- הצטרף
- 25/12/24
- הודעות
- 27
איתיא בגמ' תענית סוף פ"א:
אמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון שנאמר (יהושע ז, י) ויאמר ה' אל יהושע קום לך למה זה אתה נופל על פניך ואמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי לחגור שק אלא אם כן נענה כיהורם בן אחאב שנאמר (מלכים ב ו, ל) ויהי כשמוע המלך את דברי האשה ויקרע את בגדיו והוא עובר על החומה וירא העם והנה השק על בשרו וגו'
ופרש"י רשאי ליפול על פניו לבזות עצמו בפני הציבור שאם לא יענה יחרפו ע"כ
משמע מדברי רש"י שאין בזה איסור כל כך אלא זה בזיון אם לא יענו לתפילו
אולם במהרש"א ע"פ הירושלמי משמע שזה ממש איסור לעשות כך מפני חילול ה'
ויש לדון בדברים לכאורה היום יש הרבה קפות צדקה שמי שתורם כך וכך מובטח לו ...
ולכ' יש בזה איסור אלא א"כ מובטח לו שהוא יענה כיהושע בן נון כדברי הגמ'
אמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון שנאמר (יהושע ז, י) ויאמר ה' אל יהושע קום לך למה זה אתה נופל על פניך ואמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי לחגור שק אלא אם כן נענה כיהורם בן אחאב שנאמר (מלכים ב ו, ל) ויהי כשמוע המלך את דברי האשה ויקרע את בגדיו והוא עובר על החומה וירא העם והנה השק על בשרו וגו'
ופרש"י רשאי ליפול על פניו לבזות עצמו בפני הציבור שאם לא יענה יחרפו ע"כ
משמע מדברי רש"י שאין בזה איסור כל כך אלא זה בזיון אם לא יענו לתפילו
אולם במהרש"א ע"פ הירושלמי משמע שזה ממש איסור לעשות כך מפני חילול ה'
ויש לדון בדברים לכאורה היום יש הרבה קפות צדקה שמי שתורם כך וכך מובטח לו ...
ולכ' יש בזה איסור אלא א"כ מובטח לו שהוא יענה כיהושע בן נון כדברי הגמ'