מה מנהג הספרדים הקדום, לגבי תספורת בספירת העומר, כהשו"ע או כהאר"י

כמדומה שרק אלו שמוגדרים כבנישחייניקים לא מתגלחים.
אותי מעניין מה היה המנהג הקדום בארצות המזרח.
כל הדבקת סטיגמות למיניהם 'בנחשייניקים', או 'מרניסטים', וכיו''ב, לא עוזרת לבירור הענין
 
באמת הגרב"צ מקל בתסופרת הזקן מל"ד בעומר.
נכון.
הוא מחלק בין זקן לבין תספורת.
ואגב שמעתי מאחי שקרוב לגר"מ צדקה שאמר לו הגר''מ שזה חידוש מופלג, שזה לא היה מנהג חכמי פורת יוסף בין בזקן ובין בתספורת כהאר'''י.
ומ''מ זה חילוק מובן. ע''פ סודן של דברים.
וגם מפני שלום בית שפיר דמי. ודו''ק.
 
נכון.
הוא מחלק בין זקן לבין תספורת.
ואגב שמעתי מאחי שקרוב לגר'מ צדקה שאמר לו הגר''מ שזה חידוש מופלג, שזה לא היה מנהג חכמי פורת יוסף בין בזקן ובין בתספורת כהאר'''י.
ומ''מ זה חילוק מובן. ע''פ סודן של דברים.
וגם מפני שלום בית שפיר דמי. ודו''ק.
דוקא אנכי לא הבינותי למי מועיל ההיתר,
שהרי את ה'פאתים' א"א לסדר, דבכלל שערות הראש נינהו.
 
הבאת רק לגבי מרוקו לגבי תוניס ידוע לי שהמנהג לא כן.

קרא שוב:

וכן בספר עטרת אבות (ח"ב עמוד שי"א), הביא בשם שו"ת שואל ונשאל (ח"א סימן סו), דלפי הנשמע בתוניס מל"ג בעומר ואילך מסתפרים.

וכן כתב הגאון רבי רחמים חי חוויתה בספר שמחת כהן (סימן תצ"ג), שמנהג תוניס להקל כבר ביום ל"ג בעומר.

וכן בספר עלי הדס (מנהגי תוניס, הוצאה חדשה עמ' 598) הביא שיש מרבני תוניס שכתבו שהמנהג להסתפר בל"ג בעומר, ויש שכתבו שכשחל במוצאי שבת להקל להסתפר בערב שבת.
 
בקיצור זה נראה, כי במרוקו, איזמיר, ובבל, המנהג היה שת''ח ומדקדקים מחמירים כהאר''י, ואילו שאר העם, ל''ג או ל''ד. ואילו בארץ ישראל, ובג'רבא נהגו כהאר''י באופן כללי.
סבי זצ''ל מחכמי מרוקו לא היה מסתפר בספירה
משום מנהג אבותיו
 
ראשי תחתית