השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (2)

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לא הבנתי, הרי היבי"א התיר רק בשב ואל תעשה
[וגם זה רק בס"ס, שכמדומה שעדיף מרוב פוסקים, וגם המצב של "חוסר כבוד הבריות" בנידון שלו אינו דומה כלל לנידון שלנו]
שב ואל תעשה זה מצד 'האשה' שלא צריכה לספר. בפועל האבא יעבור 'בקום ועשה' על ברכה לבטלה, אלא שיש כאן ס"ס והתיר משום כבוד הבריות.

גם כאן יש ס"ס שהאיסור ברכה לבטלה הוא רק דרבנן [שמא כדעת רוב הפוסקים שהוא דרבנן, ושמא גם לדעת הרמב"ם הוא מדרבנן כשמכוין לשם ברכה], ובדרבנן משום כבוד הבריות [שלא יתבייש הרב] וגם משום כבוד 'התורה' אפשר לברך.
 
ומה שכתב שהשבט הלוי אזיל בתר הפוסקים שברכה שא"צ דרבנן - פלא שאשתמטתיה תשובת אביו ביבי"א ח"ח יו"ד סי' ל"ב בענין פדיון הבן לאשה שהתעברה בעבר ולא סיפרה לבעלה וכו' והאריך בזה וצידד בכמה היתרים משום כבוד הבריות ושלום בית, וכתב בין השאר
שו"ת יביע אומר חלק ח - יורה דעה סימן לב
וכל שכן לפי מ"ש הרה"ג בעל קהלות יעקב בספרו שיעורין של תורה, שאפי' לדברי המג"א דס"ל שלדעת הרמב"ם איסור ברכה שא"צ הוי איסורא דאורייתא, אין זה אלא בזורק ברכה מפיו שלא לצורך כלל, אבל מי שטועה וסבור שהוא צריך לברך ברכה זו, לכ"ע לא הוי אלא איסור דרבנן. ע"ש. וכן משמע מדברי הרב מטה יהודה (בקונטרס שבט יהודה דמ"א ע"ב, בהערותיו על שו"ת נחפה בכסף סי' ו). ע"ש. וכן כתב בשו"ת אבני צדק (חלק או"ח סימן יז). ויובא להלן בסמוך. וה"נ בנ"ד שכסבור הוא שחייב בפדיון בנו, ומברך כהלכה לפי דעתו, בודאי דהוי רק איסור דרבנן, וא"צ להודיעו, שגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה, דהיינו לאו דלא תסור. ואף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא, וכמ"ש בדברי חמודות (ריש הל' ציצית), ובחיי אדם בנשמת אדם (כלל ה סי' ו). ובשו"ת תורת חסד מלובלין (חאו"ח סי' ז). וכ"כ מרן החיד"א במחזיק ברכה (סי' ז). ובשו"ת מכתם לדוד פארדו (חאו"ח סי' ג). ובס' בית השואבה (דף קיא ע"ב ודף קנח ע"א) דלא מהני ס"ס בברכות. (ועמש"כ בחזון עובדיה ח"א סי' מט עמוד תתסו - תתסז. ע"ש). הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא. ועוד שאפי' לגבי המברך במקום ספק ספיקא, כתב המכתם לדוד (סי' ג דף ח ע"א) ד"ה ומה, וכבר כתבנו דכל היכא דאיכא תרי ספיקי תו ליכא לא ריחא ולא קיוהא דאיסורא כלל, משום שהספק ספיקא מועיל להתיר כל איסורים שבתורה, וגם איסור ברכה לבטלה כאחד מהם. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"א הכהן בס' ברית אברהם (מע' ס אות ב). ע"ש. הילכך יש להורות בנ"ד שאין להודיעו כלל, דשב ואל תעשה עדיף, שגדול כבוד הבריות, וגדול השלום עי"ש.

וא"כ גם כאן אפשר לצרף סברא זו של הקה"י וסיעתו לומר שכל האיסור כאן הוא רק מדרבנן לכל הדעות ובדרבנן גדול כבוד הבריות וכו', ושומעים לדעת רוב המוחלט של הראשונים שמתירים. ודברי השה"ל נאמנו מאוד.
הסברא הזו לא שייכת כאן. שם הוא טוען שכיון שהוא סבור שהוא צריך לברך (מחמת אי ידיעת המציאות) הרי שלכו"ע אין כאן איסור תורה. כאן הוא יודע שלפי שיטה מסויימת זו ברכה לבטלה.
 
הסברא הזו לא שייכת כאן. שם הוא טוען שכיון שהוא סבור שהוא צריך לברך (מחמת אי ידיעת המציאות) הרי שלכו"ע אין כאן איסור תורה. כאן הוא יודע שלפי שיטה מסויימת זו ברכה לבטלה.
ז"ל השיעורין של תורה שציין ביבי"א הנ"ל
1746002339062.png

הרי שכל שסומך על איזה פוסק - לא הוי דאוריתא. וזה עיקר החילוק
 
ז"ל השיעורין של תורה שציין ביבי"א הנ"ל
הצג קובץ מצורף 4068

הרי שכל שסומך על איזה פוסק - לא הוי דאוריתא. וזה עיקר החילוק
לפי"ז עקרת כל חומר סב"ל מפני שיטת הרמב"ם. הרי תמיד כשמדובר על הוראה לברך הרי שהמברך סומך על שיטות אחרות.
אני סברתי שעיקר כוונת היבי"א הוא מפני שמדובר שהמברך אינו מודע כלל שיש צד שהברכה לבטלה. מה שלא שייך בניד"ד.
 
לפי"ז עקרת כל חומר סב"ל מפני שיטת הרמב"ם. הרי תמיד כשמדובר על הוראה לברך הרי שהמברך סומך על שיטות אחרות.
אני סברתי שעיקר כוונת היבי"א הוא מפני שמדובר שהמברך אינו מודע כלל שיש צד שהברכה לבטלה. מה שלא שייך בניד"ד.
המעיין היטב בתשובה שם ביבי"א יראה שעשה כל תצדקי וכל הצירופים בשביל להתיר משום כבוד הבריות שעשה שם.
כלומר גם אם בעלמא אין אנו מקבלים את הסברות הנ"ל ונוקטים שהכל דאוריתא - בשביל כבוד הבריות מצרפים גם אותם.
ה"ה הכא, ודוק.
 
התשובה ביבי"א זה על רב קהילה?
מדבר על כבוד הבריות. ובשום סוגיא בש"ס אין חילוקים בגדרי כבוה"ב.
גם אברך דמו סמוק לא פחות מרב.
הבית הלוי נשאל שאלה ברב, כי המציאות בדר"כ, שהרב מברך. אבל זה לא סיבה, זה סימן.
ויש להוסיף שכ' שם שדעת רוב הפסו' שברכה שא"צ "דרבנן".

ובכלל יש להוסיף שנ"ד זה ק"ו ב"ב של ק"ו מהתם.
דהתם מברך ברכה לבטלה בלי שום סיבה להתיר ובלי שום פוסק שסובר כן. אבל הכא נפישי רוב רובם של הראשונים שיכול לברך אם הפסיד יום אחד.
וזה קושיא עצומה.
 
הצג קובץ מצורף 4066
מותר לפסוק כמו איזה פוסק רק אם למדת את הסוגיא היטב???
גם הגרי"ש, גם הגרש"ז וגם הגר"נ קרליץ סוברים לאסור ד"ז, וכמדומני רוב גדולי הפוסקים, אספם מרן שליט"א בהרחבה בספרו הנורא הלכ"ב על סי' שיח [על ס' זה במיוחד שמעתי מגדול א' שאמר שזה כח על טבעי].
ואטו כולם היו חוזרים בהם. כולם טעו?
וצע"ג.
 
ייש"כ לכל הדנים בדברי מרן הרב שליט"א. תראו כמה הלכות סימנים וסעיפים יצאו מכמה מילים של מרן שליט"א.
אכן מרן שליט"א אמר דוקא רב קהילה ולא אברך צעיר. והשאלה למה הדגיש ולא אברך צעיר. והתשובה ברורה, דוקא רב קהילה שהרגילות היא שמכבדים אותו כל שנה לברך על ספירת העומר. וה"ה אם רב הקהילה הוא אברך צעיר או מבוגר, וה"ה אם הוא הגבאי, או אפילו ת"ח שאינו רב הקהילה, אבל רגילים לכבד אותו לברך, דזיל בתר טעמא.
אבל אברך צעיר שבא בביהכ"נ של בעלי בתים ומסתכלים עליו כרב, כמו רוב ככל הבעלי בתים שיש להם כבוד לאברכים אפילו צעירים, ומכבדים אותו לברך, יכול לחמוק מלברך כמו שמצוי שמבקשים מאברך או בחור לקרוא בתורה במנחה של שבת או שני וחמישי ולא כולם יודעים טעמי המקרא, ויודעים להתחמק, ה"ה בנדון זה שאין לברך לכו"ע.
בברכה רבה ושתזכו להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה
 
נראה שלא הבין את דברי הבית הלוי.
שו"ת בית הלוי חלק א סימן לט
חקירה אחת קטנה בדלג יום אחד ולא ספר:
היכא דדלג יום אחד ולא ספר בו כלל הדין מבואר בשו"ע דמכאן ואילך יספור בלא ברכה דלא הוי תמימות ונסתפקתי דהא קיי"ל מצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי ומצוה דשבועי הא הוי רק בכל יום שנשלם בו השבוע שימנה כמה שבועות הם לעומר וא"כ אם דלג ביום שלא נשלם בו השבוע נהי דהפסיד מנין הימים מ"מ מנין השבועות לא הפסיד עדיין ובכל יום כשנשלם בו השבוע אפשר דיכול לברך. ומצאתי ברבינו ירוחם בנתיב ד' חלק ה' שהקשה למה אין מברכין שני ברכות כיון דהם שני מצות וכמו בתפילין של יד ושל ראש ותי' דכתיב שבעה שבועות תספר לך מיום הביאכם ומש"ה לא הוי מצוה מה"ת בשבועי רק בפני הבית ובזה"ז הוי שבועי רק זכר למקדש אבל ימים גם בזה"ז הוי מן התורה ומש"ה לא מברכין רק ברכה א' על ימים לחודא ולדידיה דברינו הנ"ל נידחין. אמנם להפוסקים דס"ל דכל הספירה הוי בזה"ז רק דרבנן ואפ"ה הא מברכינן א"כ אין לחלק בין יומי לשבועי. וגם לדעת האלפסי בסוף פסחים וכן הוא דעת הרמב"ם בפרק ז' מה' תמידין דמבואר בדבריהם להדיא דגם שבועי הוי מדאורייתא גם בזה"ז ולדידהו הא יכול לברך על השבועי לחודא דהא אפי' אם נאמר דלא כרבינו ירוחם ונאמר דהוי רק חדא מצוה וכמו שנראה דכל מוני המצות לא מנו בספירה רק מצוה אחת מ"מ הא מבואר בטור דאם מנה ימים בלא שבועי או שבועי בלא ימים יצא ונדון דידן הא לא גרע מזה. ולכאורה יכול לברך דאע"ג דלדעת רבינו ירוחם אינו יכול לברך מ"מ הא רוב הפוסקים חולקים עליו במה שמחלק בין שבועי ליומי בזה"ז ע"כ.

כלומר, פשוט לו שהימים הם דאוריתא, וכפי שכתב רי"ו. כל מה שהוא חידש זה שגם השבועות הם דאוריתא. ודיוקו הוא פשוט בדעת הרי"ף.


רי"ף מסכת פסחים דף כז עמוד ב
ומיחייבין למימני יומי דשבעה שבועי מאורתא דחמיסר בניסן נגהי שיתסר דכתיב וספרתם לכם ממחרת השבת וכו'. וכי היכי דמצוה למימני יומי ה"נ מצוה למימני שבועי דאמר אביי מצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי ע"כ.

המדקדק היטב בדברי הרי"ף יראה שהתחיל עם 'יומי' וכתב 'דכתיב', ומשמע שהוא דאוריתא. ולאחר מכן כתב 'וכי היכי וכו'', כלומר שגם השבועות הם דאוריייתא. זהו דיוק של הבית הלוי, ונאה ויאה הוא.

וא"כ מה הלשון אומרת: מה שתפרש בגמ' תפרש ברי"ף? יש הבדל גדול ביניהם, ודוק היטב.
כדאי שתקשיב לשיעור, מרן שליט"א לא אמר בשיעור "שממה שכתב הרי"ף שצריך לספור גם ימים וגם שבועות" כמו שכתוב בעלון. ועפ"ז א"ש
דקה 1.14
 
כדאי שתקשיב לשיעור, מרן שליט"א לא אמר בשיעור "שממה שכתב הרי"ף שצריך לספור גם ימים וגם שבועות" כמו שכתוב בעלון. ועפ"ז א"ש
דקה 1.14
שמעתי.
א. העלון יותר מדויק. הוא עובר הגהה וכו'.
ב. גם לפי מה שנאמר בשיעור - הוא לא הבין את דברי הבית הלוי. הרי"ף לא כתב כהגמ'. א"א בשום פנים לומר שמה שנבין ברי"ף נבין בגמ', ופשוט.
 
שמעתי.
א. העלון יותר מדויק. הוא עובר הגהה וכו'.
ב. גם לפי מה שנאמר בשיעור - הוא לא הבין את דברי הבית הלוי. הרי"ף לא כתב כהגמ'. א"א בשום פנים לומר שמה שנבין ברי"ף נבין בגמ', ופשוט.

אם אתה אוהב את האמת מותר לך להודות שעיקר ההשגה שלך הנ"ל ירדה אחר ששמעת דבריו.
העלון מדויק אבל בפרטי פרטים שאינו נפק"מ להלכה לא נראה שמקפידים בדקדוקי עניות.
גם מ"ש כמו שנבין ברי"ף נבין בגמ'. אפשר ואפשר, וכי בגלל שהרי"ף הוסיף 'מדכתיב' זה נהפך לדאורי', וכי להסוברים שספירת העומר דרבנן זה לא נלמד מדכתיב וספרתם, אלא שבזה"ז הוא דרבנן.
 
אם אתה אוהב את האמת מותר לך להודות שעיקר ההשגה שלך הנ"ל ירדה אחר ששמעת דבריו.
ההשגה שלי התחילה בעיקר כששמעתי את דבריו, עוד לפני שקראתי בעלון. דוקא חשבתי שבעלון יסביר את עצמו יותר, ולא היא.
וכי בגלל שהרי"ף הוסיף 'מדכתיב' זה נהפך לדאורי', וכי להסוברים שספירת העומר דרבנן זה לא נלמד מדכתיב וספרתם, אלא שבזה"ז הוא דרבנן.
פוסק שכותב שצריך לשמור שבת כמו שכתוב בתורה, או צריך להניח תפילין כמו שכתוב בתורה או צריך לספור ספירת העומר כמו שכתוב בתורה - זה אומר שזה מהתורה.
כל ניסיון אחר להוריד את זה לדרבנן בגלל שהר"ן כתב שרוב הפוסקים דרבנן וכדומה - זה לא אמת בכלל, ולא מתקרב לאמת.

כשהרי"ף כתב את החיבור שלו הוא לא התכוין שתדע שבעה"מ או הר"ן וכדומה ימצאו מדרש שאומר שזה מדרבנן וכך תבין את החיבור שלו.

ועוד, שהרי אם תאמר שהימים הם דרבנן, כשהרי"ף כתב כי היכי דמצוה למימני יומי ה"נ מצוה למימני שבועי - הכונה שלו 'מדרבנן', ולפ"ז העיקר חסר מן הספר שיכתוב 'זכר למקדש הוא' כפי שאמר אמימר, ודוק היטב.

והדברים פשוטים לכל מודה על האמת.
 
כדאי שתקשיב לשיעור, מרן שליט"א לא אמר בשיעור "שממה שכתב הרי"ף שצריך לספור גם ימים וגם שבועות" כמו שכתוב בעלון. ועפ"ז א"ש
דקה 1.14
אם אתה אוהב את האמת מותר לך להודות שעיקר ההשגה שלך הנ"ל ירדה אחר ששמעת דבריו, אבל חבל שנראה שכוונתך רק לקנטר.
העלון מדויק אבל בפרטי פרטים שאינו נפק"מ להלכה לא נראה שמקפידים בדקדוקי עניות.
1746039491420.png

בא נראה אם עכשיו אתה תהיה 'מודה על האמת' ותודה שהעיקר הוא כמו שכתוב בעלון, שזהו העתקה של דבריו בילקוט יוסף, וכפי שכתבתי שאכן לא דקדק כלל בדברי הבית הלוי.
 
עוד יש לתמוה על דברי הילקוט יוסף שהמשיך שם
1746039638036.png

הרי שגם הגרי"פ דייק כפי שכתבתי וכפי שדייק הבית הלוי וכן המרומי שדה שהביא בילקוט יוסף שם. אלא שלדעת הגרי"פ השבועות לא מהתורה, ולדעת הבית הלוי כן מהתורה. אולם הימים לכו"ע בדעת הרי"ף מהתורה.

ולפ"ז לא מובן מה שכתב שדעת מרן שאין הכרח בדעת הרי"ף, הרי מצאנו לג' אחרונים שאינם תלויים זה בזה שלמדו כן ברי"ף שלפחות ימים מהתורה, ולא מצאנו אף אחד שכתב בדעת הרי"ף לא כך, ואין ראיה כלל מדברי הב"י, דפעמים רבות הב"י לא דקדק בכל דברי הראשונים, והאחרונים באו והוסיפו עוד ועוד דיוקים נכונים, וע"ז נאמר ארוכה מארץ מדה וכו', ובודאי שלא נעזוב את פשט דברי הרי"ף וכפי שלמדו כמה אחרונים מחמת שהב"י לא דקדק ולא דן בזה כלל.
 
פוסק שכותב שצריך לשמור שבת כמו שכתוב בתורה, או צריך להניח תפילין כמו שכתוב בתורה או צריך לספור ספירת העומר כמו שכתוב בתורה - זה אומר שזה מהתורה.
כל ניסיון אחר להוריד את זה לדרבנן בגלל שהר"ן כתב שרוב הפוסקים דרבנן וכדומה - זה לא אמת בכלל, ולא מתקרב לאמת.
וכך מפורש בילקוט יוסף עצמו שכתב
1746040784701.png

הרי שהוא מבין שהמילים 'כמו שכתוב בתורה' ['דכתיב' בלע"ז] היינו מהתורה ממש ולא 'אסמכתא', וא"כ הרי"ף שכתב 'דכתיב' כונתו דאוריתא, לשיטתו, וצע"ג.

ומסתברא שיהיו שידחקו בדעתו לחלק בין כמו שכתוב 'בתורה' לבין כמו שכתוב [דכתיב] בלבד, אולם זה בורכא, דהיכן כתוב 'וספרתם לכם' - לא בתורה?
 
.שב ואל תעשה זה מצד 'האשה' שלא צריכה לספר. בפועל האבא יעבור 'בקום ועשה' על ברכה לבטלה, אלא שיש כאן ס"ס והתיר משום כבוד הבריות.
בלשון היבי"א שעתיק כת"ר כתב להדיא "אף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא ... הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא"
וכל התשובה שלו דן רק אם אנחנו מחוייבים להפרישו, ולא אם מותר לו לברך, כיעו"ש
גם כאן יש ס"ס שהאיסור ברכה לבטלה הוא רק דרבנן [שמא כדעת רוב הפוסקים שהוא דרבנן, ושמא גם לדעת הרמב"ם הוא מדרבנן כשמכוין לשם ברכה], ובדרבנן משום כבוד הבריות [שלא יתבייש הרב] וגם משום כבוד 'התורה' אפשר לברך.
היבי"א לא החשיב את זה כספק ממש להחשיבו כס"ס, הס"ס שלו הוא שמא גם באיסור דאורייתא, כל שהוא בשוגג, ויש כבוד הבריות, א"צ להודיעו
לשונו המלא:
1746042754447.png
ואגב, אעתיק גם קיצור התשובה במפתחות (שכידוע נכתבו על ע"י הגאון זצ"ל):
1746042894697.png
1746042912981.png
 
בלשון היבי"א שעתיק כת"ר כתב להדיא "אף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא ... הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא"
וסיים שם:
שו"ת יביע אומר חלק ח - יורה דעה סימן לב
ועוד שאפי' לגבי המברך במקום ספק ספיקא, כתב המכתם לדוד (סי' ג דף ח ע"א) ד"ה ומה, וכבר כתבנו דכל היכא דאיכא תרי ספיקי תו ליכא לא ריחא ולא קיוהא דאיסורא כלל, משום שהספק ספיקא מועיל להתיר כל איסורים שבתורה, וגם איסור ברכה לבטלה כאחד מהם. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"א הכהן בס' ברית אברהם (מע' ס אות ב). ע"ש ע"כ. והוא אשר אמרתי. נכון ששם יש 'עוד' צירוף, אבל גם הס"ס הנ"ל כיון שכבר אין ברכה לבטלה מהני במקום כבוד הבריות וכבוד התורה.
 
ע''פ המדרש שאכלו מצות עד פסח שני
אבל מצד סברא אולי זה מדין ''שלשים יום'' שמצינו כמה מקומות שתוך שלשים יום חשיב סמוך (או כמו לענין מי שמסופק לענין הזכרת טל וגשם וכיו''ב לחלק מהאח')
וצע''ג
סמוך רק אחרי או גם לפני?
 
לאפוקי משיטת הרב יצחק שמברכים המוציא
לא שיטת הרב יצחק אלא שיטת הרב עובדיה בחזו"ע פסח.
וכבר מבואר כן במהר"ח פאלאג'י בשו"ת לב חיים סי' פח.
ועי' בזה בילקו"י פסח ח"א (עמ' תשח) שכ' שנראה שיש לברך עליה המוציא כיון שרבים אינם אוכלים חמץ כלל בשבת זו, אלא רק מצות. וגם שברכת המצה בכל ימות השנה אין הדבר ברור שברכתה מזונות. (ושלכן בכל שבת מי שאין לו פת עדיף שיאכל מצה מאשר שאר פהב"כ). ולקמיה (עמ' תשיב והלא') הוסיף לצרף דעות הפוס' ששבת קובעת לאכילת עראי. ע"ש. וכ"כ בח"ב (עמ' רנה, ועמ' תשפד).
 
וסיים שם:
שו"ת יביע אומר חלק ח - יורה דעה סימן לב
ועוד שאפי' לגבי המברך במקום ספק ספיקא, כתב המכתם לדוד (סי' ג דף ח ע"א) ד"ה ומה, וכבר כתבנו דכל היכא דאיכא תרי ספיקי תו ליכא לא ריחא ולא קיוהא דאיסורא כלל, משום שהספק ספיקא מועיל להתיר כל איסורים שבתורה, וגם איסור ברכה לבטלה כאחד מהם. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"א הכהן בס' ברית אברהם (מע' ס אות ב). ע"ש ע"כ. והוא אשר אמרתי. נכון ששם יש 'עוד' צירוף, אבל גם הס"ס הנ"ל כיון שכבר אין ברכה לבטלה מהני במקום כבוד הבריות וכבוד התורה.
כנר' לא הבנתי משהו
דעת הגרע"י בכל מקום שאין סומכים על ס"ס לברך
ורק כתוספת צירוף הביא דעת המכתם לדוד
 
כנר' לא הבנתי משהו
דעת הגרע"י בכל מקום שאין סומכים על ס"ס לברך
ורק כתוספת צירוף הביא דעת המכתם לדוד
אה"נ, צירוף משום כבוד הבריות.
בכל מקום הוא מביא את המכתב לדוד שבס"ס אין איסור וחומר ברכה לבטלה ממש. זה רק מנהג וחומרא שנהגו להחמיר, ולכן במקומות מסויימים היקל בס"ס, כמו במקרה דנן, אע"פ שכאן יש עוד צירופים אחרים לאלומי מילתא.
 
אה"נ, צירוף משום כבוד הבריות.
בכל מקום הוא מביא את המכתב לדוד שבס"ס אין איסור וחומר ברכה לבטלה ממש. זה רק מנהג וחומרא שנהגו להחמיר, ולכן במקומות מסויימים היקל בס"ס, כמו במקרה דנן, אע"פ שכאן יש עוד צירופים אחרים לאלומי מילתא.
אז אפשר להסכים שמדברי הגרע"י אין סתירה למי שאומר ש"קצת קשה לסמוך לברך"?
 
אז אפשר להסכים שמדברי הגרע"י אין סתירה למי שאומר ש"קצת קשה לסמוך לברך"?
לא. ממש לא. אני טוען שבכל ס"ס דעת הרב עובדיה שבמקום שיש כבוד הבריות אפשר לברך, וכ"ש בנידון בה"ג בספירת העומר שבצירוף כל דהוא, קל שבקלים מורים לברך.
 
לא. ממש לא. אני טוען שבכל ס"ס דעת הרב עובדיה שבמקום שיש כבוד הבריות אפשר לברך, וכ"ש בנידון בה"ג בספירת העומר שבצירוף כל דהוא, קל שבקלים מורים לברך.
בלשון היבי"א שעתיק כת"ר כתב להדיא "אף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא ... הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא"
וכל התשובה שלו דן רק אם אנחנו מחוייבים להפרישו, ולא אם מותר לו לברך, כיעו"ש
דעת הגרע"י בכל מקום שאין סומכים על ס"ס לברך
ורק כתוספת צירוף הביא דעת המכתם לדוד
והבוחר יבחר
 
והבוחר יבחר
עכ"פ אודי לי מיהת ש'השגה' על השבט הלוי אין, משום שהוא בהחלט יכול לסבור שגם בס"ס זה מועיל במקום כבוד הבריות. זהו שיקול דעת בעלמא, שאין 'ראיה' וקושיא כנגדו.

וממילא מה ש'השיג' הרב יצחק על השבט הלוי שדבריו נגד השו"ע וכו' - ודאי שאינו נכון.

וגם היה לו להרחיב בתשובה הזו ביבי"א ולחלק חילוקים וכו'.

א"א להתעלם מכל הנ"ל ולהשיג בצורה כזו על גדול בישראל בדברים שאינם מוכרחים.
 
לא שיטת הרב יצחק אלא שיטת הרב עובדיה בחזו"ע פסח.
וכבר מבואר כן במהר"ח פאלאג'י בשו"ת לב חיים סי' פח.
ועי' בזה בילקו"י פסח ח"א (עמ' תשח) שכ' שנראה שיש לברך עליה המוציא כיון שרבים אינם אוכלים חמץ כלל בשבת זו, אלא רק מצות. וגם שברכת המצה בכל ימות השנה אין הדבר ברור שברכתה מזונות. (ושלכן בכל שבת מי שאין לו פת עדיף שיאכל מצה מאשר שאר פהב"כ). ולקמיה (עמ' תשיב והלא') הוסיף לצרף דעות הפוס' ששבת קובעת לאכילת עראי. ע"ש. וכ"כ בח"ב (עמ' רנה, ועמ' תשפד).
נכון
רק ששם דננו על הרב יצחק והאור לציון, ולא הזכרנו את האבא, ולכן הזכרתיו
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית