משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,220
כידוע שהגר"מ לוי דרכו תמיד רק לחזק דברי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
לא, אבל במקרה זה הדברים מבוארים מתוך דבריו.
כידוע שהגר"מ לוי דרכו תמיד רק לחזק דברי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
לא אמרתי שהוא "דן בסוגיא" - אמרתי שכך דעתו.חוץ מזה - לא ראוי ליחס. אתה יכול בהחלט לכתוב "וכן כתב הרב... וכן כתב הרב..." אבל לא לצרפו כמאן דאמר שדן בסוגיא והכריע להיתר.
הוא שאמרתי... לדעתך הם "נגועים בדבר" ואין מהם ראיה.ומה עם השני שהשמטת? שכחת אותו?
עכ"פ, גם הרב דוד לא חולק עליו ב99.9 אחוז מהפסקים, ודעתו כדעתו ופיו כפיו.
לא אמרתי שהוא "דן בסוגיא" - אמרתי שכך דעתו
דעתו כדעת "מהרם אלשקר"... כמו שהבינו הרבה בדבריו.דעתו כדעת הגר"ע, חזק וברוך. עדיין דעת יחיד כלפי כל הפוסקים ראשונים ואחרונים.
היכן בשו"ע כתב כן?(או שאולי גם הוא "נגרר" אחרי מרן זצוק"ל
וגם אלפי מוצ''ים ורבנים ליטאים ... יש לנו רוב מוכרע להתיר פ''נ לפי החישוב שכל רב שהוא הוא פוסק בפני עצמוחבר'ה ומה עם כל המוצי"ם של חב"ד שמתירים פא"נ ?
עיין בספר לבושה של תורה פרק כ"ד שהביא ממרן זצוק"ל תשובה מאוחרת יותר שלא נראה כ"כ כמש"כ בתשובה הראשונה.מעניין שזה מגיע לגילוי שתי אצבעות בכיסוי ראש (שדעתו ודעת מרן זצוק"ל ועוד כמה וכמה פוסקים להקל)
כולם מתחילים לערער על זה...
וע"ע -ולמעשה גם המקילים בזה כתבו את ההיתר בלשון דיעבד גדול.
הגר"ע יוסף כתב "בודאי שהנשים הנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן ע"מ שיסמוכו".
וע"ע בדברי הגר"ד פיינשטיין זצ"ל שהובאו בסוף דברי הגרפ"א פאלק המצורפיםוהגר"מ פיינשטיין כתב "ולכן לדינא אף שמן הראוי שיחמירו הנשים... אבל פשוט שאלו הרוצות להקל בשני הדינים אין להחשיבן לעוברות על דת יהודית ח"ו, ואין להמנע אפילו לת"ח ויר"ש מלישא אשה כזו אם היא יראת שמים ומדקדקת במצות ובעלת מדות".
מצורף גם שו"ת ברכת יהודה. (או שאולי גם הוא "נגרר" אחרי מרן זצוק"ל...)
"ובשדי חמד מביא עוד מספר "משא למלך" דקצת חכמים שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו, רצו לפקפק בהסכמתם, ותלו עצמם באילן גדול המהר"ם אלשקר, אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם, ותלו בוקי סריקי באיש אלהים קדוש, דכל השקלא וטריא שלו היא בשערות שיצאו חוץ לצמתן וכו' ולא בכל הראש או אפי' קצת שיער".
להד"מר"י עבאדי שליט"א שהוא תלמידו
וגם שהגרמ"פ לא התיר זאת 2 אצבעות בכלל,
אלא טפח.
היינו הך, שתי אצבעות לרוחב הראש הם טפח מרובע.
זהו שלא. כל אחת לפי הראש שלה, א"א לקבוע בזה גדר של 2 אצבעות.
וזה לא רק ברוחב, אלא ממילא בד"כ גם בצדדים.
דיברו על ראש סטנדרטי, שבדרך כלל זה פחות מטפח מרובע.
מי דיבר?
פעם ראית הסתייגות כזאת אצל מי שכתב היתר 2 אצבעות?
אבל הוא רק ערך ב' אצבעות בגובה שהפנים הוא ערך אורך ב' טפחים ויהיה בצרוף פחות מטפח, ויותר אסורה
מרן זצוק"ל כתב שזה בערך 2 אצבעות, אבל אלו המביאים את ההיתר שלו אומרים 2 אצבעות, וחבל שזה יכול לגרום מכשול.ומרן אאמו"ר (הרב עובדיה יוסף) מורה ובא שהוא כשיעור שתי אצבעות (כארבע סנטימטר)
חד משמעי.כתבת בשמו שהוא "לא התיר שתי אצבעות בכלל", וטעית. לא נורא. לא יעזור אם תצטט אלפי ציטוטים, הטעות תישאר אותה טעות.
והוא לא כתב בערךומה שכתבת על בערך, גם הרב יצחק יוסף נקט אותו שיעור של פחות מב' אצבעות,
ובכ"ז ס"ל ש 2 אצבעות אין בעיה,ואף הגדיל וכתב שהנכון הוא אצבע אחת.
והוא לא כתב בערך
לא.היינו הך,
הרב @משיב כהלכה אתה רוצה להמשיך בסיפורים תמשיך...נפלא ביותר... המשמעות היא שיש כאן ממש דעת יחיד כפשוטו, הגר"מ פיינשטיין ותו לא (והוא עצמו רק כתב בלשון דיעבד גדול שאין להימנע מלישא אשה ההולכת כך). הגר"ע סמך עליו, והגר"מ מאזוז ואחרים סמכו על הגר"ע...
גם מדהים לראות כיצד סמך סמיכה מעליא על דעת יחיד בענין זה של גילוי הראש דאורייתא, שנשים רבות סמכו על היתר זה ומשתי אצבעות הגיעו לארבע וחמש, והסברות שכתב הגר"מ להתיר הן סברות קלושות ביותר. ומאידך גיסא בפאה מדרבנן שיש עשרות פוסקים המתירים בשופי וסברותיהם חזקות כברזל, דחה אותו בקש כלאחר יד.
והגר"י עבאדי שליט"א שהוא תלמידו, כתב ע"ז:
וכן בספר "אגרות משה" שהיה מגדולי הפוסקים בארץ ובגולה סמוך וקרוב לימינו, כתב תשובה בקצרה על פאה נכרית להיתר, ומי שרוצה לחלוק עליו הרשות בידו. אבל מה שראיתי באחד הספרים שדחה אותו בגילא דחיטתא וכתב עליו "אין דבריו מחוורין כלל", ולא ענה על דבריו כלל, לא כך היא המדה בין ת"ח בעלי שיעור קומה, ולאו קטיל קני באגמא היה גדול הדור הנ"ל".
"ואני מזהיר שלא יגלו יותר משתי אצבעות".מרן זצוק"ל כתב שזה בערך 2 אצבעות, אבל אלו המביאים את ההיתר שלו אומרים 2 אצבעות, וחבל שזה יכול לגרום מכשול.
זה לא עונה כלום, מרן זצוק"ל מדבר על טפח,"ואני מזהיר שלא יגלו יותר משתי אצבעות".
דעת מרן זצוק"ל ברורה כשמש בצהריים
מדברין שם משמע להדיא שסומך על מהר"ם אלשקר ומסיים בסוף "וכן פסק בשו"ת אגרות משה"...מה שהבאת לא סותר לזה שנסמך על הגר"מ פיינשטיין.
????זה לא עונה כלום, מרן זצוק"ל מדבר על טפח,
וחכם עובדיה על אצבעות, שזה בד"כ שיעור של טפח, אך יכול להיות גם יותר.
למה אתה מתעקש על זה, אם סמך על הגרמ"פ נגד כל הפוסקים (לדעתך), שיסמוך עליו גם לענין היתר פאהמה שהבאת לא סותר לזה שנסמך על הגר"מ פיינשטיין.
אני יודע, אבל תנסה לחשוב, אם מה שאתה אומר בדעתו הוא לא הגיוני בכלל, אז זה ודאי לא דעתו.ואת השאלה שלך כבר שאלתי קודם, וביתר תוקף.