תענית הבטחה של קופות הצדקה וכד'

הצטרף
25/12/24
הודעות
27
איתיא בגמ' תענית סוף פ"א:
אמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון שנאמר (יהושע ז, י) ויאמר ה' אל יהושע קום לך למה זה אתה נופל על פניך ואמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי לחגור שק אלא אם כן נענה כיהורם בן אחאב שנאמר (מלכים ב ו, ל) ויהי כשמוע המלך את דברי האשה ויקרע את בגדיו והוא עובר על החומה וירא העם והנה השק על בשרו וגו'
ופרש"י רשאי ליפול על פניו לבזות עצמו בפני הציבור שאם לא יענה יחרפו ע"כ
משמע מדברי רש"י שאין בזה איסור כל כך אלא זה בזיון אם לא יענו לתפילו
אולם במהרש"א ע"פ הירושלמי משמע שזה ממש איסור לעשות כך מפני חילול ה'
ויש לדון בדברים לכאורה היום יש הרבה קפות צדקה שמי שתורם כך וכך מובטח לו ...
ולכ' יש בזה איסור אלא א"כ מובטח לו שהוא יענה כיהושע בן נון כדברי הגמ'
 
הוציאו את המעשר מבתיכם ובחנוני נא בזאת אמר ה' אם לא אפתח את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די.
איך לקב"ה [כביכול] מותר להבטיח?
 
הוציאו את המעשר מבתיכם ובחנוני נא בזאת אמר ה' אם לא אפתח את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די.
איך לקב"ה [כביכול] מותר להבטיח?
מה הקשר?!
אתה משווה בין הבטחה של הקב"ה להבטחה של בשר ודם?!
כל השאלה היא על בני אדם שמבטיחים בלי שבאמת בטוח שזה יתקיים!
 
מה הקשר?!
אתה משווה בין הבטחה של הקב"ה להבטחה של בשר ודם?!
כל השאלה היא על בני אדם שמבטיחים בלי שבאמת בטוח שזה יתקיים!
כוונתי היתה שהם מבטיחים על מה שהקב"ה הבטיח,
והקב"ה הבטיח - ובחנוני נא בזאת.
 
בנוסף יש עוד הרבה הבטחות על הצדקה, "צדקה תציל ממות", א"כ התורם לצדקה מובטח לחיים. וכהנה רבות.
לענ"ד עיקר הבטחת הצדיקים היא שקופת הצדקה היא אכן "צדקה", ומימלא כל ההבטחות יחולו מאליהם, ודו"ק...

מה גם, שידוע ממרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, שכל הדברים האלו זה בגדר כופין על הצדקה, וכיום זו האפשרות לכפות
 
בנוסף יש עוד הרבה הבטחות על הצדקה, "צדקה תציל ממות", א"כ התורם לצדקה מובטח לחיים. וכהנה רבות.
לענ"ד עיקר הבטחת הצדיקים היא שקופת הצדקה היא אכן "צדקה", ומימלא כל ההבטחות יחולו מאליהם, ודו"ק...

מה גם, שידוע ממרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, שכל הדברים האלו זה בגדר כופין על הצדקה, וכיום זו האפשרות לכפות
מי אמר שמי שנותן צדקה מובטח לחיים
אני מכיר אנשים שנתנו צדקה ולבסוף נפטרו
הח"ח בשמירת הלשון שער התורה פ"ג לגבי הלומד תורה ולפעמים מצלת אותו גם אם נתחייב מיתה לשמים כדאיתה במדרש רבה פרשת קדושים אם נכשל אדם בעברה וכו'
מה יעשה ויחיה ?
אם היה למוד לקרות דף אחד יקרא שנים ואם היה רגיל לשנות פרק אחד יקרא שנים
מענין מדוע לא אמר מובטח לחיים ??
ויל"ע בכל זה ודו"ק ...
 
מי אמר שמי שנותן צדקה מובטח לחיים
אני מכיר אנשים שנתנו צדקה ולבסוף נפטרו
הח"ח בשמירת הלשון שער התורה פ"ג לגבי הלומד תורה ולפעמים מצלת אותו גם אם נתחייב מיתה לשמים כדאיתה במדרש רבה פרשת קדושים אם נכשל אדם בעברה וכו'
מה יעשה ויחיה ?
אם היה למוד לקרות דף אחד יקרא שנים ואם היה רגיל לשנות פרק אחד יקרא שנים
מענין מדוע לא אמר מובטח לחיים ??
ויל"ע בכל זה ודו"ק ...
יש הרבה הבטחות בחז"ל, לדוגמא "הרגיל בנר הויין לו בנים ת"ח" וכל כיוצ"ב, ולכאו' יש כאלו שלא עזר להם.
וידוע מהרבה ספרים, שהכוונה שהדבר הזה הוא סיבה לזכות, אך כנגד יכול להיות סיבות הפוכות שהם סיבה שלא יזכה, ולכן לפעמים נמנע ממנו הדבר.
גם כאן - "צדקה תציל ממוות" זה ודאי, אלא שלפעמים כנגד זכות הצדקה יש דברים אחרים שמחייבים אותו מיתה ולכן לא ניצול.
 
יש הרבה הבטחות בחז"ל, לדוגמא "הרגיל בנר הויין לו בנים ת"ח" וכל כיוצ"ב, ולכאו' יש כאלו שלא עזר להם.
וידוע מהרבה ספרים, שהכוונה שהדבר הזה הוא סיבה לזכות, אך כנגד יכול להיות סיבות הפוכות שהם סיבה שלא יזכה, ולכן לפעמים נמנע ממנו הדבר.
גם כאן - "צדקה תציל ממוות" זה ודאי, אלא שלפעמים כנגד זכות הצדקה יש דברים אחרים שמחייבים אותו מיתה ולכן לא ניצול.
לא הבנתי אם זה ודאי אז איך לבסוף מת אלא שזה רק עהין סגולי ולא שייך להבטיח עליו
וכבר ידוע שהרב מוצפי בשם הרב בן ציון שמי שלוקח כסף עם הבטחות כאלו הוי גזל גמור
 
לא הבנתי אם זה ודאי אז איך לבסוף מת אלא שזה רק ענין סגולי ולא שייך להבטיח עליו
וכבר ידוע שהרב מוצפי בשם הרב בן ציון שמי שלוקח כסף עם הבטחות כאלו הוי גזל גמור
לא הבנתי מה לא מובן, מצד מצוות הצדקה הוא ראוי לחיים, אלא שיש סיבות אחרות שמחמתן הוא ראוי למיתה, והיושב במרומים יודע לשקול האחד כנגד השני.
מי שחושב שההבטחה היא ברורה ומוחלטת ולא יכולה להשתנות הוא פתי, ואולי על כאלו דיבר הגרב"צ בשם הגרב"צ.
 
ראיתי במודעות: "מי שיתרום ל... יהיה לו כסף כעפר הארץ!"
וכי מישהו יכול להבטיח כזו הבטחה?! וכי שייך להבטיח כזו הבאחה באופן גורף לכל מי שיתרום?! וכי אנחנו פתיים ולא רואים שאין לכל התורמים כסף כעפר הארץ?!
אני באמת לא מבין את זה...
[נ.ב. בעבר ר' חיים קניבסקי הבטיח שמי שיתרום למקום מסויים יזכה לראות פני משיח. יש כאלו שתרמו ונפטרו מן העולם...]
 
ראיתי במודעות: "מי שיתרום ל... יהיה לו כסף כעפר הארץ!"
וכי מישהו יכול להבטיח כזו הבטחה?! וכי שייך להבטיח כזו הבאחה באופן גורף לכל מי שיתרום?! וכי אנחנו פתיים ולא רואים שאין לכל התורמים כסף כעפר הארץ?!
אני באמת לא מבין את זה...
[נ.ב. בעבר ר' חיים קניבסקי הבטיח שמי שיתרום למקום מסויים יזכה לראות פני משיח. יש כאלו שתרמו ונפטרו מן העולם...]
שבעלי קופה זו יתרמו לקופה ויהיה להם כסף כעפר הארץ וישובו ויתרמו וחוזר חלילה עד סוף כל הדורות
 
כולם היום תורמים לפי הגימיקים.
פעם מתרים טוב זה מי שהיה יודע לעורר את הציבור למצוות צדקה היום זה כל המבטיח.
עולם הבא עולם הזה וכל המסתעף.
היום הליטאים יותר מגזימים בזה מהחסידים והספרדים ביחד.
 
מה גם, שידוע ממרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, שכל הדברים האלו זה בגדר כופין על הצדקה, וכיום זו האפשרות לכפות

הרבה פעמים תמהתי על כל המזלזלים בקופות הצדקה והקמפיינים שלהם. הרי גם אם מדובר בהמצאה גמורה, על כל פנים זה גורם לאנשים להוציא כסף מכיסם ולתת לצדקה, ומהיכי תיתי לזלזל וללעוג לקופות הצדקה שעיני העניים נשואות אליהן, והם מחלקים כסף לצדקה בסכומים עצומים שאף אחד מאיתנו לא היה יכול לתת בעצמו.
 
הרבה פעמים תמהתי על כל המזלזלים בקופות הצדקה והקמפיינים שלהם. הרי גם אם מדובר בהמצאה גמורה, על כל פנים זה גורם לאנשים להוציא כסף מכיסם ולתת לצדקה, ומהיכי תיתי לזלזל וללעוג לקופות הצדקה שעיני העניים נשואות אליהן, והם מחלקים כסף לצדקה בסכומים עצומים שאף אחד מאיתנו לא היה יכול לתת בעצמו.
פעם שמעתי בשם אחד מגדולי הדור זצ"ל שאמר שהוא מבחינת כופין על הצדקה ולכך מותר להגזים קצת בסיפורי ישועות וכדו'
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית