מה גורם לבחור ישיבה קלאסי להתגייס?

ולאחר שכתבתי את הדברים נזכרתי במעשה שהיה - בחור ישיבה שלמד לעיין היטב (וראיתי זאת בעיניי) ואף פירסם את חידושי תורתו, יצא לתרבות רעה לאחר שנחשף לתועבות ע"י חברים מקולקלים, וכיום הוא בקושי מניח תפילין.

העיון לא נתן לו אפילו שמץ של סיפוק. וכדאמרי אינשי - הניתוח הצליח (=הוא יצא מעיין גדול) אבל החולה מת (=עזב את הישיבה ויצא לתרבות רעה).
 
בכל אופן, מתי שתמצא לי ''ישיבה לנושרים'' שלומדים שם 70 דף גפ''ת בשבוע, וגומרים ש''ס כל חצי שנה, ורוכשים את דרכי העיון בפחות משנה, צור אתי קשר בדחיפות, כי אני אעביר לשם את בניי, אפילו שהם לא ''נושרים'' ברוך ה' ...
 
ולאחר שכתבתי את הדברים נזכרתי במעשה שהיה - בחור ישיבה שלמד לעיין היטב (וראיתי זאת בעיניי) ואף פירסם את חידושי תורתו, יצא לתרבות רעה לאחר שנחשף לתועבות ע"י חברים מקולקלים, וכיום הוא בקושי מניח תפילין.

העיון לא נתן לו אפילו שמץ של סיפוק. וכדאמרי אינשי - הניתוח הצליח (=הוא יצא מעיין גדול) אבל החולה מת (=עזב את הישיבה ויצא לתרבות רעה).
נכון מאוד
גם עיון וגם בקיאות וגם הלכה וגם תנ''ך, זה לא מספיק, ויעויין בגמ' שבת לא
 
ולאחר שכתבתי את הדברים נזכרתי במעשה שהיה - בחור ישיבה שלמד לעיין היטב (וראיתי זאת בעיניי) ואף פירסם את חידושי תורתו, יצא לתרבות רעה לאחר שנחשף לתועבות ע"י חברים מקולקלים, וכיום הוא בקושי מניח תפילין.

העיון לא נתן לו אפילו שמץ של סיפוק. וכדאמרי אינשי - הניתוח הצליח (=הוא יצא מעיין גדול) אבל החולה מת (=עזב את הישיבה ויצא לתרבות רעה).
זכה - נעשית לו סם חיים, לא זכה ...
לי העיון נותן המון סיפוק, ורבים סבורים כמוני, אם זה תלוי ברגשות, אז תם הדיון
 
בכל אופן, מתי שתמצא לי ''ישיבה לנושרים'' שלומדים שם 70 דף גפ''ת בשבוע, וגומרים ש''ס כל חצי שנה, ורוכשים את דרכי העיון בפחות משנה, צור אתי קשר בדחיפות, כי אני אעביר לשם את בניי, אפילו שהם לא ''נושרים'' ברוך ה' ...

לא זכיתי להבין איך הגעת לישיבה לנושרים.

אני מדבר על איך למנוע נשירה מלכתחילה, בישיבה נורמלית.
 
לי העיון נותן המון סיפוק, ורבים סבורים כמוני

הבה נראה אם רבים סבורים כמוני, או כמוך... (ואגב, השתמשו באותם מונחים שאני השתמשתי, על שריפת הזמן):

”אך הטיפשים בארצות אלו דרכיהם הפך זה. מלמדים עם הנער מקרא מעט... ויש שמעתיקין אותו אל הגמרא מיד. יצפצף הנער בקול דברים בלבד ותמונת הפשט לא ידע להבין אף דבר מה ממנו... ויכלו בהבל ימיהם ושנתם בבהלה לעסוק בפלפול של הבל” (מהר"ל מפראג)

ובגו"א דברים פ"ו אות ז [קכה:] כתב: "יגיע לריק כחו, ויכלו בהבל ימיהם, ושנותם בבהלה, לעסוק בפלפול של הבל, להסביר פנים אשר לא כן, אוסף רוח בחפניו, והיה לרוח שקר בפיו. ודבר זה נוהג עד שיכתוב כתובה לאשה. אז הושלך משמים ארץ, ונראה לו כאילו חולם חלום כל ימיו, יפרוש מן התורה לגמרי, לא ישא בידו מאומה, לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד ולא דרך ארץ... אך ימותו ולא יבואו לכלל תורה... ולא יעלה בידם מאומה".

"משא"כ בני בבל דאפשר שהיו מפלפלים דוגמת חילוקים שבדור הזה אשר כל מי אשר יודע לכוין על צד היותר בפלפול של הבל הרי זה משובח וכל אחד מכוין לדחות דברי חבירו כדקרי להו מחבלים שאין נוחין זה לזה בהלכה ועל ידי כך לא סלקא להו שמעתתא אליבא דהלכתא כדקרי להו נמי התם במחשכים הושיבני והוא שאמר דלא נטרדיה כי פלפול כזה מטריד את האדם מן האמת ואין מגיעו לתכליתו המבוקש" (מהרש"א ב"מ פ"ה).

וכבר אמרו בגמ' בסנהדרין מב. 'א"ר אחא ב"ר חנינא א"ר אסי אמר רבי יוחנן "במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה", ומפרש רש"י מלחמתה של תורה הוריותה ולעמוד על בוריה ועל עיקרה לא באדם המפולפל ומחודד ובעל סברא ולא למד משניות וברייתות הרבה כי מהיכן יתגלה לו הסוד אלא בבעל משניות הרבה שאם יצטרף לו טעם בכאן ילמדנו מתוך משנה אחרת או אם יקשה לו דבר על דבר יבין מתוך המשניות הרבה שבידו".

וכן בגמ' בעבודה זרה י"ט. ובברכות ס"ג: 'אמר רבא לעולם ילמד אדם תורה ואח"כ יהגה שנאמר 'בתורת ה'' והדר 'ובתורתו יהגה', ומפרש רש"י בע"ז שם שקודם תהיה גרסת התלמוד ופירושה שגורה לו בפיו ואח"כ יעיין בתלמודו לדמות מילתא למילתא להקשות ולתרץ.

והחיד"א בספרו יוסף אומץ (עמוד 272) התרעם על שאין מקיימים מאמר חז"ל בשבת ס"ג. 'ליגמר איניש והדר ליסבר' שאיך יצליחו אם עושין להיפך מדברי חז"ל כי מה שנאמר בתלמוד הכל אמת ואין להוסיף עליו ואין לגרוע.

ובספר ישראל ואורייתא עמוד ס"ה מביא שהגר"ח זצ"ל עבר עם בנו הגרי"ז על כל הש"ס במשך שנתיים גמרא רש"י.

ועוד מביא בשם הגרא"מ שך זצ"ל שאמר שפעם בחור שלא ידע את הש"ס לא דברו איתו בלימוד, כי מה יש לדבר עמו.

ובספר אורחות רבינו (ח"ג עמוד קי"ב) מביא בשם החזו"א שאמר לאחד שיעבור פעם אחת על כל הש"ס במהירות בלי עיון. ויותר מזה הביא בספר מעשה איש (ח"ב עמוד ס"ד) שהיה מזרז החזו"א להרבה לשנן הש"ס אף בלא עיון שלא יתכן שלא יקלט הרבה דברים על ידי האמירה גרידא.

והשל"ה הקדוש כתב (ח"ג דף ט"ו) "מוכח דלגמר אינש תחילה הרבה, ואח"כ יתחיל בעיון". ולאחר מכן ממליץ ללמוד כל יום שתי מסכתות, "מסכת אחת לומדים בו הרבה במרוצה בלי עיון גדול, ואח"כ מסכת אחרת לומדים בה מעט ובעיון ופלפול וחידוד".

והאורחות צדיקים כתב (בשער ת"ת) "ועוד בדור הזה נשתכחה התורה, מחמת כי הלומדים הללו סבורים לעשות כמו הראשונים להחזיק בפלפולים, אך אינם דומים לחכמי צרפת (בעלי התוספות) כלל וכלל, הלא ליבם היה כאולם ותורתם היתה אומנותם והיו ממיתים עצמם עליה יומם ולילה, לכן השיגו וידעו בפלפולם. אבל עכשיו אינם יודעים כן אלא מבטלים זה את זה ומבטלים רוב היום, ועוסקים באותו (קטע) לימוד כחצי יום, והלימוד שלהם עראי דעראי... ובארץ צרפת (בימי בעלי התוס') היו עוסקים בעסק גדול וזמן רב, והיו יושבין במקום אחד ללמוד כל התלמוד, והיו חוזרים תמיד ולא פסקה תורה מפיהם... "לעולם יגרוס אינש ואע"ג דמשכח ואע"ג דלא ידע מאי קאמר"... וכל זה אינם עושים עתה, כי כל אחד רוצה ללמוד תוספות וכל חידושים וחידושי חידושים קודם שידע צורת התלמוד, ואם כך איך יצליחו?"

"ועל כן מרוב טורח הלימוד העיון והפלפול, רבים פורשים מן הלימוד..." והמהר"ל מצטט דבריו ואומר שראוי לקרוע על זה.

ובצוואתו של הגאון בעל נתיבות המשפט כתב: "תקבעו בכל יום שעה אחת (!!) ללמוד שיעור עיון, והעיון שתלמד יהיה אליבא דהלכתא, לא בפלפול הנהוג בעוונותינו הרבים בדור הזה".

והרב שך כתב: "דע יקירי, שבדרך שרגילים ללמוד עכשיו בישיבות, אין זה דרך עליה בלימוד, אלא להישאר עמי הארץ... והעיקר לחזור ולחזור ולרכוש ידיעות בש"ס, ותלך בדרך זו ללמוד יותר מהר, אבל בהבנה".
 
ולכשתעיין בדברי גדולי ישראל הנ"ל תראה שכתבו בדיוק מה שכתבתי:

א. על לימוד העיון שעה אחת ביום ולא יותר.

ב. על הצורך בידיעת כל הש"ס לפני שבכלל מתחילים לעיין (שלא לדבר אחר שהשקיעו בלימוד העיון כמה שנים טובות בישיבה קטנה).

ג. על דרך הלימוד בישיבות כיום, שיוצאים על ידה עמי הארץ.

ד. הם קוראים לזה שריפת הזמן - "ויכלו בהבל ימיהם".

ה. ולבסוף - במאי דעסקינן באשכול דידן - הם אומרים שזו הסיבה שבחורים פורשים מן הלימוד.
 
הבה נראה אם רבים סבורים כמוני, או כמוך... (ואגב, השתמשו באותם מונחים שאני השתמשתי, על שריפת הזמן):

”אך הטיפשים בארצות אלו דרכיהם הפך זה. מלמדים עם הנער מקרא מעט... ויש שמעתיקין אותו אל הגמרא מיד. יצפצף הנער בקול דברים בלבד ותמונת הפשט לא ידע להבין אף דבר מה ממנו... ויכלו בהבל ימיהם ושנתם בבהלה לעסוק בפלפול של הבל” (מהר"ל מפראג)
לא דובר כאן על 'פילפול הבל' אלא על לימוד עיון, רק המרחק ועצום, ורק מי שלמד עיון באמת יבין זאת ...
ובגו"א דברים פ"ו אות ז [קכה:] כתב: "יגיע לריק כחו, ויכלו בהבל ימיהם, ושנותם בבהלה, לעסוק בפלפול של הבל, להסביר פנים אשר לא כן, אוסף רוח בחפניו, והיה לרוח שקר בפיו. ודבר זה נוהג עד שיכתוב כתובה לאשה. אז הושלך משמים ארץ, ונראה לו כאילו חולם חלום כל ימיו, יפרוש מן התורה לגמרי, לא ישא בידו מאומה, לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד ולא דרך ארץ... אך ימותו ולא יבואו לכלל תורה... ולא יעלה בידם מאומה".

"משא"כ בני בבל דאפשר שהיו מפלפלים דוגמת חילוקים שבדור הזה אשר כל מי אשר יודע לכוין על צד היותר בפלפול של הבל הרי זה משובח וכל אחד מכוין לדחות דברי חבירו כדקרי להו מחבלים שאין נוחין זה לזה בהלכה ועל ידי כך לא סלקא להו שמעתתא אליבא דהלכתא כדקרי להו נמי התם במחשכים הושיבני והוא שאמר דלא נטרדיה כי פלפול כזה מטריד את האדם מן האמת ואין מגיעו לתכליתו המבוקש" (מהרש"א ב"מ פ"ה).
פילפול כזה (!) הוא לא דיבר על לימוד עיון באופן כללי, אלא על פילפול 'הבל' ושאר פילפולים ללא תועלת
לימוד עיון, זה לא 'פילפולים'.
וכבר אמרו בגמ' בסנהדרין מב. 'א"ר אחא ב"ר חנינא א"ר אסי אמר רבי יוחנן "במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה", ומפרש רש"י מלחמתה של תורה הוריותה ולעמוד על בוריה ועל עיקרה לא באדם המפולפל ומחודד ובעל סברא ולא למד משניות וברייתות הרבה כי מהיכן יתגלה לו הסוד אלא בבעל משניות הרבה שאם יצטרף לו טעם בכאן ילמדנו מתוך משנה אחרת או אם יקשה לו דבר על דבר יבין מתוך המשניות הרבה שבידו".
כנ''ל
ולהבין דבר מתוך דבר, שייך רק ע''י לימוד בעיון, כמובן.
וכן בגמ' בעבודה זרה י"ט. ובברכות ס"ג: 'אמר רבא לעולם ילמד אדם תורה ואח"כ יהגה שנאמר 'בתורת ה'' והדר 'ובתורתו יהגה', ומפרש רש"י בע"ז שם שקודם תהיה גרסת התלמוד ופירושה שגורה לו בפיו ואח"כ יעיין בתלמודו לדמות מילתא למילתא להקשות ולתרץ.
נכון
יעויין היטב ברש''י שם ודו''ק.

וידוע דרבים וטובים אמרו שבדורנו שינו את הסדר מטעמים מובנים
וחוץ מזה, ברור שהעיון שלומדים בגיל מבוגר אחר רכישת הבקיאות, אינו דומה לעיון של ימי הנערות
אלא שאם בימי הנערות לא יתרגלו לעיון, בגיל 35-40 בוודאי שלא יוכלו להתחיל בגיל כזה בלימוד עיון
ואני מפנה אותך לספר 'אור לציון חכמה ומוסר שביאר את כל הנ''ל' (גם לי מותרל הביא מקורות, לא רק לך)
והחיד"א בספרו יוסף אומץ (עמוד 272) התרעם על שאין מקיימים מאמר חז"ל בשבת ס"ג. 'ליגמר איניש והדר ליסבר' שאיך יצליחו אם עושין להיפך מדברי חז"ל כי מה שנאמר בתלמוד הכל אמת ואין להוסיף עליו ואין לגרוע.
??
העיון זה לא להוסיף על התלמוד, אלא להבין מה כתוב בגמרא
ובספר ישראל ואורייתא עמוד ס"ה מביא שהגר"ח זצ"ל עבר עם בנו הגרי"ז על כל הש"ס במשך שנתיים גמרא רש"י.
אין בדורנו אנשים כמו הגר''ח, וגם מסמתא הוא השקיע על זה יותר ממה שמשקיעים היום בישיבות בסדר ב' וג' ...
ועוד מביא בשם הגרא"מ שך זצ"ל שאמר שפעם בחור שלא ידע את הש"ס לא דברו איתו בלימוד, כי מה יש לדבר עמו.
בחור ''שלא ידע''. בחור שלמד ש''ס בשנה-שנתיים, הוא לא 'יודע' ש''ס. לכל היותר 'דיקלם את הש''ס' או 'עבר על הש''ס ולא זוכר כלום'
ויעויין בספר ארחות הישיבה מה שהביא בשם הרב שך בענין הנ''ל
ובספר אורחות רבינו (ח"ג עמוד קי"ב) מביא בשם החזו"א שאמר לאחד שיעבור פעם אחת על כל הש"ס במהירות בלי עיון.
לא כתוב מי היה אותו אחד. בחור, ילד, אברך, בעל בית, זקן, וכו'
ובוודאי שאין ללמוד מכך הוראה כללית לדידן
ויותר מזה הביא בספר מעשה איש (ח"ב עמוד ס"ד) שהיה מזרז החזו"א להרבה לשנן הש"ס אף בלא עיון שלא יתכן שלא יקלט הרבה דברים על ידי האמירה גרידא.
מגן אברהם סימן נ' ''מכל מקום יש לומר שאף שהוא אינו מבין הקב"ה יודע כוונתו ומבין, אבל אם אם אומר המשנה ואינו מבין אינו נקרא לימוד, לכן צריכים ללמוד הפירוש'' ועיין יביע אומר חלק א סימן כ''ו אות ט'
 
ולכשתעיין בדברי גדולי ישראל הנ"ל תראה שכתבו בדיוק מה שכתבתי:

א. על לימוד העיון שעה אחת ביום ולא יותר.
לא היה ולא נברא
ב. על הצורך בידיעת כל הש"ס לפני שבכלל מתחילים לעיין (שלא לדבר אחר שהשקיעו בלימוד העיון כמה שנים טובות בישיבה קטנה).
אכן, אבל כבר הסברתי שבזמננו לא וודאי לא שייך
כי את הש"ס אפשר להשלים גם בגיל 30, ולימוד העיון אי אפשר להתחיל בגיל 30
ג. על דרך הלימוד בישיבות כיום, שיוצאים על ידה עמי הארץ.
רח"ל
ד. הם קוראים לזה שריפת הזמן - "ויכלו בהבל ימיהם".
הם לא קוראים ללימוד העיון, אלא לפילפולי סרק
ה. ולבסוף - במאי דעסקינן באשכול דידן - הם אומרים שזו הסיבה שבחורים פורשים מן הלימוד.
אכן זה תלמוד ערוך בריש פסחים אין אדם לומד אלא מה/במקום שליבו חפץ
 
לא היה ולא נברא

המוחש לא יוכחש:

ובצוואתו של הגאון בעל נתיבות המשפט כתב: "תקבעו בכל יום שעה אחת (!!) ללמוד שיעור עיון, והעיון שתלמד יהיה אליבא דהלכתא, לא בפלפול הנהוג בעוונותינו הרבים בדור הזה".

וזה בדיוק כדברי האר"י (הוא נקט שעתיים).
 
אכן, אבל כבר הסברתי שבזמננו לא וודאי לא שייך
כי את הש"ס אפשר להשלים גם בגיל 30, ולימוד העיון אי אפשר להתחיל בגיל 30

וגם אני הסברתי כיצד הדבר אפשרי, לאחר שמשקיעים שנה אחת בלימוד העיון היטב, ואת הש"ס לומדים עם שוטנשטיין. אפשר לסיים את הש"ס מספר פעמים עד שמתחתנים, וישאר זמן גם ללמוד שוב איך לעיין.
 
לא דובר כאן על 'פילפול הבל' אלא על לימוד עיון, רק המרחק ועצום, ורק מי שלמד עיון באמת יבין זאת ...

בוודאי שיש הבדל.

אבל בישיבות רבות, במקום ללמד את הבחור לעיין, מלעיטים אותו בפלפולי האחרונים.

וגם במקומות המעטים שיש ר"מים שיודעים ללמד את העיון - מספיק לזה שנה אחת וכנ"ל. ונמצא שדברי האחרונים הנ"ל שייכים היטב בנדון דידן.
 
העיון זה לא להוסיף על התלמוד, אלא להבין מה כתוב בגמרא

"להבין מה כתוב" זה לא מה הקשה הנתיבות ומה תירץ השערי יושר.

כל אחד שלמד בישיבה קטנה וישיבה גדולה יודע היטב מה מרבית החומר שמלמדים בישיבות. אם 'נופלים' על ר"מ שיודע לעיין ומלמד איך לעיין, זו זכיה בפיס.
 
"להבין מה כתוב" זה לא מה הקשה הנתיבות ומה תירץ השערי יושר.
זה עוזר להבין את המושגים שכתובים בגמ'
כל אחד שלמד בישיבה קטנה וישיבה גדולה יודע היטב מה מרבית החומר שמלמדים בישיבות. אם 'נופלים' על ר"מ שיודע לעיין ומלמד איך לעיין, זו זכיה בפיס.
הוצאת שם רע בעלמא על עולם התורה
 
ראשי תחתית