כבודו מציץ מחור מנעול, רואה פרט אחד ותמה.
כדאי להרחיב את הפרספקטיבה, ולהבין את תמונת המאקרו הרחבה.
התמונה שאתה רואה היא חלק מסיפור גדול.
הציבור הספרדי הוא חדש, בתוככי הסיפור שנקרא 'חרדיוּת'.
הוא נבנה בצורה אחרת, וממקומות אחרים.
אי אפשר להכחיש את החי, ולטעון שלא היה תלוי בציבורים אחרים, קרי בציבור הליטאי, תלות שעודנה קיימת במידה רבה, או שלא ינק ממנו ערכים מהותיים ומרכזיים מאוד בבניינו (כולם! גם החלקים שסבורים שהם אינם 'משוכנזים'...).
מאידך, אי אפשר גם לטעון שעליו להמשיך עם התלות בציבור הליטאי, להיות דבק בכוח בציבור שכרע מלשאת אותו, והלוא גדל המשא, וקטן הנושא, וכפי שהאריכו במקומות אחרים.
כיום, הספרדים כיום בשיאו של תהליך של בנייה ציבורית, באופן עצמאי ובלתי תלוי, בתנופה אדירה שאין לה מקבילה בציבור יראי ה' בארה"ק.
זאת על ידי הקמת קהילות אברכים, תלמודי תורה, בתי ספר, ישיבות וגופים ציבוריים.
לפיכך;
- למה יש עלון/ארגון ספציפי על גיוס ספרדים? היות והציבור לא מגובש והומוגני מספיק, ברור שהוא בסיכון גדול יותר ליפול קרבן לדילים פוליטיים, ויש מקום לחשש שמא הספרדים יהיו הראשונים להינזק מדילים כאלו, בהקשר של גיוס צבאי (עוד קודם ומבלי להיכנס לנושא מהי דרך הפעולה הראויה לאור זאת, והאם העלון/ארגון הזה מועיל או מזיק).
- למה יש אתר חדשות ספרדי? כי לכל ציבור ישנה חשיבות עצומה ביצירת כלי ביטוי. ובעוד בציבור הליטאי יש את יתד נאמן (נישתי?...) וכלי ביטוי נוספים, בציבור הספרדי אין כלי ביטוי מהימנים דיי ואכמ"ל.
- למה יש תקציב עירוני ספרדי? כי בימי הפנתרים השחורים - פוליטיקאים הצליחו לשכנע מקבלי החלטות בימים עברו שזהו ציבור מוחלש, שראוי לתקצוב עודף בצורת מורשת המזרח וכדו', והטענה התקבלה. ביום מן הימים זה כנראה יבוטל לחלוטין, אך כבר כיום קבוצות פוליטיות אחרות דורשות כנגד הטבה 'ספרדית' זו - הטבות אחרות שוות ערך, גם אם לא קוראים להם מורשת סלאבית או בלטית.
- למה כותבים סיפורים עם מרכיב מזרחי? לא בטוח שהבנתי את השאלה, אך תלוי איפה אתה צורך סיפורת. אם הכותב מזרחי, יהיו מקרים שהוא יתאר את מורשת אבותיו, ארצות מגוריו וכדו', וזה טבעי לחלוטין, וקיים בכל ציבור. אם הכותב הוא אירופאי, זה רק יעיד על כך שהוא רואה במזרחיות נישה, ומוכן להתכופף ולתאר אותה בנחמדותו ובטוב ליבו ומתק שפתיו.
ומה הלאה?
לציבור הליטאי, כציבור הומוגני, מבוסס מאוד ומוביל - הייתה הפריווילגיה לנכס את המרכזיוּת במשך שנים רבות.
החסידים מסוגרים ומקובצים מעצם טבעם,
קבוצות אחרות הן נעולות מגזרית (חב"ד, ברסלב ועוד)
והספרדים כציבור - בהחלט היו חלשים בפרמטרים רבים, ונשענו על הציבור הליטאי במידה רבה.
ככל שהציבור הספרדי ייבנה כציבור חזק ועצמאי העומד באמת בפני עצמו, והוא עודנו רחוק - אך בהחלט בדרך לשם, הרי שהוא יהפוך למרכזי מאוד.
לכן כפי שציין
@מייבין - תוכל לראות כיום קהילות רבות מאוד, בפרט בקהילות הישבתיות בנשיאות הגרש"י זעפראני, שלא יתייגו את עצמם כ'ספרדיות', אלא כ'אזוריות', ויופיעו בהם גם סידורי אשכנז, ויתפללו בהן גם אברכים ליטאים.
כך נראית מרכזיוּת.
היא לא נבנית ביום אחד.
אבל כן, היא נבנית בין היתר על ידי יוזמות נישתיות.
כמו למשל כותל המזרח.