למה בחור ספרדי שנושר מיד מחליף ביגוד?

בית התקיעה

חבר חדש
הצטרף
3/1/25
הודעות
12
ישנה תופעה ידועה שבחור אשכנזי וכ"ש חסיד יכול לרדת לשבעה מדורי גיהינום ועדיין ישמור על לבושו.
ובחור ספרדי אם עזב את הישיבה או אפילו קצת התרופף בירא"ש, מיד השערות מצדעיו ולאחור יתארכו להן, המכנסיים יתכווצו והחולצה תטבול בגוונים כחלחלים למיניהם.

מה שורש הסיבה לכך?
האם זה מעיד על דבר טוב או רע?
 
הא גופא קשיא, מדוע זה כך.
מה עובר בנפשו של בחור ספרדי, שמקשה עליו לא להציג ברו כתוכו?
וכי הוא נולד עם גנטיקה שונה?
וכי אין שקרנים ספרדים מדופלמים?
 
הא גופא קשיא, מדוע זה כך.
מה עובר בנפשו של בחור ספרדי, שמקשה עליו לא להציג ברו כתוכו?
אולי כי הספרדי יותר 'תמים', והאמונה שלו יותר חזקה
וכי הוא נולד עם גנטיקה שונה?
יתכן
וכי אין שקרנים ספרדים מדופלמים?
בודאי שיש
אבל זה לא מלמד על הכלל
 
אולי כי הספרדי יותר 'תמים', והאמונה שלו יותר חזקה
לטיבותא או לריעותא?
זה תרתי דסתרי.
אם אמונתו חזקה, למה שירד מן הדרך.
אמונה חזקה אינה תמימות.
אמונה תמימה אולי (ויש לעיין אם זה דבר טוב או לא, אולי נושא לשרשור חדש).
 
אני חושב שהמציאות כבר הספיקה להשתנות.

השתתפתי הערב באירוע מסויים, ופגשתי שם תלמיד לשעבר, בחור חרדי שנשר, הלך לצבא, וחזר בחזרה לדרך אבותיו,

והוא הצביע לי על קבוצה של בחורים\אברכים לפי חזותם החיצונית בכ"א,

והוא מספר לי: כל אלה נשרו, היו בצבא, והם רגל בחוץ רגל בפנים, אבל על החזות החרדית הם לא מוותרים.

האמת שהייתי המום. והרגשתי חובה לבדוק אם הם ספרדים, אז בדקתי, מתוך 6 היה אשכנזי אחד....

תוך כדי דיבור, הבחנתי שבדבר אחד חזותם היתה חילונית לגמרי כנראה: הסמארטפון...
 
אולי כי אצל הספרדים יש הרבה שאבא שלהם או הסבא או הסבא רבא היה נראה ככה, ממילא הבן מתדמה לו.
משא"כ אצל אשכנזים.
הסבא רבא של החבר האשכנזי שלך היה הולך עם חולצה כחולה, שלייקס, צ'ופ ענק ומכנסיים קצרות.
גם אם התמזל מזלו והוא היה מהעילויים בעולם הישיבות (ראה תמונות), וכל שכן אם היה מכלל הציבור האירופאי.
סיפר לי מרן ראש הישיבה הגרב"צ לב שליט"א שהוא עצמו הגיע לישיבת בית מתתיהו עם חולצה כחולה. זה היום נשמע הזיה, אבל זה מה שהיה מקובל עד לא מכבר.

השחור לבן זו המצאה שהמציאו לנו בדור האחרון והפכו לקודש קודשים!
 
תוך כדי דיבור, הבחנתי שבדבר אחד חזותם היתה חילונית לגמרי כנראה: הסמארטפון...

סמארטפון זה חזות חילונית?
סליחה שאני מפוצץ לך את הבועה, אבל לפי הנתונים של 'נתיב' ושל גופים נוספים - יש קרוב לחצי מיליון מכשירים חכמים בציבור החרדי.
אה, ועוד מיליון מכשירים כשרים כמובן.
אחד כשר ואחד להתקשר.
 
יש חילוק מהותי בין ספרדים לאשכנזים.
הספרדים במהותם מצד טבעם, קשה להם להסתגל עם הגבלות ומסגרות, בשונה מהאשכנזים שמצד טבעם מסתדרים מצוין עם הגבלה ומסגרת.
כמובן שזו הכללה, ויש יוצא מן הכלל, אבל על פי רוב ספרדים פחות מסתדרים עם ההגבלה, וצריכים את השקט הנפשי, העצמאות והשחרור.
[יש בזה מעלות ובזה מעלות, ואכמ"ל].
לענ"ד, אשכנזי שיורד מהדרך, הסיבה המרכזית היא בגלל יצה"ר ותאוות, אבל אין לו באמת בעיה עם המסגרת שהוא חי בה, ולכן שווה לו לשמור על הלבוש כדי שהוא עדיין יהיה מקובל בחברה. אבל ספרדי שיורד מהדרך, כל מה שגרם לו לרדת זה ההגבלה שבמסגרת, אז פשוט שמיד הוא יחליף לבושו.
זה אגב הסיבה, שגם אם לא יורד מהדרך לגמרי, אצל בני הנוער הספרדים אפשר למצוא הרבה שמורידים את הכובע וחליפה, שמי כיפה לבנה, ואפי' תכלת [כאילו שלמדו את הסוגיא והכריעו... נא לא להיגרר לדיון]. כל זה הוא מכיון שהם רוצים לפרוץ את המסגרת שאוזקת את הנפש שלהם, והרבה פעמים זה לא מראה על חיסרון כלל בירא"ש!
אני מכיר כמה בני נוער כאלו, ששינו חזותם כלפי חוץ לחסידי ברסלב, והם מדברים בפתיחות, ומפצחים פיצוחים ברחוב, וכל זה הוא כדי לפרוץ את המסגרת שאזקה אותם. רואים עליהם שהם יראי שמים באמת, הם מקפידים על כל תפילה, אפי' אפשר לומר מדקדקים בלהכה, אבל רואים בבירור [מי שמכיר אותם] ששינו לבושם מחמת הנ"ל.
 
סמארטפון זה חזות חילונית?
סליחה שאני מפוצץ לך את הבועה, אבל לפי הנתונים של 'נתיב' ושל גופים נוספים - יש קרוב לחצי מיליון מכשירים חכמים בציבור החרדי.
אה, ועוד מיליון מכשירים כשרים כמובן.
אחד כשר ואחד להתקשר.
דומני ש @עשרה זהב ,כאחד שיש לו 'תלמידים לשעבר' יודע להבחין מרחוק במכשיר שיש בו חסימה כזו או אחרת לבין כזה שאינו חסום ...
אלא שקיצר במילותיו ואולי היה לו להאריך.
 
אולי הספרדי לא יכול להיות 'צבוע', הוא חייב להיות 'תוכו כברו'...
דווקא מחז"ל ראינו אחרת

עם ישראל במצרים ירדו למ"ט שערי טומאה "היו עובדים ע"ז [כמאמר - הללו עובדים ע"ז והללו עובדים] והיו אף מפירים ברית מילה [כמאמר - יען כי הפרו בריתי] .

ואעפ"כ אחד מהדברים שעמדו להם לזכות לגאולה זה שלא שינו את לבושם.

דהיינו - אפי' בדיוטא הכי תחתונה ושפל הכי גרוע , אם לא תשנה הלבוש ללבוש של סגנון הרחוב והגויים וכו' , יש לך אפשרות להיגאל
 
ישנה תופעה ידועה שבחור אשכנזי וכ"ש חסיד יכול לרדת לשבעה מדורי גיהינום ועדיין ישמור על לבושו.
ובחור ספרדי אם עזב את הישיבה או אפילו קצת התרופף בירא"ש, מיד השערות מצדעיו ולאחור יתארכו להן, המכנסיים יתכווצו והחולצה תטבול בגוונים כחלחלים למיניהם.

מה שורש הסיבה לכך?
האם זה מעיד על דבר טוב או רע?
זו תכונה, ואין לה הגדרה של טוב או רע, בדיוק כמו שאי אפשר להגדיר האם הטעם של התפוח הוא טוב כי הוא מתוק, או שהוא רע בגלל שהוא לא מלוח. לכל תכונה יש דרכי שימוש משלה, וכספרדים אנו צריכים להיות מודעים בעיקר למעלות שלה, כדי שנפיק באמת את המעלות ולא חס ושלום להיפך.
 
דווקא מחז"ל ראינו אחרת

עם ישראל במצרים ירדו למ"ט שערי טומאה "היו עובדים ע"ז [כמאמר - הללו עובדים ע"ז והללו עובדים] והיו אף מפירים ברית מילה [כמאמר - יען כי הפרו בריתי] .

ואעפ"כ אחד מהדברים שעמדו להם לזכות לגאולה זה שלא שינו את לבושם.

דהיינו - אפי' בדיוטא הכי תחתונה ושפל הכי גרוע , אם לא תשנה הלבוש ללבוש של סגנון הרחוב והגויים וכו' , יש לך אפשרות להיגאל
באגרות משה מבואר שבזמן הזה אין נוהג דין זה.
ומלבד זאת, אדם שעדיין נשאר בלבוש יהודי, אפילו שהוא לא נראה בן תורה אינו בכלל הדברים הללו.
ואם לא תאמר כן, אז כל אדם שמשנה מעט מלבוש סטנדרטי של לומדי התורה, ושהמשקפיים שלו עם סטייה קלה הוא גם בכלל.
אבל כיון שיש כאן ריח של השוואה לא בריאה (אולי אני טועה, ואני מקווה שאני טועה, אבל זה לא סיבה מלהמנע מלכתוב את הדברים), אומר, שאם מה שאדם לא משנה את לבושו הוא לא מחמת דרגתו הרוחנית אלא בגלל סיבות אחרות, דהיינו סיבות חברתיות וכדומה, אין לו מעלה, אלא פשוט אין תוכו כברו, כמו שהוזכר בדברי הכותבים לעיל.
ועוד בעניין ההשוואה, שגם אלה שאינם מבני עדתינו שסוטים מדרך הישר לא נראים אותו דבר כמו בני תורה, ואפשר מיד לראות עליהם איפה הם אוחזים, כך שגם הם משנים את לבושם, והדר דינא.
 
סמארטפון זה חזות חילונית?
סליחה שאני מפוצץ לך את הבועה, אבל לפי הנתונים של 'נתיב' ושל גופים נוספים - יש קרוב לחצי מיליון מכשירים חכמים בציבור החרדי.
אה, ועוד מיליון מכשירים כשרים כמובן.
אחד כשר ואחד להתקשר.
נתיב לא נאמנים על זה כלל ועיקר, ואין ספק שהם הוסיפו לצורך הקישוט עוד עשרות אחוזים לכל הפחות.
נא לצאת מן הבועה.
וסתם ככה, כדאי לראות מה יש מסביבך, ולא להאמין לכל אוחז במקלדת.
 
זה לא רק "נתיב". כבר לפני שנים רבות התראיין אחד מבכירי חברת "פלאפון" שהיה אחראי שם על המגזר החרדי, אחד שבעצמו מחזיק מכשיר כשר ואין לו שום ענין להמציא ולשקר, והוא אמר בצורה ברורה לאחר שבדק בעצמו - 40 אחוז ממחזיקי המכשיר הכשר מחזיקים קו נוסף לא כשר! (נתונים שהוא בדק בשנת 2011 כמדומני, מתוך סקרנות).

שמו ר' אברהם קנלסקי, ומי שלא מאמין יכול גם להתקשר אליו, אין צורך לשנן את המספר: 0504100000.

היה בן בית בביתם של גדולי הדור הרב אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, והגר"ח קנייבסקי, והוא הצהיר על התנגדותו לפלאפונים חכמים.

מובן ופשוט שמאז ועד היום זה עלה בעשרות אחוזים וכיום זה לפחות 60 אחוז.

כמדומה גם שר התקשורת לשעבר (הזכור מהרפורמה שניסה להעביר) דיבר בזמנו על למעלה מ50 אחוז.

ולפיכך קיים בעצמך:

נא לצאת מן הבועה
 
תוך כדי דיבור, הבחנתי שבדבר אחד חזותם היתה חילונית לגמרי כנראה: הסמארטפון...

דבר שהתירו גדולי ישראל לכל מי שנצרך (דהיינו סמארטפון מסונן) הפך להיות "חזות חילונית"... אבל כבר לימדונו רבותינו שהכל כשר והכל מותר במסגרת המאבק של "גם לי גם לך לא יהיה" (אין נפק"מ אם מדובר בסמארטפון, אינטרנט או פאה).
 
ישנה תופעה ידועה שבחור אשכנזי וכ"ש חסיד יכול לרדת לשבעה מדורי גיהינום ועדיין ישמור על לבושו

יש תופעה מקבילה, שבחור או אברך ספרדי היוצא לשוק העבודה, משנה מיד את לבושו ללבוש "האנשים העובדים", זה יכול להיות חולצה כחולה וזה יכול להיות גם טריקו עם כתובית גדולה.

ומאידך גיסא, אברך אשכנזי יכול להמשיך לעבוד עם שמונה בגדים.

שתי התופעות הללו כואבות, כי כידוע החיצוניות משפיעה הרבה על הפנימיות.
 
יש תופעה מקבילה,
יש עוד תופעה

גבי זמרים

מהציבור הספרדי שיוצאים זמרים מזרחיים , ישר הוא פוזל לעולם החילוני , בלבוש בתסרוקת ובתספורת , ובצורת ההופעה והקליפים.
אתה יכול לראות אותו בא להופעה- עם משקפי שמש ואיז החולצה כחולה או איזה לבוש עם איזה חיקוי מהעולם

אצל הציבור הליטאי גם הזמרים לפחות כשמופיעים בחוץ באים בצורה מכובדת ומשתדלים לשמור על הופעה שמתאימה יותר לציבור החרדי.

ואין צריך לדבר על החסידים מאן דכר שמיה
 
גם ישנה תופעה מאד חזקה אצל בחורי ישיבות ספרדים,
שהתספורת (דיקוק הפאות, והצדעיים, הפטרייה/דירוג, והזקני כוס וכדו') מאד מצויים - גם בישיבות הטובות,
בשונה מהאשכנזים, שם זה יותר נדיר (בינתיים).
למה ? אולי הקשר עם הציבור הכללי, (קרובי משפחה וכדו'), משפיעים המון.
ולענין המקולקלים, איני בקי בתופעה על בוריה, אבל
אולי הספרדי לא יכול להיות 'צבוע', הוא חייב להיות 'תוכו כברו'...
אז אולי אפשר להגדיר זאת גם אחרת, אולי הספרדי לא מתבייש במצבו הירוד, ואשכנזי כן.
אולי הספרדי כשהוא יורד זה נובע ממשהו רגשי, ולכן הוא חייב להבליט את השוני שחל בו (מה שאומרים למשוך תשומת לב), ואצל האשכנזי זה משהו אידיאולוגי, ולכן לא מפריע לו להישאר בחור ישיבה חילוני.
(לפני שהרגשות יתחילו להתפרץ כאן, אני לא מחלק ציונים לשבח ולגנאי לשום מגזר, אני רק מציין את האופי).
 
גם ישנה תופעה מאד חזקה אצל בחורי ישיבות ספרדים,
אם כבר - מתופעה ישנה לתופעה חדשה

לא יודע אם שמתם לב [ואם לא תתחילו לעקוב] , בשנים האחרונות נהייתה תופעה

שבישיבות ספרדיות הבחורים הולכים באופן רשמי עם חולצה בחוץ , בפרט- שיש בחולצה למטה איזה מותג של איה חולצה.

[ואיני מדבר על ישיבות כמו "קול יעקב" או "משכנות התורה" או "יסודות" אלא כוונתי שאר ישיבות ספרדיות מצויות הן קטנות והן גדולות]
 
אם כבר - מתופעה ישנה לתופעה חדשה

לא יודע אם שמתם לב [ואם לא תתחילו לעקוב] , בשנים האחרונות נהייתה תופעה

שבישיבות ספרדיות הבחורים הולכים באופן רשמי עם חולצה בחוץ (=כמנהג המזרחיסטיים), בפרט- שיש בחולצה למטה איזה מותג של איה חולצה.

[ואיני מדבר על ישיבות כמו "קול יעקב" או "משכנות התורה" או "יסודות" אלא כוונתי שאר ישיבות ספרדיות מצויות הן קטנות והן גדולות]

פעם בישיבות היו הולכים עם חולצה בפנים וציציות בחוץ,

היום הולכים עם ציציות בפנים וחולצה בחוץ.
 
גם ישנה תופעה מאד חזקה אצל בחורי ישיבות ספרדים,
שהתספורת (דיקוק הפאות, והצדעיים, הפטרייה/דירוג, והזקני כוס וכדו') מאד מצויים - גם בישיבות הטובות,
בשונה מהאשכנזים, שם זה יותר נדיר (בינתיים).
למה ? אולי הקשר עם הציבור הכללי, (קרובי משפחה וכדו'), משפיעים המון.
ולענין המקולקלים, איני בקי בתופעה על בוריה, אבל

אז אולי אפשר להגדיר זאת גם אחרת, אולי הספרדי לא מתבייש במצבו הירוד, ואשכנזי כן.
אולי הספרדי כשהוא יורד זה נובע ממשהו רגשי, ולכן הוא חייב להבליט את השוני שחל בו (מה שאומרים למשוך תשומת לב), ואצל האשכנזי זה משהו אידיאולוגי, ולכן לא מפריע לו להישאר בחור ישיבה חילוני.
(לפני שהרגשות יתחילו להתפרץ כאן, אני לא מחלק ציונים לשבח ולגנאי לשום מגזר, אני רק מציין את האופי).
כנראה שהרגשות שלך כבר התפרצו.
 
יש חילוק מהותי בין ספרדים לאשכנזים.
הספרדים במהותם מצד טבעם, קשה להם להסתגל עם הגבלות ומסגרות, בשונה מהאשכנזים שמצד טבעם מסתדרים מצוין עם הגבלה ומסגרת.
כמובן שזו הכללה, ויש יוצא מן הכלל, אבל על פי רוב ספרדים פחות מסתדרים עם ההגבלה, וצריכים את השקט הנפשי, העצמאות והשחרור.
[יש בזה מעלות ובזה מעלות, ואכמ"ל].
לענ"ד, אשכנזי שיורד מהדרך, הסיבה המרכזית היא בגלל יצה"ר ותאוות, אבל אין לו באמת בעיה עם המסגרת שהוא חי בה, ולכן שווה לו לשמור על הלבוש כדי שהוא עדיין יהיה מקובל בחברה. אבל ספרדי שיורד מהדרך, כל מה שגרם לו לרדת זה ההגבלה שבמסגרת, אז פשוט שמיד הוא יחליף לבושו.
זה אגב הסיבה, שגם אם לא יורד מהדרך לגמרי, אצל בני הנוער הספרדים אפשר למצוא הרבה שמורידים את הכובע וחליפה, שמי כיפה לבנה, ואפי' תכלת [כאילו שלמדו את הסוגיא והכריעו... נא לא להיגרר לדיון]. כל זה הוא מכיון שהם רוצים לפרוץ את המסגרת שאוזקת את הנפש שלהם, והרבה פעמים זה לא מראה על חיסרון כלל בירא"ש!
אני מכיר כמה בני נוער כאלו, ששינו חזותם כלפי חוץ לחסידי ברסלב, והם מדברים בפתיחות, ומפצחים פיצוחים ברחוב, וכל זה הוא כדי לפרוץ את המסגרת שאזקה אותם. רואים עליהם שהם יראי שמים באמת, הם מקפידים על כל תפילה, אפי' אפשר לומר מדקדקים בלהכה, אבל רואים בבירור [מי שמכיר אותם] ששינו לבושם מחמת הנ"ל.
נחמד לבנות תיאוריה בלי בסיס למציאות...
 
גם ישנה תופעה מאד חזקה אצל בחורי ישיבות ספרדים,
שהתספורת (דיקוק הפאות, והצדעיים, הפטרייה/דירוג, והזקני כוס וכדו') מאד מצויים - גם בישיבות הטובות,
בשונה מהאשכנזים, שם זה יותר נדיר (בינתיים).
למה ? אולי הקשר עם הציבור הכללי, (קרובי משפחה וכדו'), משפיעים המון.
ולענין המקולקלים, איני בקי בתופעה על בוריה, אבל

אז אולי אפשר להגדיר זאת גם אחרת, אולי הספרדי לא מתבייש במצבו הירוד, ואשכנזי כן.
אולי הספרדי כשהוא יורד זה נובע ממשהו רגשי, ולכן הוא חייב להבליט את השוני שחל בו (מה שאומרים למשוך תשומת לב), ואצל האשכנזי זה משהו אידיאולוגי, ולכן לא מפריע לו להישאר בחור ישיבה חילוני.
(לפני שהרגשות יתחילו להתפרץ כאן, אני לא מחלק ציונים לשבח ולגנאי לשום מגזר, אני רק מציין את האופי).
את זה אתה אמור לכתוב באשכול
למה הביקו של המשפחות האיכותיות לשלוח דוווקא לישיבות אשכנזיות
 
ראשי תחתית