להחזיר עטרה ליושנה - לקבל שבת בהדלקה

הלכה ברורה

חבר חדש
הצטרף
11/3/25
הודעות
152
אתמול בשיעור השבועי אמר ר' יצחק יוסף מסר שיעור למה צריך לברך לפני הדלקת נרות שבת, וכדרכו רמז (בערך בשעה ו2 דקות) על הגאון רבי יהודה ברכה שליט"א וז"ל: יש אחד כתב בקובץ ויען שמואל בהוצאה של כסא רחמים חייבים להחזיר עטרה ליושנה, מה להחזיר עטרה ליושנה? להדליק ואח"כ לברך, היפך מהרב! ככה הוא כותב בספר שלו, וזה אחד שהרב היה מקרב אותו מחזק אותו, [ואז הוסיף בצורה של זלזול-] הוא היה צריך חיזוק, לא סתם היה מחזק אותו, הוא היה צריך חיזוק. עכ"ל בשיעורו השבועי.
וכידוע ונכתב ע"ז הרבה בפורום שזה ממש סילוף דברי הרב ברכה, שכתב שמצוה להחזיר עטרה ליושנה לקבל שבת בהדלקה, גם מי שמברכת לפני ההדלקה, וע"ש שנימק יפה למה מצוה (לא חובה!) לנהוג כך, ע"ש ותרווה נחת. אבל לא אמר שחובה להחזיר עטרה ליושנה לברך אחר ההדלקה (ואדרבה במאמר שם כתב שלענין לברך אחר הדלקה צריך לראות מה יכריעו גדולי הדור. תראו מה זה ענוה!), אבל אותו רב אומר בשיעורו בשם הרב ברכה שאמר "חובה" אפילו לא מצוה, לברך אחרי ההדלקה, וזה שקר גמור. ותמיד בפורום דידן יש כמה שחייבים להוכיח שאותו רב צודק, אז איך תענו על סילוף זה, ואני מפנה את זה בעיקר לתלמידיו שתמיד מנסים לישבו: @אור יעקב, @תפארת, @שמעון טרבלסי, @אור תורה, @אהבה רבה, ועוד, אז תהיו אמיתיים ותענו, הרי אם דומה הרב למלאך ה' וכו', ואדם שיש לו מטרה לסלף דברי אחרים ע"מ לביישם איך מותר ללמוד ממנו.
ומלבד זאת כאן המקום למחות על כבוד תורתו של הגאון הרב יהודה ברכה, איך שאומר בזלזול שמרן חיזק אותו "כי היה צריך חיזוק", ומדובר על ת"ח שמבחרותו הוא היה מתמיד בתורה ושקדן גדול (וכפי שרואים מט' כרכים ברכי"ה שעוסק בכמעט בכל נושא בד' חלקי השו"ע) וכפי שסיפרו לי אנשים שלמדו אתו בישיבה! וכמובן שאין אדם שלא צריך חיזוק ועידוד גם גדול הדור, אבל הבעיה שאותו אחד אמר כך בצורה של זלזול ומיעוט ערכו של הרב ברכה (וכפי שניתן לראות בשיעור), כדי שיהיה יותר קל לחלוק עליו (וכדרכו לשאר הרבנים שמשיג עליהם).
נ"ב: אני לא בא להכריע כאן כצד מסוים, וגם מרן הרב דוד יוסף דעתו כאביו בזה, ואתמול דיבר ע"ז בשיעורו השבועי, ועיקר "זעקתי" כאן זה על הסילוף והזלזול ברב ברכה. ופשוט.
1766330957178.png
 
נערך לאחרונה:
וכידוע ונכתב ע"ז הרבה בפורום שזה ממש סילוף דברי הרב ברכה, שכתב שמצוה להחזיר עטרה ליושנה לקבל שבת בהדלקה, גם מי שמברכת לפני ההדלקה,
אתה לא מדייק בעליל. הגר"י ברכה כותב להדיא להחזיר עטרה ליושנה במה שנהגו אמותינו לקבל את השבת בהדלקת נרות השבת. ואח"כ כתב ואף הנוהגות לברך לפני וכו'.

הרי שהרב ברכה כותב להחזיר עטרה שיקבלו שבת בהדלקה, שזה אומר שידליקו ואח"כ יברכו. אלא שהוסיף שאף הנוהגות לברך לפני ההדלקה.

וידוע שמרן זצ"ל זעק על זה רבות ורבות בנות עשו חיל ושינו המנהג.
1766336049620.png
 
אתה לא מדייק בעליל. הגר"י ברכה כותב להדיא להחזיר עטרה ליושנה במה שנהגו אמותינו לקבל את השבת בהדלקת נרות השבת. ואח"כ כתב ואף הנוהגות לברך לפני וכו'.

הרי שהוא כותב להחזיר עטרה שיקבלו שבת בהדלקה, שזה אומר שידליקו ואח"כ יברכו. אלא שהוסיף שאף הנוהגות לברך לפני ההדלקה.

וידוע שמרן זצ"ל זעק על זה רבות ורבות בנות עשו חיל ושינו המנהג.
הצג קובץ מצורף 14895
יסלח לי כבודו על הניסוח (אין לי ברירה), אבל עד כמה תעקמו את השכל ליישב אותו!
הרב ברכה כותב שבלי קשר מתי לברך לפני או אחרי ההדלקה מצוה לקבל שבת בהדלקה! למה להמציא פשטים עקומים, העיקר לבזות את הרב ברכה!!!
כדאי שתראה קודם את תשובת הרב ברכה ואח"כ תמציא המצאות!
 
יסלח לי כבודו, עד כמה תעקמו את השכל ליישב אותו!
הוא כותב שבלי קשר מתי לברך לפני או אחרי מצוה לקבל שבת בהדלקה! למה להמציא פשטים עקומים, העיקר לבזות את הרב ברכה!!!
כדאי שתראה קודם את תשובת הרב ברכה ואח"כ תמציא המצאות!
ענה לך טוב.

על מה הוא כתב להחזיר עטרה ליושנה? על אלו שמקבלים שבת בהדלקה שאז צריכות להדליק ואח"כ לברך. נקודה. מה לא מובן.

והראיה, שאח"כ כתב שגם הנוהגות לברך ואח"כ להדליק יקבלו מיד וכו'. אבל להחזיר עטרה ליושנה, זה שידליקו ואח"כ יברכו.
 
הרב ברכה כותב שבלי קשר מתי לברך לפני או אחרי ההדלקה מצוה לקבל שבת בהדלקה! למה להמציא פשטים עקומים,

האמת שכבר נכתב בזה

- כאן -

וכל אחד יכול לראות איך שמנסים תלמידיו ליישב קושיות שלא קיימות
 
ענה לך טוב.

על מה הוא כתב להחזיר עטרה ליושנה? על אלו שמקבלים שבת בהדלקה שאז צריכות להדליק ואח"כ לברך. נקודה. מה לא מובן.

והראיה, שאח"כ כתב שגם הנוהגות לברך ואח"כ להדליק יקבלו מיד וכו'. אבל להחזיר עטרה ליושנה, זה שידליקו ואח"כ יברכו.
אין לי כח לחזור על דברים כ"כ פשוטים!
במאמר שם הוא כתב הרבה עמודים, ובין היתר על זה שנהגו לקבל שבת בהדלקה, והסביר את חשיבות הדבר (לחשוש לבה"ג וכמו הב"י בסי' תרעט, ועוד סיבות, שבאות לידי תקלות וכו), וע"ז הוא כתב שמצוה להחזיר עטרה ליושנה.
ואתם במקום לקרוא את כל המאמר בפנים, נתלים בכמה מילים ועושים דיוקים כאילו זה רשב"א.
ועכ"פ בצילום השני שהבאתי זה יותר ברור!
 
אתה לא מדייק בעליל. הגר"י ברכה כותב להדיא להחזיר עטרה ליושנה במה שנהגו אמותינו לקבל את השבת בהדלקת נרות השבת. ואח"כ כתב ואף הנוהגות לברך לפני וכו'.

הרי שהרב ברכה כותב להחזיר עטרה שיקבלו שבת בהדלקה, שזה אומר שידליקו ואח"כ יברכו. אלא שהוסיף שאף הנוהגות לברך לפני ההדלקה.

וידוע שמרן זצ"ל זעק על זה רבות ורבות בנות עשו חיל ושינו המנהג.
הצג קובץ מצורף 14895
בלבולי מוח וחוסר בהבנת הנקרא.
יש לקבל שבת בהדלקה, ויש מתי לברך - קודם ההדלקה או אחר ההדלקה.
זה סתם עלילות דברים והתגוללות מיותרת על הגר"י ברכה.
 
על מה הוא כתב להחזיר עטרה ליושנה
הוא כתב מאוד ברור! על לקבל שבת בהדלקה ולא לעשות תנאים ומלאכות אחרי הדלקה.
מה זה קשור לזמן הברכה?
אפילו את תורת החילוק אין צורך להפעיל פה.
אבל ככה זה אצל חכם מסויים בדורנו "יש להקשות בדוחק"...
 
הוא כתב מאוד ברור! על לקבל שבת בהדלקה ולא לעשות תנאים ומלאכות אחרי הדלקה.
מה זה קשור לזמן הברכה?
אפילו את תורת החילוק אין צורך להפעיל פה.
אבל ככה זה אצל חכם מסויים בדורנו "יש להקשות בדוחק"...
אתה פסול לדון את הדברים, מדין שונא.
 
אתה פסול לדון את הדברים, מדין שונא.
שנאה זה בבית מדרשכם לנשוא העניין למשל ולעוד הרבה גדולים ותלמידי חכמים אמיתיים, אז אתה מכובד לגנוז את ספריו עלוניו וחלומותיו.
תוספת פרטים בענין אצל הרב כ. שמואלי...
 
יסלח לי כבודו על הניסוח (אין לי ברירה), אבל עד כמה תעקמו את השכל ליישב אותו!
הרב ברכה כותב שבלי קשר מתי לברך לפני או אחרי ההדלקה מצוה לקבל שבת בהדלקה! למה להמציא פשטים עקומים, העיקר לבזות את הרב ברכה!!!
כדאי שתראה קודם את תשובת הרב ברכה ואח"כ תמציא המצאות!
אמנם גם מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו כשהביא את את הראי לכאו' מדברי מרן השו"ע אמר שאכתי אי"ז ראי' משום שגם אם נניח ויקבל השבת בהדלקת הנרות אי"ז מכריח כלל שיברך לאחר ההדלקה {וכמדומה שהביא גם מקור לזה}
לכן כנראה שהראש"ל לא התכווין לרב המדובר אלא לחכם אחר
 
אמנם גם מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו כשהביא את את הראי לכאו' מדברי מרן השו"ע אמר שאכתי אי"ז ראי' משום שגם אם נניח ויקבל השבת בהדלקת הנרות אי"ז מכריח כלל שיברך לאחר ההדלקה {וכמדומה שהביא גם מקור לזה}
זה ברור שאין ראיה מהשו"ע (בסי' תרע"ט) ראיה לגבי זמן הברכה, אלא לאם לחשוש לשיטת בה"ג.
לכן כנראה שהראש"ל לא התכווין לרב המדובר אלא לחכם אחר
זה ידוע שכוונתו לרב ברכה, מי כתב ע"ז בויען שמואל? (בפעמים קודמות שתקף אותו בעלון הביאו את המקור המדויק, ופעם אחת כתבו להדיא בעלון הרב י. ברכה). אז אין בזה ספק שזה כוונתו
וזה לא פעם ראשונה שהוא תוקף אותו על משפט הנ"ל, ובדר"כ רגיל לקרוא לו "חצוף" בגלל זה, אתה מבין חצוף בגלל דבר שלא אמר!
ופעם אחת שמסר את שיעורו השבועי באור חביב אמר במילים אלו "שאם מרן היה חי היה הורג אותו" ממש מילים הזויות לרב לומר בשיעור לפני אלפי שומעי לקחו. ודי בזה!
 
ובדר"כ רגיל לקרוא לו "חצוף" בגלל זה, אתה מבין חצוף בגלל דבר שלא אמר!
לא נורא, גם על רבי אברהם בן הרמב"ם יש לו טענות,
מספיק אתמול הוא טען על רבי אברהם בן הרמב"ם, שכנראה לא ידע מתי לבוא לשאול את אביו שאלות, והיה מגיע באמצע שהרמב"ם לומד סוגיות אחרות, ולכן הרמב"ם דחאו בדברים אחרים, ודלא כמו שהרב יצחק יוסף היה יודע מתי לגשת לאביו לשאול אותו שאלות...
בעצם, איך אומר @ידידיה - כִּי עַל מִי לֹא עָבְרָה רָעָתְךָ תָּמִיד?
 
לא נורא, גם על רבי אברהם בן הרמב"ם יש לו טענות,
אני ממש מתפלא על תלמידיו (@תפארת, @אור תורה, @אור יעקב, ועוד) איך מקושיות כאלו חזקות (על סילופים והעתקות ועוד ועוד) הם עדיין מנסים ליישבו!
באמת אתם אנשים חכמים ונבונים (ניכר מההודעות שאתם אברכים שיודעים ספר!) אז איך תלכו שולל אחר רב שיש עליו כ"כ תמיהות, בלי להפעיל את השכל, זה כמו בקהילות מסוימות שיש שאלות כל כך חזקות על המנהיג שלהם (וכל אחד כאן יודע לאיזה כתות אני מתכוון), ואנשים מהצד מתפלאים איך לקחו לתלמידיו את כח החשיבה העצמי!, ואותו דבר אני רואה כאן, ואני אומר לכם מהצד בתור אחד שלא רוצה לרעתכם אלא לטובתכם, אנא אל תבזבזו את חייכם לרדוף אחר אדם שיש לכם כ"כ הרבה קושיות חזקות על שיעוריו וספריו, שהרבה פעמים בפורום חלקכם הודיתם שאין עליהם תשובה!
ואני לא כותב את זה במטרה לזלזל עכשיו במשהו, אלא עצה טובה קמ"ל לחיים, שגם רב הכי גדול הוא בנ"א, וצריך להבין אותו ולהקשות קושיות, ואם יש תשובות מצוין, אבל לא ללכת שולל ולדחות מיד כל אפשרות של תמיהה עליו!
 
ותמיד בפורום דידן יש כמה שחייבים להוכיח שאותו רב צודק, אז איך תענו על סילוף זה, ואני מפנה את זה בעיקר לתלמידיו שתמיד מנסים לישבו: @אור יעקב, @תפארת, @שמעון טרבלסי, @אור תורה, @אהבה רבה, ועוד, אז תהיו אמיתיים ותענו, הרי אם דומה הרב למלאך ה' וכו', ואדם שיש לו מטרה לסלף דברי אחרים ע"מ לביישם איך מותר ללמוד ממנו.
אני ממש מתפלא על תלמידיו (@תפארת, @אור תורה, @אור יעקב, ועוד) איך מקושיות כאלו חזקות (על סילופים והעתקות ועוד ועוד) הם עדיין מנסים ליישבו!
באמת אתם אנשים חכמים ונבונים (ניכר מההודעות שאתם אברכים שיודעים ספר!) אז איך תלכו שולל אחר רב שיש עליו כ"כ תמיהות, בלי להפעיל את השכל, זה כמו בקהילות מסוימות שיש שאלות כל כך חזקות על המנהיג שלהם (וכל אחד כאן יודע לאיזה כתות אני מתכוון), ואנשים מהצד מתפלאים איך לקחו לתלמידיו את כח החשיבה העצמי!, ואותו דבר אני רואה כאן, ואני אומר לכם מהצד בתור אחד שלא רוצה לרעתכם אלא לטובתכם, אנא אל תבזבזו את חייכם לרדוף אחר אדם שיש לכם כ"כ הרבה קושיות חזקות על שיעוריו וספריו, שהרבה פעמים בפורום חלקכם הודיתם שאין עליהם תשובה!
ואני לא כותב את זה במטרה לזלזל עכשיו במשהו, אלא עצה טובה קמ"ל לחיים, שגם רב הכי גדול הוא בנ"א, וצריך להבין אותו ולהקשות קושיות, ואם יש תשובות מצוין, אבל לא ללכת שולל ולדחות מיד כל אשרות של תמיהה עליו!
מכיון ששמי הוזכר פה כמה פעמים אתייחס לחלק מהדברים.

א. כתבתי בעבר כמה פעמים בפורום שמבחינתי הרב היחידי שלי זה מרן הגרע"י זצוק"ל שאני הולך אחריו באש ובמים.
וזכינו ששלח לנו את שני בניו שמפיצים את תורתו בעם ישראל ועוד עשרות ת"ח שלח לנו.
אני אישית כמש"כ לא הולך אחרי משהו באש ובמים חוץ ממרן הגרע"י זצוק"ל, ורק שואבים את תורתו מכל ת"ח שאפשר.
אז נכון, מנסים ליישב לפעמים קושיות שיש על מרן הרב יצחק יוסף שליט"א, ולפעמים יש באמת תמיהות עליו כמו שיש לי על רבנים אחרים כאן. (ואני לא יכנס עכשיו למי יש יותר ולמי פחות, כולם בנ"א)
אבל אני אישית לא הולך אחריו בכל ההלכות באש ובמים, אבל מעריך אותו כמו שצריך להעריך את גדולי ישראל ומנסה ליישב את דבריו שהם עיקר ההערות כאן בפורום (עד שלפעמים נדמה לי בפורום הזה שאין תורה חוץ מהערות עליו...)

ב. לגוף ההערה, באמת במקומה עומדת שלא כתב בשום מקו"א שיש חיוב להחזיר עטרה ליושנה להדליק ואז לברך.
אבל עצם זה שקורא לזה "להחזיר עטרה ליושנה" זה כבר מה שאינו נכון, שהעטרה הקדומה בזמן הראשונים היא לברך ואז להדליק.

ורק דן שם אם צריך "לבטל" את המנהג או לא, דהיינו שלמי שאין מנהג בזה וודאי ידליק ואז יברך. (כמו המנהג שהיה לדבריו)
 
ב. לגוף ההערה, באמת במקומה עומדת שלא כתב בשום מקו"א שיש חיוב להחזיר עטרה ליושנה להדליק ואז לברך.
אבל עצם זה שקורא לזה "להחזיר עטרה ליושנה" זה כבר מה שאינו נכון, שהעטרה הקדומה בזמן הראשונים היא לברך ואז להדליק.
אתה הבנת מה כתבת?
אתה מסכים שמה שהוא כתב זה שיש להחזיר עטרה ליושנה ולקבל שבת בהדלקה, ואין בדבריו אלו שום התייחסות לזמן הברכה?
 
אתה הבנת מה כתבת?
אתה מסכים שמה שהוא כתב זה שיש להחזיר עטרה ליושנה ולקבל שבת בהדלקה, ואין בדבריו אלו שום התייחסות לזמן הברכה?
כוונתי היא שקורא גם ללהדליק ואז לברך "עטרה ליושנה" (רק כותב לדון אם לבטל את מי שנהגה לא כך)

1766393459376.png
1766393527378.png
 
כוונתי היא שקורא גם ללהדליק ואז לברך "עטרה ליושנה" (רק כותב לדון אם לבטל את מי שנהגה לא כך)

הצג קובץ מצורף 14921הצג קובץ מצורף 14923
אתמול בשיעור השבועי אמר ר' יצחק יוסף מסר שיעור למה צריך לברך לפני הדלקת נרות שבת, וכדרכו רמז (בערך בשעה ו2 דקות) על הגאון רבי יהודה ברכה שליט"א וז"ל: יש אחד כתב בקובץ ויען שמואל בהוצאה של כסא רחמים חייבים להחזיר עטרה ליושנה, מה להחזיר עטרה ליושנה? להדליק ואח"כ לברך, היפך מהרב! ככה הוא כותב בספר שלו, וזה אחד שהרב היה מקרב אותו מחזק אותו, [ואז הוסיף בצורה של זלזול-] הוא היה צריך חיזוק, לא סתם היה מחזק אותו, הוא היה צריך חיזוק. עכ"ל בשיעורו השבועי
תמצא לי את המילים המצוטטות בדברי הרב ברכה שהבאת. תודה.
 
תמצא לי את המילים המצוטטות בדברי הרב ברכה שהבאת. תודה.
"יש שטענו דאיכא חיוב להחזיר עטרה ליושנה" (לברך אחר ההדלקה)

וכמו שכתבתי לעיל לא כותב שיש חיוב לשנות המנהג, אבל קורא לזה "להחזיר עטרה ליושנה".
 
"יש שטענו דאיכא חיוב להחזיר עטרה ליושנה" (לברך אחר ההדלקה)

וכמו שכתבתי לעיל לא כותב שיש חיוב לשנות המנהג, אבל קורא לזה "להחזיר עטרה ליושנה".
אתה רציני?
הוא מצטט אותו "חייבים להחזיר עטרה ליושנה, מה להחזיר עטרה ליושנה? להדליק ואח"כ לברך, היפך מהרב! ככה הוא כותב בספר שלו," כדבר חלוט, ואתה מביא לי איזה צד בספק שלו ושל חבריו. זה נקרא ככה הוא כותב בספר שלו היפך מהרב???

הזכרתני מישהו שלקח צד בספק של פרי האדמה והשתמש בו כהוראה מוחלטת...
 
אתה רציני?
הוא מצטט אותו "חייבים להחזיר עטרה ליושנה, מה להחזיר עטרה ליושנה? להדליק ואח"כ לברך, היפך מהרב! ככה הוא כותב בספר שלו," כדבר חלוט, ואתה מביא לי איזה צד בספק שלו ושל חבריו. זה נקרא ככה הוא כותב בספר שלו היפך מהרב???
עוד פעם...
לא ראית מה כתבתי לעיל,
ב. לגוף ההערה, באמת במקומה עומדת שלא כתב בשום מקו"א שיש חיוב להחזיר עטרה ליושנה להדליק ואז לברך.
ורק כתבתי שקורא לזה "להחזיר עטרה ליושנה" ולא מחייב לעשות כן.

(וראה מה הצדדים שלו האם לבטל את מי שנהגה או לא לבטל, אבל לשיטתו פשוט שהעטרה היא קודם להדליק)
 
עוד פעם...
לא ראית מה כתבתי לעיל,

ורק כתבתי שקורא לזה "להחזיר עטרה ליושנה" ולא מחייב לעשות כן.

(וראה מה הצדדים שלו האם לבטל את מי שנהגה או לא לבטל, אבל לשיטתו פשוט שהעטרה היא קודם להדליק)
תשמע בבקשה אל תסיט את האשכול למחוזותיך. אם אתה רוצה תפתח אשכול אחר על שאר דברי הרב ברכה ותדון בהם כרצונך.
נושא אשכול זה הוא האם הרב ברכה פסק וכתב בספרו ש"חובה להחזיר עטרה ליושנה ולהדליק ואחר כך לברך" בלבד!
מצאת כזה דבר בספרו? כן או לא???
 
ראשי תחתית