באנר תרומה

"התנערי מעפר קומי" - הליקויים, העיוותים, והתיקון בעזה"י

אם בפוניבז' וחברון ג"כ היו נכנסים לבחורים לקישקע ואומרים להם מאיזה צד לנשון אויר, ג"כ היו מגיעים למצב הזה, והיית אומר שהבחורים רשאים ללכת למקום אחר.
הענין הוא שהם לא נכנסים לבוץ הזה.
הם מבינים שבחור יכול לסבור שלא כמותם.

לפני כמה שנים הייתי אצל א' מגדולי ראשי הישיבות הספרדיות, באיזה ענין בעייתי שחדר לחדרי הפנימיה בישיבתו, ונדהמתי לשמוע ממנו שזה אינו מתפקידו, תפקידו לגדל בחורים שיודעים להתמודד, ואת זה הוא עושה. זה שיש כאלו שלא מצליחים יכול לקרוא בכל מקום.
בהתחלה לא הבנתי אותו בכלל, אחרי זמן התחלתי להבין.

אם זו רמת ההבנה ורמת הדימוי,
רק חיזקת לי את ההבנה למה היו צריכים להרחיק ממנו,
זה בסדר, אתה יכול לנשום מאיזה צד שאתה רוצה.
וחבל גם שאתה מדמה לימוד הלכתי בעייתי, לרעש בלילה בפנימיה.
חבל שאתה לא מצליח להבין, אבל כבר אמרתי שאני לא מצפה.
 
צריך להבין משהו, ברגע שהציבור שלנו מתבקש להתבונן על כשליו ובעיותיו, והוא מתחיל לשאול שאלות, ממילא זכותו לפתוח את הכל, כולל גם את מה שקורה ומתרחש אצל אחינו בני אשכנז, ואז הוא מבין שלא בחנם הכל שם בשקט ובהחבא... (ואולי גם מבין שמצבו לא כל כך גרוע כמו אחרים)
 
צריך להבין משהו, ברגע שהציבור שלנו מתבקש להתבונן על כשליו ובעיותיו, והוא מתחיל לשאול שאלות, ממילא זכותו לפתוח את הכל, כולל גם את מה שקורה ומתרחש אצל אחינו בני אשכנז, ואז הוא מבין שלא בחנם הכל שם בשקט ובהחבא... (ואולי גם מבין שמצבו לא כל כך גרוע כמו אחרים)

רק עלינו להבין בחדא מחתא שבריחה לבעיות של בני אשכנז לא פותרת את הבעיות שלנו,
כי צרת רבים נחמת שוטים.
וזה ששמעון רעב, לא עושה את ראובן לשבע.
אחרי שההבנה הזו נמצאת מול העיניים, אפשר להתחיל לדון מה לא טוב שם, והאם זה דומה אלינו, וכו' וכו'.
הבעייה היא, שלטישת העיניים לבעיות ששם, בד"כ מטרתה להשקיט את המצפון מהבעיות שיש כאן.
(רק לדוגמא: אם מעוררים שכאן יש בעייה בצורת הלימוד והחשיבה לעומת זו האשכנזית. ומישהו משיב: אתה יודע איזו שחיתות יש שם ? ואיך שהם מזלזלים ברבנים, ומדברים בתפילה. - זה לא ממין הטענה, זה לא הנושא, מה דיברנו ומה ענית, נכון ?).
אולי אני סתם מבקר את דבריך ומגיב למה שלא התכוונת, אבל כך הבנתי ממך, מחל לי אם טעיתי.
 
רק עלינו להבין בחדא מחתא שבריחה לבעיות של בני אשכנז לא פותרת את הבעיות שלנו,
כי צרת רבים נחמת שוטים.
וזה ששמעון רעב, לא עושה את ראובן לשבע.
אחרי שההבנה הזו נמצאת מול העיניים, אפשר להתחיל לדון מה לא טוב שם, והאם זה דומה אלינו, וכו' וכו'.
הבעייה היא, שלטישת העיניים לבעיות ששם, בד"כ מטרתה להשקיט את המצפון מהבעיות שיש כאן.
(רק לדוגמא: אם מעוררים שכאן יש בעייה בצורת הלימוד והחשיבה לעומת זו האשכנזית. ומישהו משיב: אתה יודע איזו שחיתות יש שם ? ואיך שהם מזלזלים ברבנים, ומדברים בתפילה. - זה לא ממין הטענה, זה לא הנושא, מה דיברנו ומה ענית, נכון ?).
אולי אני סתם מבקר את דבריך ומגיב למה שלא התכוונת, אבל כך הבנתי ממך, מחל לי אם טעיתי.
אם נרוויח שהציבור שלנו פחות ינהר אחרי מוסדותיהם ויבנה כציבור בפני עצמו, כי יבין שאין שם זהב ואפילו לא נחושת, והיה זה שכרי
 
אם נרוויח שהציבור שלנו פחות ינהר אחרי מוסדותיהם ויבנה כציבור בפני עצמו, כי יבין שאין שם זהב ואפילו לא נחושת, והיה זה שכרי

אבל רק אם נקים מוסדות שהטוב שיש שם יהיה גם אצלינו,
והלא טוב שיש אצלינו (שיש שחושבים שהוא טוב), לא יהיה.
ומנהיגי הציבור שלנו (בעיני הם לא מנהיגים, אבל בעיני רבים הם כן), יתחילו בעצמם לשלוח לשם ולא לאשכנזים,
ויתנו הודאה גורפת שכך נראה ספרדי, ויתנו הוראה גורפת לעשות מה שאומרים בישיבה ולעזוב את מה שראית ואתה רגיל מהבית.
וזה ככה"נ לעולם לעולם לא יקרה.
 
אבל רק אם נקים מוסדות, שהטוב שיש שם יהיה גם אצלינו.
והלא טוב שיש אצלינו (שיש שחושבים שהוא טוב), לא יהיה.
ומנהיגי הציבור שלנו (בעיני הם לא מנהיגים, אבל בעיני רבים הם כן), יתחילו בעצמם לשלוח לשם ולא לאשכנזים,
ויתנו הודאה גורפת שכך נראה ספרדי, ויתנו הוראה גורפת לעשות מה שאומרים בישיבה ולא להכניס דברים אחרים מהבית.
וזה ככה"נ לעולם לעולם לא יקרה.
וכמובן לא לשכוח שהלא טוב ששם(ויש הרבה הרבה גם בחמורות שבחומרות) בל ימצא אצלנו!! (איך שכחת לכתוב זאת....)
 
מה שעושה בחור שפוסק כמו הבא"ח שנמצא בישיבה של תלמידי כה"ח.
(ההנגדות היתה לקו המחודש בהלכה ובחשיבה ובעיון וממילא בעיון ההלכתי ובכללי הפסק של חכם עובדיה. - וממילא כל השאר לא קשור לנושא, וד"ב).
זו בדיוק הבעיה, שהם לא הבינו שאין להם להתערב בחיי הבחור ובהנהגת משפחתו.
וכשמדובר בדבר ששייך לציבור (כגון ש"ץ וכדו'), עושים מה שהורה רב המקום. - אם רב המקום מרשה לעשות בציבור כמו הפוסק האחר, לחיי. ואם לא, לא.
פשוט.
הולכים לאורו, זה לא הכוונה שלומדים כמותו, ומאמצים את צורת החשיבה שהנחיל (אולי לך לחבריך כן, כי זה מה שאתם רוצים לשמוע).
אחרת, מסתמא לא הייתי מעריך אותם בענין הזה.
לצטט לך שבחים שלך עליהם? את הרב דוד יוסף והרב יהודה ברכה אתה לא משבח?
או שזה רק לנגח?
 
אז אל תצפה שיתייחסו אליך ואל פסקיך אחרת.
תבין למה מתרחקים ממך, ולמה מרחיקים ממך.
אתה תמשיך בשלך, והם ימשיכו בשלהם.
בסה"כ מתנהגים אליך כמו שאתה מתנהג לאחרים.
לי ב"ה אין בעיה עם ההתנהגות כלפיי, אני רק מסביר מה הבין הגר"נ טולדנו ולא מבינים הם, ואח"כ הם מתלוננים. הם אוכלים את מה שהם מבשלים.
אתה יכול להשלים איך שאתה אוהב, הבעייה קיימת,
והתכחשות לא תפתור אותה.
יש כ"כ הרבה הבדלים בין הישיבות הספרדיות לאשכנזיות, שהשארת ה3 נקודות, משאירה יותר מידי מקום לקורא.
אדרבה תציג את ההבדל שלדעתך הוא הגורם.
איני מכיר את קרוביך, אני מכיר את מי שאני מכיר, ודי לי בזה.
אז תכתוב מי ומה.
עכ"פ, אני לא אכניס אלי מה שאני מתנגד לו.
ואם המחיר שאני צריך לשלם יהיה שכמה עשבים שוטים יעשו בלגאן עד שיתחתנו, נו נו, התועלת (של אלו שמקשיבים) רבה על הנזק.
בעיניך זה אחרת, תנהג אחרת.
אין כאן מקום לוויכוח.
המעניין הוא שברבות מהישיבות הנ"ל יש את הספרים הנ"ל שהם מתנגדים להם.
בשארית יוסף היה ילקו"י בבית מדרש, באור ברוך בעז"נ, וכנ"ל בעוד רבות מישיבות המרביצי, אם זו הבעיה איך הכניסו? אמרת שלא מכניסים מה שמתנגדים. (וגם בישיבות האשנזיות, מיר מירפלד קול תורה חברון ועוד יש את הספרים הנ"ל, וב"ה הם בשימוש רב).
ובכל מקרה אם אתה מוכן לסבול את הנזק של הכמה עשבים בשביל התועלת, אז על מה ההתבכיינות, הרי לקחת את זה מראש?
 
צריך להבין משהו, ברגע שהציבור שלנו מתבקש להתבונן על כשליו ובעיותיו, והוא מתחיל לשאול שאלות, ממילא זכותו לפתוח את הכל, כולל גם את מה שקורה ומתרחש אצל אחינו בני אשכנז, ואז הוא מבין שלא בחנם הכל שם בשקט ובהחבא... (ואולי גם מבין שמצבו לא כל כך גרוע כמו אחרים)
לא באתי לטעון שאצל יש בעיות, אלא שאותם המנסים להדמות אליהם, לו היו מתדמים גם בפרטים נוספים אליהם, היו חוסכים לעצמם את השאלה למה אצלם התוצאה שונה, תנהג כמותם התוצאה בזה תהיה זהה.
 
זו בדיוק הבעיה, שהם לא הבינו שאין להם להתערב בחיי הבחור ובהנהגת משפחתו.

אתה לא אמור להסביר לראש ישיבה שלך מה הוא אמור להבין או לו.
לא מתאים לך, לא תבוא.


לצטט לך שבחים שלך עליהם? את הרב דוד יוסף והרב יהודה ברכה אתה לא משבח?
או שזה רק לנגח?

אין צורך, אני מכיר יותר טוב ממך.
הגר"ד יוסף חידש (לאחרונה ביתר שאת), שמותר לחלוק על מרן האבא.
וע"ז אני משבח אותו, ואני חולק על מרן האבא.
כשיש נידון אני פותח את כל מי שאני יכול גם את ההלכה ברורה, ובורר לי את מה שנראה לי.
בשונה מאחרים שמנסים להשליט את דעתם.
 
אתה לא אמור להסביר לראש ישיבה שלך מה הוא אמור להבין או לו.
לא מתאים לך, לא תבוא.
לא מסביר לראש ישיבה שלי כלום, מסביר לך למה הם אוכלים מרורות. רוצים להמשיך לאכול מרורות שימשיכו.
אין צורך, אני מכיר יותר טוב ממך.
הגר"ד יוסף חידש (לאחרונה ביתר שאת), שמותר לחלוק על מרן האבא.
וע"ז אני משבח אותו, ואני חולק על מרן האבא.
זו בדיוק היתה דרכו של אביו. אביו לא חלק על אחרים. אתה משום מה כל הזמן מערבב בין הרב עובדיה לבנו הרב יצחק, וכל האשמה שיש לך על הרב יצחק אתה מיד עושה העתק הדבק לרב עובדיה. (וכאן גם לדעת הרב יצחק אביו היה חולק. אלא שהוא ס"ל שא"א לחלוק על אביו).
כשיש נידון אני פותח את כל מי שאני יכול גם את ההלכה ברורה, ובורר לי את מה שנראה לי.
בשונה מאחרים שמנסים להשליט את דעתם.
גם אני, לומד בספרי כולם, ומעיר כשיש לי על כולם. (כשטענו נגדי כזאת כשנכנסתי כאן לפורום הראיתי שכבר הערתי על מרן הגרע"י בכמה דוכתי).
זה שמותר לנסות ליישב את הנהגתם ודבריהם (גם כשאינם מובנים לי לגמרי), זה לא סותר את דעתו עצמי.
 
לי ב"ה אין בעיה עם ההתנהגות כלפיי, אני רק מסביר מה הבין הגר"נ טולדנו ולא מבינים הם, ואח"כ הם מתלוננים. הם אוכלים את מה שהם מבשלים.

בינתיים מי שמתלונן למה דוחים את הרב שלו, ולא מבין שזה מה שהרב שלו בישל, זה לא אני.
יש לך בעייה עם הישיבות, אל תתלונן, תחפש לך או לבנך ישיבה כלבבך.
אבל אם אתה מתלונן, אז מסבירים לך. - זה הכל.


יש כ"כ הרבה הבדלים בין הישיבות הספרדיות לאשכנזיות, שהשארת ה3 נקודות, משאירה יותר מידי מקום לקורא.
אדרבה תציג את ההבדל שלדעתך הוא הגורם.

אני התכוונתי לבעייה שנקראת הרב עובדיה.
זה לא קיים אצל האשכנזים, ולכן אין להם צורך להרחיק מקו הלכה כזה או אחר.


אז תכתוב מי ומה.

אין לי ענין לכתוב שום דבר, אתה אל תנסה לחנך את הראש ישיבה שלי, או אותי.
ואם הרב טולדאנו חשב אחרת, זוהי זכותו. לא מפריע לו, והוא לא צריך להפריע לי.
אל תדאג לרבנים שלי, ותעזור להם להבין אין להשתחרר מבלאגן של תלמידים שוטים, הם יודעים זאת לבד, ובחרו להם את הדרך שלהם.
אתה רוצה להבין למה הם מרחיקים את הדרך שלך (הרב עובדיה), ניסיתי להסביר.
נראה לך שגיאה, בסדר, בישיבה שלך תנהיג אחרת.


המעניין הוא שברבות מהישיבות הנ"ל יש את הספרים הנ"ל שהם מתנגדים להם.
בשארית יוסף היה ילקו"י בבית מדרש, באור ברוך בעז"נ, וכנ"ל בעוד רבות מישיבות המרביצי, אם זו הבעיה איך הכניסו? אמרת שלא מכניסים מה שמתנגדים. (וגם בישיבות האשנזיות, מיר מירפלד קול תואה חברון ועוד יש את הספרים הנ"ל, וב"ה הם בשימוש רב).
ובכל מקרה אם אתה מוכן לסבול את הנזק של הכמה עשבים בשביל התועלת, אז על מה ההתבכיינות, הרי לקחת את זה מראש?

מהסוף להתחלה, אף אחד לא התבכיין אליך, סה"כ הסברתי לך.
ולגבי אלו שיש להם ספרים, זה לא ענין שלי, יבוסם להם.
מה אתה רוצה ? - יש ישיבות שפוסקים כמו הרב עובדיה והרב יצחק, זכותם.
יש ישיבות שמתנגדים ומוציאים, זכותם.
יש ישיבות שמתנגדים ומשאירים את הספרים, זכותם.
אני לא מתלונן על אף אחד, ואף אחד לא צריך להתלונן עלי.
אני מסביר איפה אני רואה את הבעיה. מי שרואה אותה במקומות אחרים, או לא רואה אותה בכלל, שינהג אחרת.
 
לא מסביר לראש ישיבה שלי כלום, מסביר לך למה הם אוכלים מרורות. רוצים להמשיך לאכול מרורות שימשיכו.

זו בדיוק היתה דרגו של אביו. אביו לא חלק על אחרים. אתה משום מה כל הזמן מערבב בין הרב עובדיה לבנו הרב יצחק, וכל האשמה שיש לך על הרב יצחק אתה מיד עושה העתק הדבק לרב עובדיה. (וכאן גם לדעת הרב יצחק אביו היה חולק. אלא שהוא ס"ל שא"א לחלוק על אביו).

גם אני, לומד בספרי כולם, ומעיר כשיש לי על כולם. (כשטענו נגדי כזאת כשננסתי כאן לפורום הראיתי שכבר הערתי על מרן הגרע"י בכמה דוכתי).
זה שמותר לנסות ליישב את הנהגתם ודבריהם (גם כשאינם מובנים לי לגמרי), זה לא סותר את דעתו עצמי.

וחוזר חלילה.
 
כל מה שטוענים אתה פוטר בלא כלום, פהזה לבלר ופה זה פשקוויל (למרות שבהלוויה עצמה נאמרו דברי שבח והלל על השולח יד בנפשו מפי רבניהם וחכמיהם, גם זה זה פשקוויל? את מי אתה מנסה לערבב? ומה שקרה עשור בבית הגרח"ק גם זה פשקוויל? והרשימה ארוכה.... (ולא הכל אפשר לכתוב בפורום ציבורי. והמבין יבין)
אם אין משמעות למכתבים "ופשקוולים" אז למה עשרות אלפים מנויים עליו טבין ותקילין, מה קורה כאן?
כי אנשים רוצים עיתון ואין עיתון אחר.
וזה שאין ביקורת עצמית כמו שאתה נאלצת להודות זה לא בעיית עומק? זה הבעיה!! כי זה אומר שבעיות חמורות ביותר מטויחיות ומה שהציבור מצליח לראות זה קצה הקרחון
אין ביקורת עצמית? ואני הודיתי?
ומה עם קופות הצדקה האם מה שמצולם בפשקוויל השכם והערב את חכמיהם ורבניהם "ולבם של ישראל" והחלפת ושיווק רבנים כמו גרביים זה בינה מלאכותית?
זה שיווק בדיוק כמו שכינית גרביים בשביל להביא כסף לעניים, הרב שמאשר את האירוע הוא הרב דוד שרייבר ומרבית הציבור לא רואה בזה בעיה, מה האיסור החמור לעשות כמה תעלולים שיווקיים רק בשביל לאסוף צדקה?
בהלוויתו השתתף ציבור גדול והספידו הרב נתן זוכובסקי שסיפר כי ביקשו מולדר להמשיך לכתוב ביתד נאמן לאחר פרסום הפרשה, אך הוא הפסיק מרצונו. כמו כן הספידוהו כמה אישי ציבור
ננזפו ע"י מי?
ע"י גדולי ישראל (בקצרה ממש הגרא"י סולוויצ'יק בשיעור מספר שרק אחרי ההספד והכל סיפרו לראשיב'ה זצ"ל מה היה הסיפור והוא הזדעזע מזה שהלכו להספידו ומבית הגר"ד לנדו גם שלחו להם מסר חריף - חריף מאוד)
אלא על כל השנים לפנ"ז שהעסיקו אותו למרות שידעו מזה.
מי ידע מנכ"ל העיתון? ראשי העיר בני ברק? אולי ואיך זו בעיה אשכנזית? ואם מנכ"ל הדרך ידע מפשע שביצע אחד מהכותבים וימשיך להעסיקו זו תהיה בעיה של הציבור הספרדי?
 
וכמובן לא לשכוח שהלא טוב ששם בל ימצא אצלנו!!

ע"י גדולי ישראל (בקצרה ממש הגרא"י סולוויצ'יק בשיעור מספר שרק אחרי ההספד והכל סיפרו לראשיב'ה זצ"ל מה היה הסיפור והוא הזדעזע מזה שהלכו להספידו ומבית הגר"ד לנדו גם שלחו להם מסר חריף - חריף מא
גם אם השליפה הזו היתה, איפה ההבהרה לפחות???
 
מי ידע מנכ"ל העיתון? ראשי העיר בני ברק? אולי ואיך זו בעיה אשכנזית? ואם מנכ"ל הדרך ידע מפשע שביצע אחד מהכותבים וימשיך להעסיקו זו תהיה בעיה של הציבור הספרדי?
האמן לי שזה קצה הקרחון אבל פורום ציבורי אינו המקום לפרט, מי שיודע יודע. ואכמ"ל (חיים ו. זה רק מה שלא הצליחו להחביא)
 
ראשי תחתית