השיעור השבועי - העלון, הערות והארות (2)

שמעתי.
א. העלון יותר מדויק. הוא עובר הגהה וכו'.
ב. גם לפי מה שנאמר בשיעור - הוא לא הבין את דברי הבית הלוי. הרי"ף לא כתב כהגמ'. א"א בשום פנים לומר שמה שנבין ברי"ף נבין בגמ', ופשוט.

אם אתה אוהב את האמת מותר לך להודות שעיקר ההשגה שלך הנ"ל ירדה אחר ששמעת דבריו.
העלון מדויק אבל בפרטי פרטים שאינו נפק"מ להלכה לא נראה שמקפידים בדקדוקי עניות.
גם מ"ש כמו שנבין ברי"ף נבין בגמ'. אפשר ואפשר, וכי בגלל שהרי"ף הוסיף 'מדכתיב' זה נהפך לדאורי', וכי להסוברים שספירת העומר דרבנן זה לא נלמד מדכתיב וספרתם, אלא שבזה"ז הוא דרבנן.
 
אם אתה אוהב את האמת מותר לך להודות שעיקר ההשגה שלך הנ"ל ירדה אחר ששמעת דבריו.
ההשגה שלי התחילה בעיקר כששמעתי את דבריו, עוד לפני שקראתי בעלון. דוקא חשבתי שבעלון יסביר את עצמו יותר, ולא היא.
וכי בגלל שהרי"ף הוסיף 'מדכתיב' זה נהפך לדאורי', וכי להסוברים שספירת העומר דרבנן זה לא נלמד מדכתיב וספרתם, אלא שבזה"ז הוא דרבנן.
פוסק שכותב שצריך לשמור שבת כמו שכתוב בתורה, או צריך להניח תפילין כמו שכתוב בתורה או צריך לספור ספירת העומר כמו שכתוב בתורה - זה אומר שזה מהתורה.
כל ניסיון אחר להוריד את זה לדרבנן בגלל שהר"ן כתב שרוב הפוסקים דרבנן וכדומה - זה לא אמת בכלל, ולא מתקרב לאמת.

כשהרי"ף כתב את החיבור שלו הוא לא התכוין שתדע שבעה"מ או הר"ן וכדומה ימצאו מדרש שאומר שזה מדרבנן וכך תבין את החיבור שלו.

ועוד, שהרי אם תאמר שהימים הם דרבנן, כשהרי"ף כתב כי היכי דמצוה למימני יומי ה"נ מצוה למימני שבועי - הכונה שלו 'מדרבנן', ולפ"ז העיקר חסר מן הספר שיכתוב 'זכר למקדש הוא' כפי שאמר אמימר, ודוק היטב.

והדברים פשוטים לכל מודה על האמת.
 
כדאי שתקשיב לשיעור, מרן שליט"א לא אמר בשיעור "שממה שכתב הרי"ף שצריך לספור גם ימים וגם שבועות" כמו שכתוב בעלון. ועפ"ז א"ש
דקה 1.14
אם אתה אוהב את האמת מותר לך להודות שעיקר ההשגה שלך הנ"ל ירדה אחר ששמעת דבריו, אבל חבל שנראה שכוונתך רק לקנטר.
העלון מדויק אבל בפרטי פרטים שאינו נפק"מ להלכה לא נראה שמקפידים בדקדוקי עניות.
1746039491420.png

בא נראה אם עכשיו אתה תהיה 'מודה על האמת' ותודה שהעיקר הוא כמו שכתוב בעלון, שזהו העתקה של דבריו בילקוט יוסף, וכפי שכתבתי שאכן לא דקדק כלל בדברי הבית הלוי.
 
עוד יש לתמוה על דברי הילקוט יוסף שהמשיך שם
1746039638036.png

הרי שגם הגרי"פ דייק כפי שכתבתי וכפי שדייק הבית הלוי וכן המרומי שדה שהביא בילקוט יוסף שם. אלא שלדעת הגרי"פ השבועות לא מהתורה, ולדעת הבית הלוי כן מהתורה. אולם הימים לכו"ע בדעת הרי"ף מהתורה.

ולפ"ז לא מובן מה שכתב שדעת מרן שאין הכרח בדעת הרי"ף, הרי מצאנו לג' אחרונים שאינם תלויים זה בזה שלמדו כן ברי"ף שלפחות ימים מהתורה, ולא מצאנו אף אחד שכתב בדעת הרי"ף לא כך, ואין ראיה כלל מדברי הב"י, דפעמים רבות הב"י לא דקדק בכל דברי הראשונים, והאחרונים באו והוסיפו עוד ועוד דיוקים נכונים, וע"ז נאמר ארוכה מארץ מדה וכו', ובודאי שלא נעזוב את פשט דברי הרי"ף וכפי שלמדו כמה אחרונים מחמת שהב"י לא דקדק ולא דן בזה כלל.
 
פוסק שכותב שצריך לשמור שבת כמו שכתוב בתורה, או צריך להניח תפילין כמו שכתוב בתורה או צריך לספור ספירת העומר כמו שכתוב בתורה - זה אומר שזה מהתורה.
כל ניסיון אחר להוריד את זה לדרבנן בגלל שהר"ן כתב שרוב הפוסקים דרבנן וכדומה - זה לא אמת בכלל, ולא מתקרב לאמת.
וכך מפורש בילקוט יוסף עצמו שכתב
1746040784701.png

הרי שהוא מבין שהמילים 'כמו שכתוב בתורה' ['דכתיב' בלע"ז] היינו מהתורה ממש ולא 'אסמכתא', וא"כ הרי"ף שכתב 'דכתיב' כונתו דאוריתא, לשיטתו, וצע"ג.

ומסתברא שיהיו שידחקו בדעתו לחלק בין כמו שכתוב 'בתורה' לבין כמו שכתוב [דכתיב] בלבד, אולם זה בורכא, דהיכן כתוב 'וספרתם לכם' - לא בתורה?
 
.שב ואל תעשה זה מצד 'האשה' שלא צריכה לספר. בפועל האבא יעבור 'בקום ועשה' על ברכה לבטלה, אלא שיש כאן ס"ס והתיר משום כבוד הבריות.
בלשון היבי"א שעתיק כת"ר כתב להדיא "אף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא ... הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא"
וכל התשובה שלו דן רק אם אנחנו מחוייבים להפרישו, ולא אם מותר לו לברך, כיעו"ש
גם כאן יש ס"ס שהאיסור ברכה לבטלה הוא רק דרבנן [שמא כדעת רוב הפוסקים שהוא דרבנן, ושמא גם לדעת הרמב"ם הוא מדרבנן כשמכוין לשם ברכה], ובדרבנן משום כבוד הבריות [שלא יתבייש הרב] וגם משום כבוד 'התורה' אפשר לברך.
היבי"א לא החשיב את זה כספק ממש להחשיבו כס"ס, הס"ס שלו הוא שמא גם באיסור דאורייתא, כל שהוא בשוגג, ויש כבוד הבריות, א"צ להודיעו
לשונו המלא:
1746042754447.png
ואגב, אעתיק גם קיצור התשובה במפתחות (שכידוע נכתבו על ע"י הגאון זצ"ל):
1746042894697.png
1746042912981.png
 
בלשון היבי"א שעתיק כת"ר כתב להדיא "אף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא ... הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא"
וסיים שם:
שו"ת יביע אומר חלק ח - יורה דעה סימן לב
ועוד שאפי' לגבי המברך במקום ספק ספיקא, כתב המכתם לדוד (סי' ג דף ח ע"א) ד"ה ומה, וכבר כתבנו דכל היכא דאיכא תרי ספיקי תו ליכא לא ריחא ולא קיוהא דאיסורא כלל, משום שהספק ספיקא מועיל להתיר כל איסורים שבתורה, וגם איסור ברכה לבטלה כאחד מהם. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"א הכהן בס' ברית אברהם (מע' ס אות ב). ע"ש ע"כ. והוא אשר אמרתי. נכון ששם יש 'עוד' צירוף, אבל גם הס"ס הנ"ל כיון שכבר אין ברכה לבטלה מהני במקום כבוד הבריות וכבוד התורה.
 
ע''פ המדרש שאכלו מצות עד פסח שני
אבל מצד סברא אולי זה מדין ''שלשים יום'' שמצינו כמה מקומות שתוך שלשים יום חשיב סמוך (או כמו לענין מי שמסופק לענין הזכרת טל וגשם וכיו''ב לחלק מהאח')
וצע''ג
סמוך רק אחרי או גם לפני?
 
לאפוקי משיטת הרב יצחק שמברכים המוציא
לא שיטת הרב יצחק אלא שיטת הרב עובדיה בחזו"ע פסח.
וכבר מבואר כן במהר"ח פאלאג'י בשו"ת לב חיים סי' פח.
ועי' בזה בילקו"י פסח ח"א (עמ' תשח) שכ' שנראה שיש לברך עליה המוציא כיון שרבים אינם אוכלים חמץ כלל בשבת זו, אלא רק מצות. וגם שברכת המצה בכל ימות השנה אין הדבר ברור שברכתה מזונות. (ושלכן בכל שבת מי שאין לו פת עדיף שיאכל מצה מאשר שאר פהב"כ). ולקמיה (עמ' תשיב והלא') הוסיף לצרף דעות הפוס' ששבת קובעת לאכילת עראי. ע"ש. וכ"כ בח"ב (עמ' רנה, ועמ' תשפד).
 
וסיים שם:
שו"ת יביע אומר חלק ח - יורה דעה סימן לב
ועוד שאפי' לגבי המברך במקום ספק ספיקא, כתב המכתם לדוד (סי' ג דף ח ע"א) ד"ה ומה, וכבר כתבנו דכל היכא דאיכא תרי ספיקי תו ליכא לא ריחא ולא קיוהא דאיסורא כלל, משום שהספק ספיקא מועיל להתיר כל איסורים שבתורה, וגם איסור ברכה לבטלה כאחד מהם. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"א הכהן בס' ברית אברהם (מע' ס אות ב). ע"ש ע"כ. והוא אשר אמרתי. נכון ששם יש 'עוד' צירוף, אבל גם הס"ס הנ"ל כיון שכבר אין ברכה לבטלה מהני במקום כבוד הבריות וכבוד התורה.
כנר' לא הבנתי משהו
דעת הגרע"י בכל מקום שאין סומכים על ס"ס לברך
ורק כתוספת צירוף הביא דעת המכתם לדוד
 
כנר' לא הבנתי משהו
דעת הגרע"י בכל מקום שאין סומכים על ס"ס לברך
ורק כתוספת צירוף הביא דעת המכתם לדוד
אה"נ, צירוף משום כבוד הבריות.
בכל מקום הוא מביא את המכתב לדוד שבס"ס אין איסור וחומר ברכה לבטלה ממש. זה רק מנהג וחומרא שנהגו להחמיר, ולכן במקומות מסויימים היקל בס"ס, כמו במקרה דנן, אע"פ שכאן יש עוד צירופים אחרים לאלומי מילתא.
 
אה"נ, צירוף משום כבוד הבריות.
בכל מקום הוא מביא את המכתב לדוד שבס"ס אין איסור וחומר ברכה לבטלה ממש. זה רק מנהג וחומרא שנהגו להחמיר, ולכן במקומות מסויימים היקל בס"ס, כמו במקרה דנן, אע"פ שכאן יש עוד צירופים אחרים לאלומי מילתא.
אז אפשר להסכים שמדברי הגרע"י אין סתירה למי שאומר ש"קצת קשה לסמוך לברך"?
 
אז אפשר להסכים שמדברי הגרע"י אין סתירה למי שאומר ש"קצת קשה לסמוך לברך"?
לא. ממש לא. אני טוען שבכל ס"ס דעת הרב עובדיה שבמקום שיש כבוד הבריות אפשר לברך, וכ"ש בנידון בה"ג בספירת העומר שבצירוף כל דהוא, קל שבקלים מורים לברך.
 
לא. ממש לא. אני טוען שבכל ס"ס דעת הרב עובדיה שבמקום שיש כבוד הבריות אפשר לברך, וכ"ש בנידון בה"ג בספירת העומר שבצירוף כל דהוא, קל שבקלים מורים לברך.
בלשון היבי"א שעתיק כת"ר כתב להדיא "אף על פי שבברכות אנו מחמירים גם במקום ספק ספיקא ... הרי כאן אין אנו דנים אם צריך לברך או לא, אלא אם יש צורך להודיעו ולהפרישו מאיסור בשא"צ, במקום שיש לחוש להפרת שלום בית, בזה אנו סומכים על הספק ספיקא להשאר בשב ואל תעשה, ולא להודיעו, ואין לנו בזה שום עון אשר חטא"
וכל התשובה שלו דן רק אם אנחנו מחוייבים להפרישו, ולא אם מותר לו לברך, כיעו"ש
דעת הגרע"י בכל מקום שאין סומכים על ס"ס לברך
ורק כתוספת צירוף הביא דעת המכתם לדוד
והבוחר יבחר
 
והבוחר יבחר
עכ"פ אודי לי מיהת ש'השגה' על השבט הלוי אין, משום שהוא בהחלט יכול לסבור שגם בס"ס זה מועיל במקום כבוד הבריות. זהו שיקול דעת בעלמא, שאין 'ראיה' וקושיא כנגדו.

וממילא מה ש'השיג' הרב יצחק על השבט הלוי שדבריו נגד השו"ע וכו' - ודאי שאינו נכון.

וגם היה לו להרחיב בתשובה הזו ביבי"א ולחלק חילוקים וכו'.

א"א להתעלם מכל הנ"ל ולהשיג בצורה כזו על גדול בישראל בדברים שאינם מוכרחים.
 
לא שיטת הרב יצחק אלא שיטת הרב עובדיה בחזו"ע פסח.
וכבר מבואר כן במהר"ח פאלאג'י בשו"ת לב חיים סי' פח.
ועי' בזה בילקו"י פסח ח"א (עמ' תשח) שכ' שנראה שיש לברך עליה המוציא כיון שרבים אינם אוכלים חמץ כלל בשבת זו, אלא רק מצות. וגם שברכת המצה בכל ימות השנה אין הדבר ברור שברכתה מזונות. (ושלכן בכל שבת מי שאין לו פת עדיף שיאכל מצה מאשר שאר פהב"כ). ולקמיה (עמ' תשיב והלא') הוסיף לצרף דעות הפוס' ששבת קובעת לאכילת עראי. ע"ש. וכ"כ בח"ב (עמ' רנה, ועמ' תשפד).
נכון
רק ששם דננו על הרב יצחק והאור לציון, ולא הזכרנו את האבא, ולכן הזכרתיו
 
ראשי תחתית