להתיר באופן גורף שימוש בזום בשבת לצורך אדם קשיש

מדובר בהיתר חד פעמי שהיה בליל הסדר בזמן הקורונה. לא "היתר גורף". הוא נכתב במקור עבור אדם ספציפי שתיארו את מצבו, היה מי ששיווק את המכתב (לצרכים פוליטיים) כמכתב כללי עבור כלל ישראל ואף קישר זאת להדלקת חשמל ביו"ט כאשר למעשה אין שום קשר, מדובר בעובדין דחול שאסור גם ע"י שעון שבת.
 
מדובר בהיתר חד פעמי שהיה בליל הסדר בזמן הקורונה. לא "היתר גורף". הוא נכתב במקור עבור אדם ספציפי שתיארו את מצבו, היה מי ששיווק את המכתב (לצרכים פוליטיים) כמכתב כללי עבור כלל ישראל ואף קישר זאת להדלקת חשמל ביו"ט כאשר למעשה אין שום קשר, מדובר בעובדין דחול שאסור גם ע"י שעון שבת.
היתר חד פעמי, לא נכתב ונחקק על ספר לדורות עולם
בפרט שהכותב עצמו לא סובר מה שכת"ר אומר ולא מדגיש זאת כדרכם של מחברים
 
מדוע לא, ספרי השו"ת מלאים בהיתרים דחוקים וחד פעמיים.

כנראה לא הדגיש כי אין צורך להדגיש, המצב הזה עבר מהעולם.
 
מה שברור שהרב אברזל שליט"א שהעתיק כן בספרו בודאי חתם.
אבל כנראה זייפו שמות של רבנים אחרים, כנראה שיש איזה מישהו שנהנה מהשטויות הללו לזייף חתימות
לא מזמן מישהו פרסם חתימות של רבנים על קבלת הוראותיו של רב מסוים בן דורנו, והתברר שהכל יחצנ"ות מזויפת
ורוב הרבנים לא ידעו מזה בכלל
 
מה שברור שהרב אברזל שליט"א שהעתיק כן בספרו בודאי חתם.

אכן, אבל כאשר רואים את השאלה המתייחסת לאנשים בודדים וספציפיים מבינים שלא מדובר בהיתר גורף.

זה לשון הכתבה הנ"ל:

"אמש פורסם פסק הלכה מטעם "אִגוד חכמי המערב בא"י", בו מופיעות חתימותיהם של ארבעה עשר רבנים מחכמי מרוקו, המתיר להשתמש בתוכנה zoom לצורך עריכת ליל הסדר המשותף לזקנים ובני משפחותיהם הנמצאים בבתים שונים, "על מנת שיוכלו לעשות את הסדר בצוותא דרך התוכנה".

בדיקת ערוץ 20 מעלה כי מאחורי 'פסק ההלכה' עומדת טעות גדולה, וייתכן שאף הטעיה מכוונת.

הכול התחיל בשאלה הזו שהופנתה לרב אליהו אברז'ל שליט"א, ראש אבות בתי הדין בירושלים:

"המחקרים מראים שהבדידות הורגת תוך חודשים 1% מבני 75 ומעלה ובדידות המלווה בחרדה תהרוג יותר. רוב הנפטרים במדינות כמו איטליה וספרד הם אנשים עריריים ללא נכדים, או כאלו שלא ראו נכדם יותר משנה, חוסן הגוף והנפש שלהם לא עמד במחלה…"

הרב ענה: "אם המציאות כזו, אפילו בספק סכנה מחללים את השבת ואפילו ע"י גדולי ישראל, ק"ו יום טוב, ובפרט בעניין חשמל שרבו המתירים…"

ההבדל בין תשובת הרב כהוויתה לבין האופן שבו היא פורסמה והוצגה הוא קריטי: הרב נשאל על מקרים בודדים של סכנת נפשות. ועיקר הסיבה להתיר את השימוש בתוכנה היא, כדבריו: "ספק סכנה". ידוע לכל שהטעם של ספק פיקוח נפש דוחה (כמעט) את כל האיסורים שבתורה.

לעומת זאת, במכתב כפי שהוצג לציבור (אותו לא ראו מעולם הרבנים החתומים עליו), מצטייר כאילו ישנם שתי סיבות להתיר – הרצון לשתף את כל בני הבית בליל הסדר שעלול לא להתממש אם לא כולם יהיו נוכחים בסדר, וכן "הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים" באופן שייתן להם שמחה, ואף מוטיבציה להילחם על חייהם.

השינוי ה'קטן' משנה את ההיתר, מהיתר במצבים בהם קיימת סכנה וחשש דיכאון, להיתר גורף לכלל האוכלוסיה.
 
ראשי תחתית