כמה אחוזים מהציבור הספרדי הולכים אחרי פסיקותיו של הגר"ע יוסף?

מי הם רבותיך?
ר' שלמה זלמן אוירבך, ר' בן ציון אבא שאול, ר' משה שפירא (מבית וגן - לא ר' משה שמואל) ועוד
מה בדיוק הם לימדו?
בוודאי שלא הלכה. תורה לשמה. ש''ס בעיון. המון השקפה ומחשבה. כמעט אין לי עסק בענייני הלכה, אני רק מברר קצת סוגיות מעשיות בזמן הפנוי שלי...
מה הן "קולות"? פסיקה כש"ע?
כן.
לפי הבן איש חי והכף חיים ועוד שאני ועוד רבים וטובים נוהגים כשיטתם, לפסוק כמו מרן לקולא, נגד הרמ''א או שאר אחרונים שלא בשעת הדחק זה 'קולא' (כל מקרה לגופו, אבל זה חוזר על עצמו במאות מקומות)
למדת פעם כף החיים על סדר השלחן ערוך??
 
דרך אגב, שכחתי לציין שהמרוקאים (וגם הטונסאים והבבלים ועוד) פוסקים כמו הרמ''א, היכן שאין 'מרן'
(תקן אותי אם אני טועה, אבל כמדומה שזה נכון)
הרב עובדיה לא אחז מכל זה. כך שלמעשה, סעיף 3 שכתבתי למעלה, הוא רק באופן חלקי די דומה לשיטת חכמי מרוקו

אכן.

ובוודאי שהוא לא דומה לגמרי, רק בעקרונות הלכתיים מסויימים (שמבחינתו הם העיקר).
 
ר' שלמה זלמן אוירבך, ר' בן ציון אבא שאול, ר' משה שפירא (מבית וגן - לא ר' משה שמואל) ועוד

בוודאי שלא הלכה. תורה לשמה. ש''ס בעיון. המון השקפה ומחשבה. כמעט אין לי עסק בענייני הלכה, אני רק מברר קצת סוגיות מעשיות בזמן הפנוי שלי...

כן.
לפי הבן איש חי והכף חיים ועוד שאני ועוד רבים וטובים נוהגים כשיטתם, לפסוק כמו מרן לקולא, נגד הרמ''א או שאר אחרונים שלא בשעת הדחק זה 'קולא' (כל מקרה לגופו, אבל זה חוזר על עצמו במאות מקומות)
למדת פעם כף החיים על סדר השלחן ערוך??
אז אתה בא מכוח הכף החיים שלדעתך לפי דעתו אין להורות כמרן לקולא, או מכוח רבותיך?
אתה יכול לומר שאתה נוהג כבעל כף החיים ולא להציג את זה כמו שנראה כתוכחה, אטו גברא אגברא קרמית? וכי מפני שהרב עובדיה חולק על הרב כף החיים זה הופך אותו לחדשן? וכי חסרים לרב עובדיה מקורות שהוא מתבסס עליהם?
 
נערך לאחרונה:
כבר ביארתי למטה, יעויין שם.
קישור תמיד יעזור לכולנו
לא סיסמאות. עובדה שכל גדולי ישראל שהכירו אותו ואת פסקיו יותר ממני וממך ומשנינו ביחד - לא קיבלו את שיטתו ההלכתית (חוץ מהרב משה והרב עמר ואולי עוד 1-2 רבנים, ובניו כמובן)
הרב יהודה צדקה, הרב בן ציון אבא שאול, בנו הרב יעקב יוסף, הרב מרדכי אליהו, הרב שלום כהן, הרב משה צדקה, הרב עזרא עטייה ועוד ועוד, הרשמיה עוד ארוכה
והם בכל זאת לא ראו צורך לשנות דרכם לדרכו ההלכתית...
זה נכון שרוב הרבנים העירקים (ואחרים שהושפעו מהם) שנהגו כספר בן איש חי לא שינו את דרכיהם מיד בדור הראשון. לא כל כך רואה כאן בהכרח מחלוקת על שיטת הפסיקה (ולדברי הרב יצחק, הרב בן ציון אמר לו שהמחלוקת [במקרים מסוימים] אינה על עצם הפסיקה, אלא על כך שהוא נוטש את המנהג. כלומר, הכיר בגדלותו כפוסק הלכה. סליחה על הציטוט...), יותר ממחלוקת על כבודו של מרן הבן איש חי (בדומה למחלוקת על החולקים כיום על מרן הרב עובדיה), או מחלוקת על כבוד העדה, רבניה ומנהגיה. אבל מהרשימה שהזכרת יש לפחות שנים שראו בו פוסק ודיין ואחד מן הגדולים.
 
נערך לאחרונה:
אז אתה בא מכוח הכף החיים שלדעתך לדעתו אין להורות כמרן לקולא, או מכוח רבותיך?
רבותי לא לימודני הלכה כמעט.
תפתח כף החיים על הסדר תראה כמה פעמים הוא מחמיר יותר ממרן. זה לא חידוש שלו, כך נהגו בכללי הפסיקה החיד''א, הבן איש חי, ר' חיים פלאג'י ועוד ועוד
פעם שאל אברך אחד את הגר''י צדקה זצ''ל, על איזה הלכה בהלכות נידה שהבן איש חי מיקל, והחזון איש מחמיר יותר מהבן איש חי, האם מותר להחמיר כהחזון איש?? אמר לו הרב: 'בוודאי. הרי כל דרכו של הבן איש חי זה להחמיר, ואם כן גם הבן איש חי היה מודה שצריך לחשוש לדעת החזון איש, אמנם הבן איש חי לא ידע מדעת החזון איש כמובן, אבל לפי דרכו בודאי צריך להחמיר ולהחמיר'
עוד התבטא הגר''י צדקה זצ''ל שהוא מחמיר את כל החומרות שיש בהלכה, חוץ מאכילת קטניות בפסח שמנהג הספרדים פשוט להקל בזה
אתה יכול לומר שאתה נוהג כבעל כף החיים ולא להציג את זה כמה שנראה כתוכחה, אטו גברא אגברא קרמית?
שיטת הכף החיים היא שיטת רוב ככל פוסקי עדות המזרח מזמן החיד''א, ואף לפני כן... אין לעיל שום תוכחה על הרב עובדיה ח''ו... מי אני ומה הם חיי... אני לא מביע שום דעה בכללי הפסיקה, אני בסך הכל מציג בפניך את המציאות האמיתית
 
קישור תמיד יעזור לכולנו
עיין הודעותי בהמשך השרשור
זה נכון שרוב הרבנים העירקים (ואחרים שהושפעו מהם) שנהגו כספר בן איש חי לא שינו את דרכיהם מיד בדור הראשון.
עד עצם היום הזה, ואין שום ענין לשנות...
לא כל כך רואה כאן בהכרח מחלוקת על שיטת הפסיקה
אז מה כן?? הם סתם החמירו כי לא ידעו לפסוק נכון??
(ולדברי הרב יצחק הרב בן ציון אמר לו שהמחלוקת [במקרים מסוימים] אינה על עצם הפסיקה אלא על כך שהוא נוטש את המנהג.
תעיין בכללי הפסיקה באור לציון בריש חלק ב', שנכתבו ע''י הרב בן ציון בעצמו (למעשה הוא לא חידש כאן כלום, זה היה דרך הפסיקה של כל חכמי פורת יוסף ועוד, כהגר''ע עטייה ועוד) תגיד לי בכנות, האם זה כמו שיטת ה''יביע אומר'' או לא... אני לא מתרשם מסיפורי סבתא...
כלומר, הכיר בדגלותו כפוסק הלכה. סליחה על הציטוט...), יותר ממחלוקת על כבודו של מרן הבן איש חי
זה לא נכון, זה לא מחלוקת הרב עובדיה והבן איש חי, כאילו כולם נהגו א', והבן איש חי שינה הכל, והרב עובדיה החזיר הכל ליושנה... זה פשוט שקר... הבן איש חי ממשיך בדרכם של הרש''ש והחיד''א ור' חיים פלאג'י ור' אליהו מני ור' אליעזר פאפו ועוד ועוד בדרך הפסיקה, אין כאן ענין של כבוד לבן איש חי...
מה שפחדו חכמי בבל בהתחלה מהר' עובדיה, זה בגלל שינוי כללי הפסיקה (מה שאכן קרה) ולא שהם חשבו שאסור לחלוק על הבן איש חי, שהרי הגר''ע עטייה והגרב''צ ועוד, גם חלקו על הבא''ח בהלכה, ואף אחד לא יצא נגדם... עצם השיטה הפריעה להם, כי הם ראו בזה זילזול בבן איש חי ובשאר הגדולים שקדמו לו שמהם הוא לקח את שיטתו, הוא לא המציא כלום מדעתו...
(בדומה למחלוקת על החולקים כיום על מרן הרב עובדיה), או מחלוקת על כבוד העדה, רבניה ומנהגיה.
לא. על כבוד הרבנים, שלא נאמר שכל גדולי בבל וא''י ועוד טעו שנמשכו אחרי האר''י לקולא ולחומרא, עד שבא הרב עובדיה וגילה עפר מבין עיניהם...
לדוגמא, היום, מיד כשבא איזה אברך צעיר ת''ח, וחולק על הרב עובדיה, יש שמרגישים חובה לזלזל בו ולהשמיץ אותו, אפי' כשהוא ת''ח גדול, כי זה 'כבוד התורה' - וכ''ש כשרואים (לפני 60-70 שנה) ת''ח צעיר, שחולק על מה שנהגו רוב חכמי הדור, מובן שיצאו להגנת חכמי הדור, והבן איש חי לא היה פחות חכם מהרב עובדיה... וכשהוא פסק, הוא ידע מה הוא פסק. זה מה שהיה אז, בהמשך השנים כשהתגלתה גדולתו של הגאון האדיר רבי עובדיה יוסף זצוק''ל, כבר הבינו שהוא באמת עושה את זה לשם שמים, ולא חלילה בשביל גאוה וכדו'. בהתחלה זה לא היה פשוט להם...
אבל מהרשימה שהזכרת יש לפחות שנים שראו בו פוסק ודיין ואחד מן הגדולים.
בוודאי. על זה לא היה דיון.
אבל הם ראו בו פוסק שלא בשיטתם, בדיוק מה שהם ראו בחכמי אשכנז ומרוקו, שלא היו בדרכם בהלכה, זהו. פשוט.
 
אין לי צל של ספק שהוא היה גאון עולם, וכולנו זכינו להתבשם מאורו, ועשה המון טוב לכל עם ישראל, והשפעתו בזה ניכרת וגוברת עד עצם היום הזה, ועד בכלל.

1. לגופו של ענין, שיטתו בפסקיו אינה עולה בקנה אחד עם שיטת שאר הפוסקים שהתקבלו הוראותיהם בציבור שלנו. (לא איזה שות''ים ממצרים ודברים כאלה) כגון: חיד''א, ר' חיים פלאג'י, כף החיים, בן איש חי, אור לציון, ורוב ככל חכמי הדור נהגו כשיטת הבן איש חי, כמו חכם בן ציון, חכם יהודה צדקה, חכם שלום כהן ועוד, למפורסמות אין צריך ראיה, ולא קבלו את פסקי הרב עובדיה זצ''ל.
2. עם כל הצער שיש לכם מזה, אבל מה שמנסים לומר שהרב עובדיה זצ''ל החזיר עטרה ליושנה - בשיטת פסיקת ההלכה, זה לא נכון עובדתית, זה אחיזת עיניים.
הרב עובדיה היה ענק בתורה ללא ספק, וזכותו המלאה לחדש דרך בפסיקה, ובפרט שיש לו מקורות מגדולים ועצומים ושותי''ם וכו'.
אבל הוא לא החזיר עטרה ליושנה, בתחום שיטת הפסיקה, כאילו לפני שבא הבן איש חי כולם נהגו כמו שיטת הרב עובדיה, אח''כ בא הבן איש חי ושינה הכל, ובא הרב עובדיה והחזיר הכל... עטרה ליושנה... מציאותית, זה לא נכון. עם כל הכבוד לתלמידיו. מחילה.
כידוע, הרב עובדיה היה פוסק מהפכני, הוא פסק הרבה דברים שאף אחד לפניו לא פסק, כגון לדוגמא לשנות לברך אחרי ההדלקה, גם מי שלא נהג כך, וזו רק דוג' אחת מתוך עשרות...
הבן איש חי וכף החיים, היו הרבה יותר שמרניים, הם נשארו באותה שיטת פסיקה דור אחר דור, מזמן החיד''א ולפני כן, וכשמסתכלים על כל התמונה, לא רק על ציטוטים וציטוטי ציטוטים, רואים בבירור שזה לא דרכו של הרב עובדיה בפסיקה.

4. נביא 3 דברים מרכזיים, שהרב עובדיה חידש בכללי הפסיקה (הוא נסמך על אילנות גדולים כמובן, לא המציא מעצמו, אך מה לעשות שיש פוסקים שהתקבלו דבריהם ונהגו כמותם כהחיד''א ור' חיים פלאג'י, ואילו כל מיני שות''ים וכו' אף על שהיו ענקים בתורה, לא התפרסמו פסקיהם בעולם, ולא נהגו כמותם)

א) לבטל מנהגים נגד מרן השו''ע (שהתחדשו אחרי מרן, אמנם יש כמה סתירות בזה בפסקיו, אבל לא משנה, לא נאריך בזה)
5. ב) לפסוק כמרן נגד האר''י ז''ל
6. ג) סתם ויש, הלכה כסתם לגמרי, (וביש ויש - כיש בתרא) ואין לחשוש לרמ''א ועוד פוסקים שחולקים על מרן

7. יש לציין שבסעיפים ב' וג', דעתו קרובה לדעת רוב חכמי מרוקו ועוד כמה מקומות (אולי חלאב וכאלה, אני לא בקי)
1. בכמה מקומות הרב עובדיה חולק על החיד"א - מקומות בודדים... הוא המרן שלו... לגבי ר"ח פלאג'י וכו' איני יודע להתייחס לאמירות כלליות, אבל אולי יש דברים במה שאתה כותב. בן איש חי - אכן חולק עליו מהסיבה שלדעתו הוא היה חדשן לחומרא... הוא פרש את דרכו במחלוקותיו בשמונת כרכי הליכות עולם וביביע אומר... יהיה נחמד לראות ספר שפורך מיישב הכל. נדמה לי שהרב פרץ מפנמה כתב על כך. לא התעמקתי. בכל מקרה בדורנו הספרים של הרב עובדיה זוכים ליותר פופולריות.
2.3. הוא החזיר עטרה ליושנה משום שמאז שהוא קיים יש יותר ממאה ספרים שנכתבו עליו ועל השפעתו, מאות שו"תים שדנים בכלליו ופרטיו ונהנים מתורתו. לא יודע מה היה לפני, התרשמותי שהרב עובדיה הצליח להוכיח שמרן הגאון הבן איש החי היה ייחודי יותר בשיטתו לחומרא ולפי הקבלה (וכמדומני ראיתי מבוא לאיזה ספר מהרב מרדכי אליהו שהסביר שישנו תהליך של אימוץ הקבלה בפסיקה, ורבנו אור היר"ח הוא השיא של התהליך. מי שיודע יציין. ואכן נראה שחכמי ירושלים לא מדקדקים כל כך בסוגיות הלכתיות בעניין מנהג חסידי בית אל, כמו שעשה כן הגאון בעל בן איש חי זי"ע).
4. נראה שזה מוסכם עיין הקדמה לארץ חיים, צריך להגיע ליישובים שהמנהג קדם, או שאילו היה רואה את האר"י היה חוזר בו (חיד"א) וכדו'.
5. נדמה לי שברוב המקומות הוא מאמץ דעת האר"י - לפי המנהג. קדם לו ראשון לציון בשם רבי ישראל יעקב אלגאזי, בספר שלמי צבור, שהוא כותב שעיקר ההלכה כמרן ואת צנועים חכמה וכו', והוא מביא עכ"פ כמה הבדלים בין מרן למנהגים ע"פ הקבלה - לא נראה שהרב עובדיה חולק עליו, אפילו לא במקום אחד.
6. היכן החיד"א כותב שיש לחשוש ל"יש"? לגבי יש בתרא מה אמר החיד"א (יש על כך תשובה מרשימה בבקיאותה בתורת חכמי הספרדים ביבי"א ח חו"מ - שם מביא שלא היה בזה כלל מוסכם לחלוטין, ולכן בממונות אפ"ל קי"ל כיש קמא לדעתו)?
7. איני יודע מה זה חכמי מרוקו. רבי רפאל בירדוגו במשפטים ישרים כותב לפרוך את הכלל שהלכה כסתם. ולגבי יש בתרא יש על זה דיונים גדולים בעדות ביהוסף סימן נט (חברו של החיד"א), והרבה נהגו להקל בדרבנן ולהחמיר בדאורייתא (עי' יבי"א חו"מ הנ"ל, ובקונטרס כללי הוראה לדעת חכמי המערב). עכ"פ הנושא של כללים לא תפס אצל רבים מהם, למשל, בפרי תואר לרחב"ע, שנועד ליישב את דרך הפסיקה הישן מהשגותיו החריפות של רבינו הפר"ח - נוטה בהרבה מאוד מקומות מפסק מרן.
 
נערך לאחרונה:
1. בכמה מקומות הרב עובדיה חולק על החיד"א - מקומות בודדים... הוא המרן שלו...
החיד''א פוסק כמו האר''י, הרב עובדיה לא. הנה לפחות 100 מחלוקות בהלכה, במשפט אחד... ויש עוד המון דברים...
בכל מקרה בדורנו הספרים של הרב עובדיה זוכים ליותר פופולריות.
זכותו המלאה של הציבור לבחור אם רוצה לפסוק כמו הבא''ח או הגרע''י, ועל זה אני לא חולק... וכנראה שרוב הציבור העדיף את הרב עובדיה, מה לעשות, הציבור לא אוהב חומרות, וגם מאוד נקשר לדמותו הגדולה...
2.3. הוא החזיר עטרה ליושנה משום שמאז שהוא קיים יש יותר ממאה ספרים שנכתבו עליו ועל השפעתו, מאות שו"תים שדנים בכלליו ופרטיו ונהנים מתורתו.
זה שהוא חידש, זה לא אומר שהוא החזיר שיטה ישנה שנכחדה מן העולם, ובא והחזיר אותה, זה לא קשור... גם לא קשור לכל המפעל האדיר שלו בחינוך ובתנועת ש"ס ועוד...
הבית יוסף בעצמו פוסק כמו הקבלה בעשרות רבות של מקומות, וכך פסקו המון שקדמו לבן איש חי, ובניהם החיד''א ור' חיים פלאג'י ועוד ועוד
6. היכן החיד"א כותב שיש לחשוש ל"יש"? לגבי יש בתרא מה אמר החיד"א (יש על כך תשובה מרשימה בבקיאותה בתורת חכמי הספרדים ביבי"א חו"מ מצורפת - שם מביא שלא היה בזה כלל מוסכם לחלוטין, ולכן בממונות אפ"ל קי"ל כיש קמא לדעתו)?
החיד''א לא כותב כן להדיא. אבל הוא מחמיר בכמה וכמה מקומות נגד השו''ע, בלי קשר ל'יש ויש'.
 
נערך לאחרונה:
1. החיד''א פוסק כמו האר''י, הרב עובדיה לא. הנה לפחות 100 מחלוקות בהלכה, במשפט אחד... ויש עוד המון דברים...

2. זכותו המלאה של הציבור לבחור אם רוצה לפסוק כמו הבא''ח או הגרע''י, ועל זה אני לא חולק... וכנראה שרוב הציבור העדיף את הרב עובדיה, מה לעשות, הציבור לא אוהב חומרות, וגם מאוד נקשר לדמותו הגדולה...

3. זה שהוא חידש, זה לא אומר שהוא החזיר שיטה ישנה שנכחדה מן העולם, ובא והחזיר אותה, זה לא קשור... גם לא קשור לכל המפעל האדיר שלו בחינוך ובתנועת ש'ס ועוד...
הבית יוסף בעצמו פוסק כמו הקבלה בעשרות רבות של מקומות, וכך פסקו המון שקדמו לבן איש חי, ובניהם החיד''א ור' חיים פלאג'י ועוד ועוד

4. החיד''א לא כותב כן להדיא. אבל הוא מחמיר בכמה וכמה מקומות נגד השו''ע, בלי קשר ל'יש ויש'.
אז יש קצת מחלוקות בין הרב עובדיה לחיד"א, זה לא הופך פסיקתו למחודשת על פי רוב

הפופולריות נובעת גם מזה שהרבה מאוד שלא מחויבים לבן איש חי כמנהג אבות רואים ברב עובדיה סמכות יוצאת דופן שהציעה אלטרנטיבה לפסקיו על בסיס מקורות ההלכה

שום דבר לא נכחד ממש, עכ"פ הוא ייצר דיון גדול סביב הגישה הספרדית שלפניו לא הייתה כל כך בשימוש... אבל יותר מהכל, הוא הרבה לומדי תורה ספרדים שעוסקים במורשת הספרדית וחלקם מתווכחים איתו... וזה הישג גדול שהוא הביא לעולם הספרדי ולמורשתו

מעניין לראות רשימה מפורטת. עכ"פ הנושא היה אם פסקי הרב עובדיה הם חידוש על פי רוב, ואני עדיין לא חושב שאפשר לקבוע זאת ע"פ נתון כזה או אחר שהוזכר למעלה. ייתכן והבן איש חי מתאים יותר לפסיקת החיד"א ואיני בטוח בכך, אבל מכאן ועד לקביעה הנ"ל יש הרבה. יותר חשוב לזכור שפסקי הרב עובדיה הם הרבה מעבר לדברי הריבות עם הבן איש חי או מנהגי מרוקו וכו' (שזכו גם הם לעדנה גם בזכות התנגדותו וכו'), הוא פשוט פתח אלפי נושאים בכל חלקי הש"ע ודן בהם ע"פ קשת רחבה של מקורות שזכו לעדנה בעקבות דיוניו.
 
נערך לאחרונה:
אז יש קצת מחלוקות בין הרב עובדיה לחיד"א, זה לא הופך פסיקתו למחודשת על פי רוב

הפופולריות נובעת גם מזה שהרבה מאוד שלא מחויבים לבן איש חי כמנהג אבות רואים ברב עובדיה סמכות יוצאת דופן שהציעה אלטרנטיבה לפסקיו על בסיס מקורות ההלכה

שום דבר לא נכחד ממש, עכ"פ הוא ייצר דיון גדול סביב הגישה הספרדית שלפניו לא הייתה כל כך בשימוש... אבל יותר מהכל, הוא הרבה לומדי תורה ספרדים שעוסקים במורשת הספרדית וחלקם מתווכחים איתו... וזה הישג גדול שהוא הביא לעולם הספרדי ולמורשתו

מעניין לראות רשימה מפורטת. עכ"פ הנושא היה אם פסקי הרב עובדיה הם חידוש על פי רוב, ואני עדיין לא חושב שאפשר לקבוע זאת ע"פ נתון כזה או אחר שהוזכר למעלה. ייתכן והבן איש חי מתאים יותר לפסיקת החיד"א ואיני בטוח בכך, אבל מכאן ועד לקביעה הנ"ל יש הרבה. יותר חשוב לזכור שפסקי הרב עובדיה הם הרבה מעבר לדברי הריבות עם הבן איש חי או מנהגי מרוקו וכו' (שזכו גם הם לעדנה גם בזכות התנגדותו וכו'), הוא פשוט פתח אלפי נושאים בכל חלקי הש"ע ודן בהם ע"פ קשת רחבה של מקורות שזכו לעדנה בעקבות דיוניו. הכרעותיו הגדולות
בהחלט. מסכים עם כל מילה.
אבל ב-3 הנקודות שהבאתי הוא כמעט יחיד, נגד רוב פוסקי ספרד שקדמו לו, או שהיו בזמנו. זה לא מוריד מערכו. גם הרבה פסקים שלא קשורים לקבלה וחומרות ומנהגים, עדיין הוא פוסק לפעמים נגד רוב הפוסקים, יותר מפוסקים אחרים שיותר נצמדים ל'נורמות' ופחות לריבוי פוסקים ושותי''ם.

לדוגמא, הגר''מ לוי זצ''ל, או הגר''מ מזוז שליט''א, אפי' שחולקים קצת על הרב עובדיה בהרבה מקומות, אבל ב''שיטת הפסיקה'' הם כמעט זהים לחלוטין, הרב מזוז אולי קצת יותר מתחשב במנהגים ובבן איש חי, אבל בגדול השיטה מאוד דומה, בניגוד לשיטת הגר''מ אליהו והגרב''צ אב''ש ועוד.
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית