לחצו כאן – תרומה לשמואל

"כללי פסיקה" או "פרטי פסיקה"?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול איתן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מן הסתם כוונתך לזה:
נח' הרמב"ם והראב"ד בהלכות שלוחין ושותפין (פ"ו ה"ב). ובאבקת רוכל (סי' קמ) הסיק: "ואפילו תימא שהוא (הראב"ד) חולק, אין לנו אלא דברי הרמב"ם, שכן נהגו בכל המלכות, ואפילו שיהיו החולקים עליו רבים". ע"כ. ואילו בבדק הבית (יו"ד קעז) על מחלוקת זו הסיק: "וכיון דכמה רבוותא מסייעי להראב"ד נקטינן כוותיה", ע"כ. (וכן פסק בשו"ע סעיף ה כהראב"ד).

ברוך המשיב...


אולם כבר כתבתי לך שם שזה אתי שפיר לד' הרב כנסת הגדולה בשיוריו (או"ח סי' תצה הגב"י אות ה) שכ' "כיון דהרב ז"ל כאן בבית יוסף לא גילה דעתו לאיזה צד נוטה אלא שהביא המחלוקת וסתם הדברים, מה שפסק בספר הקצר להתר לא מכרעא לן לסמוך על הפסק ההוא, שידוע הוא שהספר ההוא מיוסד כולו על פי סברת הרמב"ם ז"ל דמריה דארץ המערב היה, ובספר הזה סתם הכל על פי סברת הרמב"ם ז"ל דנהיגי בארץ המערב כותיה, וכלל זה נקוט בידך, כל מקום שהרב ז"ל פוסק כן בבית יוסף, דעתו לפסוק לכל המקומות ושינהגו בכל המקומות כפי אותו הפסק, אבל כשלא פסק בבית יוסף ההלכה אלא בספר הקצר, דעתו שלא יחוייב אותו פסק אלא בארץ המערב לבד. ולכן בנדון הלז פסק כן בספר הקצר, מפני שמדברי הרמב"ם מוכח כמ"ש כאן בבית יוסף, אבל אין דעתו להורות כן לכ"ע, כיון דסתם בבית יוסף ולא פסק הלכה כדברי מי".
ולהאמור אתי שפיר הסתירה הנ"ל, שבאבק"ר בנידון זה הוי כשו"ע וכמש"כ דקאי אמלכות ארץ המערב, משא"כ בדק הבית דקאי אבית יוסף שהוא לכל המלכויות. ודו"ק.

איני זוכר מה כתבת שם, חבל שלא עשית "ציטוט".
עכ"פ איני מבין מה התשובה לדברים.
האבק"ר הוא ספר שאלות ותשובות, ונשלח לשואל/ים הלכה למעשה מה לעשות.
והב"י (בדין ההוא) פוסק הלכה למעשה לקורא מה לעשות.
ושתי הפסקים סותרים, ונימוקיהם הפוכים. - מה ראית ליישב בזה ע"פ דברי הכנה"ג (שחוץ ממה שהם צריכים עיון לכשעצמם, מ"מ כאן ודאי אינו כן).
 
איני זוכר מה כתבת שם, חבל שלא עשית "ציטוט".
איני יודע היכן זה נכתב בפורום, העתקתי זאת לעצמי.
עכ"פ איני מבין מה התשובה לדברים.
האבק"ר הוא ספר שאלות ותשובות, ונשלח לשואל/ים הלכה למעשה מה לעשות.
גם השו"ע הוא ספר הלכה למעשה.
והב"י (בדין ההוא) פוסק הלכה למעשה לקורא מה לעשות.
ושתי הפסקים סותרים, ונימוקיהם הפוכים. - מה ראית ליישב בזה ע"פ דברי הכנה"ג
שהשאלה היא מיהו השואל, אם השואל מארץ ישראל, אז ההלכה היא הרבה פעמים ע"פ הרמב"ם נגד כמודי הוראה ושאר כללים, ואם אינו מא"י אז יש את הכללים המפורסמים של ג' עמודי הוראה וכו'.
שחוץ ממה שהם צריכים עיון לכשעצמם,
אכן, כמו בכל דבר.
ואם אתה מעיין בזה, אז מומלץ שתעיין בעוד כמה מקורות:
ביבי"א ח"ז (סי' כט) ציין עוד לשיורי כנה"ג א"ח (סי' קכח הגה"ט סק"ה). ובכנה"ג אה"ע (סי' קיט הגה"ט ס"ק מח). ויש להוסיף שכ"כ הכנה"ג באו"ח (סי' תסב הגב"י ס"ק ו) "ומה גם בהיות סברת הרמב"ם ז"ל שהוא היותר פוסק מפורסם שבעולם כמו שכתב רבינו המחבר ז"ל בהקדמתו, ובר מן דין ידוע ומפורסם שדרך רבינו המחבר ז"ל בספרו הקצר להעתיק לשון הרמב"ם ז"ל ככתבו וכלשונו להיות שהרב ז"ל חיבר חיבורו הקצר בא"י שנוהגין לפסוק כהרמב"ם". ע"ש.
וע"ע בשדי חמד (כללי הפוסקים סימן יג אות ג) משם השלחן גבוה שכל מקום שמרן מזכיר בשו"ע דעת הרמב"ם בשמו שוב אינו מקפיד על כללי סתם ויש וכד'. דכוונתו להשמיענו שיש לפסוק כהרמב"ם, דדעת הרמב"ם עיקר בחיבור השו"ע. ע"ש. ובשו"ת יביע אומר ח"ז (סי' ח אות ה-ו, ואו"ח סי' כט אות ז), וח"ג (חו"מ סי' ד אות ט). ח"ב (או"ח סי' טז אות ג), ח"ה (או"ח סי' כב אות ג), ח"ו (או"ח סי' יז אות א), וכמש"כ מו"ר הראש"ל שליט"א בעין יצחק ח"א (עמ' שפז ועמ' שפט והלאה), וח"ג (כללים בדעת השו"ע סעי' כו, ל-לב). ע"ש. וביד מלאכי (כללי הש"ע אות ג)
ולכן מצינו פעמים רבות שמרן בשו"ע פוסק כרמב"ם אף נגד רי"ף ורא"ש. וכממש"כ מרן זיע"א בכללי מרן השו"ע שבריש יחו"ד ח"ז (אות ב).
וביבי"א יבי"א ח"ב (יו"ד סי' כא אות ז) "וכ"ש לפמ"ש ה' שלחן גבוה בכלליו, שדרך מרן לפסוק כהרמב"ם אף נגד הרי"ף והרא"ש, לפי שספר הש"ע מיוסד עפ"ד הרמב"ם. והובא בשד"ח כללי הפו' (סי' יג אות ג). וע"ש. וכן מצאתי לה' שלחן גבוה (סי' רפט סק"ח), בנ"ד, שתי' כן ד' מרן בזה".
 
...

גם השו"ע הוא ספר הלכה למעשה.

שהשאלה היא מיהו השואל, אם השואל מארץ ישראל, אז ההלכה היא הרבה פעמים ע"פ הרמב"ם נגד כמודי הוראה ושאר כללים, ואם אינו מא"י אז יש את הכללים המפורסמים של ג' עמודי הוראה וכו'.

...

לא הבנתי,
הכנה"ג כותב שכאשר בב"י הוא לא מכריע אז אין לבני חו"ל לסמוך על הכרעת השו"ע להיתר, כי בשו"ע סמך על הרמב"ם כבני א"י.
אבל כאשר בב"י (כלומר בבדק הבית) הוא כן מכריע (וגם בשו"ע הכריע כן), הפסק תקף לכולם.
וכאן בנידודננו הכריע להדיא הן בב"י (כלומר בבדק הבית) והן בשו"ע כהראב"ד (היפך מדברי הכנה"ג), א"כ הפסק תקף ל כ ו ל ם, ואם באבק"ר הכריע (לבני א"י או חו"ל) כהראב"ד, דבריו סתרו אהדדי.

וחוץ מזה, אם דברי הכנה"ג תמוהים, אז א"א לתרץ את הב"י.
כלומר אפשר לתרץ אליבא דשיטתו, אבל לדידן הקושיא תישאר.
 
כללים שנראים לי מחודשים או שלא מסתדרים לי אני בודק במקורות בפנים
ספר עדות ביהוסף - לא ראיתי, בעז"ה אראה
כדאי לעיין, לראות, להחכים.
לדעת ממה להתפעל באמת.
מהו עיון אמיתי, ושכל ישר.
ודי בזה.
 

קבצים מצורפים

בחיי"א בהקדמה כותב שביש ויש בשו"ע, בדאו' תמיד החמיר, ובדרבנן תלוי מתי יעויי"ש.
 
@אלישמע בסתירה בדברי השו"ע כמי פסק עמד בספר עדות ביהוסף עמוד 32 הלכה יא. וס"ל שמרן חזר בו (גם בכללים מתי לפסוק כהרמב"ם).
 
@אלישמע בסתירה בדברי השו"ע כמי פסק עמד בספר עדות ביהוסף עמוד 32 הלכה יא. וס"ל שמרן חזר בו (גם בכללים מתי לפסוק כהרמב"ם).

בדיוק, שם כתוב שלא אותם כללים שעמדו לפניו בב"י עמדו לפניו באבק"ר.
כלומר, בבד"ה שינה מרן את ככלי ההוראה שנקט בהם באבק"ר,
והיינו חזר בו.
(עכשיו עולה בדעתי, אפשר שמשם שאבתי את ההשראה, ולא זכרתי).
ייש"כ.
 
לאידך, יש סברא הפוכה.
שמה שכותבים בדעה בתראה היא ההלכה, ומה לי לשון סתם מה לי לשון יש ? (ומה לי ליקוט שיטות, ומה לי דרך מו"מ ?).
וישנה סברא שלישית, שכאשר כותבים ב' דעות (בספר שאמור להיות הלכתי ולא ליקוטי, ובאמת במאות הלכות אין שום איזכור נוסף מעבר להלכה היבשה), אז אולי המחבר בא לומר לנו, שאין לו הכרעה ברורה בזה.
עכשיו לך תתווכח עם סברות.
גם אם אפשר לצדד צדדים אחרים, הסוברים שזו היתה כוונת מרן, סוברים שכך היא דרך הלשון, וכך הבאת במה שכתבת בשם מהרי"ק, ודבר זה הוא כלל בכל לשונות המדברים, בגמרא ובראשונים ובאחרונים.
זה מלבד שהרמ"ע מפאנו היה בקשר עם מרן ועסק באיטליא בהדפסת ספריו, כך שמשקל דבריו בדעת מרן גדול יותר.
ממילא אין לצדד שאולי התחלפה לשונו, אלא אם יש לזה איזשהוא טעם מסתבר.
וכיון שרבותינו בתראי קבלו צד זה להלכה (שזה עיקר כוונת מרן) נראה לי שאין צורך לדון בצדדים האחרים.
 
גם אם אפשר לצדד צדדים אחרים, הסוברים שזו היתה כוונת מרן, סוברים שכך היא דרך הלשון, וכך הבאת במה שכתבת בשם מהרי"ק, ודבר זה הוא כלל בכל לשונות המדברים, בגמרא ובראשונים ובאחרונים.

מי שסובר שזו היא כוונת מרן, לא סובר שכך היא כוונת הלשון.


זה מלבד שהרמ"ע מפאנו היה בקשר עם מרן ועסק באיטליא בהדפסת ספריו, כך שמשקל דבריו בדעת מרן גדול יותר.
ממילא אין לצדד שאולי התחלפה לשונו, אלא אם יש לזה איזשהוא טעם מסתבר.

איני יודע אם ראה אותו, ועכ"פ אין שום משקל לדבריו יותר מכל פוסק אחר.
אא"כ אתה יודע שהוא שאל אותו ספציפית מה דעתו בענין זה, מה שלא נראה שאירע.
(מלבד מה שכלל לא ברור שזוהי כוונתו, וכמו שהארכתי בדבר שיש סתירה בדבריו).


וכיון שרבותינו בתראי קבלו צד זה להלכה (שזה עיקר כוונת מרן) נראה לי שאין צורך לדון בצדדים האחרים.

עכשיו עברת לחסידות.
אם הדיון הוא מה "כוונת מרן", אז זה לא משנה מה התקבל.
ואם הדיון הוא "מה התקבל", אז זה לא משנה מה התכוון מרן.
(בר מן דין שכבר הבאנו דברי החיד"א, שמרן התכוון לדבר אחד, ומה שהתקבל זה דבר אחר, כיעו"ש).
 
נערך לאחרונה:
מי שסובר שזו היא כוונת מרן, לא סובר שכך היא כוונת הלשון.





איני יודע אם ראה אותו, ועכ"פ אין שום משקל לדבריו יותר מכל פוסק אחר.
אא"כ אתה יודע שהוא שאל אותו ספציפית מה דעתו בענין זה, מה שלא נראה שאירע.
(מלבד מה שכלל לא ברור שזוהי כוונתו, וכמו שהארכתי בדבר שיש סתירה בדבריו).




עכשיו עברת לחסידות.
אם הדיון הוא מה "כוונת מרן", אז זה לא משנה מה התקבל.
ואם הדיון הוא "מה התקבל", אז זה לא משנה מה התכוון מרן.
(בר מן דין שכבר הבאנו דברי החיד"א, שמרן התכוון לדבר אחד, ומה שהתקבל זה דבר אחר, כיעו"ש).
לגבי טענתך הראשונה, אם מהרי"ק כתב כן על הטור, מהיכן ידע כן, ואין בזה שום קבלה, ומה יש לשייך את זה לדעת שאר פוסקים, אם לא שכן היא דרך הלשון, כמו לגבי המשנה, וכמו שאמרו נפק דרשה משמיה דרבים וכו'.
לגבי טענתך השניה, הוא לא ראה אותו אבל התכתב איתו. ויש לו משקל בנושא זה, כמו שאתה כתבת לגבי מהרימ"ט בקונטרסך, ושם הערתי שאם כן יוצא ששניים שקבלו ממרן כתבו כן.
לגבי מה שכתבת בטענה השניה שאין זה ברור שזה כוונתו עיין מה שכתבתי בהערות בדעת החלקת מחוקק.
לגבי טענתך השלישית, כבר ראיתי את דעתך בזה באשכול אחר, ולא ירדתי כלל לסוף דעתך, איך ייתכן שקבלנו את כל הוראות מרן ואת הכרעתו בנושא זה לא קבלנו, ולמה יצא זה מן הכלל. אולי תבאר לי את דעתך.
ומה שכתבת אחר כך בסוגריים, כתוב לי הפניה יותר מדוייקת.
עברתי על הקובץ שכתבת, ותשואות חן חן, יפה מאוד ומקיף וערוך בטוטו"ד. אני מצרף את הערותי על הקובץ, עד עמוד 21.
למעשה, אחרי שעברתי עד שם, לא מצאתי מי שחולק על הכלל של סתם ויש (חוץ מהסתירה בב"ח שלדעתי יישוב המאמ"ר מספיק לו וכתבתי דעתי בפנים).
 

קבצים מצורפים

קרתה תקלה ולא כל ההערות נשמרו, ואכתוב רק מה שהזכרתי בדעת המאמר מרדכי בדעת הב"ח, והוא על פי דרכי הנ"ל שהלשון מוכיחה ללכת בתר הסתם, אבל במקום שהענין מוכיח שצריך לחוש ליש מפני ספק ברכה לבטלה, אין חסרון במה שכותב את מה שנראה לו עיקר לדינא.
ועדיין צריך עיון שמאחר שדעת הרמב"ם היא דעת הרוב במחלוקת הנ"ל למה תפסה בלשון יש, ואולי כמו שאמר רבי מאיר במתניתין דכלאים ב יב? שנראין דברי חכמים מדברי עצמו, ועל כרחנו שלא תמיד שנראה לפוסק עיקר להלכה הוא מה שתופס כמסקנא, וכך יש לומר גם כן כאן.
עוד הבאתי שם את ענין נפק דרשה משמיה דרבים, וענין סתם דמתניתין שהוא כלל תפוס שהנשנה בסתם הוא העיקר.
 
סימן רס"ח סעיף ב.
להבנת הדברים צריך לקרוא את מה שהרב אלישמע צירף, אפשר בקובץ שצירפתי לעיל, נמצא כמדומני בעמוד 20.
 
לגבי טענתך הראשונה, אם מהרי"ק כתב כן על הטור, מהיכן ידע כן, ואין בזה שום קבלה, ומה יש לשייך את זה לדעת שאר פוסקים, אם לא שכן היא דרך הלשון, כמו לגבי המשנה, וכמו שאמרו נפק דרשה משמיה דרבים וכו'.

לא הבנתי כוונתך,
מהרי"ק אמר מה שאמר, ואחרים אמרו מה שאמרו.
אז כל אחד רואה דרך אחרת בלשון, ועתה גברא אגברא קא רמית ?


לגבי טענתך השניה, הוא לא ראה אותו אבל התכתב איתו. ויש לו משקל בנושא זה, כמו שאתה כתבת לגבי מהרימ"ט בקונטרסך, ושם הערתי שאם כן יוצא ששניים שקבלו ממרן כתבו כן.

איני זוכר מה כתבתי, אעיין בל"נ,
אבל לא הבנתי מה הענין בין אדם שהתכתב עם מרן, לבין אדם שלא התכתב עמו, לענין מה דעתו בענין מסויים (ששניהם לא התכתבו עמו בו).


לגבי מה שכתבת בטענה השניה שאין זה ברור שזה כוונתו עיין מה שכתבתי בהערות בדעת החלקת מחוקק.

אי"ה אעיין,
אבל בל נשכח שיש דעות רבות נוספות מהי דעת מרן, ויש להתייחס לכולן.


לגבי טענתך השלישית, כבר ראיתי את דעתך בזה באשכול אחר, ולא ירדתי כלל לסוף דעתך, איך ייתכן שקבלנו את כל הוראות מרן ואת הכרעתו בנושא זה לא קבלנו, ולמה יצא זה מן הכלל. אולי תבאר לי את דעתך.

מה לא ברור,
מרן הוא ת"ח ופוסק, והרמ"א (לצורך הענין) בדיוק אותו דבר, וכן מהרש"ל.
עכשיו, מה יש לנו עם מרן יותר מכל פוסק אחר ?
הוי אומר, שקבלנו את דבריו. א"כ כמו שמעיקרא יכלנו שלא לקבל דבריו (ולקבל את דברי הרמ"א - לצורך הענין), כמו"כ נוכל לקבל דבריו באופן חלקי, מה הבעייה ?
וכי אנחנו חייבים להיצמד לו ולדעתו לגמרי ? - מי קבע ?
אלא מה, אתה חי בדור בו הרב עובדיה/הרב יצחק זו הדעה השלטת, ולכן קשה להבין שיש משהו נוסף מחוץ לקופסא.
צא מאצטגנינותך ותראה שזו לא קושיא כלל ועיקר.


ומה שכתבת אחר כך בסוגריים, כתוב לי הפניה יותר מדוייקת.

כוונתך לסתירה בדברי הרמ"ע ?
א"כ תשובתו שם במקומה ריש דבריו סותרים לסופם.
במאמרי הוא בעמ' 12 אות יג, ע"ש.


עברתי על הקובץ שכתבת, ותשואות חן חן, יפה מאוד ומקיף וערוך בטוטו"ד. אני מצרף את הערותי על הקובץ, עד עמוד 21.

ייש"כ,
בל"נ אעבור על דבריך.


למעשה, אחרי שעברתי עד שם, לא מצאתי מי שחולק על הכלל של סתם ויש (חוץ מהסתירה בב"ח שלדעתי יישוב המאמ"ר מספיק לו וכתבתי דעתי בפנים).

עצרת בדיוק במקום הלא מוצלח,
תמשיך לט"ז (מיד אחרי הב"ח) וכבר תראה שיטה נוספת.
וככל שתתקדם, תראה שיש עוד שיטה ועוד שיטה, וכמו שאמרתי בכמה פעמים שהדעה הרווחת היא אכן שהלכה כסתם, אך ישנן כמה וכמה דעות נוספות (א' לא הכריע, ב' הלכה דוקא כיש, ג' חייש להיש, ועוד), ויש גם סתירות בדברי הפוסקים שלפעמים כתבו כך ולפעמים אחרת.
 
הוי אומר, שקבלנו את דבריו. א"כ כמו שמעיקרא יכלנו שלא לקבל דבריו (ולקבל את דברי הרמ"א - לצורך הענין), כמו"כ נוכל לקבל דבריו באופן חלקי, מה הבעייה ?
השאלה לא היתה היאך ייתכנו הדברים, אלא מה ההיגיון שכך יהיו פני הדברים?!
אלא מה, אתה חי בדור בו הרב עובדיה/הרב יצחק זו הדעה השלטת, ולכן קשה להבין שיש משהו נוסף מחוץ לקופסא.
צא מאצטגנינותך ותראה שזו לא קושיא כלל ועיקר.
אחר המחילה, אין לי שום קשר לייחוס זה כלל ועיקר, באופן חד משמעי.
וסתם כך נראה לי שהפראנויה מהרב יצחק גדולה לאין ערוך מהשפעתו בפועל, והפראנויה גורמת לצמיחה של ההשפעה.
אבל לא הבנתי מה הענין בין אדם שהתכתב עם מרן, לבין אדם שלא התכתב עמו, לענין מה דעתו בענין מסויים (ששניהם לא התכתבו עמו בו).
הטענה היתה, שייתכן מאד שהיתה לו הבנה ממרן בענין זה, שכן הוא עסק ישירות בהוצאת ספרו לאור, וזה גורם באופן טבעי להעברת נתונים מה שייתכן שגרם לו ידע יותר מאשר אחרים, מה שמוסיף משקל לקבלת דעתו.
יש להוסיף על זה, שידע זה אינו חייב להיות ידע ישיר, אלא הבנת רוח הדברים.
לא הבנתי כוונתך,
מהרי"ק אמר מה שאמר, ואחרים אמרו מה שאמרו.
אז כל אחד רואה דרך אחרת בלשון, ועתה גברא אגברא קא רמית ?
כוונתי שאם רוב הפוסקים קבלו את דברי מהרי"ק גם על מרן, הם קבלו את דבריו לפי סברתו שכך מורה הענין והלשון, ולא לפי סברא אחרת, וכיון שכך יש לדון (לפי דעת רוב הפוסקים, ומה שמוסכם אצל בתראי) את דעת מרן דוקא באופן זה, ונפקא מינה שאין לתלות שיהיו חילופים בזה ממקום למקום, אם לא שיש איזה טעם בדבר.
 
השאלה לא היתה היאך ייתכנו הדברים, אלא מה ההיגיון שכך יהיו פני הדברים?!

ובכן ההיגיון הוא, שעד כמה שדעתו של מרן בעלת משקל,
הרי ששאר הפוסקים (וכ"ש שהם מרבותינו הראשונים), חשובה בעינינו לא פחות.
אז גם אם בחרנו לנו לפוסק את מרן להכריע בין השיטות, לא בחרנו אותו ברמה שמוחקת את כל הדעות האחרות.
אלא לקחנו לנו דרך ממוצעת שמתחשבת גם בשאר דעות, וביחוד לאור דבריו בהקדמת ב"י, שאין לנו כח להכריע בין הראשונים בסברא.
עכשיו, כל קושיא שתקשה, לא תהיה קשה על אלו שכתבו שיש לחוש ליש, כי (אפשר ש)הם סוברים שכך דעת מרן. אלא תהיה קשה על זה שכתב שמרן התכוון לפסוק רק כהסתם. ומכיון שהאומר כן הוא החיד"א, והוא גם אומר שאנו לא קבלנו את דעתו בזה, אז האופציה היא לבחור.
או להתווכח עם החיד"א ולומר שגם מרן התכוון לכך (מה שמאד מסתבר). או להתווכח עם הרבה פוסקים (והחיד"א) ולומר שהלכה כהסתם, והיש בטל.


אחר המחילה, אין לי שום קשר לייחוס זה כלל ועיקר, באופן חד משמעי.
וסתם כך נראה לי שהפראנויה מהרב יצחק גדולה לאין ערוך מהשפעתו בפועל, והפראנויה גורמת לצמיחה של ההשפעה.

א' מחילה שחשדתיך.
ב' אין כאן שום פראנויה, יש כאן דברי הפוסקים והם רבים.
אנו מסבירים דברים פשוטים שוב ושוב, ואם יש מי שמחליט שדווקא בגלל זה הוא צריך לסבור ההיפך (כי יש לנו פראנוייה), יבושם לו, לא קשור אלי.


הטענה היתה, שייתכן מאד שהיתה לו הבנה ממרן בענין זה, שכן הוא עסק ישירות בהוצאת ספרו לאור, וזה גורם באופן טבעי להעברת נתונים מה שייתכן שגרם לו ידע יותר מאשר אחרים, מה שמוסיף משקל לקבלת דעתו.
יש להוסיף על זה, שידע זה אינו חייב להיות ידע ישיר, אלא הבנת רוח הדברים.

באמת מתוך בורות, איני מכיר כלל את ההיסטוריה של הרמ"ע והדפסת ספרו של מרן,
אך לא נראה לי שיש קשר בין הדפסת ספר לבין כללי המחבר וכוונותיו.
ולא נראה לי שהיה לו קשר ישיר עמו בענין.
ובודאי לא כשהמידע הוא בבחינת הבנת רוח הדברים.


כוונתי שאם רוב הפוסקים קבלו את דברי מהרי"ק גם על מרן, הם קבלו את דבריו לפי סברתו שכך מורה הענין והלשון, ולא לפי סברא אחרת, וכיון שכך יש לדון (לפי דעת רוב הפוסקים, ומה שמוסכם אצל בתראי) את דעת מרן דוקא באופן זה, ונפקא מינה שאין לתלות שיהיו חילופים בזה ממקום למקום, אם לא שיש איזה טעם בדבר.

אחת היא לי אם היא כוונתו של מרן או לא,
אצלי העיקר מה קבעו הפוסקים למעשה, חששו להיש או לא ?
ומכיון שרבים וטובים חששו, אז הדרך פתוחה בעיני למצוא הסבר איזה שיהיה,
וככל שאתעקש שזוהי כוונת מרן, הרי שהאופציה שתישאר היא, שאה"נ לא קבלו בזה את דעת מרן.
 
התכוותי לזה...

ובכן החיד"א מופיע במחב"ר (יו"ד סי' ט אות ב) וז"ל: "וראיתי להרב המני"ח בשו"ת הלק"ט ח"א סי' רצג, שכתב שקבל הלכה למעשה כל היכא דסתם מרן הב"י להכשיר ואח"כ יש אוסרין, הלכה רווחת לפסוק כיש אוסרין בהפסד מועט, אבל בשעת הדחק כגון סעודת חתנים או בשבת שאין לו מה יאכל, או דאיכא הפסד מרובה, דסמכינן אסתם מרן ואזלינן לקולא, עכ"ל. ולפי"ז ניחזי אנן מאי איכא בין כשסתם לאיסור וכתב דיש מכשירין להיכא דסתם להיתר וכתב ויש אוסרים. אמנם הדבר ברור, דזה שכתב הרב הנזכר שקיבל מרבותיו, אינו דכן היה כונת מרן ז"ל, אלא לעולם דעת מרן כסתם להכשיר לסמוך אף בהפסד מעט להיתר, וכשסתם לאיסור וכתב ויש מכשירין היינו לסמוך על ההיתר בהפסד מרובה, וכמו שנראה מהפרי חדש אך גדולי הדורות שבאו אחריו ראו לסמוך על הסתם להיתר בהפסד מרובה דוקא, וכפי זה כשהסתם לאסור נכון להחמיר אף בהפסד מרובה", עכ"ל. (הבאתי בתוך דברי עמ' 40 אות דמ-מה, ע"ש).
 
ראשי תחתית