שמעון טרבלסי
חבר בכיר
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 2,234
לא הבנתי, בכל הש"ס מצינו שסמוך זה גם לפני, ולכן כאן זה רק אחרי?לא רק
כאן מדובר ''אחרי''
מצינו בכל הש''ס ש'סמוך' הוא 30 יום
לא הבנתי, בכל הש"ס מצינו שסמוך זה גם לפני, ולכן כאן זה רק אחרי?לא רק
כאן מדובר ''אחרי''
מצינו בכל הש''ס ש'סמוך' הוא 30 יום
כווונתי היא כמובן לשיעור של 'שלשים יום'לא הבנתי, בכל הש"ס מצינו שסמוך זה גם לפני, ולכן כאן זה רק אחרי?
לא ראיתי את העלון, אבל במה שכת"ר ציטט כתוב רק "קצת קשה לסמוך להקל" ותול"מעכ"פ אודי לי מיהת ש'השגה' על השבט הלוי אין, משום שהוא בהחלט יכול לסבור שגם בס"ס זה מועיל במקום כבוד הבריות. זהו שיקול דעת בעלמא, שאין 'ראיה' וקושיא כנגדו.
וממילא מה ש'השיג' הרב יצחק על השבט הלוי שדבריו נגד השו"ע וכו' - ודאי שאינו נכון.
וגם היה לו להרחיב בתשובה הזו ביבי"א ולחלק חילוקים וכו'.
א"א להתעלם מכל הנ"ל ולהשיג בצורה כזו על גדול בישראל בדברים שאינם מוכרחים.




לא ראיתי מעולם
אבל מרן השו"ע 'קיבלנו הוראותיו' אבל אינו 'מרא דאתרא', שהרי איננו גרים בצפת, וגם מרן נפטר כבר. וכל הארץ וכל העולם אינו 'מרא דאתרא' של הב"י, והדברים מפורשים ומדוייקים במהר"י פראגי, וכן נקטו ולמדו כל חכמי ישראל לדורותיהם.
וכן זעק הגר"י יוסף עצמו במעמד כבוד התורה שע"י קונגרס יהדות בוכרה, שקבלת הוראות מרן זה לא מדין מרא דאתרא, שהרי גם בחו"ל צריך לקבל הוראותיו, ואז תקף איזה רב מצרפת.אבל מרן השו"ע 'קיבלנו הוראותיו' אבל אינו 'מרא דאתרא', שהרי איננו גרים בצפת, וגם מרן נפטר כבר. וכל הארץ וכל העולם אינו 'מרא דאתרא' של הב"י, והדברים מפורשים ומדוייקים במהר"י פראגי, וכן נקטו ולמדו כל חכמי ישראל לדורותיהם.
לא היה ולא נברא, כעת בדקתי באהבת שלום.הצג קובץ מצורף 4367
ידוע למישהוא על רב פעלים מהדו' אהבת שלום?
יענה לך בשאלה וכי עמדת בכל הדפוסים שבעולם וראית שלא הדפיסו רב פעלים במהדורת אהבת שלום???@שמעון טרבלסי מה אתה אומר על הוצאת שם רע כזו נוראה? 'השמיט במהדורה שלו'. האם אתה כבר מבין מה הבעיה? האם אפשר לסמוך על סיפורים או דברים שנאמרים בשיעור הנ"ל?
לא.וכבר אמר הבריסקרוב שהמציאות לא נמצת בעולם אלא בשו''ע. ומי שקיבל הוראות השו''ע, המציאות נמצאת אצלו. לא הבנת?
לא מבין אדם שמפיץ בכל מקום הוראות מרן השו''ע, אז כמו שהמציאות נמצאת בשו''ע כך גם המציאות נמצאת אצלו. וכבר ידוע דגדול המזכה יותר מן הזוכה, ויפה כח הבן מכח האב, ופי שנים ברוחי ועוד. ואכמ''ל. ואלו דברים פשוטים וברורים. ומושכל ראשון אצל כל בר דעת ובן תורה אמיתי.
ראה באתר של דרשו ששייך מרא דאתרא גם אחר שהרב נפטר...
מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי אמר כי למרן החזון איש זיע"א יש דין של "מרא דאתרא" דארץ ישראל, וכי לא נראה לו שיש היום חכם שבכוחו לחלוק על החזו"א.
הדברים נאמרו לתלמידו ומקורבו, הרה"ג ר' אורי טיגר, ששאל את מרן הגר"ח האם למרן החזו"א זצ"ל יש דין "מרא דאתרא" בבני ברק – משום שנתקבלו בה הוראותיו והולכים בה כפי פסקיו.
מצד שני, ציין הרב טיגר, כי בשו"ת 'אגרות משה', המלקט את תשובותיו של הפוסק הגדול רבי משה פיינשטיין זצ"ל, מובא כי רבי משה פיינשטיין נשאל אודות אדם המוסר שיעורים בבני ברק ועולה לו מסקנתו דלא כהחזון איש, והוא חושש לפגיעה בכבודו של החזון איש, והשיב לו הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל שאין לו לחשוש מזה.
תשובתו של הגר"ח קנייבסקי היתה שב'אגרות משה' לא דיבר לענין "פסק למעשה", אלא שחולק עליו רק דרך לימודו. הגר"ח הוסיף וקבע כי למרן החזון איש יש דין מרא דאתרא לא רק בבני ברק – אלא בכל ארץ ישראל.


לפי דבריו מרא דאתרא כיון שרוב תלמידו כאן וכולם לומדים תורתו.
עכ"פ רואים שיש מושג של מרא דאתרא אחרי פטירתולפי דבריו מרא דאתרא כיון שרוב תלמידו כאן וכולם לומדים תורתו.
זה לא קשור לשו"ע. ואין מזה ראיה.
הצג קובץ מצורף 3119
אכן פורסם בזמנו תגובה מטעם הגר"מ אליהו, שאמר כן בשם החיד"א. ומעניין היכן מצא זאת בדבריו.
הצג קובץ מצורף 3120
באמת איזו סברא יכולה להיות עד פסח שני? צ"ע.
בנוסף מעניין שאם מרן הגר"ע יוסף נטה לברך המוציא למה התחשב במנהג, הרי לשיטתו קיי"ל שאין משקל למנהג אם הוא נגד ההלכה, כ"ש כאן שאין לזה שום מקור מהראשונים.
כעת מצאתי תשובת הג"ר ישועה בן שושן זצ"ל [תלמיד הגרמ"א] -ע''פ המדרש שאכלו מצות עד פסח שני
אבל מצד סברא אולי זה מדין ''שלשים יום'' שמצינו כמה מקומות שתוך שלשים יום חשיב סמוך (או כמו לענין מי שמסופק לענין הזכרת טל וגשם וכיו''ב לחלק מהאח')
וצע''ג

מה יש פה?מתוך יצירת המופת הספר הקדוש "דרש בחכמה" - מאת הגה"ק חכם ראובן שרבני זצוק"ל נערך ע"י בנו הרה"ג אלחנן שרבני שליט"א
הצג קובץ מצורף 4619הצג קובץ מצורף 4614הצג קובץ מצורף 4615הצג קובץ מצורף 4616הצג קובץ מצורף 4617
בהערה תקל"ג יש בירור במה שנדו פה בעניין תשובת מרנא הבא"ח בעניין גילוח הזקן והפולמוס שנוצר סביבה האם היא מבעל הבא"ח או לאו.מה יש פה?
אבל עדיין לא מצאנו רב פעלים בהוצאת אהבת שלום.בהערה תקל"ג יש בירור במה שנדו פה בעניין תשובת מרנא הבא"ח בעניין גילוח הזקן והפולמוס שנוצר סביבה האם היא מבעל הבא"ח או לאו.
שם מביא דעת רבותינו הגר"י צדקא והאור לציון שיש להדפיסה, וכן מה שהביאו בשם רבנו עזרא עטייה.
וכן מביא דעת ראש הישיבה מהר"י הלל שכתב בקונטרס הדר יוסף הנדפס בספר הוד יוסף להשמיט את התשובה.
עיי"ש.
זכותו של הרב הלל לכתוב מה שנראה לו.הבאתי מראה מקום ערוך בטוטו"ד לבירור הסוגיא שם מובאת דעתם של רבותינו כל אחד לשיטתיה.
דהיינו חכמי פורת יוסף סברו להשאיר את התשובה.
והרב יעקב הלל סבר להשמיט את התשובה.
מי שעתותיו בידו יעיין בכל מה שהבאתי וירוה נחת.
הצג קובץ מצורף 4626



מרן זצוק"ל דיבר גם מצד "פתח יפה", וכדאי לך לעבור על דבריו קודם וכל מקור שמציין אליו תפתח בפנים כמו שו"ת נחלת לוי שדן על הנושא באורך. (ודיבר בשקית חלב שעושה פתח יפה, וכ"ש בקופסאות שימורים שפותח להגיע לאוכל וזה לא ברור שנקרא פתח יפה)וזוהי תיובתא גדולה שלא דן בו הרב עובדיה כלל בדין 'עשיית פתח יפה'. ודין זה נאמר גם במוסתקי כמבואר בסי' שי"ד ס"א, ודוק כי קיצרתי.


לשטיתך... לשיטת הגר"ע יוסף זצוק"ל לא!במחכ"ת גרם לו לטעות גדולה גם בהלכות שבת וגם בהלכות נדרים.
הוא לא ביאר מה ההיתר של עשיית פתח יפה. אין לזה שום מקור, ואדרבה כתוב להדיא בשו"ע שאסור אפילו במוסתקי. מכל האחרונים שהביא שם אין ראיה כי לא דיברו על זה כלל.מרן זצוק"ל דיבר גם מצד "פתח יפה"
כיון שהדבר לא ברור כלל, ואין זה פשוט כפי שצייר את זה - לא היה לו להתיר לו כך בשופי כאילו החומרא היא 'טעות'. הרי כולם יודעים שרוב פוסקי זמננו אוסרים את הדבר, אז לבוא להגיד לאשכנזי שנהג כדעת רבותיו להחמיר - שיכול להקל בשופי ועוד לא צריך התרה - זה הרבה יותר גרוע מלהורות לספרדי שאסור להקל כדעת הגר"א בסוף זמן ק"ש, ודו"ק.לשטיתך... לשיטת הגר"ע יוסף זצוק"ל לא!