היום יום שלישי בשלח, תזכורת פרשת המן!

בכל שנה מפיצים ביום זה את פרשת המן, אך יש לדעת שהסגולה המקורית היא לקרוא פרשת המן בכל יום ולא פעם בשנה, ולסגולה של "יום שלישי פרשת בשלח" אין שום מקור - מדובר בהמצאה שנבעה מחוסר הבנה, כדלהלן.

בספר פרשת המן (פרק י' עמ' שנ"ב) כתב שיש שהביאו סגולה לפרנסה לומר פרשת המן שמו"ת ביום שלישי לסדר פרשת בשלח, אולם לא נמצא שום מקור מוסמך לשמועה זו, ואדרבה בדברי כל הראשונים מבואר שסגולת קריאת פרשת המן היא לאומרה בכל יום.

ונראה שמקור הסגולה הוא בספר "ילקוט מנחם החדש" (תשנ"א) בשם הרב שלמה יהודה ויינברגר, ששמע כך מפי הרב שלום מסטארפקוב, שאמר זאת בשם האדמו"ר מרימנוב. אבל בכל הספרים שהביאו מתורת האדמו"ר מרימנוב לא נמצאת סגולה זו, וגם צדיקי בית פשוורסק שנמנו על תלמידי בית רימנוב לא שמעו דבר זה מעולם.

ובקונטרס "כנגן המנגן" מהרב אליהו אליעזר בוימרינד הביא שחקרו אחר מקור הסגולה מהרב ווינברגר הנ"ל, והתברר שהוא לא אמר דבר זה מעולם, אלא המעתיק העתיק מאיזה מחברת שמצא בעזבונו של הרב הנ"ל שכתב שם סיפורים מכמה צדיקים, ושם כתב שבילדותו הסתופף אצל הרב שלום מסטרפקוב, ובשנה מסויימת ביום ג' פרשת בשלח, דיבר עמו הרב על חשיבות ענין אמירת פרשת המן בכל יום.

והמעתיק שלא הבין את הדברים, חשב שיש כאן מסורת חדשה לומר פרשת המן ביום ג' פרשת בשלח (לאחר מכן התחדש גם שמו"ת...) ולסיכום, מדובר בהמצאה חדשה שאין לה שום מקור, ואינה גורמת חיזוק אלא ההיפך - כי במקום לומר את פרשת המן בכל יום, אומרים פעם בשנה. גם הגראי"ל שטיינמן הביע מורת רוח מ"סגולה" חדשה זו.

וטעם אמירת פרשת המן, כתב הגר"א שזה ע"פ הגמ' ביומא (דף ע"ו) שהמן היה יורד בכל יום ולא פעם אחת בשנה, כדי שיקבלו פני אביהם שבשמים כל יום, ולכן אמירת פרשת המן היא דוקא בכל יום (ולא פעם בשנה) כדי לעורר את מדת הבטחון ולהאמין שהקב"ה נותן לו מזונותיו בכל יום מחדש.

וכן כתב מרן בשולחן ערוך (אורח חיים סימן א' סעיף ה') שטוב לומר בכל יום פרשת המן.
 
קודם כל יש לסגולה הנ''ל מקור מר''מ מנדל מרמינוב
חוץ מזה, הרי רובא דעלמא אינם אומרים פר' המן כל השנה כמובא בשו''ע סי' א' לפחות יום אחד בשנה יאמרו, זה גם טוב (היו ימים שאני הייתי קורא פר' המן בכל יום ששי, כמודמה שיש לכך מקור מר''ח פלאג'י)
ויש ענין לאמרו דוקא באותו יום, שהרבה אומרים אותה היום, שהרי מבואר בגמ' ברכות ח. ש''אימתי עת רצון - בשעה שהציבור מתפללין'' וכן נפסק בשו''ע שיש להתפלל בשעה שהציבור מתפללים, אף מי שמתפלל יחידי, כי עצם זה שרבים מתפללים באותה שעה זה עת רצון
וכנ''ל לענייננו, שהתפשט הרבה בעולם לומר פר' המן ביום ג' דבשלח, וגם יש בזה ענין כל השנה, וביותר אחרי שא' הצדיקים גילה שיש ענין ביום זה דוקא, בודאי שהוא עת רצון לתפילה על הפרנסה, והן א-ל כביר ולא ימאס...
 
חוץ מזה, הרי רובא דעלמא אינם אומרים פר' המן כל השנה כמובא בשו''ע סי' א' לפחות יום אחד בשנה יאמרו, זה גם טוב

א. הענין הוא לומר כל יום, ולא פעם בשנה.

ב. ממילא אומרים פעם בשנה כאשר קוראים שמו"ת.

ג. כיצד היית מגיב אם היית שומע על סגולה חדשה, לעשר את הכסף פי שלוש ביום שלישי פרשת ראה?

נכון שהקב"ה בכבודו ובעצמו הבטיח "וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר ה' צְבָאוֹת אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי", אבל פה לא מדובר בזה, פה מדובר בסגולה מיוחדת, לעשר שלוש פעמים ביום אחד בשנה...
 
א. הענין הוא לומר כל יום, ולא פעם בשנה.
אם לא אומרים כל יום, לפחות פעם בשנה יאמרו
ב. ממילא אומרים פעם בשנה כאשר קוראים שמו"ת.
חוץ מזה
ג. כיצד היית מגיב אם היית שומע על סגולה חדשה, לעשר את הכסף פי שלוש ביום שלישי פרשת ראה?
בדר''כ סגולות שאין בהם ''חסרון כיס'' מתקבלות יותר... מסמתא הסגולה הזאת לא תתפשט...
נכון שהקב"ה בכבודו ובעצמו הבטיח "וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר ה' צְבָאוֹת אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי", אבל פה לא מדובר בזה, פה מדובר בסגולה מיוחדת, לעשר שלוש פעמים ביום אחד בשנה...
הן א-ל כביר ולא ימאס, אימתי עת רצון בשעה שהציבור מתפללים, ובכ''ז מצינו מקור מא' מגדולי החסידות למנהג הנ''ל, אף שיש מי שיפקפק בזה, והנח להם לישראל...
 
זה לא משנה, אם כל הציבור מתפלל באותו זמן, בוודאי זה עת רצון ואין הקב''ה מואס תפי' של רבים
 
אם לא אומרים כל יום, לפחות פעם בשנה יאמרו

לא הבנת. מהות הסגולה שכתבו חז"ל היא לומר כל יום. באמירה פעם בשנה אין תועלת. הגר"א ביאר שזה ע"פ הגמ' ביומא (דף ע"ו) שהמן היה יורד בכל יום ולא פעם אחת בשנה, כדי שיקבלו פני אביהם שבשמים כל יום, ולכן אמירת פרשת המן היא דוקא בכל יום (ולא פעם בשנה) כדי לעורר את מדת הבטחון ולהאמין שהקב"ה נותן לו מזונותיו בכל יום מחדש.
 
, ולכן אמירת פרשת המן היא דוקא בכל יום (ולא פעם בשנה) כדי לעורר את מדת הבטחון ולהאמין שהקב"ה נותן לו מזונותיו בכל יום מחדש.
הרי הסיבה שתיקנו לומר פר' המן כל יום זה כדי לחזק האמונה והביטחון בקב''ה, נראה דלפחות פעם בשנה גם אפשר להתחזק באמונה וביטחון
ועוד חזון למועד להאריך בכל זה
ועוד שזה לא משנה, שאם כל הציבור מתפלל באותו זמן, בוודאי זה @עת שערי רצון ואין הקב''ה מואס תפי' של רבים
 
נערך לאחרונה:
בירושלמי כתוב ''כל האומר פר' המן מובטח לו וכו' ללא תיבות 'בכל יום' לכאורה, וכ''ה בשו''ע דלא כתוב מפורש לאמרו ''בכל יום'' בדוקא
 
אולי זה כמו מה שאומרים באלול "לדוד ה' אורי וישעי". שבמקור הסגולה היא לומר כל השנה, אבל כתוב שלפחות יאמרו בימים הנוראים.
 
במקהלות החסידים מקובל שזה מהרמ"מ מרימנוב ויש כאלה שגרסו כן בספריו.

בכל אופן כמוש כתבו מנהג יפה לומר כל יום פר' המן, ומסביר המשנה ברורה להורות שריבוי ההשתדלות לא יועיל מאומה.
 
מעניין לעניין באותו עניין:

מרן החיד"א במחזיק ברכה (סימן א אות ח) הביא את שכתב מהר"ח ויטאל בהקדמה לשער הכוונות, שהיה נוהג לקרוא את פרשת המן ומנעהו מורו [רבינו

האריז"ל]
מלאומרם, ע"ש.

ושם לא ביאר טעמו, אך בספר טוב עין (סוף סימן י) כתב שעיקר קפידת האר"י היתה לאומרה קודם התפילה אולם לאחר התפילה אין קפידה.

וביפה ללב (אות קטז) כתב לבאר, שקריאת פרשת המן היא כבקשת צרכיו. ואיתא בספר חסידים (סימן תשנב) שאל יהא אדם מבקש צרכיו תחילה עד

שיבקש חפצי שמים תחילה, ע"ש. לכן רבינו האר"י מנע את תלמידו מלומר פרשת המן קודם התפילה.

וראה ביפה ללב שם שהפליג באריכות בעניין קריאת פרשת המן. ובין דבריו כתב וז"ל: "אבל האמת שסגולת קריאת הפרשה של המן גורם מזונות

לאדם
ואפילו בלי כוונה אל השמות הרמוזים בהם". ע"ש.
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית