"כל המלחמה הזו, הסכנה הגדולה והאסונות הקשים – בשלנו הסער הגדול הזה!"

פעם היה רעב ביער, התכנסו החיות והחליטו שכל אחת תאמר את חטאיה בקול, וכך ידעו בשלמי הסער הגדול הזה.

עמד האריה ואמר: פעם הייתי רעב וטרפתי אדם.
אמרו לו: האריה זה טבעו, היית רעב, אינך אשם.

עמד הנמר ואמר: פעם הייתי רעב, וטרפתי פרה מהרפת.
אמרו לו: הנמר זה טבעו, היית רעב, אינך אשם.

עמד הזאב ואמר: פעם הייתי רעב, וטרפתי תרנגול מהלול.
אמרו לו: הזאב זה טבעו, היית רעב, אינך אשם.

עמד השֶׂה ואמר, פעם הייתי רעב ואכלתי קצת קש מהחצר.
אמרו לו: אז אתה הגנב, בגללך הכל...
 
לא ידוע לי על אחד ממוני המצוות שמנה את "פן תשכח" כפי שדרשוהו [דהיינו שאסור לשכוח דבר ממשנתו].
רבינו יונה בשערי תשובה מונה אותו בחלקי לאו שאין בו מעשה. ואף שאיננו במנין התרי"ג, הוא לאו גמור לא פחות מהתרי"ג, עי' בהקדמות מוני המצוות.

ולגבי שאר הפסוקים שציטטת, אינני מבין מה הראיה.
את דרשות חז"ל צריך להביא בחשבון עם ההלכה, לא כי הם המלצות או מליצות, אלא כי הבנתם תלויה בהבאתם בחשבון הלכתי. כשדיברו על "ביטול תורה" וחומרתו זו אמת כפשוטה, ורק צריכים להבין מהו האיסור בו הם עוסקים, שהרי לא יתכן החמרה כזו בדבר שאינו אלא 'ענין' או 'בעיה'. ע"ז הבאתי את הפסוקים שעולה מהם חיוב לימוד תורה כל זמן שאפשר.

"והגית בו יומם ולילה" נאמר כהוראה ליהושוע בן נון [יהשוע א] ואינו נוגע לנושא זה.
חז"ל דרשו מזה חיוב קביעות עיתים לתורה ביום ובלילה, כמדומני בפ"ק דקידושין.

ומלבד זאת, מכל אלפי [!] פרשיות התוכחה שבתנ"ך, אין אפי' אחת על ביטול תורה.
אתה לא מתכוון לדחות את דברי חז"ל מכח פסוקים... הם דרשו שבעוונו חרב ביהמ"ק הראשון.

מחמת חומר עוון זה כשישנו, יש לקחת גם אותו בחשבון כדי לדעת במה אנו נדרשים להתחזק. אך כאמור, אין זה אומר שבשלנו לבד הסער, אם כי על כל יחיד ויחיד (בן תורה כבע"ב) מוטל לומר "בשלי הסער".
 
רבינו יונה בשערי תשובה מונה אותו בחלקי לאו שאין בו מעשה. ואף שאיננו במנין התרי"ג, הוא לאו גמור לא פחות מהתרי"ג, עי' בהקדמות מוני המצוות.


את דרשות חז"ל צריך להביא בחשבון עם ההלכה, לא כי הם המלצות או מליצות, אלא כי הבנתם תלויה בהבאתם בחשבון הלכתי. כשדיברו על "ביטול תורה" וחומרתו זו אמת כפשוטה, ורק צריכים להבין מהו האיסור בו הם עוסקים, שהרי לא יתכן החמרה כזו בדבר שאינו אלא 'ענין' או 'בעיה'. ע"ז הבאתי את הפסוקים שעולה מהם חיוב לימוד תורה כל זמן שאפשר.


חז"ל דרשו מזה חיוב קביעות עיתים לתורה ביום ובלילה, כמדומני בפ"ק דקידושין.


אתה לא מתכוון לדחות את דברי חז"ל מכח פסוקים... הם דרשו שבעוונו חרב ביהמ"ק הראשון.

מחמת חומר עוון זה כשישנו, יש לקחת גם אותו בחשבון כדי לדעת במה אנו נדרשים להתחזק. אך כאמור, אין זה אומר שבשלנו לבד הסער, אם כי על כל יחיד ויחיד (בן תורה כבע"ב) מוטל לומר "בשלי הסער".
נראה שיש חוסר הבנה בדברים שכתבתי, ולכן אני מבהיר אותם:
1. רבינו יונה אינו חלק ממוני המצוות ההלכתיים, ולדברים שהוא כתב יש את אותו מעמד של מדרשי חז"ל.
ובמקרה דידן, אין סברא שלדרשת חז"ל על "פן תשכח" יהיה מעמד של לאו. [אשמח למקורות]
2. מדרשי חז"ל אינם מליצות חלילה, אך הם יותר מורכבים ומופשטים וצריך לקחת את זה בחשבון.
לדוגמא: כתוב שת"ח שנמצא רבב על בגדו חייב מיתה, האם עלה אי פעם על דעת הסנהדרין לנסות להרוג אדם כזה?
כתוב שגניבת דעת יותר חמורה מגניבת נפשות, האם יעלה על הדעת, במקרה שלאדם יש אפשרות או לגנוב נפש או לגנוב דעת [במצב של אונס כמובן] הוא יעדיף את הראשון על השני חלילה??
ועוד דוגמאות רבות, ואכמ"ל, ודברי רבינו הרמב"ם ברורים מאוד בנושא הזה.
3. הם קבעו מזה חיוב להלכה, בשונה משאר המדרשים שאתם מצטטים.
4. דבריך גובלים בכפירה רח"ל, המקרא הוא זה הנותן תוקף לדברי חז"ל, ולא להפך!!
החשיבות העליונה ביותר ביהדות ניתנת למקרא, שממנו ניתן להבין את דעת התורה, ולפשט הפסוקים יש משמעות מכרעת.
סיכומם של דברים: דברי המדרשים אינם כפשוטם ברוב המקרים, ורק באו להאיר צד או נקודה מסוימת [כדברי הרמב"ם], ובוודאי שאינם מחייבים כהלכה.
ולתורה שבכתב כפשוטה יש ערך עליון וחשוב מאוד להבנת רצון ה'.
 
...
1. רבינו יונה אינו חלק ממוני המצוות ההלכתיים, ולדברים שהוא כתב יש את אותו מעמד של מדרשי חז"ל.
ובמקרה דידן, אין סברא שלדרשת חז"ל על "פן תשכח" יהיה מעמד של לאו. [אשמח למקורות]
...

לא נכנס לעצם הויכוח, רק ספיציפית על דברי רבנו יונה,
עיין מ"ש החפץ חיים בהקדמה.

1750256353008.png
 
מרן הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל אמר בקורונה שהתביעה על בני התורה יותר מכל החילונים
כיוון שאנחנו נקראים מזיד והם ע"פ רוב נקראים שוגג\תינוקות שנשבו, ולכן עלינו להתחזק ולא להפיל אשמה על אחרים
כמדומה שזה ההבנה בדברי הגר"ד אברהם
אגב למה יש כאלו שנלחצים כשאומרים להם תוכחה קשה לנו לקבל?!
 
לא נכנס לעצם הויכוח, רק ספיציפית על דברי רבנו יונה,
עיין מ"ש החפץ חיים בהקדמה.

הצג קובץ מצורף 6653
החפץ חיים לא כתב שהספר הוא ספר הלכה, אלא רק מושתת עליה, ולכן הוא גם מגביל את דבריו כפי שניתן לראות בהמשך.
 
מרן הגרי"ג אדלשטיין זצוק"ל אמר בקורונה שהתביעה על בני התורה יותר מכל החילונים
כיוון שאנחנו נקראים מזיד והם ע"פ רוב נקראים שוגג\תינוקות שנשבו, ולכן עלינו להתחזק ולא להפיל אשמה על אחרים
כמדומה שזה ההבנה בדברי הגר"ד אברהם
אגב למה יש כאלו שנלחצים כשאומרים להם תוכחה קשה לנו לקבל?!
שני דברים:
1. הטענה שהחילוניים היום הם "תינוקות שנשבו", אינה פשוטה כפי שמציג אותה הכותב, ואני נמנה על אילו שסוברים כי הם אינם תנ"ש, וזאת מכמה סיבות, ואכמ"ל.
2. אף אחד לא נלחץ, רק מנסים לברר את האמת כדרכה של תורה וכדרכם של אנשים חושבים.
 
1. רבינו יונה אינו חלק ממוני המצוות ההלכתיים, ולדברים שהוא כתב יש את אותו מעמד של מדרשי חז"ל.
ובמקרה דידן, אין סברא שלדרשת חז"ל על "פן תשכח" יהיה מעמד של לאו. [אשמח למקורות]

מתחיל בלדחות את חז"ל מפסוקים, ממשיך בלדחות את ד' רבינו יונה מסברא...
רבינו יונה הוא ראשון ככל הראשונים, ולדבריו בס' שערי תשובה כאשר הוא אומר בפירוש: זה - לאו, זה - עשה, לא יכול להיות תוקף פחות משל ספר תלמידי רבינו יונה או תשובת הריטב"א.
(דברי הח"ח נכתבו כדי לתת לספר ח"ח תוקף הלכתי ולא רק מוסרי, מה גם שבסופו של דבר רבינו יונה הוא ראשון אחד מרבים, ויש לסמוך את דבריו בדברי השאר, וק"ל)

4. דבריך גובלים בכפירה רח"ל, המקרא הוא זה הנותן תוקף לדברי חז"ל, ולא להפך!!
החשיבות העליונה ביותר ביהדות ניתנת למקרא, שממנו ניתן להבין את דעת התורה, ולפשט הפסוקים יש משמעות מכרעת.

אינך יכול לדחות את דברי חז"ל מכח 'פשט המקראות'.
דבריך גובלים בקָרָאוּת.
 
מקרה דידן, אין סברא שלדרשת חז"ל על "פן תשכח" יהיה מעמד של לאו. [אשמח למקורות]
2. מדרשי חז"ל אינם מליצות חלילה, אך הם יותר מורכבים ומופשטים וצריך לקחת את זה בחשבון.
לדוגמא: כתוב

מתחיל בלדחות את חז"ל מפסוקים, ממשיך בלדחות את ד' רבינו יונה מסברא...
רבינו יונה הוא ראשון ככל הראשונים, ולדבריו בס' שערי תשובה כאשר הוא אומר בפירוש: זה - לאו, זה - עשה, לא יכול להיות תוקף פחות משל ספר תלמידי רבינו יונה או תשובת הריטב"א.
(דברי הח"ח נכתבו כדי לתת לספר ח"ח תוקף הלכתי ולא רק מוסרי, מה גם שבסופו של דבר רבינו יונה הוא ראשון אחד מרבים, ויש לסמוך את דבריו בדברי השאר, וק"ל)



אינך יכול לדחות את דברי חז"ל מכח 'פשט המקראות'.
דבריך גובלים בקָרָאוּת.
1.לא דחיתי אף אחד מכוח הסברא, רק הצבעתי על העובדה שמוני המצוות לא מנו מצווה זו, [גם לא כלאו בספרי המצוות], ולכן אין סברא לומר כרבינו יונה במקרה זה. [וכפי שכתבתי, אשמח למקורות]. [אגב, מענין לראות את ר' יונה בפנים, יתכן מאוד שדבריו לא הובנו במדויק].
2. פשט המקראות - הם המקראות עצמם - זה אומר התנ"ך, יש משמעות רבה מאוד ומחייבת, אם לא ניתן להביא מהם ראיה, הרי שאין להם שום משמעות.
דעה זו לא גובלת בכפירה, אלא כפירה ממש.
ואינני דוחה את דברי חז"ל, אלא מעמיד אותם על דיוקם, כפי שקדמוני רבים וטובים.
 
אף פעם לא הבנתי ולא הסכמתי עם המשפט הזה.
להוסיף: וכי לא חסרים עוונות גדולים ר"ל שצריך להפיל הכל על הבני תורה היקרים?
(ואין זה סותר את רגש האחריות שצריך להיות לנו מתוקף מעלתנו וכוחנו להשפיע ישועה בכח התורה והמצוות)
 
ראשי תחתית