מחלוקת הגרמ"א והגר"ע בענין ברכת המצה לאחר פסח

באנר תרומה
כמו מה למשל איזה מנהגים תגיד לי אחד רק אחד שאתה יודע. ואיפה הם הביאו את זה בכלל?
דוגמא פשוטה
הדלקת נרות שבת כפי שהעיד תלמידו הר' אברהם מונסה בספרו "פדה את אברהם"

פדה את אברהם.JPG
 
לשכת הרב אליהו הביאו דברים מפי הגר"מ אליהו, שהיה צדיק וקדוש.

לכתוב "אינני מאמין אפילו לא לרגע" על דברים שהעיד הגר"מ אליהו, זה ביזיון ת"ח חמור ביותר, גם אם נתלים ב"לשכה".
דבריי נאמרו אך ורק על הלשכה שהם אלו שהוציאו את ההודעה.
ולא ח"ו כלפי הר"מ אליהו, אם הייתי רואה כתוב בכתב ידו שהעיד כך בשם חכם עזרא, אז הייתי מוסיף את זה לרשימת הדברים שנחלקו בו בדעתו.
 
זו היתממות לשמה. ברור ופשוט שהלשכה הוציאו דברים מפיו ולא על דעת עצמם, והמעיד בשם ר' עזרא עטיה הוא הגר"מ אליהו ולא אנשי "הלשכה" שספק אם הכירוהו.
 
בוודאי שאין מקום לכתוב על הגר"ע יוסף בלשון זלזול "ואם אמר או כתב כך אז מה" (לשם כך יש אפשרות דיווח להנהלה, לידיעתך).

אבל לגביך, הפוסל במומו פוסל, ולא רואה הגמל את דבשתו:



תלית זאת ב"לשכה" אבל ברור שהדברים יצאו מפיו של הגר"מ אליהו, ובעצם כתבת שהוא "משקר במצח נחושה". טול קורה מבין עיניך.
כאמור דבריי נאמרו אך ורק כלפי הלשכה
 
זה לא ראיה, כולכם מביאים לי דברים שממש עליהם הצד השני כתב שחכם עזרא היה נוהג כמותם.
תחפשו משהו אחר
זה רק הראיה
שאם עוד אחד ועוד אחד ועוד אחד מעידים א, באותו פרט ובאותו אופן בלי שום שינוי [הן בהדלקת נרות והן בשמיטה]

ורק אחד מביא עדויות סותרות והפוכות , למי נשמע? , ולמי נאמין? [ובפרט שאותו אחד שמעיד הפוך הוא נוגע בדבר, אזאי גם עדותו פסולה]
 
זו היתממות לשמה. ברור ופשוט שהלשכה הוציאו דברים מפיו ולא על דעת עצמם, והמעיד בשם ר' עזרא עטיה הוא הגר"מ אליהו ולא אנשי "הלשכה" שספק אם הכירוהו.
נכון, רק כשמשהו כתוב באחד הספרים של מרן הגרע"י בחיים חיותו, וחתם את שמו על ראש הספר, אז מותר לומר שמישהו אחר שלח ידו והוסיף דברים.

אבל על הלשכה של הגר"מ אליהו, חס מלהזכיר שאולי הלשכה כתבו דברים על דעתם, או שאולי טעו וחשבו שפעם ככה שמעו ממנו בשם חכן עזרא והתבלבלו עם משהו אחר, אני יודע?, יש אין ספור אפשרויות, שעד שאני לא שומע את זה בקולו של הגרמ"א, או כתוב באחד מספריו שהוא כתב בעצמו,
אז בדבר שהוא כל כך לא מסתבר ואין אפילו מקור אחד לפני הגרמ"א שיכתוב חידוש זה אז למה עלי להאמין.

אם זה היה בדבר שיש בו מחלוקת אחרונים והוא נקט צד והביא איתו את חכם עזרא ניחא. אבל על חידוש שלא מובא באחרונים, על זה אינני חייב להאמין שגם חכם עזרא סבר כך' רק אם שמעתי כן מפי או מפי עטו של הרב מרדכי אליהו בעצמו שאמר שכך אמר לו חכם עזרא אז לא היה לי ברירה אלא לקבל ולהאמין. כי אני - שלא כמו: @כאחד העם ו @ידידיה ו @יעקבי ואחרים - אינני משווה חד מגדולי ישראל לשקרן.
 
נערך לאחרונה:
רק כשמשהו כתוב באחד הספרים של מרן הגרע"י בחיים חיותו, וחתם את שמו על ראש הספר, אז מותר לומר שמישהו אחר שלח ידו והוסיף דברים.

אני לא יודע למה אתה מתכוון, ומה הקשר לכאן. עכ"פ אני מאז ומעולם שללתי את הטענות הללו, שכביכול מישהו שלח ידו.

אתה רוצה שגם האחרים שאתה מוכיח אותם יתממו כמותך?
 
אני לא יודע למה אתה מתכוון, ומה הקשר לכאן. עכ"פ אני מאז ומעולם שללתי את הטענות הללו, שכביכול מישהו שלח ידו.

אתה רוצה שגם האחרים שאתה מוכיח אותם יתממו כמותך?
הקשר לכאן ברור.
זה שאתה טוען שאתה לא מאלה. בסדר. אז עליך לא חלה הקושיא...
 
זה רק הראיה
שאם עוד אחד ועוד אחד ועוד אחד מעידים א, באותו פרט ובאותו אופן בלי שום שינוי [הן בהדלקת נרות והן בשמיטה]

ורק אחד מביא עדויות סותרות והפוכות , למי נשמע? , ולמי נאמין? [ובפרט שאותו אחד שמעיד הפוך הוא נוגע בדבר, אזאי גם עדותו פסולה]
זה שאתה רוצה לטעון שיש רוב נגד מיעוט בסדר, ואפשר להתווכח על זה אם זה בכלל משנה.
אבל לומר על הרב עובדיה שהוא נוגע בדבר ועדותו פסולה. כבר עברת את הגבול.
ולשיטתך ולדרכך, שאתה כותב כך על גדולי ישראל, אז גם האחרים כמו הר"י צדקה והר"ש בעדני והרבצא"ש והרמ"א וכו וכו', אפשר לומר עליהם שהם נוגעים בדבר ופסולים. כי כל אחד נגוע לצד שלו. אז למה רק הרב עובדיה נגוע ואלו לא?
 
נכון, רק כשמשהו כתוב באחד הספרים של מרן הגרע"י בחיים חיותו, וחתם את שמו על ראש הספר, אז מותר לומר שמישהו אחר שלח ידו והוסיף דברים.
לא. גם בספרי בנו מותר לומר שמלאך משמים שלח ידו ושתל 2 עמודים משמחי לב...
 
גם אם יש עדויות סותרות, מקושיות לא מתים. אין צורך לפרשן, או להחליט מי יותר נאמן, כאשר מדובר בגדולי הדור.
 
גם אם יש עדויות סותרות, מקושיות לא מתים. אין צורך לפרשן, או להחליט מי יותר נאמן, כאשר מדובר בגדולי הדור.
ושוב אתה לוקח את זה לכיונים שלך

אך הכיוון שלי שונה - א'- זה לא עדות אחת מול חברתה, אלא זה אחד מול כמה , ב'- שהוא גם נגוע בדבר
 
לדעתי זה לא קשור לנאמנות או חלילה לשקר.
אלא לפרשנות דברי החכם, מה שאני שמעתי שהיה אומר דעתו בקצרה ואם המשיב היה ממשיך לדון ולנסות להוכיח כדבריו היה שותק. והמפרש פירש ששתיקה כהודאה ולא היא אלא נשאר בדעתו ולא מתווכח.
וכנל נהג תלמידו הגרבץ אש ולכן יש אומרים בשמו שחזר בו והודה לנו. ולא היא.
 
אה , הכי פשוט שבעולם
שאם אחד בא ועושה שינויים בכל המנהגים שנהגו עדות המזרח, אזאי הוא נגוע בדבר
מאשר אחרים שממשיכם את מה שנהגו כבר בלא שינויים אין במה להיות נגוע

אתה רואה, הדיון רק מתדרדר.

עכשיו זו השאלה החשובה מי יותר נגוע, מי שממשיך או מי שמתנגד למנהג.
 
ואם המשיב היה ממשיך לדון ולנסות להוכיח כדבריו היה שותק. והמפרש פירש ששתיקה כהודאה ולא היא אלא נשאר בדעתו ולא מתווכח.

זה אכן קרה עם הגר"ע יוסף והגר"ע הדאיה, לגרסת המשפחה, וכן מסתבר.
 
אה , הכי פשוט שבעולם
שאם אחד בא ועושה שינויים בכל המנהגים שנהגו עדות המזרח, אזאי הוא נגוע בדבר
מאשר אחרים שממשיכם את מה שנהגו כבר בלא שינויים אין במה להיות נגוע
סליחה, קודם כל אני רוצה ברשותך להתווכח על זה שאתה אומר באופן מכליל ונחרץ שהרב עובדיה "שינה כל המנהגים". גם אלו שאומרים שהוא שינה, זה לא בדיוק כך, ויש לי בזה אריכות לא לעכשיו. וגב גם חלק מהאחרים שהוזכרו שינו מנהגים כשרצו.

ועוד שחכם עזרא לא היה בבלי, ואצלו זה לא היה ענין אם שינה הרב עובדיה מנהגים או לא.
ולכן גם אם היה מרן הגרע"י רוצה להביא אותו כראיה וכהגנה, אז זה הגנה קלושה. כי הוא בעצמו לא בבלי אלא חלאבי.
אלא מאי הרב עובדיה לא הביא אותו כהגנה על זה שהוא שינה מנהגי הבבלים. אלא הביא אותו כסייעתא לעצם ההלכה, כי מי כמוהו (חכם עזרא) מורה.
 
אלא מאי הרב עובדיה לא הביא אותו כהגנה על זה שהוא שינה מנהגי הבבלים. אלא הביא אותו כסייעתא לעצם ההלכה, כי מי כמוהו (חכם עזרא) מורה.

הביאו כסייעתא שחיזק אותו להמשיך לפסוק כאשר עם לבבו ולא להתייחס למתנגדים החריפים.

"ואף שהיו כמה מבני בבל מתרעמים על שאני פוסק נגד ספר "בן איש חי", החזיק בידי מורי הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל, ועודד אותי להמשיך להורות בהלכה כאשר עם לבבי, ולא להשגיח על דברי ההמון האלה, אשר לא ידעו ולא יבינו" (הקדמה להליכות עולם ח"א).

מה שבעצם אנחנו מחזקים כיום את הפוסקים נגד הגר"ע יוסף שמקיימים בעצמם ולא תגורו מפני איש.
 
סליחה, קודם כל אני רוצה ברשותך להתווכח על זה שאתה אומר באופן מכליל ונחרץ שהרב עובדיה "שינה כל המנהגים". גם אלו שאומרים שהוא שינה, זה לא בדיוק כך, ויש לי בזה אריכות לא לעכשיו. וגב גם חלק מהאחרים שהוזכרו שינו מנהגים כשרצו.

ועוד שחכם עזרא לא היה בבלי, ואצלו זה לא היה ענין אם שינה הרב עובדיה מנהגים או לא.
ולכן גם אם היה מרן הגרע"י רוצה להביא אותו כראיה וכהגנה, אז זה הגנה קלושה. כי הוא בעצמו לא בבלי אלא חלאבי.
אלא מאי הרב עובדיה לא הביא אותו כהגנה על זה שהוא שינה מנהגי הבבלים. אלא הביא אותו כסייעתא לעצם ההלכה, כי מי כמוהו (חכם עזרא) מורה.
אין מה להתווכח ודבר פשוט וברור הוא שמרן הגרע"י זצ"ל שינה הרבה ממנהגי הספרדים. ולאו דוקא מנהגי הבבליים אלא גם שאר עדות.
המנהג לברך אחר הדלקה ואחר טבילה היה נהוג בהרבה עדות הספרדיים לאו דוקא בבלים.
וכן המנהג לברך על הלל בראש חודש.
וכן המנהג שנשים מברכות על לולב.
והמנהג שעונים בה ובש גם בברכות שיוצא בהם יד"ח ועוד רבים.
 
ראשי תחתית