לבטל חמץ קודם פסח בידים!!!

משנה אחרונה

חבר חדש
הצטרף
17/12/24
הודעות
127
מי יודע כיצד הכרעת ההלכה בזה,
והאם יש בזה בכתבי מרן הגרע" יוסף או בנניו הגאונים
לבטל בשישים קודם הפסח האם זה אסור מהין? לכתחילה? לגמרי? עבר ועשה?
 
גם למ"ד אינו חוזר וניעור, זה דווקא בשוגג, כמש"כ בשו"ע סי' תמז ס"ד.
אבל במזיד, כבר כתב השו"ע בסי' תמב ס"ד לאסור.
כ"כ המג"א בסי' תמב ס"ק א', וכן הפרי חדש בסי' תמז ס"ד ד"ה ולענין, וכן בשו"ע הרב בסי' תמז ס"ו.
ועי' בשו"ת אור לציון ח"א סי' לד.
 
נערך לאחרונה:
גם למ"ד אינו חוזר וניעור, זה דווקא בשוגג, כמש"כ בשו"ע סי' תמז ס"ד.
אבל במזיד, כבר כתב השו"ע בסי' תמב ס"ד לאסור.
כ"כ המג"א בסי' תמב ס"ק א', וכן הפרי חדש בסי' תמז ס"ד ד"ה ולענין, וכן שו"ע הרב בסי' תמז ס"ו.
ועי' בשו"ת אור לציון ח"א סי' לד.
לא עיינתי בזה כרגע, אבל ראיתי שביבי"א ח"ב סי' כג במסקנא כתב שאין לחלק בין נתערב ממילא לעירבו בידיים קודם הפסח.
כעת ראיתי ששם באות ח' דיבר בעניין הנ"ל.
 
נערך לאחרונה:
אבל לא לערב לכתחילה, מחילה
כאמור, לא עיינתי בזה עתה.
אבל לפי מה שפתחתי כעת מלמעלה לראות, זה נראה שיש סתירה בשו"ע והיש מיישבים כנ"ל, אולם ביבי"א תפס כפירושים האחרים (ואולי גם סובר שזה סתם ויש והלכה כדעת הסתם לגמרי), וא"כ לא תפס את החילוק הנ"ל.
אם אני מבין נכון יש בזה מחלוקת בין האול"צ ליבי"א, שהאול"צ לא תפס את הכסא אליהו אלא התירוצים הנ"ל, וממילא יהיה אסור. והיבי"א אחז שהחילוק בין הסימנים הוא לגבי דבר המעמיד ולא לגבי לערב בידיים, וא"כ שפוסק שאין חוזר וניעור, יהיה מותר לגמרי.
 
ראשי תחתית