מחלוקת הגרמ"א והגר"ע בענין ברכת המצה לאחר פסח

באנר תרומה
מנהג הספרדים לא קשור רק לבבלים
אלא לכל הספרדים כולל חלאבים מרוקאים בבלים ועוד
על מה אתה מדבר??
כאילו שכל העדות שהזכרת נוהגים אותו דבר , נכון?
עיקר "השינויים" (כלשונך) שעשה אז מרן, ושעליהם הביא סיוע מחכם עזרא באותה תקופה, היה על מנהגי הבבלים.
לא של המרוקאים (ובטח לא של החלאבים) שרק כעשור ויותר אחר כך, התחיל "לטפל" "ולשנות" במנהגים שלהם.
 
הביאו כסייעתא שחיזק אותו להמשיך לפסוק כאשר עם לבבו ולא להתייחס למתנגדים החריפים.

"ואף שהיו כמה מבני בבל מתרעמים על שאני פוסק נגד ספר "בן איש חי", החזיק בידי מורי הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל, ועודד אותי להמשיך להורות בהלכה כאשר עם לבבי, ולא להשגיח על דברי ההמון האלה, אשר לא ידעו ולא יבינו" (הקדמה להליכות עולם ח"א).

מה שבעצם אנחנו מחזקים כיום את הפוסקים נגד הגר"ע יוסף שמקיימים בעצמם ולא תגורו מפני איש.
לא בדיוק הבנתי מה אתה רוצה ואיך זה קושר לדיון שאני מתנהל כרגע עם @כאחד העם, אשמח שתרחיב
 
על מה אתה מדבר??
כאילו שכל העדות שהזכרת נוהגים אותו דבר , נכון?
עיקר "השינויים" (כלשונך) שעשה אז מרן, ושעליהם הביא סיוע מחכם עזרא באותה תקופה, היה על מנהגי הבבלים.
לא של המרוקאים (ובטח לא של החלאבים) שרק כעשור ויותר אחר כך, התחיל "לטפל" "ולשנות" במנהגים שלהם.
אפשר פירוט מה שינה בתחילה שנוגע רק לבבלים ומה התווסף במשך הזמן שנוגע לשאר עדות? תודה
 
אפשר פירוט מה שינה בתחילה שנוגע רק לבבלים ומה התווסף במשך הזמן שנוגע לשאר עדות? תודה
אין צורך, הדברים ידועים.
ובכל אופן, כפי שכתבתי, המקומות שבהם הביא סיוע מחכם עזרא הם בעיקר, במנהגי הבבלים שפסק נגדם.
 
על מה אתה מדבר??
כאילו שכל העדות שהזכרת נוהגים אותו דבר , נכון?
בנושאים המדוברים נהגו אותו דבר

א. הדלקת נרות , כולם הדליקו ואח"כ בירכו
ב. ברכת הטבילה, כולם טבלו ואח"כ בירכו
ג. ברכות לולב וכד', כולם נענעו עם ברכה
ד. ברכות השבח דתפילה, כולם בירכו

יש עוד דוגמאות - אבל אלה בעיקר , ובכל אלו נהגו בכל עדות המזרח בלא יוצא מן הכלל
 
זה לא מדוייק! שם הוא מתווכח לא באופן כללי, אלא על מנהג מסויים שמרן חכם עזרא רצה ליישב את המנהג שנהגו במצרים כי רצה לומר שכן יש צד כזה בפוסקים, ולא הוי רק דעת המקובלים. ע"ש.
1764620757841.png
 
ולא רק זה, גם בספר גדולת אלישע דנגור שהיה רבה של בבל לפני הבן איש חי, כתב להדיא שמנהג בבל לברך ואח"כ להדליק ורק שהיו מי שנהגו אחרת. ע"ש.
מה גם בספר? הרב ניסים מעתיק מהספר גדולות אלישע כ"י.
 
העתקת את זה

מפה

ועתה אענה את חלקי - וכפי שהגבתי שם באשכול , מה שהעלו מהר' יצחק ניסים זה סה"כ הוא בא להשיב על דברי הרב עובדיה, והוא לא מעיד על בגדד כי הוא היה אחרי הבא"ח
ושם בויכוח נסוב- אודות מה "שהמציא" הרב עובדיה , שבבגדאד נהגו לברך ולהדליק עד שבא הבא"ח ושינה המנהג

אולם זה שקר- כי להדיא הבא"ח בחיבור שמפורסם היום בשם "מקבציאל" שנה שניה פרשת נח כותב להדיא בזה"ל

ודע כי יש קצת נשים פה עירנו שמנהגם להתחיל בברכה בנר אחרון וקודם שיאמרו תבת "להדליק" מסיימים ההדלקה וזורקים הפתילה ומשלימים הברכה, וכו'
[ושם מערער על מנהג זה]

ומסיים הבא"ח - ולכן אין לנו אלא מנהג אשר נתפשט בכל המקומות שתדליק ותסיים כל ההדלקה ואח"כ תברך.
להדיא- הבן איש חי מעיד על מנהג בבל, שמיעוט היו עושים תוך כדי הדלקה, ודחה מנהגם, ולכן מקיים את המנהג הרווח שנתפשט בכל המקומות.

נמצא שהבא"ח- גופיה מעיד על מנהג בגדד הרווח, ולא כמו שייחסו שהוא שינה המנהג

ולא רק זה, גם בספר גדולת אלישע דנגור שהיה רבה של בבל לפני הבן איש חי, כתב להדיא שמנהג בבל לברך ואח"כ להדליק ורק שהיו מי שנהגו אחרת. ע"ש.
שטויות והבלים
בגדולות אלישע מביא את המנהג שכתבתי לעיל, "שמיעוט" היו נוהגים לעשות תוך כדי הדלקה, בדיוק כמו שכתב הבא"ח שהבאתי, וכלל לא מדבר מה המנהג הרווח, וכלל לא כותב שהיו מברכות ומדליקות

וזה לשון הגדולות אלישע רס"ג סק"ז- דכותב להדיא בבגדד שיש מקצת שנוהגים לברך ולהדליק יחד וגומרים ההדלקה עם סיום הברכה, ועליהם- צועק שאין זה טוב כי מתעסקים בברכה , וממש כהבא"ח לעיל.
 
בנושאים המדוברים נהגו אותו דבר

א. הדלקת נרות , כולם הדליקו ואח"כ בירכו
ב. ברכת הטבילה, כולם טבלו ואח"כ בירכו
ג. ברכות לולב וכד', כולם נענעו עם ברכה
ד. ברכות השבח דתפילה, כולם בירכו

יש עוד דוגמאות - אבל אלה בעיקר , ובכל אלו נהגו בכל עדות המזרח בלא יוצא מן הכלל
לגבי הדלקת נרות אתה טועה, הרי גם בבבל עצמה המנהג הקדום לפני הבן איש חי היה לברך ואח"כ להדליק וכמו שכתב הרב גדולת אלישע.
ובמרוקו אני יודע בבירור גמור שהיו עיירות שנהגו כך והיו שנהגו כך, וגם אלו שנהגו להדליק ואח"כ לברך זה מנהג יותר מאוחר.
(כנ"ל בברכת הטבילה, שאלתי נשים זקנות שגרו במרוקו בענין, וכן עיין בספרי המנהגים שכתבו בזה).
ובטורקיה המנהג היה ג"כ לברך ואח"כ להדליק. וכן היה מנהג ירושלים וכמו שהעיר מהר"א מאני בתשובתו. וכן היה מנהג ארם צובה (חלאב) וכמו שכתב רבי חיים הכהן בטור ברקת מקור חיים.
ודבר ברור הוא לכל מי שעיניו בראשו ומודה על האמת, שהמנהג להדליק ואח"כ לברך אצל הרבה קהילות הספרדים, הוא מנהג שהתחדש במאתיים או קצת יותר, השנים האחרונות.
גם לגבי ברכה על לולב במרוקו לא ברכו עיין שמש ומגן ומקוה המים דברות אליהו ועוד שהביאו שהיו נשים שלא נהגו לברך. ואכמ"ל.
 
כן היה מנהג ירושלים וכמו שהעיר מהר"א מאני בתשובתו.
אתה על גבול ההזוי
מפורש - בר' אליהו מני שהמנהג להדליק ואח"כ לברך
וז"ל יין הטוב מהדורה החדשה עמ' לט- דשם למטה הביא מכתב מר' אליהו מני דכותב להדיא שרוב הנשים נוהגים כהחסד לאלפים, והיינו כהרמ"א להדליק ואח"כ לברך,
חוץ מבני ביתו שעשו כמנהג לעיל תוך כדי דיבור היו מברכות ומדליקות כאחד
 
העתקת את זה

מפה

ועתה אענה את חלקי - וכפי שהגבתי שם באשכול , מה שהעלו מהר' יצחק ניסים זה סה"כ הוא בא להשיב על דברי הרב עובדיה, והוא לא מעיד על בגדד כי הוא היה אחרי הבא"ח
ושם בויכוח נסוב- אודות מה "שהמציא" הרב עובדיה , שבבגדאד נהגו לברך ולהדליק עד שבא הבא"ח ושינה המנהג

אולם זה שקר- כי להדיא הבא"ח בחיבור שמפורסם היום בשם "מקבציאל" שנה שניה פרשת נח כותב להדיא בזה"ל

ודע כי יש קצת נשים פה עירנו שמנהגם להתחיל בברכה בנר אחרון וקודם שיאמרו תבת "להדליק" מסיימים ההדלקה וזורקים הפתילה ומשלימים הברכה, וכו'
[ושם מערער על מנהג זה]

ומסיים הבא"ח - ולכן אין לנו אלא מנהג אשר נתפשט בכל המקומות שתדליק ותסיים כל ההדלקה ואח"כ תברך.
להדיא- הבן איש חי מעיד על מנהג בבל, שמיעוט היו עושים תוך כדי הדלקה, ודחה מנהגם, ולכן מקיים את המנהג הרווח שנתפשט בכל המקומות.

נמצא שהבא"ח- גופיה מעיד על מנהג בגדד הרווח, ולא כמו שייחסו שהוא שינה המנהג


שטויות והבלים
בגדולות אלישע מביא את המנהג שכתבתי לעיל, "שמיעוט" היו נוהגים לעשות תוך כדי הדלקה, בדיוק כמו שכתב הבא"ח שהבאתי, וכלל לא מדבר מה המנהג הרווח, וכלל לא כותב שהיו מברכות ומדליקות

וזה לשון הגדולות אלישע רס"ג סק"ז- דכותב להדיא בבגדד שיש מקצת שנוהגים לברך ולהדליק יחד וגומרים ההדלקה עם סיום הברכה, ועליהם- צועק שאין זה טוב כי מתעסקים בברכה , וממש כהבא"ח לעיל.
וזה לשון הגדולות אלישע רס"ג סק"ז- דכותב להדיא בבגדד שיש מקצת שנוהגים לברך ולהדליק יחד וגומרים ההדלקה עם סיום הברכה, ועליהם- צועק שאין זה טוב כי מתעסקים בברכה , וממש כהבא"ח לעיל.
א"כ אינו מטעמו של הבא"ח שזה מדיני קבלת שבת וזה מדיני מתעסק בברכה
 
אתה על גבול ההזוי
מפורש - בר' אליהו מני שהמנהג להדליק ואח"כ לברך
וז"ל יין הטוב מהדורה החדשה עמ' לט- דשם למטה הביא מכתב מר' אליהו מני דכותב להדיא שרוב הנשים נוהגים כהחסד לאלפים, והיינו כהרמ"א להדליק ואח"כ לברך,
חוץ מבני ביתו שעשו כמנהג לעיל תוך כדי דיבור היו מברכות ומדליקות כאחד
ועדיין לא היה המנהג כך אצל כולם כמו שאתה צועק ומאידך מעתיק אחרת מדבריך
 
ועדיין לא היה המנהג כך אצל כולם כמו שאתה צועק ומאידך מעתיק אחרת מדבריך
חסר לך גם הבנה אני רואה
רובם עשו כהרמ"א , והמיעוט עשו משהו שלישי שלא קשור לשו"ע בכי הוא זה

אבל כהשו"ע - אפי' מנהג אחד לא היה
 
לא נכנסתי לטעמים אלא למנהג
שניהם העידו אותו מנהג בדיוק
ולא כמו ההבלים שנזרקו פה בפורום בשעה האחרונה
אבל זה מוכיח לך שלא כולם חששו לקבלת שבת בברכה
מה לא מובן
אה"נ הרוב הדליקו ואח"כ ברכו אבל לא כולם באופן גורף
בשונה מהטבילה שכולם ברכו בין הראשונה לשניה
 
גם המיעוט עשו זאת מחשש של קבלת שבת בהדלקה ולכן נהגו מנהג שלישי דלא כהשו"ע , אלא שהבא"ח והגדולות אלישע לא הסכימו עם זה כל אחד מחמת סיבותיו
אתה מנסח מאוד יפה אבל אני מנסח יותר ברור
הגדולת אלישע לא חשש לסברת הבא"ח שיש קבלת שבת בברכה
ומכאן ועד לומר שאפשר לברך לפני ההדלקה
הדרך קצרה
 
העתקת את זה

מפה

ועתה אענה את חלקי - וכפי שהגבתי שם באשכול , מה שהעלו מהר' יצחק ניסים זה סה"כ הוא בא להשיב על דברי הרב עובדיה, והוא לא מעיד על בגדד כי הוא היה אחרי הבא"ח
ושם בויכוח נסוב- אודות מה "שהמציא" הרב עובדיה , שבבגדאד נהגו לברך ולהדליק עד שבא הבא"ח ושינה המנהג

אולם זה שקר- כי להדיא הבא"ח בחיבור שמפורסם היום בשם "מקבציאל" שנה שניה פרשת נח כותב להדיא בזה"ל

ודע כי יש קצת נשים פה עירנו שמנהגם להתחיל בברכה בנר אחרון וקודם שיאמרו תבת "להדליק" מסיימים ההדלקה וזורקים הפתילה ומשלימים הברכה, וכו'
[ושם מערער על מנהג זה]

ומסיים הבא"ח - ולכן אין לנו אלא מנהג אשר נתפשט בכל המקומות שתדליק ותסיים כל ההדלקה ואח"כ תברך.
להדיא- הבן איש חי מעיד על מנהג בבל, שמיעוט היו עושים תוך כדי הדלקה, ודחה מנהגם, ולכן מקיים את המנהג הרווח שנתפשט בכל המקומות.

נמצא שהבא"ח- גופיה מעיד על מנהג בגדד הרווח, ולא כמו שייחסו שהוא שינה המנהג


שטויות והבלים
בגדולות אלישע מביא את המנהג שכתבתי לעיל, "שמיעוט" היו נוהגים לעשות תוך כדי הדלקה, בדיוק כמו שכתב הבא"ח שהבאתי, וכלל לא מדבר מה המנהג הרווח, וכלל לא כותב שהיו מברכות ומדליקות

וזה לשון הגדולות אלישע רס"ג סק"ז- דכותב להדיא בבגדד שיש מקצת שנוהגים לברך ולהדליק יחד וגומרים ההדלקה עם סיום הברכה, ועליהם- צועק שאין זה טוב כי מתעסקים בברכה , וממש כהבא"ח לעיל.
אז בוא אני אסביר את דבריי וכוונתי: אולי הייתי צריך להרחיב מההתחלה, כדי שלא תטעו בדבריי ואולי לא דקדקתי בלשוני אבל כוונתי ברורה.
אז ככה:
הרב גדולת אלישע (שהיה רבה של בבל והוא הנהיג את כל הקהילה) נוקט שם שהעיקר להלכה כדעת מרן השו"ע (בה"ג) שקבלת שבת היא בהדלקה ולא בברכה, ועדיף לברך עובר לעשייתן. ואז הוא כותב בזה"ל, "אלא שמי שנהג כסברת הרמ"א שמדליק ואח"כ מברך וכו' יעשו כמנהגם. עכ"ל. ומדוייק (לדעתי) וברור שכוונתו למיעוט ה(א)נשים בבגדאד שהיו עושים כן, אבל הרוב היו עושים כמרן וכמו שהוא פסק וסבר העיקר להלכה. ולכן כתב ש"מי שנהג וכו", כי זה היה מיועט והרוב לא נהגו כך.
וכמדומני שכמה מחברים דייקו גם כן כך בדבריו
 
אתה על גבול ההזוי
מפורש - בר' אליהו מני שהמנהג להדליק ואח"כ לברך
וז"ל יין הטוב מהדורה החדשה עמ' לט- דשם למטה הביא מכתב מר' אליהו מני דכותב להדיא שרוב הנשים נוהגים כהחסד לאלפים, והיינו כהרמ"א להדליק ואח"כ לברך,
חוץ מבני ביתו שעשו כמנהג לעיל תוך כדי דיבור היו מברכות ומדליקות כאחד
כדרך המחנה שלך השמטת את המקום שהוא כתב ממש סמוך לפני זה בזה"ל, "בכאן (ירושלים) לא יש מנהג קבוע לנשים על זה". ולזה התכוונתי תעיין במקור בפנים ותראה
אז אתה לא רק הזוי אלא גם ש....
 
כדרך המחנה שלך השמטת את המקום שהוא כתב ממש סמוך לפני זה בזה"ל, "בכאן (ירושלים) לא יש מנהג קבוע לנשים על זה". ולזה התכוונתי תעיין במקור בפנים ותראה
אז אתה לא רק הזוי אלא גם ש...
אז בוא נעשה סדר
רוב הנשים עושים כהרמ"א, עוד מיעוט היו עושים משהו שלישי, וזהו.

וזה בדיוק שווה למה שכתב "שאין בירושלים מנהג קבוע" וכמו שביארתי לעיל בדיוק את דבריו, שהרוב כהרמ"א והמיעוט משהו שלישי.

אבל היות ואתה נחפז, ואינך קורא הודעות מלאות, נתפסת על שורה שכתב הר' אליהו מני, בוא בזמן שביארתי את דבריו לעיל גם מבלי לכתוב את השורה הזו, וכללתי את כל דבריו בביאור הדברים, ואם היית טיפה מבין את דברי ולא ממהר להגיב היית רואה שביארתי את כל דבריו כולל את השורה שציטטת מדבריו.
ולא רק אתה נחפז- אלא גם חברך שעשה לך "תודה"
 
ראשי תחתית