למה הספרדים הם רק נישה?

אחד ממשפטי היסוד בפגישות עסקים, ובעצם כמעט בכל דבר, הוא: אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני.
הרושם הראשוני שנוצר מונח בתת מודע,
מבעט ומבעט, למרות שבדרך - המודע יכול להתהפך כמה וכמה פעמים...
כל אחד שיתבונן בעצמו, יכיר בזה.

לענ"ד הספרדים הם 'נישה', כי הם פשוט שניים בעולם התורני - חרדי.
בעוד האשכנזים כבר יצקו תוכן למושג 'חרדי',
יצרו מוסדות 'חרדיים', תרבות 'חרדית', פוליטיקה 'חרדית' וכו',
אנחנו הספרדים היינו עסוקים בלעלות לארץ, להתמקם כאן, ובעיקר לחיות.
בעוד האשכנזים כבר באירופה, בנו את 'עולם הישיבות' שלהם למול ההשכלה, אם במבנה הארגוני של 'ישיבה' ואם בדרך הלימוד של ה'ישיבה',
אפילו היתה התארגנות של כלל הישיבות שהיו קיימות אז - 'ועד הישיבות' קוראים לו עד היום...
אנחנו היינו עדיין תפוסים באותה מתכונת שלמדו בה לפני 400 שנה. אותה מתכונת ארגונית, אותה דרך הלימוד.

כאשר אנחנו הספרדים התחלנו לבנות את עולם הישיבות הספרדיות כאן בארץ, את הסמינרים ושאר המוסדות הספרדיים,
להתארגן על מקומינו כאן כ'חרדים', לבנות את הפוליטיקה החרדית - ספרדית,
אחינו האשכנזים כבר היו על המסלול המהיר, הרחק הרחק מבני הע"מ, הם היו עסוקים רק בלהתפתח, בלהעמיק את אחיזתם בחיים התורניים כאן בארץ

זה לא סתם שגם הטרמינולוגיה העיתונאית מחזיקה בזה [יש את 'עולם הישיבות' ויש את ה'ישיבות הספרדיות', יש את ה'סמינרים' ויש 'סמינר ספרדי' וכן הלאה], זה פשוט לשון העם, בהתחלה היה 'עולם ישיבות' אחד, שהורכב מהישיבות הליטאיות-חסידיות בלבד, לאחר מכן נוספו עוד כמה ספרדיים [למרות שכידוע גודלם עולה על של הליטאיים והחסידים יחד...]

אנחנו יכולים לנסות לשנות את תחושת השפלות והנחיתות של בני התורה הספרדים, שכולנו מכירים בכך שאריות הם, וכוחם ועוצמתם רק עולה משנה לשנה, אבל התפיסה הקדמונית, הרושם הראשוני הוא, שהאשכנזים הם תוצרת האיכות של היהדות, והספרדים הם רק נישה...

אני לא בא לייאש, אני גם לא בא להחליש כח, אני בא רק להעמיד את הדברים כמות שהם, הנקודה היא לא האיכות או הכמות, בזה ככל הנראה הגענו ליעד, ואולי יותר מזה.
הנקודה היא בתפיסה הציבורית, לא קל לשנות תפיסה ציבורית מקובעת.
אבל חכמת ההמונים, שלנו בני התורה הספרדים בכוחה לשנות את המגמה, ובעז"ה לשנות את המציאות שהתרגלנו אליה שנים כה רבות.
כל מילה בסלע ולזה כיוונתי!
 
כל מילה בסלע ולזה כיוונתי!
מצטרף לזה, נחמד לראות אנשים שמשקיעים וכותבים דברים מזוקקים.
עכ"פ אחר שהבנו את הנקודה, מכאן ואילך ההשקעה צריכה להיות איך משנים את המאזן כמה שיותר מהר וכמה שיותר חזק!
 
האמת שהבעיה היא לא שאומרים כותל 'המזרח',
הבעיה היא שאנחנו תופסים את זה כדבר נישתי,
אולי אפילו מבוזה.
כל ישיבה של חסידות צאנז, בעלז או ויז'ניץ, מדגישה את עובדת היותה שייכת לחסידות באותיות קידוש לבנה,
אולי אם היינו מסתכלים על המקומות בהם מרגישים את הצורך להדגיש את עובדת היותינו ספרדים, כדבר מרומם ומחבר,
יכול להיות שזה היה דווקא פלוס ולא מינוס.
ניתן לראות זאת בישיבת כסא רחמים, שבכל מקום מצויין שהיא 'ספרדית', ובניגוד לרוב המסודות הספרדיים, הם גאים מאוד (יהיו שיאמרו יותר מדאי...) בשייכותם העדתית, וממילא ה'ספרדית' שם לא כזה מעצבן, אולי להיפך.

מה אתם אומרים?!
 
האמת שהבעיה היא לא שאומרים כותל 'המזרח',
הבעיה היא שאנחנו תופסים את זה כדבר נישתי,
אולי אפילו מבוזה.
כל ישיבה של חסידות צאנז, בעלז או ויז'ניץ, מדגישה את עובדת היותה שייכת לחסידות באותיות קידוש לבנה,
אולי אם היינו מסתכלים על המקומות בהם מרגישים את הצורך להדגיש את עובדת היותינו ספרדים, כדבר מרומם ומחבר,
יכול להיות שזה היה דווקא פלוס ולא מינוס.
ניתן לראות זאת בישיבת כסא רחמים, שבכל מקום מצויין שהיא 'ספרדית', ובניגוד לרוב המסודות הספרדיים, הם גאים מאוד (יהיו שיאמרו יותר מדאי...) בשייכותם העדתית, וממילא ה'ספרדית' שם לא כזה מעצבן, אולי להיפך.

מה אתם אומרים?!
מה הצורך להדגיש את זה?
כשאתה כותב בית ספר ספרדי... חניכי ספרדי...
אצל הליטאים כמעט ולא כותבים חניכי הליטאי...

חסידויות כותבות כך, כי הם מיעוט, זה חלק משם בית הכנסת,
אבל אצלנו הספרדים, אנחנו רוב.
פשוט שחניכי זה ספרדי במושכל ראשון, ואם בדקת ובסוף זה אשכנזי, לא נורא.
 
בהתחלה היה 'עולם ישיבות' אחד, שהורכב מהישיבות הליטאיות-חסידיות בלבד, לאחר מכן נוספו עוד כמה ספרדיים [למרות שכידוע גודלם עולה על של הליטאיים והחסידים יחד...]
הנקודה היא לא האיכות או הכמות, בזה נ"ל שהגענו ליעד,

להעיר - שעדיין כמותית בעולם אנחנו לא יותר מ 20% - [מרן הראש''ל מנה בפני את המספרים בארץ ובתפוצות], ולפני השואה היינו לא יותר מ 5% - 800,000 מתוך 18,000,000. [הגדילה באחוזים - יתכן שהיא רק משום שנרצחו שליש מהעולם היהודי בשואה הי''ד. הגדילה הטבעית לא נראה לי שאצל הספרדים יותר מהאשכנזים.]
בעולם הישיבות זה כמובן יותר, מעניין מה המספרים המדוייקים.
האמת שהבעיה היא לא שאומרים כותל 'המזרח',
הבעיה היא שאנחנו תופסים את זה כדבר נישתי,
אולי אפילו מבוזה.
כל ישיבה של חסידות צאנז, בעלז או ויז'ניץ, מדגישה את עובדת היותה שייכת לחסידות באותיות קידוש לבנה,
אולי אם היינו מסתכלים על המקומות בהם מרגישים את הצורך להדגיש את עובדת היותינו ספרדים, כדבר מרומם ומחבר,
יכול להיות שזה היה דווקא פלוס ולא מינוס.
ניתן לראות זאת בישיבת כסא רחמים, שבכל מקום מצויין שהיא 'ספרדית', ובניגוד לרוב המסודות הספרדיים, הם גאים מאוד (יהיו שיאמרו יותר מדאי...) בשייכותם העדתית, וממילא ה'ספרדית' שם לא כזה מעצבן, אולי להיפך.

מה אתם אומרים?!
לכאורה, בשונה מחסידות כזו או אחרת - ששם העיירה מסמל לא את שייכותה העדתית, אלא את מהלכה ודרכה בעבודת ה' ואת צדיקי דורותיה [כיום הרבה מזה הפך לחיצוניות והשתייכות עדתית, ובהחלט אין לנו מה ללמוד מכך] וכן עולם הישיבות הליטאי, הנקרא בשם העיירות בליטא ובלרוס - לא בא לסמל את המוצא, אלא את האסכולה והדרך אותה סללו, ובאותה ישיבה תמצא היום גם מבין האשכנזים - מכל העדות יחד, ליטאים, פולנים, הונגרים, רומנים, צ'כוסלבקים, יקים וכו' וכו'. ואף אחד מהם לא יסתכל על מוצאו, אלא על האסכולה בה הוא מתחנך [וגם הספרדים הלומדים שם, יתגאו במקום לימודם בלי קשר לעדתיות אלא יראו בעצמם חלק מאותה אסכולה].
אם הדגשת היותנו ספרדים - מבטא את הדרך ושושלת הזהב שלה [כמו בכסא רחמים], הנה מה טוב. ואם גם ככה הישיבה היא מודל של אם הישיבות וואלז'ין וממשיכי דרכה - אלא שמחמת הגזענות וגסות הרוח שנולדה בדורנו, הוצרכנו לפתוח מוסדות משלנו [או שביכולתנו לפתוח מוסדות טובים ואיכותיים יותר באותה הדרך] - מה משנה א"כ איפה נולדה הסבתא שלך?
ולכאורה לאחר שכולם נקבצו ובאו, יש לנו גדר 'נקוטאי', וכולם לומדים מכולם, ו'שבעים פנים לתורה' לא שייך עוד לעדה כזו או אחרת, אלא צאו וראו איזה דרך ישרה שידבק בה האדם, וכל אחד יקבץ את הדברים הטובים השייכים לשורש נשמתו מכולם. ובזה בהחלט אנחנו הספרדים טובים יותר, כחכם הלומד מכל אדם.
 
יש סיפור עתיק ונפוץ על סייעת בגן שהוצע לה להיות גננת ולהגדיל את המשכורת, אך היא סירבה וטענה שנוח לה במקום שלה ללא יותר מידי מחויבויות בסוף יום לטאטא את הגן וללכת הביתה, עד היום היא מחוברת חזק למטאטא.....
כל אחד מאתנו צריך להשתחרר מהמטאטא שלו, אם נחפש ברור שתמצאו אותו דבוק בהרבה מקומות. כך אריה משתחרר מחוט.
השינוי אמור להתחיל, ויותר נכון להמשיך, כל אחד בדרכו ובתוכו להשתחרר מה - " וכי אני יכולה להיות המנהלת של..." "איך אפתח מוסד כזה נוו ב'מת, גדול עלי" "רק האשכנזים מעיזים לקנות דירות כאן, אני אלך לבאר שבע.."
חייבים פשוט לצאת מאזור הנוחות ולהפסיק להתבצר בעמדה הזו ש - מה לעשות, אנחנו אופי אחר (סלחן, אסקופה...) צנועים יותר לא מחפשים יוקרה באו נמשיך להיות הזוטרים שעובדים אצל הבוסים האשכנזים.

אולי יום אחד כך יהיה גדול הדור ספרדי שכולם כולל הליטאים והחסידים ירוצו אחריו (אנו צריכים לדעת לשווק)
להבדיל, אולי יום אחד נקום לבוקר עם ראש ממשלה ספרדי , ושטר עם תמונה של ספרדי, נשמע הזוי!
 
שמעתי פעם סיפור מדרשן שאמר לפי תומו שבעל הבית נכנס למטבח וקרא לעוזרת הבית "לימור" מה זה באסה
דהיינו אם היא עוזרת אז היא לימור...
 
נחמד יהיה להוסיף את דברי הרמ''ד וואלי מספר הליקוטים.
ובדגש על סוף דבריו - על הירושלמי שהוא בקו הממוזג שיש בו הכל [ולומד מכולם]00.png
 
מישהו מכיר את הרב הספרדי הזה? ראו הסכמות הרב הלברשטאם, הגרז''נ, והציץ אליעזר
1747205293055.png
 
מישהו מכיר את הרב הספרדי הזה? ראו הסכנות הרב הלברשטאם, הגרז''נ, והציץ אליעזר
הצג קובץ מצורף 4763
איני מכיר אישית את הרב יעקב דהאן אלא קצת עיינתי בספריו.
מקופיא עולה כי הוא ת"ח גדול, בקיא ובעל סברא. הספרים כתובים בלשון מליצית מאוד (כמדומני הכי מליצית שראיתי אי פעם).
דרכו בפסיקת הלכה עצמאית מאוד
 
איני מכיר אישית את הרב יעקב דהאן אלא קצת עיינתי בספריו.
מקופיא עולה כי הוא ת"ח גדול, בקיא ובעל סברא. הספרים כתובים בלשון מליצית מאוד (כמדומני הכי מליצית שראיתי אי פעם).
דרכו בפסיקת הלכה עצמאית מאוד
נכון.
למה כמעט אף אחד לא מכיר ושומע עליו?
כי הוא ת''ח עצמאי?
 
למה זה קשור לאשכול?

אולי כי הוא גם נמצא בנישה...
מנסה להבין למה ת''ח גדול ספרדי לא מוכר בכלל,

למה הוא נשאר כאיזה עלום.
לא ידוע.

מה מביא הכרה בציבור הספרדי?
מה חוסם אותו מלהשפיע?
לקחתי כדוגמא
 
מנסה להבין למה ת''ח גדול ספרדי לא מוכר בכלל,

למה הוא נשאר כאיזה עלום.
לא ידוע.

מה מביא הכרה בציבור הספרדי?
מה חוסם אותו מלהשפיע?
לקחתי כדוגמא
הבנתי...
חיכיתי שתכתוב במפורש יותר.
כי זו באמת שאלה שאין עליה תשובה ברורה.

אני אישית לא מכיר את הת"ח הזה, ומעודי לא שמעתיו.
 
הבנתי...
חיכיתי שתכתוב במפורש יותר.
כי זו באמת שאלה שאין עליה תשובה ברורה.

אני אישית לא מכיר את הת"ח הזה, ומעודי לא שמעתיו.
מה אנחנו מחפשים
יחצני"ם
או בנשקי"ם?
או ציבור בני תורה
עם עיניים
להבחין
בת''ח באמת?
 
ראשי תחתית