כמה אחוזים מהציבור הספרדי הולכים אחרי פסיקותיו של הגר"ע יוסף?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ושוב - אין זה סתירה להערכתם הרבה והעצומה לגדלותו, שקידתו בתורה, חידושיו הכבירים, זיכוי הרבים לאין שיעור, הקמת וזקיפת הדור ועוד, אולם אין הערכה זו מחייבת לקבל את פסקיו נגד המנהגים ודרכי הפסיקה הקדומים
אבל אי פסיקה כהג"ר עובדיה היא תעודת כבוד כל עוד מתמודדים היטב עם טענותיו - ואי אפשר להתעלם מפעולותיו התורניות הענקיות שהגיעו אל, ולעיתים אף נכפו על כלל הספרדים-מזרחיים בישראל ובעולם - ולטמון את הראש בחול עם אזכור של רשימה של שמות - אף שלא פסקה ממשפחתם תורה (ופסיקה בעיקר לפי ספר בן איש חי הלכות...).

כמו למשל הגרב"צ אבא שאול שהציע פסיקה מעמיקה ומקורית כאלטרנטיבה מכובדת לפסקיו (ואגב, שיטתו רחוקה יותר מדרך הספרדים מאשר דרכו של הרב עובדיה. לא בגלל העיון, אלא בגלל החידושים שלה). הגרי"ח סופר שביקר את יסודות שיטתו והראה מקורות למסורות מזרחיות שהרב עובדיה דחק. הגר"ש משאש שפירק את טענותיו אחת לאחת מתוך הפוסקים המקובלים והראה שמנהגי אבותיו מיוסדים גם הם על יסודות הסוגיה (נדמה לי שהספר שמפרק ודן בצורה יסודית ביותר על פסיקת הג"ר עובדיה עד שכמעט לא לא משאיר בה אבן על אבן, ככל שהיא מנוגדת למנהגי מרוקו ורוב הספרדים, הוא "דברי שלום ואמת" לר"ש טולדנו - למרות שהוא מבוסס על ילקוט יוסף).

אבל לפעמים נראה שהגר"ע היה גדול ממתנגדיו ותומכיו גם יחד, ואני לא יודע אם לפעמים לא...

עם כל הכבוד... לא היו הרבה, אם בכלל, שיכלו להתחרות איתו בהנהגה ובפסיקה המעוגנת היטב על אדני הש"ס והפוסקים ראשונים ואחרונים מכל סוג... והרבה מתורת מתנגדיו יושבת על תורתו ופרי עמלו... (כמה מהחכמים הנזכרים כתבו על מאות נושאים שבכל אחד מהם יש מחקר מקיף המתבסס על עשרות ראשונים ואחרונים - הקשים ביותר ללימוד - ומכל פינה וזווית בתורה?)

לא היו הרבה שהיו ברוכי כשרונות כמוהו, כאלו שידעו או יכלו להביא את דבר ההלכה וההשקפה היהודית אל העם, בכתב ובעל פה כמו שהוא יכל לעשות.

ולכן הוא נחשב למיוחד שבמנהיגי ישראל, ומנהגי מזרחי ורוחני שאין דומה לו בהיקף השפעתו ובתורתו העצומה. ברור שאם הוא היה בעירק לפני הבן איש חי לא היה מי שיתמודד איתו. אין ספק שהוא ענק במונחים של דורות... אז יש כמה משפחות שאינן בעלי תשובה שהמשיכו בלימוד בן איש חי ולא התעדכנו מספיק בספריו הנפלאים של האי גאון ובתכניהם... נו נו.

אבל עדיין לא נמצאת כזו גדלות ומנהיגות. וה' ירחם עלינו ויביא לנו תמורתו.
 
נערך לאחרונה:
תתחיל להאמין שיש בורא עולם, והוא ית' עשה והעלה את מי שרצה שיעלה, ואכן המערכת המשומנת, היתה השליח מן שמיא.

עיין בגמ' בבא בתרא דף צ"א, והדברים עתיקים - דברים הללו עתיק יומין אמרן, פירוש: מאת ה' היתה זאת שמחלון וכליון יצאו מארץ ישראל, שכך נתגלגל מאת ה' שיצא מזה שושלת בית דוד, ובכל זאת איתא שם בגמ' שנתחייבו שריפה שיצאו מארץ ישראל, דהיינו שכל המהלך יסודו בחטא.

וא"כ ברור שהכל הוא רצון ה', אך אין לזה שום משמעות למה שכתבתי לעיל.
 
בזמן מרן הרב שך בימי הנהגתו בשנות התש"מ, לא היה שייך לומר מרן על אף א', זולתו והקה"י,
ראה מה מצאתי באקראי בשו"ת רבבות אפרים ח"ו סי' ר"ו. מזכיר את הרב שך עוד בחייו את הקהילו"י את רש"ז אויערבאך את הרב אלישיב וראה על מי כותב מרן.רבבות אפרים חו רו.png
 
ומהראש"ל וחבר המועצת הגר"י שליט"א שמעתי [בשיעור] שתשובת הגר"ש ואזנר הלזו היא נגד מש"כ מרן זיע"א בקול סיני
שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן א
בס"ד. כבוד ידידינו הה"ג בנש"ק ר' יוסף וכו' שליט"א אחדשה"ט באהבה.
אשר הציע כב' לפני למחות נגד רב מפורסם אשר נדפס בשמו באיזה ירחון שכ' על הרמ"א זי"ע שהאמת ניתנת להאמר שכמעט רוב הדברים בהג"ה אינם עניני הלכה יסודיים כל כך ובדרך כלל אינם אלא ע"פ מנהגים מקומיים בארצות אשכנז ע"כ.
באמת לולא שכ' כב' שהכותב הוא רב מפורסם, לא הייתי מאמין שנמצא אפילו בדורנו הירוד בעוה"ר מי שמכנה עצמו רב צורב ות"ח לכתוב דברים יורדים חדרי בטן על רבן של ישראל רבינו הרמ"א שזה ארבע מאות שנה נתקבלו פסקיו והלכותיו כהלכות בית הלל אחרי שיצא הבת קול.
והנה רבינו הקדוש הגה"ק בעל השל"ה זי"ע תלמיד המהרש"ל בעל פלוגתי' דרמ"א - כתב בשער האותיות אות ק' וז"ל עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר"ש לוריא ז"ל - והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר או"ה וכמה פעמים מחולקים וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל - לילך אחריו ולפסוק כמותו בוודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק כבית הלל, אף על גב דב"ש הוי חריפי יע"ש - ועוד שם ד"ה עתה כ' ולא ארשום במקום שמהרש"ל מתיר ורמ"א אוסר דלא יש נפקותא מזה אחר דפסקינן בדור הזה אחר הרמ"א ומי יקל ראש וכו' יע"ש - דאף דזה לבני אשכנז ובני ספרד קבלו עליהם דעת מרן הב"י - מכ"מ כבר כתב הגאון החיד"א זצ"ל בתשובת חיים שאל ח"א סימן ט"ו דבאיסור והיתר גם הם חוששין לכתחילה לדעת הרמ"א יע"ש.
ומה לי להאריך בכלל זה דכל ישראל יוצאים ביד רמ"א ומרן הח"ס מסר נפשו כל ימיו להעמיד פסקי הרמ"א כידוע מתשובותיו וכבר ידוע זה לכל בר בי רב דחד יומא - כי דברי הרמ"א הם רוב רובם דברי רבותינו הראשונים התוס' - הרא"ש הג"ה מיי' ומרדכי התה"ד ומהרי"ו וכל גאוני קדם אשר השמיט אותם מרן הב"י או דחה דבריהם על פי יסודי פסקיו וכמבואר בהקדמתו, ורבינו הרמ"א נטה אהלו אליהם בהכריעו כסברתם או החמיר כדבריהם בדעתו הקדושה, ובעזר שניתן לו מן השמים, וגם מנהגיו הטובים והקדושים מלבד מקומות בודדים נתקבלו בכל תפוצות ישראל, וכבר נדפסו כללי לשונות הרמ"א, וחלוקי לשונו הקדוש - במקום שכותב וכך נוהגים או והכי נהוג - או וכן המנהג ועיין בשדי חמד מערכת חתן אות כ"א העתיק הרבה בזה, ומש"כ הכותב הזה שח"ו דבריו אינם יסודיים - הנה הוא חולק על רבותינו הסמ"ע - המג"א הט"ז והש"ך הח"מ וב"ש, שממש מסרו נפשם על הבנת רבינו הרמ"א להעמיד פסקיו - וכן נהגו כל גאוני עולם עד היום הזה ועיין בסוף תשובת חות יאיר הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן כ"ה ס"ק ב' - דכל דברי רמ"א כדבר משנה הם והטועה בהם כטועה בדבר משנה יע"ש, ושמעתי מפי הגאון חזון איש זי"ע בענין למוד המהרש"א שחדלו בזמן הזה, אמר הפלא שקרוב לארבע מאות שנה הי' המהרש"א רבן של ישראל רק הדור הזה רוצה להפוך קערה על פיה ומה לנו להאריך בפשוט.
ולא היה כדאי להשיב על הדברים הנ"ל לולא שידענא שחיים אנו בדור שמדפיסים יחד באין מבדיל קודש וחול, טהור ולא טהור, ובפרט הנערים מתפעלים מכל דבר נדפס והדור העני הזה לא קבל המסורה שלו מפי מעתיקי שמועה אמיתים ויש חשש שיטילו דופי ח"ו במנהיגי עולם, ע"כ יצאנו מגדרינו לכבוד תורת משה אמת של הרמ"א ז"ל ולכבוד יסודי הוראה אשר בית ישראל נשען עליהם.
 
מנין לך שזה מרן?
נ"ל שהכוונה לרב אחר מת"א.
אתה מדבר איתי?
לא מדובר על מרן הגר"ע זצ"ל ולא זה הענין, אלא שבחיי הרב שך הוא לא כותב עליו מרן וכותב על הרב אויערבאך והרב אלישיב
 
ומהראש"ל וחבר המועצת הגר"י שליט"א שמעתי [בשיעור] שתשובת הגר"ש ואזנר הלזו היא נגד מש"כ מרן זיע"א בקול סיני
שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן א
בס"ד. כבוד ידידינו הה"ג בנש"ק ר' יוסף וכו' שליט"א אחדשה"ט באהבה.
אשר הציע כב' לפני למחות נגד רב מפורסם אשר נדפס בשמו באיזה ירחון שכ' על הרמ"א זי"ע שהאמת ניתנת להאמר שכמעט רוב הדברים בהג"ה אינם עניני הלכה יסודיים כל כך ובדרך כלל אינם אלא ע"פ מנהגים מקומיים בארצות אשכנז ע"כ.
באמת לולא שכ' כב' שהכותב הוא רב מפורסם, לא הייתי מאמין שנמצא אפילו בדורנו הירוד בעוה"ר מי שמכנה עצמו רב צורב ות"ח לכתוב דברים יורדים חדרי בטן על רבן של ישראל רבינו הרמ"א שזה ארבע מאות שנה נתקבלו פסקיו והלכותיו כהלכות בית הלל אחרי שיצא הבת קול.
והנה רבינו הקדוש הגה"ק בעל השל"ה זי"ע תלמיד המהרש"ל בעל פלוגתי' דרמ"א - כתב בשער האותיות אות ק' וז"ל עוד הנני מודיע אתכם הנה רבותינו גדולי האחרונים מהר"ש לוריא ז"ל - והגאון מהר"ם איסרלן ז"ל כל אחד מהם חיבר וסידר או"ה וכמה פעמים מחולקים וכבר יצא טבעו של הגאון מהרמ"א ז"ל - לילך אחריו ולפסוק כמותו בוודאי מן השמים זכה לזה כמו שנפסק כבית הלל, אף על גב דב"ש הוי חריפי יע"ש - ועוד שם ד"ה עתה כ' ולא ארשום במקום שמהרש"ל מתיר ורמ"א אוסר דלא יש נפקותא מזה אחר דפסקינן בדור הזה אחר הרמ"א ומי יקל ראש וכו' יע"ש - דאף דזה לבני אשכנז ובני ספרד קבלו עליהם דעת מרן הב"י - מכ"מ כבר כתב הגאון החיד"א זצ"ל בתשובת חיים שאל ח"א סימן ט"ו דבאיסור והיתר גם הם חוששין לכתחילה לדעת הרמ"א יע"ש.
ומה לי להאריך בכלל זה דכל ישראל יוצאים ביד רמ"א ומרן הח"ס מסר נפשו כל ימיו להעמיד פסקי הרמ"א כידוע מתשובותיו וכבר ידוע זה לכל בר בי רב דחד יומא - כי דברי הרמ"א הם רוב רובם דברי רבותינו הראשונים התוס' - הרא"ש הג"ה מיי' ומרדכי התה"ד ומהרי"ו וכל גאוני קדם אשר השמיט אותם מרן הב"י או דחה דבריהם על פי יסודי פסקיו וכמבואר בהקדמתו, ורבינו הרמ"א נטה אהלו אליהם בהכריעו כסברתם או החמיר כדבריהם בדעתו הקדושה, ובעזר שניתן לו מן השמים, וגם מנהגיו הטובים והקדושים מלבד מקומות בודדים נתקבלו בכל תפוצות ישראל, וכבר נדפסו כללי לשונות הרמ"א, וחלוקי לשונו הקדוש - במקום שכותב וכך נוהגים או והכי נהוג - או וכן המנהג ועיין בשדי חמד מערכת חתן אות כ"א העתיק הרבה בזה, ומש"כ הכותב הזה שח"ו דבריו אינם יסודיים - הנה הוא חולק על רבותינו הסמ"ע - המג"א הט"ז והש"ך הח"מ וב"ש, שממש מסרו נפשם על הבנת רבינו הרמ"א להעמיד פסקיו - וכן נהגו כל גאוני עולם עד היום הזה ועיין בסוף תשובת חות יאיר הוב"ד בפ"ת חו"מ סימן כ"ה ס"ק ב' - דכל דברי רמ"א כדבר משנה הם והטועה בהם כטועה בדבר משנה יע"ש, ושמעתי מפי הגאון חזון איש זי"ע בענין למוד המהרש"א שחדלו בזמן הזה, אמר הפלא שקרוב לארבע מאות שנה הי' המהרש"א רבן של ישראל רק הדור הזה רוצה להפוך קערה על פיה ומה לנו להאריך בפשוט.
ולא היה כדאי להשיב על הדברים הנ"ל לולא שידענא שחיים אנו בדור שמדפיסים יחד באין מבדיל קודש וחול, טהור ולא טהור, ובפרט הנערים מתפעלים מכל דבר נדפס והדור העני הזה לא קבל המסורה שלו מפי מעתיקי שמועה אמיתים ויש חשש שיטילו דופי ח"ו במנהיגי עולם, ע"כ יצאנו מגדרינו לכבוד תורת משה אמת של הרמ"א ז"ל ולכבוד יסודי הוראה אשר בית ישראל נשען עליהם.
שו"ר שהראש"ל שליט"א הגיב ע"ז בילוקט יוסף
הצג קובץ מצורף 1416
לדעתי לא קשור והכוונה לגרמ"ל
 
אתה מדבר איתי?
לא מדובר על מרן הגר"ע זצ"ל ולא זה הענין, אלא שבחיי הרב שך הוא לא כותב עליו מרן וכותב על הרב אוירעבאך והרב אלישיב
אהה.
ובלא"ה י"ל דאין מביאין ראיה מאשכנזין.
 
אהה.
ובלא"ה י"ל דאין מביאין ראיה מאשכנזין.
תראה על מה הגבתי לך ואז תחליט אם מביאים ראיה מאשכנזים
מה גרמ"ל? מי זה גרמ"ל?
אומר לך בנו חבר המועצת שהתכוין לאביו, וחזקה על חבר שאינו מוציא מתח"י דבר שאינו מתוקן.
הרב משה לוי.
איפה ראית שחבר המועצת הרב יצחק כתב שכוונת הרבבות אפרים למרן? הוא כתב משהו על הרב ווזנר ושבט הלוי
וגם ברבבות אפרים כתוב זלזל בתנאים ואמוראים ואני חושב שהוא מתכוין לענין הריגת כינים בשבת.
אבל משיב כהלכה טוען שידוע לו אחרת וצ"ע
 
נערך לאחרונה:
אני לא דיברתי על הרבבות אפרים אלא על הרב וואזנר שהתייחס לרב עובדיה, כנראה היתה אי הבנה (מאחר וציטטת את הרב וואזנר ואת הילק"י שהתייחס אליו).
 
אני לא דיברתי על הרבבות אפרים אלא על הרב וואזנר שהתייחס לרב עובדיה, כנראה היתה אי הבנה (מאחר וציטטת את הרב וואזנר ואת הילק"י שהתייחס אליו).
עכשיו הכל מובן.
הרב וואזנר זה על מרן, והרבבות אפרים כנראה על הרב משה לוי
 
נכנסתי לאשכול בעקבות הכותרת המסקרנת וקויותי למצוא את התשובות של רבני הפורום - ולצערי לא ממש מצאתי כאלו.
מה חושבים רבני הפורום שיחיו.
אבל יש להבדיל בין ההולכים אחרי הוראותיו בלי פקפוק או שאלה (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן האבא') אילו ההולכים אחרי הוראותיו באופן כללי, (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן, אבל לא רק') אילו המתחשבים בדעתו ('קבלנו הוראות מרן, ונחשוב עליהם ברצינות') ואילו שלא מביאים את דבריו כלל (אנשי 'קבלנו הוראות מרן ושלחנו אותם לגריסה')
 
נכנסתי לאשכול בעקבות הכותרת המסקרנת וקויותי למצוא את התשובות של רבני הפורום - ולצערי לא ממש צמאתי כאלו.
מה חושבים רבני הפורום שיחיו.
אבל יש להבדיל בין ההולכים אחרי הוראותיו בלי פקפוק או שאלה (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן האבא') אילו ההולכים אחרי הוראותיו באופן כללי, (אסכולת 'קיבלנו הוראות מרן, אבל לא רק') אילו המתחשבים בדעתו ('קבלנו הוראות מרן, ונחשוב עליהם ברצינות') ואילו שלא מביאים את דבריו כלל (אנשי 'קבלנו הוראות מרן ושלחנו אותם לגריסה')
חלוקה נאה.
אני חילקתי ככה בערך בתחילת דברי (בין אלו שהולכים אחר כל פסיקה, לבין אלו שהולכים ברוחו) אבל נראה לי שלא הבינו או לא רצו להבין.
 
חלוקה נאה.
אני חילקתי ככה בערך בתחילת דברי (בין אלו שהולכים אחר כל פסיקה, לבין אלו שהולכים ברוחו) אבל נראה לי שלא הבינו או לא רצו להבין.
אני מעניין אותי לשמוע השערות, כמה אחוזים כל קבוצה.
אם נעשה סקר - כמה כמה יצא?
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית