לתועלת הרבים המקור מהחסד לאלפים. שמקורו מהמגן אברהם.
הצג קובץ מצורף 13339
העתקתי לשונו לעיל.
כעת ראיתי שבחיד"א במראית העין [ליקוטים ב] מבואר דאין להניח, [ומציינים שם גם למחב"ר בסימן כה אבל אין לפני כעת], משום דאיקרי אות, וכשם שאין מניחים בשבת משום שנקראת אות, כך אין מניחים בעת המילה שנקראת אות.
אם כן בדברי הש"ך והמג"א והחס"ל והעוד יוסף חי מבואר דלא ס"ל כהחיד"א ויש כאן פלוגתא דרבוותא.
מה שכתבו לא להוריד אחרי התפלה שהוא באמת תמוה וכפי שהעיר כת"ר ואחרים כאן, ויש להתבונן מאי שנא, אם יש ענין להניח תפילין אחרי הברית היה להם להורות להניח, ואם לאו מאי שנא אחרי התפלה.
וחשבתי כעת שהרי ידוע שהיה מנהג לעשות את הברית מיד אחרי התפלה, משום זריזין מקדימין, ובאשכנז ידוע שהיו עושים קודם עלינו לשבח, אם כן באו לומר שאף שמותר להסיר התפילין קודם עלינו לשבח מיד אחר קדיש תתקבל, כשיש ברית יש להמנע מלהסיר, וא"כ לא באו לאפוקי ברית בצהריים כי זה דבר שכלל לא היה קיים בימיהם, אלא באו לאפוקי מדין הסרת תפילין בכל יום.
וכהיום הזה כיון שכבר כתב החסל"א שיש בדבר סוד גדול, מי שרוצה להרוויח העניין, יוכל עכ"פ שהמוהל והסנדק ואבי הבן יעשו כן. ולעניין הציבור כיון שאינם לובשים טלית, אם ילבשו תפילין אולי יש בזה קצת חשש יוהרא ואולי לא ויש לעיין.
עכ"פ מה שרוב גדולי הרבנים אינם נוהגים בטלית, הוא מחמת מה שכתב הרב חיד"א, או מחמת שאין הברית נעשית בסמוך לתפלה ושוב אין מנהג ברור להטריח לשוב ולהניח תפילין.