 
הכוונה להיפך, שהבא איש חי מסתמא מורה שלא לברך כרמב"ם,
כנראה אינך בקי בבן איש חי. הבן איש חי פוסק לברך אפילו נגד מרן כשיש מנהג, כמו שמצינו לענין ברכה אחר ההדלקה, ברכה על מ''ע שהזמן גרמא לנשים ועוד
רק שבבבל לא בירכו על ההלל... אם היו נוהגים לברך בר''ח בבבל, מסמתא הוא היה מנהיג כן
 
השיעור השבועי כי תשא תשפה.png
ומש"כ הראש"ל דבכה"ג שאשכנזי שתה בהפסקות ומברך נפשות עונה אמן משום שיש ס"ס, ואף שלדידן זה ברכה לבטלה, לכאו' צע"ג עד מאוד מה שטוען לפ"ז שאין עונין אחר אשכנזי שמברך על ההלל בר"ח, דהתם ג"כ יש ס"ס, שמא כמ"ד שמברכין ושמא כמו הסדר היום שבכל מקרה שיש למברך על מה לסמוך עונין אחרין אמן וכמ"ש הסדר היום (עמ' קג) ומרן הגרב"צ באור לציון בכמה מקומות והגרי"ח סופר בספרו כרם יעקב (עמוד קא)
ולפום ריהטא לא ידעתי מקום לחלק בזה, ובפרט שהחידוש הגדול שאין עונים אמן אחרי מי שאינו סובר כמוני להלכה הוא לא נמצא בספרים קדומים והוא חידוש של הגר"ע יוסף, וא"כ ק"ו בן בנו של ק"ו שיש לעשות ס"ס ולענות אמן.
ולית נגר ובר נגר דיפרקיניה.

קיבלתי מאת הגאון המופלא הרב נר אבי דוד שליט"א
 
כנראה אינך בקי בבן איש חי. הבן איש חי פוסק לברך אפילו נגד מרן כשיש מנהג, כמו שמצינו לענין ברכה אחר ההדלקה, ברכה על מ''ע שהזמן גרמא לנשים ועוד
רק שבבבל לא בירכו על ההלל... אם היו נוהגים לברך בר''ח בבבל, מסמתא הוא היה מנהיג כן
כנראה אינך בקי בפסיק הרב עובדיה, גם לדידיה מברכים לפי המנהג ולא אומרים סב"ל נגד המנהג - בשונה ממרן שאומרים סב"ל נגדו
 
דהתם ג"כ יש ס"ס, שמא כמ"ד שמברכין ושמא כמו הסדר היום
במחילה אבל זה אינו, דהא הספק הוא כזה: שמא ההלכה היא כדעת ר"ת שמברכים [כלומר שכך דעת חכמי הגמ' וכך ההלכה במוחלט]. ואם נאמר שההלכה כדעת הרמב"ם שאין מברכים - הכונה שכך היא ההלכה המוחלטת כלפי שמיא וכלפי חכמי הגמ', ובזה כבר א"א להמשיך שמא ההלכה כדעת סדר היום, דהא הסדר היום אמר את דבריו כשיש ספק אמיתי, ולא על הצד שהכרענו את ההלכה. מקוה שהדברים מובנים.
 
כנראה אינך בקי בפסיק הרב עובדיה, גם לדידיה מברכים לפי המנהג ולא אומרים סב"ל נגד המנהג - בשונה ממרן שאומרים סב"ל נגדו
אז למה כתבת לפני כמה הודעות, שדעת הבן איש חי לא לברך על הלל בראש חודש?? מנין לך זאת??
בנוסף י''ל כמה דוג' שהגרע''י אומר סב''ל נגד המנהג:
א) ברכה על הלל בר''ח לבני מרוקו ועוד
ב) ברכה אחר הדלקת הנרות [כל הקהילות נהגו בזה !!!]
ג) ברכה על מ''ע שהזמן גרמא לנשים [חלק מהעדות]
ויש עוד...
 
אז למה כתבת לפני כמה הודעות, שדעת הבן איש חי לא לברך על הלל בראש חודש?? מנין לך זאת??
בנוסף י''ל כמה דוג' שהגרע''י אומר סב''ל נגד המנהג:
א) ברכה על הלל בר''ח לבני מרוקו ועוד
ב) ברכה אחר הדלקת הנרות [כל הקהילות נהגו בזה !!!]
ג) ברכה על מ''ע שהזמן גרמא לנשים [חלק מהעדות]
ויש עוד...
סה"כ שאלתי מדוע הפריע לך במה שהבנת ששנהג הגר"ע משום שנהג כמנהגי מרוקו ולא הפריע לך מאותה הסיבה מה שכתבת שנהג בכל דבריו כבא"ח. עדיין לא סיפקת לכך מענה הגון...

מרן הרב עובדיה ביטל מנהגים לפי רוחב דעתו, ואף אם אנו נוהגים דלא כדבריו ברור שהוא צודק שצריך לברך לפני הדלקה לפי פוסקי המזרח הקדמונים - כולל מרן. כל הנסיון לדייק מרן שאמר "כשידליק" כמהרי"ל, וכדו' אינם נכונים. אומנם אשתי מברכת אחרי הדלקה, אך במרוקו (ועוד) דעת מור"ם הייתה הלכה למעשה, ודיוקים בדעת מרן וכדו' לא הועילו ע"פ רוב - בקרב רוב החכמים - אחר שקבלו את מור"ם לרבן - ככל שמרן לא חולק ע"ד בפירוש. מעין מה שמצאנו שמרן מקבל דברים מחודשים משאר ראשונים ככל שהרמב"ם והרי"ף והרא"ש לא כתבו במפורש להיפך, אף שיש לדייק דמדהשמיטו למשל - למדו אחרת ול"ס לדבריהם.

ואכן יש עוד ועוד. עוד לא מצאנו שחכמי המזרח כתבו מנהגים בצורה מחייבת, כמו שיש מנהגי מהרי"ל וכדו'. חכמי ספרד היו רציונלים ולא הלכו אחרי "חולי המנהגות" (לשון הרמב"ם)
 
ואכן יש עוד ועוד. עוד לא מצאנו שחכמי המזרח כתבו מנהגים בצורה מחייבת, כמו שיש מנהגי מהרי"ל וכדו'. חכמי ספרד היו רציונלים ולא הלכו אחרי "חולי המנהגות" (לשון הרמב"ם)

מי אתה שתכריע בין הגדולים?
 
מתחיל לכתוב שגדולי הספרדים היו רציונלים, ומשמע כאילו המהרי"ל פחות.
 
מתחיל לכתוב שגדולי הספרדים היו רציונלים, ומשמע כאילו המהרי"ל פחות.
פשוט גישות שונות, אם אתה מבין שאני מחלק ציונים לגדולי עולם אתה טועה.
יש אפיון פשוט - חכמי ספרד יותר מביאים בחשבון פילוסופיה, יותר צמודים לטקסט וכו' וגדולי אשכנז יותר צמודים למסורת - כך זה יה מאז ומתמיד.
רבינו הרמ"א למשל כותב על מנהג מסוים שאין בו טעם ובכל מקרה כך הוא נוהג מפני המנהג (יו"ד צג). וכבר דנו בעיקרון זה גדולי עולם, היעב"ץ, מהר"ץ חיות ועוד (אם תרצה אוכל להרחיב). הניסוח "חולי המנהגות" שנאמר בפי הרמב"ם משקף את התפיסה הספרדית ביחס למסורת שאינה מעוגנת בפשט התלמוד.
בכל מקרה אין כאן שום הכרעה, משום שהספרדים קיבלו בהרבה מקומות הוראות חכמי אשכנז - גם במקרה הזה, כפי שנוהגות אשתי, אמי סבתי וכו'.
 
מרן הרב עובדיה ביטל מנהגים לפי רוחב דעתו, ואף אם אנו נוהגים דלא כדבריו ברור שהוא צודק שצריך לברך לפני הדלקה לפי פוסקי המזרח הקדמונים - כולל מרן.
מה פתאום. יש חיד''א, בן איש חי, כף החיים, ר''ח פלאג'י ועוד, הם לא פוסקי ספרד?? הם היו בהונגריה?? בשוודיה?? בליטא?? לא זכיתי להבין...
 
סה"כ שאלתי מדוע הפריע לך במה שהבנת ששנהג הגר"ע משום שנהג כמנהגי מרוקו ולא הפריע לך מאותה הסיבה מה שכתבת שנהג בכל דבריו כבא"ח. עדיין לא סיפקת לכך מענה הגון...
מסתבר שלפי הבן איש חי מותר למרוקאים לברך על הלל בר''ח, דלא כהגרע''י, וכאן שוב נכנסים למחלוקת הידועה האם שייך לבטל מנהגים שהונגו אחר מרן השו''ע, ודעת הגרע''י שלא, ודעת הבא''ח שכן, וחוץ מזה, המנהג לברך על הלל בר''ח הוא לא נגד השלחן ערוך !!! השו''ע מביא את המנהג הזה, וכותב אח''כ שבא''י נהגו כהרמב''ם שלא לברך... וגם ככל הנראה במרוקו נהגו לברך עוד לפני זמן השו''ע... אינני מצליח לעמוד על עמוק דעתו של הרב יבי''א זצ''ל, ואשמח אם יש לך איזה מהלך לבאר שיטתו בנושא, כי מצוה לישב דברי החכמים...
 
מה פתאום. יש חיד''א, בן איש חי, כף החיים, ר''ח פלאג'י ועוד, הם לא פוסקי ספרד?? הם היו בהונגריה?? בשוודיה?? בליטא?? לא זכיתי להבין...
אכן מזמן החיד"א יש הרבה עדויות שנהגו כמור"ם, אם כי היפה ללב למשל, בנו של מהרח"ף כותב לברך לפני. כלומר, המנהג לא ברור ומוחלט באופן שאי אפשר לערער עליו או להנהיג אחרת - לפחות בעיני בנו של מהרח"ף, ואני מבין היטב למה.
וחוץ מזה, המנהג לברך על הלל בר''ח הוא לא נגד השלחן ערוך !!! השו''ע מביא את המנהג הזה, וכותב אח''כ שבא''י נהגו כהרמב''ם שלא לברך... וגם ככל הנראה במרוקו נהגו לברך עוד לפני זמן השו''ע... אינני מצליח לעמוד על עמוק דעתו של הרב יבי''א זצ''ל, ואשמח אם יש לך איזה מהלך לבאר שיטתו בנושא, כי מצוה לישב דברי החכמים...
אפשר שדעת הגר"ע שמבקרה דנן לדעת מרן יש לנהוג בא"י כמנהג המוסתערבים משום דהוי ספק ברכות ושום קהילה לא נחשבת להבנתו את דעת הב"י כקהילה נפרדת משום דקמא קמא בטיל (כך הגר"ע כותב בספריו שוב ושוב).

לגבי מנהג מרוקו הקדמון עיין כף נקי לרבי כליפא בן מלכא (לפני 350 שנה) שכותב שמנהג ה"תושבים" כרמב"ם, לא ידוע לי שנהגו כרי"ף, אשמח למקור. כמובן מנהג המגורשים לברך בציבור דווקא "לקרוא", לא "לגמור" - כמנהג ספרד.
 
במוצ"ש פר' ויקהל תשפ"ב אמר בשיעורו וזה לשונו: "היה פעם העדה החרדית, שהרב שטרנבוך כתב בספר שלו "תשובות והנהגות", שהוא סיפר מה הם עושים בהכשר של הבד"ץ העדה החרדית עם הסירכות, מרימים את זה ומושכים וממרחים, כל מיני דברים, והוא כותב שככה הם נותנים הכשר העדה החרדית ,והספרדים לא מבינים כלום בדברים האלו, ככה כתב, זה המילים שהוא כותב, אנחנו לא מבינים כלום. התורה ניתנה באשכנז, לא בהר סיני...

אני דיברתי פה ביזדים לפני כמה שנים והתרעתי לא לאכול את הבשר שלהם, שלחו לי שליחים ואמרו לי: 'לא, אנחנו שינינו את זה, בעקבות מה שכבודו דיבר אנחנו עכשיו מקפידים לעשות את ההכשר הזה כמו שיטת הבית יוסף'. אם יש להם נאמנות, בסדר, אנחנו נוכל לאכול את הבשר שלהם. צריך לברר, כל אחד ישאל את הרב שלו איזה הכשר אפשר לסמוך. יש הכשרים טובים, ב"ה יש היום, גם הרבנות וגם הבדצי"ם למיניהם, יש הרבה מקומות שיכול לסמוך על הבשר שלהם."

1742236516208.png


והנה המעיין בתשובות והנהגות חלק ד סימן קסט יראה שדבר זה לא נכתב מעולם, וז"ל התשובות והנהגות שם, ובשולי מכתבו מביא שתמהו עליו שבישיבה אשכנזית נוהגין היתר בדבר שאסור לספרדים כמו סירכות, או לענין בישול עכו"ם, שהאשכנזים מתירין אם יהודי הדליק אש, והם דורשים שיהודי יניח הקדירה, ולכאורה נכשלין הספרדים בישיבות האשכנזיות במאכלות אסורות.
הדברים הם הבל הבלים, ראשית בכל הישיבות אין אוכלים היום בשר עם סירכא והכל גלאט וכשר גם לספרדים לכתחילה, ומה שסיפרו לו שאצלם מוכרים רק בלי ריר, הבל בפיהם שבדרך כלל אין אפילו כעשרה אחוז בלי ריר ואי אפשר למכור מאלו דוקא, וע"כ במחילת כבודם לא יודעים מה זה ריר ומה סירכא, ובבישול עכו"ם העדה החרדית מקפידים מאד שרק יהודים יעבדו וכשיטת הספרדים (וזהו גם שיטת הגר"א).

ודע שלפי מיטב ידיעתי בהכשרי הספרדים, אינם מקפידים על העובדים שלא יהיו מחללי שבת, וגם נמצא ביניהם פלאשים ורוסיים שאין בירור שנתגיירו כדין, ומה עוד שרבם של הספרדים ומנהיגם הוא הפר"ח והוא אוסר ממחללי שבת ולכן פסל הקראים. ואצל העדה החרדית בודקים שיהיו יהודים גמורים כהלכה ושומרי שבת, לכן אני אומר שימשיך דרכו לאכול בישיבה ולא יחשוש, וימשיך במנהגי הספרדים בתפלה ובברכות, ויאכל בישיבה כשאר בחורי הישיבה ולא יחוש כלל! עכ"ל.

פלא עצום, מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א מעולם לא כתב ש"הספרדים לא מבינים כלום בדברים הללו", אלא כתב שמי שאמר כן לשואל לא יודע מה זה ריר ומה זה סירכא וכו'.

כל מי ששמע את השיעור ולא פתח בפנים את התשובות והנהגות, היה מבין שהגרמ"ש הינו גזען ואומר שהספרדים לא מבינים בענינים האלו, רק האשכנזים, אבל המעיין בפנים, רואה מה כתוב.
 
מרן הרב עובדיה ביטל מנהגים לפי רוחב דעתו,
גם הבן איש חי שינה כמה מנהגים כמובא בבא"ח פרשת תצוה (אות א) וז"ל והנה פה עירנו היה המנהג מזמן קדמון כמ"ש מרן (שו"ע סי' קכח סי"ג) דאין החזן מקרא תיבת יברכך, אך קודם כמה שנים תלי"ת שעזרני לעשות המנהג בכל בהכנ"ס שבעירנו שיהיה החזן מקרא בתיבת יברכך ג"כ, וכן ראוי להורות בכל אתר ואתר וכו' ע"ש.

ובבא"ח ש"ב פר' וירא (אות י) בדין ברכת מעין שבע שכ' שהנהיג בעירו לאומרה גם אם מתפללין בבית חתנים ואבלים ולאו דוקא בבהכנ"ס וכמנהג עיה"ק ירושלים [דלא כהשו"ע], ומשמע שלא נהגו כן בעירו.

ופרשת ויצא ש"ב (אות ו) וז"ל ובעירנו בגדאד יע"א היה המנהג מקדמת דנא שלא לומר ויהי נועם כשחל יו"ט באמצע השבוע, ות"ל קודם כמה שנים תקנתי בס"ד המנהג בכל בתי הכנסיות אשר פה עירנו בגדאד לו' ויהי נועם וכו'.

וע"ע בא"ח פר' וישב (אות כו) ופה עירנו היה מנהגם שלא לו' בחנוכה בית יעקב ולא מזמור וכו' ומזה כמה שנים ת"ל עשיתי המנהג וכו'.
 
גם הבן איש חי שינה כמה מנהגים כמובא בבא"ח פרשת תצוה (אות א) וז"ל והנה פה עירנו היה המנהג מזמן קדמון כמ"ש מרן (שו"ע סי' קכח סי"ג) דאין החזן מקרא תיבת יברכך, אך קודם כמה שנים תלי"ת שעזרני לעשות המנהג בכל בהכנ"ס שבעירנו שיהיה החזן מקרא בתיבת יברכך ג"כ, וכן ראוי להורות בכל אתר ואתר וכו' ע"ש.

ובבא"ח ש"ב פר' וירא (אות י) בדין ברכת מעין שבע שכ' שהנהיג בעירו לאומרה גם אם מתפללין בבית חתנים ואבלים ולאו דוקא בבהכנ"ס וכמנהג עיה"ק ירושלים [דלא כהשו"ע], ומשמע שלא נהגו כן בעירו.

ופרשת ויצא ש"ב (אות ו) וז"ל ובעירנו בגדאד יע"א היה המנהג מקדמת דנא שלא לומר ויהי נועם כשחל יו"ט באמצע השבוע, ות"ל קודם כמה שנים תקנתי בס"ד המנהג בכל בתי הכנסיות אשר פה עירנו בגדאד לו' ויהי נועם וכו'.

וע"ע בא"ח פר' וישב (אות כו) ופה עירנו היה מנהגם שלא לו' בחנוכה בית יעקב ולא מזמור וכו' ומזה כמה שנים ת"ל עשיתי המנהג וכו'.
הבן איש חי שינה רק מנהגים שלא היו ע''פ האר''י. ולא שינה מנהגים שהיו נגד מרן, ולא ידוע לי שע''פ הסוד יש לענין לא לברך על הלל בר''ח
 
ולא ידוע לי שע''פ הסוד יש לענין לא לברך על הלל בר''ח
איני יודע אם רבינו האר"י היה מברך או שבשעה"כ כתוב להדיא לברך, וגם אם בירך אפשר שנהג כמנהגי אשכנז. וכידוע שהיה עושה ב' חורים בכנף הטלית ומהרח"ו לא נהג כן, וכן בכמה דברים מהרח"ו לא ראה במנהגי האר"י ענין ע"פ הקבלה, אלא שרבינו האר"י נהג כמנהג אבותיו.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית