באנר תרומה

היתר גילוי "שתי אצבעות" מכיסוי הראש

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
חוץ מזה - לא ראוי ליחס. אתה יכול בהחלט לכתוב "וכן כתב הרב... וכן כתב הרב..." אבל לא לצרפו כמאן דאמר שדן בסוגיא והכריע להיתר.
לא אמרתי שהוא "דן בסוגיא" - אמרתי שכך דעתו.
ומה עם השני שהשמטת? שכחת אותו?

עכ"פ, גם הרב דוד לא חולק עליו ב99.9 אחוז מהפסקים, ודעתו כדעתו ופיו כפיו.
הוא שאמרתי... לדעתך הם "נגועים בדבר" ואין מהם ראיה.
 
מעניין שזה מגיע לגילוי שתי אצבעות בכיסוי ראש (שדעתו ודעת מרן זצוק"ל ועוד כמה וכמה פוסקים להקל)
כולם מתחילים לערער על זה...
עיין בספר לבושה של תורה פרק כ"ד שהביא ממרן זצוק"ל תשובה מאוחרת יותר שלא נראה כ"כ כמש"כ בתשובה הראשונה.
 
ולמעשה גם המקילים בזה כתבו את ההיתר בלשון דיעבד גדול.

הגר"ע יוסף כתב "בודאי שהנשים הנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן ע"מ שיסמוכו".
וע"ע -
1749409673811.png
והגר"מ פיינשטיין כתב "ולכן לדינא אף שמן הראוי שיחמירו הנשים... אבל פשוט שאלו הרוצות להקל בשני הדינים אין להחשיבן לעוברות על דת יהודית ח"ו, ואין להמנע אפילו לת"ח ויר"ש מלישא אשה כזו אם היא יראת שמים ומדקדקת במצות ובעלת מדות".
וע"ע בדברי הגר"ד פיינשטיין זצ"ל שהובאו בסוף דברי הגרפ"א פאלק המצורפים
 

קבצים מצורפים

נפלא ביותר... המשמעות היא שיש כאן ממש דעת יחיד כפשוטו, הגר"מ פיינשטיין ותו לא (והוא עצמו רק כתב בלשון דיעבד גדול שאין להימנע מלישא אשה ההולכת כך). הגר"ע סמך עליו, והגר"מ מאזוז ואחרים סמכו על הגר"ע...

גם מדהים לראות כיצד סמך סמיכה מעליא על דעת יחיד בענין זה של גילוי הראש דאורייתא, שנשים רבות סמכו על היתר זה ומשתי אצבעות הגיעו לארבע וחמש, והסברות שכתב הגר"מ להתיר הן סברות קלושות ביותר. ומאידך גיסא בפאה מדרבנן שיש עשרות פוסקים המתירים בשופי וסברותיהם חזקות כברזל, דחה אותו בקש כלאחר יד.

והגר"י עבאדי שליט"א שהוא תלמידו, כתב ע"ז:

וכן בספר "אגרות משה" שהיה מגדולי הפוסקים בארץ ובגולה סמוך וקרוב לימינו, כתב תשובה בקצרה על פאה נכרית להיתר, ומי שרוצה לחלוק עליו הרשות בידו. אבל מה שראיתי באחד הספרים שדחה אותו בגילא דחיטתא וכתב עליו "אין דבריו מחוורין כלל", ולא ענה על דבריו כלל, לא כך היא המדה בין ת"ח בעלי שיעור קומה, ולאו קטיל קני באגמא היה גדול הדור הנ"ל".
 
מצורף גם שו"ת ברכת יהודה. (או שאולי גם הוא "נגרר" אחרי מרן זצוק"ל...)

יתכן שהוא לא נגרר, אבל הוא גם לא מן הפוסקים גדולי הדור שסומכים עליהם בהלכה.

אתה מכיר מישהו שהולך אחר פסיקותיו?

סביר להניח שהוא לעולם לא היה מחדש היתר כזה לכלל הציבור, ורק מחמת שהגר"ע יוסף התיר, נקיט בשולי גלימיה להוסיף נופך.

ומחר בלי נדר אעיין בדבריו היטב (ובתשובות האחרות שעלו כאן) אבל מקופיא נראה שבכל דבריו לא נגע ולא פגע, לא מיניה ולא מקצתיה, וכל השקלא וטריא שלו בשיער שחוץ לכיסוי אבל אין בדבריו שמץ הוכחה להתיר לגלות הראש עצמו.

"ובשדי חמד מביא עוד מספר "משא למלך" דקצת חכמים שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו, רצו לפקפק בהסכמתם, ותלו עצמם באילן גדול המהר"ם אלשקר, אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם, ותלו בוקי סריקי באיש אלהים קדוש, דכל השקלא וטריא שלו היא בשערות שיצאו חוץ לצמתן וכו' ולא בכל הראש או אפי' קצת שיער".

גם מבחינה מציאותית הוא מתעלם לגמרי מהמציאות וכותב שרוב הנשים מכסות היטב במטפחת.
 
וגם שהגרמ"פ לא התיר זאת 2 אצבעות בכלל,
אלא טפח.

היינו הך, שתי אצבעות לרוחב הראש הם טפח מרובע.

זהו שלא. כל אחת לפי הראש שלה, א"א לקבוע בזה גדר של 2 אצבעות.
וזה לא רק ברוחב, אלא ממילא בד"כ גם בצדדים.

דיברו על ראש סטנדרטי, שבדרך כלל זה פחות מטפח מרובע.

מי דיבר?
פעם ראית הסתייגות כזאת אצל מי שכתב היתר 2 אצבעות?

אבל הוא רק ערך ב' אצבעות בגובה שהפנים הוא ערך אורך ב' טפחים ויהיה בצרוף פחות מטפח, ויותר אסורה

ומרן אאמו"ר (הרב עובדיה יוסף) מורה ובא שהוא כשיעור שתי אצבעות (כארבע סנטימטר)
מרן זצוק"ל כתב שזה בערך 2 אצבעות, אבל אלו המביאים את ההיתר שלו אומרים 2 אצבעות, וחבל שזה יכול לגרום מכשול.
 
כתבת בשמו שהוא "לא התיר שתי אצבעות בכלל", וטעית. לא נורא. לא יעזור אם תצטט אלפי ציטוטים, הטעות תישאר אותה טעות.

ומה שכתבת על בערך, גם הרב יצחק יוסף נקט אותו שיעור של פחות מב' אצבעות, ואף הגדיל וכתב שהנכון הוא אצבע אחת.
 
כתבת בשמו שהוא "לא התיר שתי אצבעות בכלל", וטעית. לא נורא. לא יעזור אם תצטט אלפי ציטוטים, הטעות תישאר אותה טעות.
חד משמעי.
ציטטתי את הטעות שלי.
ומה שכתבת על בערך, גם הרב יצחק יוסף נקט אותו שיעור של פחות מב' אצבעות,
והוא לא כתב בערך
ואף הגדיל וכתב שהנכון הוא אצבע אחת.
ובכ"ז ס"ל ש 2 אצבעות אין בעיה,
וזה לא מדוייק.
 
וע"ע -
הצג קובץ מצורף 5975

וע"ע בדברי הגר"ד פיינשטיין זצ"ל שהובאו בסוף דברי הגרפ"א פאלק המצורפים
נפלא ביותר... המשמעות היא שיש כאן ממש דעת יחיד כפשוטו, הגר"מ פיינשטיין ותו לא (והוא עצמו רק כתב בלשון דיעבד גדול שאין להימנע מלישא אשה ההולכת כך). הגר"ע סמך עליו, והגר"מ מאזוז ואחרים סמכו על הגר"ע...

גם מדהים לראות כיצד סמך סמיכה מעליא על דעת יחיד בענין זה של גילוי הראש דאורייתא, שנשים רבות סמכו על היתר זה ומשתי אצבעות הגיעו לארבע וחמש, והסברות שכתב הגר"מ להתיר הן סברות קלושות ביותר. ומאידך גיסא בפאה מדרבנן שיש עשרות פוסקים המתירים בשופי וסברותיהם חזקות כברזל, דחה אותו בקש כלאחר יד.

והגר"י עבאדי שליט"א שהוא תלמידו, כתב ע"ז:

וכן בספר "אגרות משה" שהיה מגדולי הפוסקים בארץ ובגולה סמוך וקרוב לימינו, כתב תשובה בקצרה על פאה נכרית להיתר, ומי שרוצה לחלוק עליו הרשות בידו. אבל מה שראיתי באחד הספרים שדחה אותו בגילא דחיטתא וכתב עליו "אין דבריו מחוורין כלל", ולא ענה על דבריו כלל, לא כך היא המדה בין ת"ח בעלי שיעור קומה, ולאו קטיל קני באגמא היה גדול הדור הנ"ל".
הרב @משיב כהלכה אתה רוצה להמשיך בסיפורים תמשיך...
דעת מרן זצוק"ל ברורה כשמש בצהריים.

1749469348800.png
מרן זצוק"ל כתב שזה בערך 2 אצבעות, אבל אלו המביאים את ההיתר שלו אומרים 2 אצבעות, וחבל שזה יכול לגרום מכשול.
"ואני מזהיר שלא יגלו יותר משתי אצבעות".
 
מדבריו שם משמע שגם הוא הבין שאין כ"כ ראיה ממהר"ם אלשקר, משיער היוצא חוץ לכיסוי לנדון דידן שהוא הראש החייב בכיסוי.

הענין של ערוה בשיער נאמר לגבי ק"ש (ויסודו בברכות כ"ד), שבמקום שרגילות הנשים לגלות שערותיהן אין זה ערוה, אבל הענין של כיסוי ראש הוא ענין אחר לגמרי (ויסודו בכתובות ע"ב) ושם אין שום חילוק בין רגילות ללא רגילות, שהרי זה איסור דאורייתא ואין בו מקום לחילוקים כאלה.

דת משה לא תלויה במנהג! דא"כ נתיר לגלות כל הראש כיוון שנהגו רוב נשות ישראל לגלות (אותם פוסקים הסבורים שכיסוי ראש הוא מדרבנן, אבל הם דעת יחיד).

כתבתי בקצרה ולקמן אאריך.
 
אני לא מתעקש על שום דבר, אחד הגולשים בפורום הביא צילום מדברי הגר"ע עצמו שאומר כן.

ואת השאלה שלך כבר שאלתי קודם, וביתר תוקף.
 
ואת השאלה שלך כבר שאלתי קודם, וביתר תוקף.
אני יודע, אבל תנסה לחשוב, אם מה שאתה אומר בדעתו הוא לא הגיוני בכלל, אז זה ודאי לא דעתו.
[גם כדאי להשתדל להבין מה היתה סברתו שאסר את הפאה והתיר ב' אצבעות. איך הוא הגיע לזה?]
 
אתה לא יכול לשלול את העדות המפורשת הנ"ל רק בגלל שקשה לך איך לא סמך על הגר"מ בפאה.

מה גם שבדבריו בהערה ביבי"א הוא סומך עליו במפורש. רק לא סומך "רק עליו".

ולגבי השאלה מה היתה סברתו, התשובה פשוטה. "שתי אצבעות" (ואף יותר) היה בעיניו מנהג ותיק שראה אצל אמו ובנות משפחתו, וגם אין זה דבר שהופך את האשה ליפה יותר באופן בולט, ולכן נטייתו היתה להתיר. לאחר שנטה להתיר, לא נותר אלא לסמוך על מי שמתיר (הגר"מ פיינשטיין) ותו לא.

אבל פאה היה בעיניו מנהג זר ומוזר שלא ראה אצל אמו ובנות משפחתו, מה גם שזהו דבר שהופך את האשה ליפה יותר באופן בולט (אמנם אין איסור בהלכה על יופי, אבל אני מסביר כיצד זה היה נראה מנקודת מבטו), ולכן נטייתו היתה לאסור, ולאחר שנטה לאסור לא נותר אלא לאסוף את הפוסקים האוסרים ותו לא. ניתן לראות שהתעלם מהמתירים, ניתן לראות שסתר עצמו ממה שכתב ביביע אומר במקומות אחרים, ניתן לראות שכמעט לא דן בדברים להוכיח את האיסור אלא רק ליקט את דברי האוסרים ותו לא.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית