"לא לאכול ולשתות כלום מחוץ לסוכה" - חומרא?

אור יעקב

חבר בכיר
הצטרף
4/5/25
הודעות
2,118
ידועה החומרא החשובה לא לאכול ולשתות כלום מחוץ לסוכה.

השאלה היא אם זה רק באופן שיש לו סוכה קרובה והאדם "מחמיר" על עצמו והולך לאכול/לשתות בסוכה אע"פ שמין הדין הוא לא חייב,
או אפי' זה באופן שהאדם הולך במקום כגון בטיול שאין שם סוכה ו"מחמיר" על עצמו לא לאכול ולשתות כלל כיון שאין לו סוכה.

לכאורה באופן כזה מאבד בידיים לברך את ה', ולא צריך להאריך פה במעלה של הברכות ובמה שהם עושות.
השאלה היא האם ראוי להחמיר גם במצב כזה או לא?

(נ.ב - באופן שנגרם לו "צער" בזה וודאי שאין להחמיר כגון שהולך בדרך ביום חם וצמא, והיא חומרא המביאה לידי קולא של "ושמחת בחגיך" - ופשוט)
 
ואגב, מי שנמצא בטיול במקום שאין סוכה, בפשטות פטור מישיבה בסוכה כדין עוברי דרכים ויכול לאכול אפילו לחם ללא סוכה, אלא שאין ראוי לפטור עצמו ממצוות סוכה רק בגלל טיול.
 
יש מקומות שמאד מקפידים לא לשתות שום דבר מחוץ לסוכה בשופו"א.

בנוסף, לגבי הטיולים, אולי נאמר שאדם לא יצא מהסוכה גם לתפילות, כי הוא מבטל באותו רגע מ"ע דאורייתא.
א"ו שכל מה שהוא עושה הוא צריך להמשיך מצד תשבו "כעין תדורו". ומינה לנידון של שתייה.
 
ידועה החומרא החשובה לא לאכול ולשתות כלום מחוץ לסוכה.

השאלה היא אם זה רק באופן שיש לו סוכה קרובה והאדם "מחמיר" על עצמו והולך לאכול/לשתות בסוכה אע"פ שמין הדין הוא לא חייב,
או אפי' זה באופן שהאדם הולך במקום כגון בטיול שאין שם סוכה ו"מחמיר" על עצמו לא לאכול ולשתות כלל כיון שאין לו סוכה.

לכאורה באופן כזה מאבד בידיים לברך את ה', ולא צריך להאריך פה במעלה של הברכות ובמה שהם עושות.
השאלה היא האם ראוי להחמיר גם במצב כזה או לא?

(נ.ב - באופן שנגרם לו "צער" בזה וודאי שאין להחמיר כגון שהולך בדרך ביום חם וצמא, והיא חומרא המביאה לידי קולא של "ושמחת בחגיך" - ופשוט)

הולכי דרכים פטורים מן הסוכה.
 
שמי שמצטער מחומרא זו אין לו לקיים חומרא זו, וי''ל דה''ה לנידו''ד.
זה פשוט כמו שכתבתי.
ואגב, מי שנמצא בטיול במקום שאין סוכה, בפשטות פטור מישיבה בסוכה כדין עוברי דרכים ויכול לאכול אפילו לחם ללא סוכה, אלא שאין ראוי לפטור עצמו ממצוות סוכה רק בגלל טיול.
יש מקומות שמאד מקפידים לא לשתות שום דבר מחוץ לסוכה בשופו"א.
הולכי דרכים פטורים מן הסוכה.
הולכי דרכים פטורים, זה פשוט.
אני לא יכנס כאן לדיון אם טיול זה נחשב הולכי דרכים.

אבל כל השאלה היא האם מי שרוצה להחמיר ולא לשתות/לאכול, זה ראוי גם באופן כזה או לא מחמת הטעם הנ"ל שמפסיד ברכות.
 
ראשי תחתית