נחלקו בכך הרב יצחק יוסף, והרב ויא אשר פקיע שמיה בענייני תולעים. אצטט להלן את דבריהם, והבוחר יבחר.
דברי הרב יצחק יוסף בדרשתו:
"פה יצא ספר על הלכות תולעים, הרב ויא, אשריו ואשרי חלקו. הוא זיכה את הרבים, העלה את המודעות להזהר בתולעים, מצוין.
אבל תדעו, לא כל מה שכותב זה נכון מבחינה הלכתית. הוא אוסר לאכול תאנים, הוא אוסר לאכול תותים, הוא אוסר לאכול גרעינים שחורים, הוא אוסר לאכול תירס, אני לא יודע מה הוא מתיר, הכל אסור אסור אסור...
למה? מצוי שמה תולעים!
מי שלא יודע הלכה, בבקשה. שלא יאכל. בעיה שלו.
מי שיודע הלכה, יודע שלפי הלכה רק אם יש מיעוט המצוי, קרוב למחצה או שליש, אז צריך בדיקה. הא לאו הכי לא צריך בדיקה
פה זה מיעוט המצוי? תבדוק!
אני מעיד: מרן האבא [הגר"ע יוסף] זצ"ל, היינו יושבים אצלו עד השנים האחרונות בליל ט"ו בשבט, אוכלים קצת פירות, דברי תורה והולכים. הוא היה בעצמו פותח את התאנים, בודק אותם טוב בעינים של שבת, בודק - 'קח, תאכל', נותן לזה: 'וכיפר בעדו ובעד ביתו', נותן לזה, נותן לזה, נותן לזה, היינו אוכלים ובודקים אותם טוב.
התותים, חותכים את הראש, פותחים אותם לשניים, בודקים, מסתכלים יפה ואוכלים.
כותב [הרב ויא] בספר הזה, גרעיני חמניות - הוא פעם מצא שם תולעת, הוא הגדיל אותה הרבה, ו... יש תולעים בגרעיני חמניות... צריך לפתוח אחד אחד כשאוכלים גרעינים. אחד אחד לפתוח לבדוק, איזה ביטול תורה זה... אבל כך הוא כותב.
רבותי, לפי ההלכה הוא לא צודק. למה הוא לא צודק? כי זה לא מיעוט המצוי! כמה יש תולעים בגרעיני חמניות? אחד במאה? כמה יש? הוא לא צודק! אז כל הכבוד לו שהוא הזהיר את הציבור מתולעים, לזכותו יאמר, אבל צריך לדעת שלא הכל אסור.
תירס, היינו פעם עם התלמידים שלנו בקעמפ. היינו בחיספין, ועלינו לאיזה מקום שאני לא יודע איפה זה, כל התלמידים נמצאים איתי. היה שמה אחד מוכר תירס, 'עלה עשן באפו'. אמרו לי התלמידים, 'הרב, קנה לנו תירס'. בסדר, קניתי להם. קם איזה אחד, 'הרב: יש תולעים בתירס'. אוי ואבוי... הסתכלתי, ראיתי שהתירס טרי, זה לא 'אבד עליו הקלח'. אמרתי להם, 'רבותי, מי שימצא תולעת אחת, על כל תולעת יקבל דולר!' ישבו וחיפשו, רצו לקבל [דולר], אפילו אחד לא מצאו! כל התלמידים בישיבה, מאה בחורים, כולם חיפשו בנרות את התולעת ולא מצאו!
והוא כותב אסור לאכול תירס... למה אסור לאכול תירס? מה, לא אכלנו תירס? צריך לבדוק? תבדוק! תראה משהו שחור, תוציא אותו!
אבל 'סגר עליהם המדבר'? הכל אסור?"
תגובת הרב ויא בשיחת טלפון:
"זה מזעזע. אני לא יודע מיהו, וכבודו במקומו מונח, אבל כנראה שהוא לא הסתכל בספרים שלי. תסתכל בספרים ותראה על מוצר אחד שאני כותב שלא לאכול! אנחנו נותנים פתרונות, את מה צריך לבדוק, ונותנים שיטות לבדיקה, לא כתבנו לא על תאנים, ולא על תות שדה, ולא על תירס שאסור לאכול.
למעשה, בתירס 90% מהקלחים נגועים, אם לא יותר. עשינו הרבה הרבה בדיקות, ניסינו לגדל תירס מיוחד, ולא הצליח, עכשיו מנסים בחוץ לארץ לעשות איזה משהו, בינתיים עוד לא, גם עוד לא הצליח, אז להגיד דבר כזה?
בדקנו בכל מיני ארצות, לצערינו, התירס נגוע ב-90%! עם כל זה אנחנו נותנים שיטה, איך לבדוק ואיך לנקות. אבל להגיד ככה שאמרנו שלא לאכול, זה סתם שקר, איך אפשר להגיד את זה.
תות שדה אני לא אומר לא לאכול, אני נותן שיטות איך לבדוק אותם.
[לגבי] מה שהוא אמר על הריב"ש, מיעוט המצוי כמה זה? אז יש שיטה ידועה זה של ה'משכנות יעקב': שזה 10%. הרב וואזנר דן על זה ודוחה את כל הראיות שלו. אז יש כאלה אומרים שאנחנו הולכים לפי ה'משכנות יעקב', כך גם הרב שלמה זלמן אוירבך סבר. אבל כל שאר הפוסקים בימינו לא סוברים ככה: לפי דעת הרב אלישיב אפילו 3%, הרב וואזנר אמר לי אפילו 1%. רבי ניסים [קרליץ] אמר לי 3-4%.
אז יש את שיטת הריב"ש, אני מביא אותו (אני הראשון שמביא אותו), שמיעוט המצוי זה קרוב למחצה.
זו שיטה מאוד תמוהה, שמיעוט המצוי זה 49%, ומוחזק לנגוע זה 50%, זה משונה. בכל אופן אף אחד לא ציטט אותו, אני הראשון שמביא אותו. ופתאום עשו שספרדים פוסקים לפי ה'משכנות יעקב' דהיינו שדבר שלא נגוע עד 49% לא צריך לבדוק את זה, זה צחוק... לא נהגו כך בעם ישראל אף פעם! באף מוצא! [לומר] שצריך שיהיה ב-50% בפירות נגיעות כדי שיהיה חייב בדיקה, אין כמעט מוצרים כאלו.
בגרעינים, המצב שפעם היה הרבה יותר נגוע, והיום פחות, אבל אין שקית בלי כמה נגועים. עכשיו, השאלה מה זה נקרא מיעוט המצוי, אם אנחנו הולכים לפי גרעינים, או לפי אריזות, [ואת] זה אני אומר גם בכשרות של החסה, שאני בודק לפי עלים של חסה, [אלא] לפי ראשים של חסה, ובשקית אורז, אני לא הולך לפי גרגירי אורז, אלא לפי שקיות, בכמה שקיות יש.
והרב אלישיב וכולם הסכימו עם זה, גם הייתי הרבה בקשר עם הרב בן ציון אבא שאול.
אז בגרעינים, שאין שקית בלי כמה נגועים, זה מחייב לבדוק את השקית. [יתכן ש]הבנאדם יבדוק 30 גרעינים והוא לא ימצא, אבל בסוף אם הוא יבדוק את כל השקית הוא ימצא, לכן זה מחייב בדיקה.
[לגבי ביטול תורה], ביטול תורה זה גם למלוח עופות, אפשר לאכול עופות עם הדם... כל דבר נגיד ביטול תורה? מה הקשר בין ביטול תורה לחיוב בדיקה?"