השיעור השבועי - העלון, הערות והארות (1)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול ראש פינה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
שם
1739354169522.png

פלא פלאים איך כותב כן. כונתו היא על הברכת ה', והוא השיג להדיא על הקול סיני, ואדרבה כתב לאחר מכן שהילקוט יוסף לא התייחס לדחיית הרב מאזוז על דברי הקול סיני והעתיקם כצורתם. וגם כתב ביאור למה לא קשה מהב"י, וכל זה השמיט הרב הנ"ל ועשה את הברכת ה' כלא יודע ב"י מפורש, אתמהה.
1739354255577.png

1739354281771.png
 
עוד שם
1739354443084.png

פלא שהעלים מעיני הציבור את מה שאמר לפני כמה שנים בשיעור השבועי שברשב"ץ מפורש דלא כלב אברהם ולכן הלכה לא כדעת הרב עובדיה בזה
1739354468862.png

כך פסק הוא עצמו בילקוט יוסף ברכות שיצא לפני שנתיים בערך
1739354484641.png
 
עוד שם
הצג קובץ מצורף 1410

פלא שהעלים מעיני הציבור את מה שאמר לפני כמה שנים בשיעור השבועי שברשב"ץ מפורש דלא כלב אברהם ולכן הלכה לא כדעת הרב עובדיה בזה
הצג קובץ מצורף 1411

כך פסק הוא עצמו בילקוט יוסף ברכות שיצא לפני שנתיים בערך
הצג קובץ מצורף 1412
זכור לי שאח"כ חזר בו ממש"כ שם. (שאחר העיון פירש הרשב"ץ באופן אחר, וחיזק דברי אביו).
 
עיינתי בכל כוחי ברשב"ץ, איך אפשר לפרש דבריו אחרת? זה שטייט מפורש.
נודה למי שיעלה.
אני לא זוכר...
אם יש למישהו אפשרות לחפש בעלונים של אזור ט"ו בשבט לפני שנה-שנתיים, נראה לי שאז דיבר ע"ז.
 
זכור לי שאח"כ חזר בו ממש"כ שם. (שאחר העיון פירש הרשב"ץ באופן אחר, וחיזק דברי אביו).
אחד מהתלמידים שלו שדרכו להפוך כל דבר, גם להסביר לך שכעת זה יום ולא לילה [כמובן בתנאי שהרב עובדיה או בנו אמרו כך] ניסה בכל כוחו לפלפל בדברי הלב אברהם ולמה הוא לא חולק על הרשב"ץ [למרות שכלל לא ראהו, ובודאי הוא עצמו וגם הרב עובדיה לא היו מעלים על דעתם לפרש כן], וניסה בכל כוחו לשכנע את הרב יצחק, ובתחלה לא הצליח. אולי כעת הצליח.

ועל זה נאמר אין התורה נדבקת אלא למחפש אחריה באמת ולאמת [אולי @ידידיה יודע את המשפט המדוייק..]
 
ועל זה נאמר אין התורה נדבקת אלא למחפש אחריה באמת ולאמת [אולי @ידידיה יודע את המשפט המדוייק..]
תורתינו אמת כתיב בה. ואינה נדבקת נמסכת ומתהווה לאחד עם החכם עד להיותה בשר מבשרו עצם מעצמיו, ועד להיותו "דרופתקי דאורייתא" ממש, אלא למי שהוא אמת ומשתדל באמת לאמת וד"ל.

לשון הרב יעקב סופר בספר שובי השולמית ח"ד סימן יא

ובשנים האחרונות הרב יצחק גם משתמש בחלק מלשון זו בשיעורים ובספרים... וד"ל
 
א. זה לא ברור שבמקום שיש ראשון שהאחרונים לא ראו עושים כוותיה ולא כמותם
ב. שמא מש"כ האחרונים יותר נראה מסברא
ג. סוף כל סוף כן פסק הגר"ע (ושמא לא היה מוחלט להגר"י שהגר"ע לא ראה הרשב"ץ
ד. גם הרשב"ץ גופיה לא כתב אלא שנראה כן, ולא בצורה מוחלטת (ובשונה מהאחרונים)
 
א. זה לא ברור שבמקום שיש ראשון שהאחרונים לא ראו עושים כוותיה ולא כמותם
ב. שמא מש"כ האחרונים יותר נראה מסברא
ג. סוף כל סוף כן פסק הגר"ע (ושמא לא היה מוחלט להגר"י שהגר"ע לא ראה הרשב"ץ
ד. גם הרשב"ץ גופיה לא כתב אלא שנראה כן, ולא בצורה מוחלטת (ובשונה מהאחרונים)
אין שום מצוה לדפוק את הראש בקיר, בפרט במקום שיש מסמר, בכדי ליישב ד' גאון הדורות מרן הגרע"י.
אם נתחיל להגיב על דבריך, פורים המשולש יתרבע ויתחמש וחבל.
רק נאמר שמה שטרחת לכתוב באות א' זה נוגד את כל שיטתו ודרכו של מרן הגרע"י לפחות בעשרות מקומות.
ואין טעם להמשיך.
ואי בדידי תליא, הו"א שמרן הגרע"י רק הביא דבריו למטה בהערות ולא חשב שזה ההלכה, ורק בבחינת יגדיל תורה ויאדיר, וזה דרכו בחזו"ע, ובדרך זו יתורצו לך כמה קושיות גדולות.
 
אחד מהתלמידים שלו שדרכו להפוך כל דבר, גם להסביר לך שכעת זה יום ולא לילה [כמובן בתנאי שהרב עובדיה או בנו אמרו כך] ניסה בכל כוחו לפלפל בדברי הלב אברהם ולמה הוא לא חולק על הרשב"ץ
תוכל להעלות?
 
אני בעוניי איני מבין כלל את הויכוח על השהחיינו.
כל מי שלומד ב"י שו"ע ונו"כ עד המ"ב ובכה"ח
רואה שלא נזכר מילה אחת משהחיינו, גם לא בגוף הסוגיא מא. ע"ש.
איך יכול לבא הלב אברהם ולמציא חידוש משונה כזה? נגד כולם?
רק הוא היה לו פירות של שהחיינו?
עי' סי' רכה, בכל דיני שהחיינו, לא נזכר כלום מזה!
ישב גאון ככל שיהיה באמריקה וימציא דבר שלא שערום אבותינו, רבותינו?
איני מבין את הצד הזה בכלל.
 
אני בעוניי איני מבין כלל את הויכוח על השהחיינו.
כל מי שלומד ב"י שו"ע ונו"כ עד המ"ב ובכה"ח
רואה שלא נזכר מילה אחת משהחיינו, גם לא בגוף הסוגיא מא. ע"ש.
איך יכול לבא הלב אברהם ולמציא חידוש משונה כזה? נגד כולם?
רק הוא היה לו פירות של שהחיינו?
עי' סי' רכה, בכל דיני שהחיינו, לא נזכר כלום מזה!
ישב גאון ככל שיהיה באמריקה וימציא דבר שלא שערום אבותינו, רבותינו,?
איני מבין את הצד הזה בכלל.
אני לא מונח בסוגיא, אבל נראה שלא כתבו כי שהחיינו היינו חביב. וכשכתבו חביב זה כולל גם שהחיינו.
 
פרשת משפטים תשפ"ה

1739953957159.png
1739953968780.png

האחרונים לא! דיברו על מקרה שאכל מזונות ושתה יין ובירך על אחד מהם, אלא על מקרה ששתה רק יין ובירך עליו על המחיה, האם יצא או לא.
כה"ח:
[טף] שם. אבל ביין ברכת שלש פוטרתו וכו'. וכן אם אמר על היין או על התמרים על המחיה יצא. לבוש, לחם רב, עטרת זקנים אות ט', אליה רבה אות כ"ו, מחזיק ברכה אות ז', וכתב וכן עיקר, מאמר מרדכי אות ל"ה, וכתב וזה פשוט. אבל אם בירך על התאנים על המחיה לא יצא דתאנים לא זייני. ברכי יוסף אות י"ד בשם מהר"י מולכו, שערי תשובה אות כ"ג ע"כ.

במקרה שאכל מזונות וגם יין, ושכח להזכיר יין - זוהי סוגיא אחרת לגמרי, שהכה"ח באות ע"ו דימה את הדברים 'מדנפשיה'.
[עו] שם. אין ברכת על המחיה פוטרת את הבשר וכו'. אבל אם אכל מחמשת המינים ואכל תמרים או שתה יין ושכח ולא הזכיר לא גפן ולא פירות כי אם בירך על המחיה לחוד נראה דיצא כיון דברכת על המחיה פוטרתן כמו שנכתוב לקמן אות ט"פ יעו"ש ע"כ.

אולם הפסקי תשובות הערות סימן רח הערה 157 כתב על דברי הכה"ח:
אמנם בשו"ת הר צבי ח"א סי' ק"ה ומנחת שלמה ח"א סי' צ"א אות ו' ושו"ת חשב האפוד ח"ג סי' מ"ג האריכו בזה ומסקנתם שגם בברכה אחרונה אין נפטר הבדיעבד אא"כ כיון בהדיא לפוטרם, וכ"ה בשו"ת רב פעלים ח"ב סי' ל"ב, ולדבריהם במי שאכל מזונות ושתה יין והזכיר בטעות במעין שלש רק 'על המחיה' יחזור ויברך מעין שלש ויזכיר 'על הגפן' עי"ש.

אמנם בחזו"ע פסק למעשה כדעת הכה"ח, אולם לשם הדיוק - האחרונים הנ"ל שהזכיר לא דיברו בזה. וצריך להעמיד את הסוגיא על אמיתתה!
 
אין דבריו מובנים. בא להשיג על חכם אחר שהביא מקורות ודימוי חזק לדבריו, מדברי האחרונים שכתבו שאפילו תענית ממש [שלא בזמנה] שהיא חובה - נדחית מפני פדיון הבן משום שיו"ט שלו, ש"מ שהחשיבו פדיון הבן כמו ברית מילה ממש, וא"כ כמו שבברית מילה לא אומרים וידוי בשחרית אפילו כשהברית אחר הצהרים [לפי חלק מהפוסקים, וכפי שנקט הרב יצחק לעיל מיניה ושכך אביו היה עושה מעשה] - כך גם בפדיון הבן.

ומה שכתב 'יש לחלק' - העיקר חסר מן הספר. מה החילוק. ואם יש חילוק מדוע העלימו מעינינו?

הנה תראה בשו"ע סימן קלא סעיף ד שכתב ז"ל "נהגו שלא ליפול על פניהם .. ולא בבית הכנסת ביום המילה" ובמשנ"ב סקכ"ב כתב וכתבו האחרונים דאם הבעלי ברית מתפללין שם אף שהמילה בבית אחר אין נופלין על פניהם ע"כ. הרי להשו"ע אבי הבן לא פוטר מתחנון, רק בית הכנסת שעושין בו המילה. וכ"כ הבא"ח בשו"ת רב פעלים ח"ד סימן ד שאבי הבן לא פוטר מתחנון רק בבית הכנסת שעושין שם המילה ע"ש דברים כדורבנות.

ובשו"ע סימן תקנ"ט סע' ט כתב ת"ב שחל להיות בשבת ונדחה ליום ראשון בעל ברית מתפלל מנחה בעוד היום גדול ורוחץ ואינו משלים תעניתו לפי שיום טוב שלו הוא.

הוי אומר שלדעת השו"ע אפילו שאבי הבן לא משלים תעניתו מ"מ לא פוטר את הציבור מתחנון. וכן נראה דעת הבן איש חי, שלא מצינו שחלק על השו"ע לענין תענית (שכן דעת רוב הפוסקים וכ"ד המשנ"ב) ובכ"ז ס"ל שבעל ברית לא פוטר מתחנון.

הרי שהחילוק ברור שאה"נ שבעל ברית לא צריך להשלים תעניתו שיו"ט שלו הוא, אבל לענין תחנון אינו פוטר, שהיו"ט הוא שלו, ולא שייך לציבור.

וגם האידנא שנהגו שבעל ברית פוטר מתחנון, אין לנו אלא במה שנהגו, כי כל הענין הוא מנהג וכמ"ש השו"ע סימן קלא הנ"ל. וא"כ מנ"ל לומר שבפדיון הבן, הכהן ואבי הבן פוטרים הציבור מתחנון.

גם המשנ"ב שכתב לעניין תענית שבפדיון הבן לא משלים, לא הזכיר זאת לענין נפילת אפים.

הרי שהחילוק ברור, וכנראה שלזה נתכוון הגאון הראש"ל שליט"א באומרו "ויש לחלק", ובודאי שבשיעור על ט"ו בשבט לא שייך להאריך בנידון של תשעה באב...
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית