התחשבות בבעלי קוראים

הרב @כהנא דמסייע
התימנים הם גדולי המשנים
כל השאמים
וגם הבלאדים שינו להרמב''ם ואח''כ שינו בחזרה המון
שינו עשרות הלכות משמעותיות
שינו בספרי תורה שלהם המון דברים [קוף וג' דבוקות התחילו לכתוב תגין שינו לקלף במקום עיפוץ הפסיקו למתג וכו' וכו']

אז נכון הם קצת רמבמיסטים ויש להם כמה מנהגים יפים
אבל הם משנים, והרבה.

מנהג התרגום אני לא יודע מה כ''כ מרגש בו
מה הטעם ומה העניין ומה זה מוסיף היום לאנשים
 
הרב @כהנא דמסייע
התימנים הם גדולי המשנים
כל השאמים
שאמים ידעתי ולא עליהם כוונתי
וגם הבלאדים שינו להרמב''ם ואח''כ שינו בחזרה המון
שינו עשרות הלכות משמעותיות
שינו בספרי תורה שלהם המון דברים [קוף וג' דבוקות התחילו לכתוב תגין שינו לקלף במקום עיפוץ הפסיקו למתג וכו' וכו']

אז נכון הם קצת רמבמיסטים ויש להם כמה מנהגים יפים
אבל הם משנים, והרבה.

מנהג התרגום אני לא יודע מה כ''כ מרגש בו
מה הטעם ומה העניין ומה זה מוסיף היום לאנשים
לא בקי בכל מנהגי תימן,
אך אם גאונים כר' חיים קלופט מרגישים שזה דינא דגמרא,
ור' מיכל יהודה, זה שימור של משהו שלא קיים ברוב העדות
גם אם בחלק שינו.
והבאתי מר''ח קלופט את הדוגמאות.
אתה אומר מה מרגש כ''כ
זה לא רלוונטי...
או קי זה דיון אחר
האם לשמר או לא.
אבל זה שאפשר למצוא אצלם מנהגים עתיקים מזמן התלמוד,
יותר מכל עדה זה עובדה.
 
אף אחד לא צריך להתנצל או להצטדק וכ"ש לא להכריח אותו להיות צדיק, אלו הם הרגשות והם מובנות ללא עוררין, אף אחד לא היה שלם עם השלכת ההשקעה שלו למרות שהוא מתוגמל.
כל אחד עושה עבודת המידות לעצמו (בין היתר ע"י שמקבל ביקורת)
אין פה קשר להלכה לא כולם נוהגים כמנהג תימן, לכתחילה מברך ואחר קורא.
 
אלו הם הרגשות והם מובנות ללא עוררין

אילו היו אלה רגשות גרידא שהנ"ל היה פורק, כולנו היינו מבינים אותו ומשתתפים בצערו שמאן דהו גנב לו את ההצגה. אבל הנ"ל פתח בקריאה של חיבה לכל אחינו בית ישראל להפסיק לקרוא בתורה כשהם עולים לתורה...
 
אילו היו אלה רגשות גרידא שהנ"ל היה פורק, כולנו היינו מבינים אותו ומשתתפים בצערו שמאן דהו גנב לו את ההצגה. אבל הנ"ל פתח בקריאה של חיבה לכל אחינו בית ישראל להפסיק לקרוא בתורה כשהם עולים לתורה...
כבודו יעיין בנאומו שוב, אין קריאה להפסיק, רק קריאה על גניבת הצגה, על טרחה שיורדת לטמיון, אדרבה מביא רעיון מהפכני שאדם המעוניין לקרוא יתור אחר הבע"ק ויתאם אתו וכל הצדדים מאושרים ומכובדים.
 
מזדהה עם טענת הרב @אור יעקב החזרה והרציפות בפרט בשנים הראשונות הם קריטים להצלחה של בעל קורא שלא לדבר על המאמץ שמושקע בהכנת הפרשה, אצל אחינו האשכנזים נוהגים שמעמידים בעל קורא קבוע וכמעט ואין מקום לבקשות מסוג כזה אבל בציבור הספרדי לגווניו זה יותר מצוי אם כי לרוב מודיעים לי מראש מי שרוצה לקרוא או שתכבד את פלוני לקרוא וכדו' ואכן בתחילת שנותי בקריאה הייתי קצת מתאכזב מזה אבל כיום אני מודה למי שמבקש לקרוא עליה...
בכל אופן אם מאן דהוא מבקש תגיד לו שפעם הבאה שיודיע או לתקן תקנה בקהילה שמי שרוצה לקרוא שיפנה לגבאי מראש
ככלל עבודת המידות זה לא לוותר על מה שאתה מרגיש אכזבה ואדם שמוותר ומרגיש אכזבה בלבו זה לא רצון התורה ואדרבא מוטל עליו לומר למבקש השקעתי בהכנה ואני לא רוצה לתת לך לקרוא (וראה רמב''ן עה''פ לא תשנא את אחיך) אלא מה שלא נעים להגיד את זה (גאווה בלע''ז) וככל שלא אמרת הרי עליך לתת את זה בנפש חפיצה.
 
אם הקורא קורא כמו שצריך, זו זכותו. אפשר לבקש ממנו להתחשב, אבל זו הבעיה הקטנה.
עיקר הבעיה שמצוי מאד שהוא לא מכין טוב, או שקורא לאט כדי להיזכר תוך כדי, וכו', והציבור מרגיש ממש לא בנוח עם זה. בפרט אם הקול שלו חלש ולא כולם שומעים טוב.
יש היום מקומות שמנסים למנוע תופעה זו (כמה שאפשר).
 
אילו היו אלה רגשות גרידא שהנ"ל היה פורק, כולנו היינו מבינים אותו ומשתתפים בצערו שמאן דהו גנב לו את ההצגה.
תמשיך לדבר בזלזול כזה, מציאות שכולם הזדהו עם זה חוץ ממך!
(וכבר כתבתי, שאו שבחיים לא הכנת פרשה שלימה או שאתה יודע את התורה בע"פ ואתה לא צריך להכין כ"כ...)

- ועוד לא הסברת לי, מה ההבדל בין רב שבא למסור שיעור ואומרים לו שהביאו רב אחר לבין המקרה הנ"ל?
 
כולם הזדהו עם זה חוץ ממך!

לא מדוייק...

"כהנא דמסייע" כתב:

אם אדם הכין קריאה ארוכה, ובא רעהו ואמר אני אקרא, אכן תוחלתו נכזבה, וטרחתו לשוא, אולם, אם עלייה אחת קרא אדם אחר, אני מבין שייתכן שבמקרה מסויים קמת מוקדם, אך זה דרך העולם.

"נוריאל" כתב:

שזה היה קורא לי דווקא הייתי שמח. מצידי שיקראו הכל. (סו"ס התשלום הולך אליי...) לגבי ההשקעה לא ראיתי בזה איזה פספוס הרי חזרתי ושיננתי פסוקי תורה וגם מועיל לקריאה בשנה הבאה.

"יצחק משען" כתב:

חושב שהמבט לא נכון
עצם ההכנה שאתה מרגיש מוכן זה כבר השכר שישאר לך ביד לשנים הבאות, גם אם לא תקרא בפועל יש לך את זה כבר ביד ואף אחד לא יכול לקחת לך את זה
ב, למה אתה מתאונן על עולה אחד "שלקח לך" עליה, תשמח שיש עוד ששה עולים שנתנו לך את הכבוד
ג, אני אישית כשזה קורה אני פשוט מקשיב לקריאה של אותו אחד ומנסה ללמוד ממנו מה יש לו שאין לי, ומה יש לי שאין לו, כך שאני מרויח מהקריאה שלו יותר ממה שאני מרויח מהקריאה של עצמי.

"לביא" כתב:

לכתחילה העולה צריך לקרוא ולא החזן. אם הוא יודע לקרוא בטעמים וכדבעי אין שום מניעה הלכתית למנוע ממנו.
 
לא מדוייק...

"כהנא דמסייע" כתב:

אם אדם הכין קריאה ארוכה, ובא רעהו ואמר אני אקרא, אכן תוחלתו נכזבה, וטרחתו לשוא, אולם, אם עלייה אחת קרא אדם אחר, אני מבין שייתכן שבמקרה מסויים קמת מוקדם, אך זה דרך העולם.

"נוריאל" כתב:

שזה היה קורא לי דווקא הייתי שמח. מצידי שיקראו הכל. (סו"ס התשלום הולך אליי...) לגבי ההשקעה לא ראיתי בזה איזה פספוס הרי חזרתי ושיננתי פסוקי תורה וגם מועיל לקריאה בשנה הבאה.

"יצחק משען" כתב:

חושב שהמבט לא נכון
עצם ההכנה שאתה מרגיש מוכן זה כבר השכר שישאר לך ביד לשנים הבאות, גם אם לא תקרא בפועל יש לך את זה כבר ביד ואף אחד לא יכול לקחת לך את זה
ב, למה אתה מתאונן על עולה אחד "שלקח לך" עליה, תשמח שיש עוד ששה עולים שנתנו לך את הכבוד
ג, אני אישית כשזה קורה אני פשוט מקשיב לקריאה של אותו אחד ומנסה ללמוד ממנו מה יש לו שאין לי, ומה יש לי שאין לו, כך שאני מרויח מהקריאה שלו יותר ממה שאני מרויח מהקריאה של עצמי.

"לביא" כתב:

לכתחילה העולה צריך לקרוא ולא החזן. אם הוא יודע לקרוא בטעמים וכדבעי אין שום מניעה הלכתית למנוע ממנו.

עיקר הטענה כמו שכתבתי כמה פעמים זה לעורר את הציבור "לפני" שזה קורה, לתאם עם הש"ץ או עם הגבאי ולא להנחית את זה פתאום...
- לא שמעתי מישהו שטוען להפך...
 
ראשי תחתית