"היתר מכירה" במשנת הגר"ע יוסף

ה] ואמנם רבינו המאירי על מסכת עבודה זרה (דף כ ע''א) כתב "וכן דרשו מכאן שלא נתן להם חנייה בקרקע כדי שלא להתמיד ישיבתם בינותינו. וכן דרשו ממנו שלא ליתן להם מתנת חנם שלא לגזלה למי שאנו חייבים לה ביותר - כגון גר תושב והוא בן נח הגמור לקיים שבע מצות כמו שאמרה תורה "לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה או מכור לנכרי", ומ"מ פי' בתוספתא דוקא לגוי שאין מכירו או שהיה עובר ממקום למקום, אבל אם היה שכנו או חברו מותר שהוא כמוכרן לו. הא כל שהוא מן האומות הגדורות בדרכי הדתות ושמודות באלהות  אין ספק שאף בשאין מכירו מותר וראוי וכבר אמרו "שולח אדם ירך לנכרי".
הרב @נוריאל עזרא אנא התבונן, בתחילה כתוב "בן נח הגמור לקיים שבע מצוות". גם אם הוא לא עובד ע''ז לא סגי בעינן שבע מצוות.
בהמשך דין שנאמר לגבי "מתנת חינם" שנותן לשכנו כי הוא מכירו, מותר "מפני שהוא כמוכרן לו" מה הפירוש? זה לא מתנת חינם!
ומעתה ההמשך "כל שהוא מן האמות הגדורות וכו' אף בשאין מכירו", לאיזה קריטוריון זה מתאים?
א] מכירו שהוא שומר שבע מצוות בני נח? הרי זה לא נכון לפחות לגבי נוצרים וישמעאלים בזמנינו
ב] אם מצד הברייתא שכשמכירו הרי הוא "כמוכרן לו" היינו מפני שמחזיקים טובה זה לזה. ומחזיר לו הנאה על זה. ולא הוי מתנת חינם. מה הקשר כשאינו מכירו בגלל שגדור בדרכי הדתות?
ומה גם שלא מובן מאומה מה הקשר בין ענין "מתנת חינם" שהותר במכירו בגלל החזקת טובה, לבין "חנית קרקע" שהוא גין אחר שלא ילמד ממעשיהם, ואם לא שומרים ז' מצוות החשש קיים בדיוק כמו בכל גוי אחר. והדבר ברור ופשוט.
 
הרב @נוריאל עזרא אנא התבונן, בתחילה כתוב "בן נח הגמור לקיים שבע מצוות". גם אם הוא לא עובד ע''ז לא סגי בעינן שבע מצוות.
בהמשך דין שנאמר לגבי "מתנת חינם" שנותן לשכנו כי הוא מכירו, מותר "מפני שהוא כמוכרן לו" מה הפירוש? זה לא מתנת חינם!
ומעתה ההמשך "כל שהוא מן האמות הגדורות וכו' אף בשאין מכירו", לאיזה קריטוריון זה מתאים?
א] מכירו שהוא שומר שבע מצוות בני נח? הרי זה לא נכון לפחות לגבי נוצרים וישמעאלים בזמנינו
ב] אם מצד הברייתא שכשמכירו הרי הוא "כמוכרן לו" היינו מפני שמחזיקים טובה זה לזה. ומחזיר לו הנאה על זה. ולא הוי מתנת חינם. מה הקשר כשאינו מכירו בגלל שגדור בדרכי הדתות?
ומה גם שלא מובן מאומה מה הקשר בין ענין "מתנת חינם" שהותר במכירו בגלל החזקת טובה, לבין "חנית קרקע" שהוא גין אחר שלא ילמד ממעשיהם, ואם לא שומרים ז' מצוות החשש קיים בדיוק כמו בכל גוי אחר. והדבר ברור ופשוט.
עכשיו הבנתי אותך.
עיינתי שוב בדברים. וחוזרני בי קצת מדבריי הקודמים אבל אחר העיון שוב עדיין דבריו מבוארים באופן אחר.
וז"ל של המאירי:

כבר ידעת כמה החמירה תורה להרחיק עובדי האלילים מארצנו ומגבולנו ומבינותינו ובכמה מקומות האריכה להזהירנו להתרחק ממעשיהם מכאן אמרו לא תחנם לא תתן להם חן ר"ל לשבח ענינם ומעשיהם ואפילו יפי צורתם ותבניתם וכן דרשו מכאן שלא נתן להם חנייה בקרקע בכדי שלא להתמיד ישיבתם בינותינו וכן דרשו ממנו שלא ליתן להם מתנת חינם שלא לגזלה למי שאנו היורים לה ביותר כגון גר תושב והוא בן נח הגמור לקיים שבע מצות כמו שאמרה תורה לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה או מכור לנכרי ומכל מקום פרשוה בתוספתא דוקא לגוי שאין מכירו או שהיה עובר ממקום למקום אבל אם היה שכנו או חברו אז מותר שהוא כמוכרן לו הא כל שהוא מן האומות הגדורות בדרכי הדתות ושמודות באלהות אין ספק שאף כשאינו מכירו מותר וראוי וכבר אמרו שולח אדם ירך לנכרי.
כותב המאירי שהתורה החמירה להרחיק מעלינו עע"ז וזה מתבטא מכמה איסורים וכו'.
לעניין איסור מתנת חינם מסייג מהתוספתא כאמור.
אלא שעדיין קשה מה עם חניה בקרקע?
אלא שבהכרח שכל האיסורים הנ"ל דוקא בעע"ז ובשכנו המכירו הכוונה התירו מדין כמוכרן לו בגלל שבנוסף להחזקת טובה כיוון שמכירו יודע בו שלא עע"ז ומזה יש ללמוד גם למי שבידוע שלא עע"ז כי כך דתו.

מה כבודו אומר?

נ.ב. למה אתה כותב שנוצרים וישמעלים בזמננו לא שומרים 7 מצוות?לא כל הזרמים של הנוצרים מאמינים שהנביא שלהם הוא הבורא יש כאלה שמאמינים שהוא רק משיח. וגם כמדומה שזה לא מוסכם שגם המאמינים בשילוש הוא ע"ז לגוי רק עבורנו. והישמעלים גם יש כתות כתות לא כולם רוצחים . [ויש עוד עמים ביננו] ועכ"פ בגוי חסיד אומות העולם שמכירים אישית שלא עע"ז יקויים בודאי.
 
אתה חוזר שוב ולא מתבונן באבסורד שיש כאן.
בספריו כתב טעם 'מעצמו' בתור 'ושמא'. אם היה שואל אותו ואומר לו - נראה לך שהיה אומר כן??? מה אתה עונה על זה? בלי להתחמק!
גם בשנת תשע"ו כתב כן, כלומר בינתיים לא השתנה כלום, אז מהיכן הגיע 'עדות' זו ששאלו ואמר לו??
- אני חוזר ואומר שבהלכה ברורה כתב להדיא "והסביר לנו טעמו" וכו'.
זאת אומרת שאת הטעם של "נוחות" זה ברור שזה נכון.
בילקו"י כתב "שמא" כי כנראה שמע כך ממישהו או באופן אחר, אבל אחר הנ"ל יש לנו עדות ברורה על כך.

1746964510302.png
ההמצאה היא שזה עניין של בעלי בתים.
יתכן מאוד וזה בכדי להראות יותר ישיבתיים אשכנזים,
אבל הוא המציא שזה קשור לבעלי בתים.
"להראות יותר ישיבתיים אשכנזים" ולא ספרדים דהיינו "בעלי בתים" (וכן אמרו לי במפורש שני ראשי ישיבות שלא שמים טלית על הראש לא קשור למג"א, אלא כדי להראות "בני תיירה" וד"ל...)
 
"להראות יותר ישיבתיים אשכנזים" ולא ספרדים דהיינו "בעלי בתים" (וכן אמרו לי במפורש שני ראשי ישיבות שלא שמים טלית על הראש לא קשור למג"א, אלא כדי להראות "בני תיירה" וד"ל...)
שוב, המודגש זה המצאה שלך.
 
אני חוזר ואומר שבהלכה ברורה כתב להדיא "והסביר לנו טעמו" וכו'.
זאת אומרת שאת הטעם של "נוחות" זה ברור שזה נכון.
הרב דוד שם כתב: וכ"כ 'בשמו' ידידי אחי הרב יצחק וכו'. דבר זה הוכחתי שאינו נכון, כיון שהרב יצחק שם לא כתב 'בשמו' אלא 'מעצמו'. וא"כ איך נסמוך על דברים אלו.
בילקו"י כתב "שמא" כי כנראה שמע כך ממישהו או באופן אחר, אבל אחר הנ"ל יש לנו עדות ברורה על כך.
אני בטוח שגם אתה משוכנע שאתה מורח את עצמך ואת כולנו בתירוץ זה.
בא תהיה כנה, ותגיד פעם אחת: צודק, יש כאן בעיה חמורה של אי אמינות. תהיה הוגן.
 
כותב המאירי שהתורה החמירה להרחיק מעלינו עע"ז וזה מתבטא מכמה איסורים וכו'.
לעניין איסור מתנת חינם מסייג מהתוספתא כאמור.
אלא שעדיין קשה מה עם חניה בקרקע?
אלא שבהכרח שכל האיסורים הנ"ל דוקא בעע"ז ובשכנו המכירו הכוונה התירו מדין כמוכרן לו בגלל שבנוסף להחזקת טובה כיוון שמכירו יודע בו שלא עע"ז ומזה יש ללמוד גם למי שבידוע שלא עע"ז כי כך דתו.
אבל מה זה עוזר לי אם נפסק כמ''ד שבעינן ז' מצוות בני נח, ולא סגי בלא עובד ע''ז, שזה מח' תנאים ובה פסק דבעינן כל ז' מצוות בני נח.
אא''כ תאמר שמדובר שמכירו שהוא מאומה ששומרת כל שבע מצוות ב''נ. ולזה אפשר אכן להסכים.
מה כבודו אומר?

נ.ב. למה אתה כותב שנוצרים וישמעלים בזמננו לא שומרים 7 מצוות?לא כל הזרמים של הנוצרים מאמינים שהנביא שלהם הוא הבורא יש כאלה שמאמינים שהוא רק משיח. וגם כמדומה שזה לא מוסכם שגם המאמינים בשילוש הוא ע"ז לגוי רק עבורנו.
לנוצרים היחס ברמב''ם ושו''ע מוחלט כעובדי ע''ז.
והישמעלים גם יש כתות כתות לא כולם רוצחים .
אבל אין כאן אומה ידועה, כי ידועים יותר בהיפך. ואיה''נ אם יש אחד ששומר כל ז' מצוות אין בו איסור לא תחנם. אך ההיתר הגורף דישמעאלים לא א''ש.
[ויש עוד עמים ביננו] ועכ"פ בגוי חסיד אומות העולם שמכירים אישית שלא עע"ז יקויים בודאי.
איה''נ אני מסכים שאם יודעים בו ששומר ז' מצוות ב''נ, לא עובר על לא תחנם דאורייתא.

רק יהיה איסור מצד אחר מדרבנן של הפקעת המצוות. ועיין היטב בשו''ת הסבא קדישא יו''ד סי' כב בסופו,
 
שוב, המודגש זה המצאה שלך.
אז בא תסביר לי מה זה "להראות בני תיירה"!? ולא מה!?
אני בטוח שגם אתה משוכנע שאתה מורח את עצמך ואת כולנו בתירוץ זה.
בא תהיה כנה, ותגיד פעם אחת: צודק, יש כאן בעיה חמורה של אי אמינות. תהיה הוגן.
אתה שוב ושוב מתעלם מהרב דוד יוסף שליט"א שכתב להדיא "והסביר לנו טעמו"
 
אתה שוב ושוב מתעלם מהרב דוד יוסף שליט"א שכתב להדיא "והסביר לנו טעמו"
לית לך עדות שבטלה מקצתה וכו'?

מה עם דברי הרב יצחק 'שמא'? אתה מוכיח שוב ושוב שאתה מודה שזה בעיה, רק קשה לך לומר את זה.

שים לב שבארחות מרן כתב הסביר 'לי'. כלומר הרב יצחק לא בענין כלל.

ונראה לי שהובנו פשר הדברים. לאחר שהרב יצחק ראה שהרב עובדיה אמר לרב דוד את הטעם הנ"ל - כתב כן בהמשך כאילו אמר 'לו' את הדברים [למרות שבעבר אמר את זה בתור 'שמא'], ואף הוסיף 'מדנפשיה' את הענין של 'למען ילמדו המון העם שאינו חובה', וכל זה הוספת דברים על דברים.
 
לית לך עדות שבטלה מקצתה וכו'?

מה עם דברי הרב יצחק 'שמא'? אתה מוכיח שוב ושוב שאתה מודה שזה בעיה, רק קשה לך לומר את זה.
נכון שהרב יצחק טען "שמא".
אבל לרב דוד יש עדות ברורה על כך. (ואדרבה העיד שכ"כ הרב יצחק יוסף שליט"א בשמו, נכון שהמילים "בשמו" לא כ"כ מדוייקים אבל העדות שלו קמה ועומדת)
 
נכון שהרב יצחק טען "שמא".
אבל לרב דוד יש עדות ברורה על כך. (ואדרבה העיד שכ"כ הרב יצחק יוסף שליט"א בשמו, נכון שהמילים "בשמו" לא כ"כ מדוייקים אבל העדות שלה קמה ועומדת)
משעשע.
 
ועוד פעם אני יחזור!
אתה מאמין לעדות של הרב דוד יוסף שליט"א או לא?
 
כאן כתבו בזה, וכדאי שיעבירו לשם ההודעות:
 
ועוד פעם אני יחזור!
אתה מאמין לעדות של הרב דוד יוסף שליט"א או לא?
הנידון הוא לא מה עם הרב דוד, אלא האם הרב עובדיה אמר לרב יצחק או לא! לרב יצחק אפשר לומר בבירור, מתוך דברי הרב יצחק עצמו, שהוא לא אמר 'בחייו', ולכן מה שטען בשנים האחרונות, לאחר פטירתו 'שאמר לי' וכו' - אינו נכון כלל!
 
הנידון הוא לא מה עם הרב דוד,
אז לרב דוד אתה מודה שהוא אמר לו שזה מטעמי נוחות??
הנידון הוא לא מה עם הרב דוד, אלא האם הרב עובדיה אמר לרב יצחק או לא! לרב יצחק אפשר לומר בבירור, מתוך דברי הרב יצחק עצמו, שהוא לא אמר 'בחייו', ולכן מה שטען בשנים האחרונות, לאחר פטירתו 'שאמר לי' וכו' - אינו נכון כלל!

אין שום עדות ברורה, מה שנכתב בילקו"י אפי' החדש, זה העתקה מלפני עשרות שנים שמרן זצוק"ל היה חי.
והגיוני מאוד שהרב יצחק שאל אותו אחרי שכתב את הילקו"י וזה מה שאמר בשיעור.

אם הרב יצחק יוסף (והרב אלקנה שליט"א) אמר שמרן זצוק"ל אמר לברך על במבה האדמה מאמינים לו!!! (וגם העדות של הרב דוד יוסף שליט"א אמינה, ולכן בגלל זה שהרב יצחק שליט"א והרב אלקנה שליט"א נכנסו למרן זצוק"ל ושאלו אותו על כך, ענה להם שעם הרב דוד יוסף הסכים רק על "חטיפי תירס" ולא על במבה... וכמו שרואים במכתב.)
 
אין שום עדות ברורה, מה שנכתב בילקו"י אפי' החדש, זה העתקה מלפני עשרות שנים שמרן זצוק"ל היה חי.
והגיוני מאוד שהרב יצחק שאל אותו אחרי שכתב את הילקו"י וזה מה שאמר בשיעור.

איני יודע מה אתה סח! ומסיח [לא לפי תומו]

כי אני הבאתי [באשכול מיוחד בנושא זה] מהשיעור פרשת יתרו תש"פ להדיא שהר' יצחק אמר את הטעם הזה "מעצמו", דהיינו- שכלל לא שאל את אביו אלא מהשערה דיליה

ופתאום כמה שנים אח"כ "הוא שאל את אביו"??

ב- יתרו שנת תש''פ.JPG

להדיא- "או" בגלל שמרן וכו', מסתפק מדיליה ואומר עוד טעם שנראה לו, ושמא מטעם זה
 
פורום זה לא מקום להביא תשובות ארוכות. עברתי על כל תשו' היבי''א על כל פרטיה. אעלה נושא אחד שהעלית "לא תחנם". ממה שכתוב אצלי.

סימן ב'

איסור לא תחנם במכירת קרקע לישמעאלי

א] במכירת הקרקעות לנכרי הנה יש איסור תורה "לא תחנם" שלא לתת להם חניה בקרקע, וכתב הרמב''ם הלכות עבודה זרה (פ''י ה''ג-ו') "אין מוכרין להם בתים ושדות בארץ ישראל וכו', ואין משכירין להם שדות, ובסוריא משכירין להם שדות, ומפני מה "החמירו בשדה" מפני שיש בה שתים, מפקיעה מן המעשרות, ונותן להם חנייה בקרקע, ומותר למכור להם בתים ושדות בחוצה לארץ, מפני שאינה ארצנו וכו'. ומפני מה אין מוכרין להן שנאמר "ולא תחנם" לא תתן להם חנייה בקרקע, שאם לא יהיה להם קרקע ישיבתן ישיבת עראי היא. אין כל הדברים האלו אמורים אלא בזמן שגלו ישראל לבין העובדי כוכבים, או שיד עכו"ם תקיפה על ישראל, אבל בזמן שיד ישראל תקיפה עליהם אסור לנו להניח עובדי כוכבים בינינו ואפילו  יושב ישיבת עראי, או עובר ממקום למקום בסחורה לא יעבור בארצנו".

מדברי הרמב''ם אנו למדים כמה הלכות הנוגעות לנדון דידן, א) אסור למכור בתים לגוי, אבל לשכור שהיא ישיבת עראי מותר. ב) להשכיר שדות אסור בכל גוונא מפני שמפקיעה מן
 המצוות. ג) בזמן שידינו תקיפה אסור לתת לו אפילו ישיבת עראי, או העברה בעלמא.

ואמנם הראב"ד השיג על הרמב''ם שכתב שאסור אפילו ישיבת עראי והעברה בעלמא וכתב על דבריו "זאת לא מצאנו ולא שמענו מעולם, והפסוק שהוא מביא בז' אומות הוא, ואפילו לדבריו ישיבה כתיב בהו ולא העברה". ומכל מקום משמע דפליג בהעברה בעלמא ממקום  למקום, אבל בקביעות אפילו זמנית י''ל ד''כ לא פליגי, דאפושי פלוגתא לא מפשינן.



דברי הרמב''ם דבעינן שיקבל ז' מצוות ב''נ להיות 'גר תושב'

ב] ועוד כתב רבינו הרמב''ם ז''ל שהצורה היחידה שמותר לתת לגוי לחנות בארץ הוא "שיקבל עליו שבע מצות שנצטוו בני נח שנאמר "לא ישבו בארצך" אפילו לפי שעה, ואם קבל עליו שבע מצות הרי זה גר תושב, ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג, אבל שלא בזמן
 היובל אין מקבלין אלא "גר צדק" בלבד".

ואמנם אף בזה השיג הראב"ד "איני משוה לו בישיבת הארץ", וביאר הכס''מ את השגתו
 שאם קיבל ז' מצוות ה''ז מותר לישב בארץ שהרי אין חשש שיחטיא אותנו.

אך מכל מקום לכל הדברות אסור לתת לגוי דבר כל עוד שלא קיבל ז' מצוות בני נח אין
 היתר למכור להם קרקע כלל.



סברת המזבח אדמה והתמיהות באחרונים עליו

ג] והנה האחרונים הביאו סברת מזבח האדמה שהתיר למכור לישמעאלים קרקע מפני שאינם עובדים ע''ז, וכבר תמהו בזה גדולי האחרונים שזה נגד המבואר ברמב''ם ובראב''ד
 בפירוש. וכבר כתב בזה הגרב''צ א''ש זצ''ל במבוא לשביעית.



יישוב הגר''מ לוי ותמיהות בדבריו

אמנם ראיתי להגאון המפורסם מוהר''מ לוי זצ''ל שכתב בספר "דבר השמטה" שאע''פ שטעמו של המזבח אדמה שדייק מסהמ''צ אינו מכריע שהרי מדברי הרמב''ם בספר היד מבואר שיש איסור בדבר, מכל מקום מכיון שהעיד המזבח אדמה שכן נהגו שנים "מגדולי הדור" חייבים אנו למשכוני נפשין ליישבם, וכתב ליישב ע''פ מה שכתב הרמב''ם בהלכות מאכלות אסורות (פי''א ה''ז) "גר תושב והוא שקיבל עליו שבע מצות כמו שביארנו יינו אסור בשתייה ומותר בהנייה ומייחדין אצלו יין ואין מפקידין אצלו יין, וכן כל עכו"ם שאינו עובד עכו"ם כגון אלו הישמעאלים יינן אסור בשתייה ומותר בהנייה וכן הורו כל הגאונים אבל
 אותם העובדים עכו"ם סתם יינם אסור בהנייה", ודימה הדינים אחד לשני.

אמנם לפי קוצר דעתי הדברים מוקשים מאד, דמה דמות תערוך לו, הרי התם הרמב''ם בהלכות יין נסך האריך לבאר זאת בבירור ובפירוש דיין הישמעאלים מותר ולא רק של גר תושב, ואילו בדין לא תחנם אזיל בתר איפכא והחמיר טובא עד שכתב "שיקבל עליו שבע מצות שנצטוו בני נח שנאמר "לא ישבו בארצך" אפילו לפי שעה, ואם קבל עליו שבע מצות הרי זה גר תושב, ואין מקבלין גר תושב אלא בזמן שהיובל נוהג, אבל שלא בזמן היובל אין מקבלין אלא "גר צדק" בלבד". ואף הכס''מ שכתב בדעת הרמב''ם שאם יקבל מעצמו ז' מצוות שרי, ואף בזה רבו להקשות על דבריו שפשט הרמב''ם לא משמע כן (וע' הלכות איסורי ביאה פי''ד ה''ח), אבל מכל מקום גם מרן הכס''מ מודה שכל שלא קיבל ז' מצוות אסור, ולא
 מיבעיא בדעת הרמב''ם אלא גם לדעת הראב''ד.

וגם הסברא נותנת לחלק בין הדבקים, דהתם הוי גזירה דרבנן בעלמא על סתם יינם של עכו''ם, וכל שאינו עובד עכו''ם אין בזה חשש. אבל ב"לא תחנם" הוא איסור תורה ולא דרשינן ביה טעמא דקרא אלא לחומרא, ואף אם דרשינן, יש לבאר דברי הרמב''ם שכל גוי שאינו שומר ז' מצוות בני נח הרי שמעשיו גרועים ומקולקלים ואסור לו לדור בינותינו שלא נלמד
 ממעשיו הרעים, וכמו שכתב כן מרן הכס''מ להדיא שהחשש שמא יחטיא אותנו.

ובגמרא עבודה זרה (סד ע''א) איתא "איזהו גר תושב כל שקיבל עליו בפני ג' חברים שלא לעבוד עבודת כוכבים דברי רבי מאיר, וחכמים אומרים כל שקיבל עליו שבע מצות שקבלו עליהם בני נח", באופן שנראה שפסק המזבח אדמה כדעת רבי מאיר, נגד חכמים, וזה גם כן
 תמוה דיחיד ורבים הלכה כרבים, וכמו שפסק הרמב''ם (איסו''ב פי''ד ה''ז).

ואף אי בעינן למשכוני נפשין ליישב דברי "גדולי הדור" שבזמן הרב מזבח האדמה, יש ליישבם באופן אחר, והוא שאף הרב מזבח האדמה לא מיירי אלא בזמנו, וזה מתרי טעמי, שהישמעאלים דאז היו נוהגים בדרכי שלום עם ישראל, וכמו שכתבו כמה פוסקים בזמנו שהם היו מלכות של חסד בארץ ישראל, וייתכן אף שהיו זהירים כולם בכל ז' מצוות של בני נח, לא כן עתה שהם מרצחים בישראל, וכל היושבים בינותינו חשודים בזה, ואם בזה הם לא חשודים בגזל בודאי כולהו חשודים. ועוד טעם יש לומר שאז המלכות הייתה של ישמעאל שהטורקים היו שולטים בא''י ואפשר לומר בזה תרי טעמי להקל, או מצד שהקרקע תמיד חשיבא בבעלות הגוי, או משום שהיה בזה משום "איבה" וסכנה אם יתגרו בהם ולא יסכימו למכור לישמעאלי קרקעות, ועל כן אין ראיה מעדות המזבח אדמה על כמה מגדולי הדור  שמכרו קרקעותיהם לישמעאלים לנדון דידן.



דעת הב''י שאין לחלק בין ישמאעלי לשאר גוי

ד] והנה הטור כתב (סימן רמט) "אסור ליתן מתנת חנם לעובד עבדה זרה אבל מותר ליתן  לגר תושב שהרי מצוה להחיותו".

וכתב על זה הבית יוסף שדברי הטור באמרו "עבודה זרה" "לאו לאפוקי ישמעאלים אלא לאפוקי גר תושב דהיינו שקיבל שבע מצוות בני נח, וזהו שאנו מצווים להחיותו, אבל שאר גויים כולם דין אחד להם", והדברים מוכרחים מעצם דברי הטור שסיים שגר תושב מותר משום דמצוה להחיותו, ואם כל שאינו עובד ע''ז שרי א''צ לומר הטעם דמצוה להחיותו, שלא נאמר אלא בגר תושב. ובב''ח שם תמה אמאי נקט לשון "עובד עבודה זרה", והשיב שהטעם לפי שהמלכויות מקפידות אם יזכירו שם גוי בספרינו במקום שאיננו לכבוד לכן הסירו מלת "גוי" וכתבו במקומו לעובדי עבודה זרה, אבל עיקר הנוסחא בספרי רבינו היא אסור ליתן מתנת חנם לגוי, וכדאיתא בסוף ע''ז" עכ''ד, הרי שהב''ח גם כן הסכים לדינו של מרן הבית יוסף שאיסור לא תחנם נאמר גם בישמעאלים, וכן מבואר בדברי הגאון בעל מנחת חינוך  (מצוה צד אות ב').
כיום מוכרים לגר תושב.
 
אולם, מהר"י קורקוס והכסף משנה עצמו (במקומות אחרים, וכן משנתו האחרונה בפירוש הרמב"ם) סברו ש"מדבריהם" מתייחס רק לשמיטת כספים, ואילו שמיטת קרקע נותרת דאורייתא לפי הרמב"ם.
מנין לך שהכס"מ היא משנה אחרונה?
הרי כידוע נשתברו קולמוסים מה נכתב אחרי מה. שהרי בשניהם מזכיר מחיבורו השני.
רק ידוע מה נדפס אחרי מה.
 
ראשי תחתית