לחצו כאן – תרומה לשמואל

כללי הפסיקה של הבית יוסף

ישראל סבא

חבר חדש
הצטרף
31/12/24
הודעות
50
בהקדמה לבית יוסף כתב שיפסוק להלכה כמו 2 מתוך 3 עמודי ההוראה הרי"ף הרמב"ם והרא"ש, את הכלל הזה מצאנו פעמים רבות בב"י שכותב וכיון שב' עמודי ההוראה כך סוברים הכי נקטינן וכדו'
וכאשר יש עמוד הוראה אחד נגד עמוד הוראה אחר והשלישי לא גילה דעתו כתב הב"י וז"ל
'ומקום שאחד מן הג' העמודים הנזכרים לא גילה דעתו בדין ההוא והשני עמודים הנשארין חולקין בדבר הנה הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי וסמ"ג ז"ל לפנינו אל מקום אשר יהיה שמה הרוח רוח אלהי"ן קדישין ללכת נלך כי אל הדעת אשר יטו רובן כן נפסוק הלכה'

ואני בעניותי לא מצאתי בשום מקום שהב"י כתב כלל זה שבודק הב"י כיצד סוברים 5 הפוסקים המוזכרים ויבדוק מי הרוב ויפסוק כן להלכה

האם מישהו ראה כלל זה בבית יוסף באיזה מקום?

@איתן
 
ואני בעניותי לא מצאתי בשום מקום שהב"י כתב כלל זה שבודק הב"י כיצד סוברים 5 הפוסקים המוזכרים ויבדוק מי הרוב ויפסוק כן להלכה
השאלה אם כתב בדווקא חמש אלה, או שאר ראשונים?

מצינו פעמים רבות בב"י שיש מח' בין ב' עמודי הוראה ומכריע כמו מי שרוב הראשונים כשיטתו.
 
לע"ד חמישה אלו דווקא
מה אתה חושב?
כלומר לע"ד כולם יסכימו שפשטות הלשון שחמישה אלו דווקא והשאלה היא אם הלשון בדוחק יכולה לסבול רוב ראשונים כלליים ולא אלו דווקא ולע"ד לא,
אשמח לדעת גם מה הציבור חושב
 
לע"ד חמישה אלו דווקא
כמוני כמוך, גם אני סבור שחמשתם דוקא.

ונראה דהכי דייק לישנא דמרן הב"י שכתב בזה"ל:
"ומקום שאחד מן הג' העמודים הנזכרים לא גילה דעתו בדין ההוא והשני עמודים הנשארין חולקין בדבר הנה הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי וסמ"ג ז"ל לפנינו אל מקום אשר יהיה שמה הרוח רוח אלהי"ן קדישין ללכת נלך כי אל הדעת אשר יטו רובן כן נפסוק הלכה:
ובמקום שלא גילה דעתו שום אחד מן הג' עמודים הנזכרים נפסוק כדברי החכמים המפורסמים שכתבו דעתם בדין ההוא".

מבואר בהדיא שכאשר רצה מרן להדגיש שיש ללכת אחרי 'רוב הפוסקים' הוא מקצר וכותב 'כדברי החכמים המפורסמים', וא"כ מה לו לפרטם כאן?

אמנם אתה צודק בקושייתך, שלא מצינו (לא מצאתי..) שהב"י כותב זאת בהדיא כנימוק להכרעתו, כדרך שרגיל לכתוב על כללו הגדול של שני עמודי הוראה.
אמנם זכורני בהדיא שהיו כמה וכמה הלכות שאכן נחלקו בהם שני עמודי הוראה, והב"י הכריע כאחד מהם (בלי נימוק מפורש) והיה זה מחמת שהיו שם רוב מהחמשה הנ"ל. והדברים התיישבו לי בפשטות. (איני זוכר כעת לציינם).

ואולי אפשר לומר, שלגבי הכלל הגדול של מרן, הוצרך להביאו כהסבר להכרעתו, מפני חידושו, אבל הכלל הנ"ל אינו כ"כ מחודש ולא ראה צורך להדגישו, אלא פשוט נקט כן במוסכם. או כלך לדרך זו, שמרן סבור שאין זה אלא ענף מהכלל הקודם, ואין צורך להדגישו בכל פעם שמשתמשים בו. ואכתי צע"ק.
 
ונראה דהכי דייק לישנא דמרן הב"י שכתב בזה"ל:
"ומקום שאחד מן הג' העמודים הנזכרים לא גילה דעתו בדין ההוא והשני עמודים הנשארין חולקין בדבר הנה הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי וסמ"ג ז"ל לפנינו אל מקום אשר יהיה שמה הרוח רוח אלהי"ן קדישין ללכת נלך כי אל הדעת אשר יטו רובן כן נפסוק הלכה:
ובמקום שלא גילה דעתו שום אחד מן הג' עמודים הנזכרים נפסוק כדברי החכמים המפורסמים שכתבו דעתם בדין ההוא".
אני דווקא חשבתי שיש ראיה להפך...

כי אם יש מח' בין ב' עמודי ההוראה, זה כמו שאף אחד מהם לא גילה דעתו. וכמו שבזה מרן נקט שנפסוק "כדברי החכמים המפורסמים" ולא נקט שמות, ע"כ שה"ה במקרה הנ"ל.
ונקט את השמות הנ"ל לדוגמא בעלמא שרגיל להביא את דברי הפוסקים האלה.

(ולבד מכל זה לא מצינו בשום מקום בב"י שכתב להדיא את זה שיש להתייחס לראשונים הנ"ל יותר מראשונים אחרים)
 
כי אם יש מח' בין ב' עמודי ההוראה, זה כמו שאף אחד מהם לא גילה דעתו. וכמו שבזה מרן נקט שנפסוק "כדברי החכמים המפורסמים" ולא נקט שמות, ע"כ שה"ה במקרה הנ"ל.
ונקט את השמות הנ"ל לדוגמא בעלמא שרגיל להביא את דברי הפוסקים האלה.
אם שני הקטעים הנ"ל שוים בתוכנם לגמרי, לא מובן לי כלל לשם מה אריכות הלשון הלזו של מרן הב"י.
היה לו לכלול הכל כאחד:
'ובמקום ששני העמודים חולקים בדבר, או שלא גילה דעתו שום אחד מהם' וכו'.
(ולבד מכל זה לא מצינו בשום מקום בב"י שכתב להדיא את זה שיש להתייחס לראשונים הנ"ל יותר מראשונים אחרים)
זו בדיוק הערת פותח האשכול, ועליה אנו דנים ומצריכים עיון.
ברור שהדברים שמפוזרים בב"י והא דלא מצינו וכו', מטין יותר שהחמשה הללו לאו דוקא. אלא שלשונו של מרן דחוקה מאוד לפי זה, וכנ"ל.
 
אולי מישהו יעלה דוגמא המסייעת כלל זה או הסותרת אותו, בכדי שנוכל להתחיל לבחון את הדבר?
 
ישנו ספר מקיף מאוד בכל נושא פסיקת השו''ע והמסתעף (ונוגע שם גם בנקודות אלו), אבל המחבר לא מרשה להפיצו בפורומים, ולכן אני מנוע מלפרסם כאן את הקובץ, ניתן לפנות אליו במייל.
 
אולי מישהו יעלה דוגמא המסייעת כלל זה או הסותרת אותו, בכדי שנוכל להתחיל לבחון את הדבר?
צריך מקרה שיש מח' בין עמודי ההוראה, ואחד מהראשונים הנ"ל כצד מסויים, ורוב הראשונים האחרים כצד שני ולראות כמו מי הוא פוסק...
 
ובספר "אשקך מיין" כתב באמת שחמישה אלה לאו דווקא.
הצג קובץ מצורף 8496
לענ"ד דבריו דחוקים.
אלא שלא הבנתי עיקר שיטתו.
מצד אחד מסכים הולך שאינה אלא דוגמא בלבד.
מצד שני נוקט שהיא דוגמא נאה, שיש בה מנין חמשה דוקא (מספר לא זוגי), וביניהם שנים ספרדים ושנים אשכנזים ואחד ממצע.
האם נתכוין לומר שכוונת הדוגמא לומר שה"ה לשאר חכמים ובלבד שישאר ביניהם היחס הנ"ל?
אם כן, שוב אינה דוגמא בעלמא, אלא בדוקא, ונצטרך גם אנו להביא את ה'רבים האחרים' שיהיו דוקא לפי היחס הנ"ל.
 
האם נתכוין לומר שכוונת הדוגמא לומר שה"ה לשאר חכמים ובלבד שישאר ביניהם היחס הנ"ל?
אם כן, שוב אינה דוגמא בעלמא, אלא בדוקא, ונצטרך גם אנו להביא את ה'רבים האחרים' שיהיו דוקא לפי היחס הנ"ל.
- נראה לי כוונתו שנקט בבית יוסף דוגמאות משתי הדורות וגם אשכנזים וגם ספרדים, אבל הוא הדין לשאר ראשונים.
 
- נראה לי כוונתו שנקט בבית יוסף דוגמאות משתי הדורות וגם אשכנזים וגם ספרדים, אבל הוא הדין לשאר ראשונים.
ועל זה אני דן, האם 'שאר ראשונים' צריכים להיות באותו יחס של אשכנזים וספרדים וממצע, או לא.
אם הדוגמא כ"כ 'יפה' במקרה, ניחא. אבל מלשונו משמע שהיא יפה כיון שהב"י נתכוין לייפותה. ועל זה אני שואל אם לדעתו זה דוקא.
כי אם לא, היופי שבדוגמא רק נותן מקום לטעות שצריך דוקא את היחס הזה.
מקווה שכתבתי ברור.
 
אחר חיפוש מעמיק, ראיתי ששום אחרון לא מתייחס לדברים אלה של הב"י חוץ מהספר "חלקו של ידיד" (סי' יח)
ובאמת מדבריו משמע שכן יש להתייחס לראשונים אלה יותר מאחרים!
הצג קובץ מצורף 8494הצג קובץ מצורף 8495


עדיין דבריו של הרב "חלקו של ידיד" מרפסין איגרא, וסתרי אהדדי תכ"ד, כאשר אבאר.

דהא- הב"י כתב בהקדמתו כאשר יש ב' עמודי הוראה שחולקים והשלישי לא גילה דעתו, א"כ ניזיל בתר רוב ראשונים הנ"ל שציטט.

וא"כ- לפי ההקדמה הזו של הב"י, יוצא שבמח' הנ"ל שהביא שם הב"י בין הרא"ש לרמב"ם גבי כסות לילה, צריך ללכת אחר רוב ראשונים.

ומאידך- בב"י שם כותב- שכיון שהרא"ש והרמב"ם פליגי א"כ הלכה כהרמב"ם דהוא רב מובהק, וזה בדיוק סותר- למה כתב בהקדמה שלו, שכשיהיה מח' בין ב' עמודי הוראה והיינו נניח בין הרא"ש לרמב"ם כאן יכריעו שאר ראשונים.

והאי קרא לאו רישיה סיפיה ולאו סיפיה רישיה.

[וכבדרך אגב עוד הערה קטנה על הרב חלקו של ידיד, שכתב שם דהרמב"ם הוא רב מובהק גבי הרא"ש כי הרא"ש היה שותה בצמא את דבריו.
איני יודע מאיפה זה לוקח- כי האמת היא הפוכה דהרא"ש כלל לא בנוי על הרמב"ם ופעמים בודדות שמזכירו, ורוב רובו זה יותר מבעלי התוס' ור"ת, ורק בגירסת הגמ' הוא בנוי על הרי"ף, ואינו קשור לבית מדרש של הרמב"ם כי הוא זה]
 
נערך לאחרונה:
עדיין דבריו של הרב "חלקו של ידיד" מרפסין איגרא, וסתרי אהדדי תכ"ד, כאשר אבאר.

דהא- הב"י כתב בהקדמתו כאשר יש ב' עמודי הוראה שחולקים והשלישי לא גילה דעתו, א"כ ניזיל בתר רוב ראשונים הנ"ל שציטט.

וא"כ- לפי ההקדמה הזו של הב"י, יוצא שבמח' הנ"ל שהביא שם הב"י בין הרא"ש לרמב"ם גבי כסות לילה, צריך ללכת אחר רוב ראשונים.

ומאידך- בב"י שם כותב- שכיון שהרא"ש והרמב"ם פליגי א"כ הלכה כהרמב"ם דהוא רב מובהק, וזה בדיוק סותר- למה כתב בהקדמה שלו, שכשיהיה מח' בין ב' עמודי הוראה והיינו נניח בין הרא"ש לרמב"ם כאן יכריעו שאר ראשונים.

והאי קרא לאו רישיה סיפיה ולאו סיפיה רישיה.

[וכבדרך אגב עוד הערה קטנה על הרב חלקו של ידיד, שכתב שם דהרמב"ם הוא רב מובהק גבי הרא"ש כי הרא"ש היה שותה בצמא את דבריו
איני יודע מאיפה זה לוקח- כי האמת היא הפוכה דהרא"ש כלל לא בנוי על הרמב"ם ופעמים בודדות שמזכירו, ורוב רובו זה יותר מבעלי התוס' ור"ת, ורק בגירסת הגמ' הוא בנוי על הרי"ף, ואינו קשור לבית מדרש של הרמב"ם כי הוא זה]
צודק לגמרי...

גם לי דבריו תמוהים כמו שכתבת.
רק ציטטתי את דבריו שהוא היחיד מהאחרונים שדיבר להדיא על הדברים הנ"ל.
 
וא"כ- לפי ההקדמה הזו של הב"י, יוצא שבמח' הנ"ל שהביא שם הב"י בין הרא"ש לרמב"ם גבי כסות לילה, צריך ללכת אחר רוב ראשונים.

ומאידך- בב"י שם כותב- שכיון שהרא"ש והרמב"ם פליגי א"כ הלכה כהרמב"ם דהוא רב מובהק, וזה בדיוק סותר- למה כתב בהקדמה שלו, שכשיהיה מח' בין ב' עמודי הוראה והיינו נניח בין הרא"ש לרמב"ם כאן יכריעו שאר ראשונים.
שאלה טובה.
והגם שבודאי כוונת הרב הנ"ל לומר שאין ללכת אחר 'רוב ראשונים' זולתי חמשת המכריעים הנ"ל, וא"כ הכא חשיבא 'מחלוקת שקולה', ולזה נזקקים לסברת רב מובהק בשביל להכריע, מ"מ כבודו מעיר בצדק שא"כ בכל מחלוקת בין הרמב"ם והרא"ש נוכל להכריע מחמת סברת 'רב מובהק' ולא נצטרך אפילו לחמשת המכריעים.

אלא שבאמת דברי הב"י שם בלא"ה קשים להולמם, שהרי יש שם מחלוקת ראשונים גדולה, והוא מתעלם מן הכל וכותב בזה"ל:
ולענין הלכה נקטינן כהרמב"ם, דרב מובהק הוא, וכל שכן דרש"י סבירא ליה כותיה, ועוד דספק ברכות להקל. ע"כ.
והמעיין יראה שכל נימוק בפנ"ע אין בו כדי הכרעה כלל, ולא עוד אלא שבשו"ע הביא המחלוקת בשמותם ולא הכריע. וכבר נתקשו בזה האחרונים.

אמנם אם כנים הדברים שחמשת המכריעים הנ"ל הם בדוקא, יש מקום בדרך אפשר ליישב לשון מרן ודרכו.

ויש להקדים לזה שלש הקדמות, גם הן דרך אפשר, כי לא בדקתים בעיון כה"צ:
א) דברי מרן בהקדמתו בענין חמשת המכריעים, אינם אלא להכריע ההלכה בבירור. ולזה כתב שכל שיש רוב מחמשת הנ"ל, כן 'נפסוק הלכה'. וכל שלא יהיה לנו רוב מחמשתם (ולכאורה אפילו יהיו חלקם) לא תהיה זו הכרעה כדרך הכרעת 'עמודי הוראה' אלא רק נטיה לאחד מן הצדדים.
ב) הסברא של 'רב מובהק' אינה סברא מכרעת כלל, אלא היא ענין חיצוני. וכדרך המונח של 'ספד"ר לקולא' וכדו', שהקולא אינה נובעת מסברא פרטית של הנידון שלפנינו, אלא מהדין הכללי. ומעין מה שעושה הספד"ר לגבי ה'חפצא', שסו"ס יש לבחור צד אחד והוא מעניק יפוי לצד של הקולא, עושה ה'רב מובהק' לגבי ה'גברא', אלא דגרעה סברת 'רב מובהק' טפי. ומ"מ במקום שהדבר שקול יש רשות להשתמש בה.
ג) כאשר מרן לא מכריע (לפי כלליו או לרוחב בינתו) אלא רק נוטה לצד אחד, אינו פוסק ההלכה בשו"ע כדעה אחת שנטה אליה דרך נטיה בעלמא, אלא מביא שתי הדעות בשוה.

[דוגמא לדבר, שהכרעה של 'מובהק' חיצונית היא, יש ללמוד גם ממקו"א:
כתב הב"י באו"ח סי' תקכו סעי' ד(ב), אחר שהביא מחלוקת הרשב"א והגהות אשרי [בשם או"ז בשם ר"ת ור' שמחה, ע"ש]:
ולענין הלכה, כדברי הרשב"א נקטינן, שהם נכונים בטעמם דלא גרע מלמיגז ליה אסא, ועוד דרב מובהק הוא, ועוד שהעיד עושים מעשים. ע"כ.
הנה הקדים תחילה טעם השייך לגוף ההלכה, ואח"כ הביא סברא חיצונית יותר (ששייכת לגדלותו של הרב), ושוב סברא חיצונית יותר (ממנהגא).

דוגמא נוספת יש ליתן מדברי הרשב"א, הובאו בב"י ביו"ד סו"ס רצד, וז"ל:
וז"ל תשובת הרשב"א (שם) ורדים מסתבר שערלה נוהג בהם כמו שנוהג בהם שביעית ומאשר חסתי עליו להתירו לפי שצריך לבריות חקרתי ומצאתי להראב"ד שנסתפק עליו ואמר שהזרע הוא הפרי והעלין כמו שאינן וכו' אלא שלא ראיתי אדם נזהר בה משום ערלה ובחוצה לארץ מותר הנה לך הרב הגדול שיודע לטהר את השרץ מן התורה (סנהדרין יז.) ואף על פי שאין דעתי סומכת בכל זה להלכה, לו שומעים, שהוא רב מובהק, וכל המחמיר עליו להביא ראיה (תוספתא סנהדרין פ"ז ה"ד) עכ"ל.
היינו שגדלותו של הרב היא סברא חיצונית שאף שמצד הטעם אין לסמוך על זה, מ"מ מצד אחר יש לסמוך עליו, כיון שהדבר שקול ואין בו כדי סמיכה, ומ"מ מוכרחים להורות לכאן או לכאן, הרי יש בזה עדיפות מה לצד הזה].

ומעתה, אם כנים הדברים, יש מקום בראש ליישב דברי הב"י, דהנה הכא נחלקו שני עמודי הוראה. ואם היו נמצאים מי מחמשת המכריעים ונוטים לצד אחד, הרי היתה בזה ההכרעה כפי הכללים. אמנם כיון שאין כאן מחמשת המכריעים הנ"ל, הדר הו"ל - בעיני מרן הב"י - מחלוקת שקולה, ומצד הכללים של עמודי ההוראה אין בנו כח להכריע.
ולפיכך הוא משתמש בכמה סברות חיצוניות קלות כדי לחזק הפסק לצד האחד.

והוא מביא שלש סברות חיצוניות לזה, וכל אחת קלושה מחברתה:
א) שהרמב"ם 'רב מובהק'. ואף שלא כתב בהדיא דהיינו 'לגבי הרא"ש', מ"מ בפשטות נראה שכן כוונתו, ולפ"ז היא סברא קלה ביותר, והיינו שהגם ששניהם 'רבנים מובהקים' כנודע, מ"מ כל שעומדים זה לגבי זה הו"ל הרמב"ם מובהק טפי מהרא"ש. [וכעין מה שמצינו 'מובהק קצת' ו'מובהק הרבה'].
ולאור האמור, סברת 'רב מובהק' עצמה - סברא חיצונית היא, ואין משתמשים בה אלא ליפוי כחו של האחד מול האחר, ואינה הכרעה גמורה כלל, וכ"ש כאן שהוא רק מובהק 'לגבי חבריה'.
ובזה יונח לנו ממש"כ הב"י לעיל סי' י', דהוו הרמב"ם לגבי הרא"ש חד לגבי חד 'והלכה כהרמב"ם דמסתבר טעמיה', ולא הזכיר סברת 'רב מובהק' אפילו בדרך צירוף, דבאתרא דס"ל דמסתבר טעמיה טובא, שוב אינו נזקק לסברא הקלושה הנ"ל שהוא רב מובהק. [וזאת שלא כההיא דסי' תקכו הנ"ל דס"ל דהרשב"א חשיב רב מובהק לגבי הג"א ואו"ז בשם ר"ת, ולכן מלבד הסתברות טעמו הוסיף שהוא רב מובהק].

ב) ועוד נזקק הב"י לצרף לזה שרש"י סובר כמותו. ולכאורה הדברים נסתברים ממש"כ לעיל בסי' י', שם הביא להדיא מחלוקת הרמב"ם והרא"ש, וכתב שרש"י אין בו כח להכריע המחלוקת כיון ש'מפרש הוא ולא פסקן'. ולהאמור אכן לא מדין 'הכרעה' אתי עלה הכא, אלא רק לייפות סברא זו, ואין לזה כח בפנ"ע אלא בצירוף שאר הנימוקים.
אמנם אכתי ק"ל מדוע לא חש לכך שיש ראשונים אחרים - כר"ת ור"ש ורא"ם - שמסייעים דעת הרא"ש. ודוחק לומר שהוא לפי שאינו אלא יפוי סברא. וצ"ע.

ג) משום סב"ל, שהיא סברא חיצונית לגמרי. ועוד שכאן יש כמה וכמה שעומדים בצד האחר, ובכ"ז נוקט הב"י 'סב"ל' שלא כדרכו (ודלא כמו שנקטו האחרונים שיש לומר סב"ל גם נגד רוה"פ, דנראה פשוט שהב"י לא ס"ל הכי. ואכמ"ל).
ונראה עוד, שהלשון 'סב"ל' עצמה מורה שהדבר מסופק אצלו, ואינו מוכרע לצד זה יותר מזה.
[ואגב, מסדר הדברים רואים אנו שהכלל דסב"ל אינו במדרגה ראשונה להכריע במחלוקת, אלא רק כצירוף שלישי, אחרי הבאת רש"י כמסייע. וזה מורה על חולשתו הגדולה בהכרעת ההלכה].

ונמצא ששלש הסברות הנ"ל אינן אלא להטות המשקל מעט לצד שיטת הרמב"ם.

ואף שנקט הב"י לשון 'נקטינן', אין כוונתו לחתוך הדין, אלא רק לומר שדעתו נוטה לסמוך על זה יותר מזה, מסברא חיצונית, אבל בשו"ע שמביא את פסק ההלכה המחוור, ועיקר מטרתו בו להציג 'דעות הפוסקים בהלכה זו', אינו יכול להורות לפי נימוקים חלשים אלו כדעת הרמב"ם לבדה, ולפיכך הביא שתי הדעות בשם אומרם.
 
(העתקתי מספר עדות ביהוסף עמוד 75)
בא וראה מה שכתב בשו"ת כרך של רומי (סי' יד, דף נא ע"ג) וז "ל : "הצד הא' דעדיין לא נתברר לנו (שאותנו ) [שאנחנו ] קבלנו הוראות הבית יוסף והשולחן ערוך מפני כי קבלנו דעתו של מרן ז"ל בעצמו , הגם כי גדול כבודו זיע"א . אלא נוכל לומר שמה שקבלנו לפסוק כהבית יוסף והשולחן ערוך , היינו דקבלנו לדון כאותה הכרעה שהכריע הוא ז"ל לפסוק תרי מגו תלת דהיינו הרי"ף והרמב"ם והרא"ש, ובמקום שאחד מן העמודים הנזכרים לא גילה דעתו בדין ההוא והשני עמודים חלוקין בדבר הנה הרמב"ן והרשב"א והר"ן והמרדכי וסמ"ג לפנינו אל מקום אשר יטו רובן כן יפסוק ההלכה , אלו דבריו בהקדמתו יעוש"ב . ואם כן (אם הגע עצמך) [הגע עצמך,אם ] אנו מוצאים שהעמוד האחד לא גילה דעתו והב' עמודין חלוקין , ועכ"ז לא פסק ע"פ הרוב כמו שהניח לנו הכלל בראש ספרו, אזי מצא בעל דין מקום לחלוק ולומר דהוחלה (=חוללה ) קבלתנו לפסוק כדעת הבית יוסף ז"ל
 
בא וראה מה שכתב בשו"ת כרך של רומי (סי' יד, דף נא ע"ג)... אזי מצא בעל דין מקום לחלוק ולומר דהוחלה (=חוללה) קבלתנו לפסוק כדעת הבית יוסף ז"ל
לעצם הענין, אכן יש כמה אחרונים שכתבו שלא קבלנו כללו של מרן אלא כשהוא נוקט לפי כלליו של שני עמודי הוראה וכו'. והביאם הגרי"ח סופר בספרו שובי השולמית (ח"ד סי' ו).
אלא שלענ"ד דעתם זו יחידאה בין כל הפוסקים שלא כתבו חילוקים אלו, אלא קיבלו דברי מרן במושלם, ולא נחתו בכל הלכה והלכה למצוא שהיא 'עומדת בכללים של מרן'.
ומסתברא מילתא, שאע"פ שעיקר ענין 'מאתים רבנים' היה על כללו הגדול של מרן בגדר 'רוב בנין' שחידש, מ"מ אט אט התפשטה ההוראה ונתקבלו דבריו בכל מקום (כל חד כדאית ליה בגדר קבלה זו) גם כשאינם שייכים לכלל הזה.
ולענין מה שהקשו האחרונים הנ"ל מכמה מקומות שמרן לא פסק ככללו אשר כלל, הנה קושיא זו תעוררנו לדון ולברר עניינו של הכלל הזה, ולא להסיק מזה שאין להורות כד' מרן.
ולענין מחבר הספר כרך של רומי (שהיה נכדו של הגאון חקרי לב), עיין בתשובה ההיא עצמה בסגנון שכותב על החת"ס, וע' בציץ אליעזר (חי"ג סי' יב אות ו).
 
ראשי תחתית