באנר תרומה

מהו גדר מיעוט המצוי לענין תולעים?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
השבט הלוי אומר (ח"ד סימן פ"א יעויי"ש) כל שמצוי בדרך כלל, וכן דעת הגריש"א.
הגרח"פ שיינברג גם טען כעין זה שכל שאין בזה חידוש מפליא כשמוצאים תולעים חשיב מיעוט המצוי.
הגרנ"ק והגרח"ק זצ"ל: 5% זה מיעוט המצוי המחייב בדיקה.
 
עיין שו"ת יוסף לקח ח"א סי' מב. (ובעוד מקומות שהאריך לבסס את דברי הריב"ש ולדחות את דברי החולקים)
 
א"א פשוט לשלוח הודעה ריקה אז - .
חח, הוא התכוין שנשמח לקבל את התשובה המלאה של החכם הנז', ולא התכוין להלין על הנקודה כפי שהבנת.
וכנ"ל נשמח לקבל את התשובה המלאה.
נ.ב סגנון הראיות של החכם המחבר קצת מוזר, כגון: וכן שאלתי את הרב רווח וכו'. אינני מבין מה יש לדקדק במילים שנאמרו בשיחה טלפונים כאילו זה רשב"א. וכן רב פלוני אכל תירס ורב אלמוני אכל תותים. אינני בא לזלזל, אבל אין מקום לראיות קלושות כאלה [ללא הצגה מפורטת של הדברים] בספרי שו"ת. מ"מ נשמח לקבל התשובה ואולי יתוקן הסגנון בהמשך ונסלח לו.
 
מצורף
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ יוסף לקח - פרץ, יוסף__ 400_419.pdf
    אוצר החכמה_-_ יוסף לקח - פרץ, יוסף__ 400_419.pdf
    6.8 מגה-בתים · צפיות: 10
  • 159160_421.png
    159160_421.png
    179 קילובייט · צפיות: 11
  • אוצר החכמה_-_ יוסף לקח - מועדים ג - פרץ, יוסף__ 521_524.pdf
    אוצר החכמה_-_ יוסף לקח - מועדים ג - פרץ, יוסף__ 521_524.pdf
    2 מגה-בתים · צפיות: 8
יישר כח.

ולגבי עצם תוכן דבריו,
בלי להכנס לסוגיא בעומק.
אבל מקופיא זה נראה שטוען שכל גדולי הדור לא ראו ריב''ש...
וכל הראשונים שמשמע להדיא מדבריהם אחרת כגון רמב''ם ועוד.
אין זה הכרח גמור כי לא כתבו אחוזים.
טוב נו.
זה תשובה מאד מקופיא.
 
וכל הראשונים שמשמע להדיא מדבריהם אחרת כגון רמב''ם ועוד.
לא עברתי על רוב התשובה, אבל לא זכור לי רמב"ם מהתקופה שלמדתי את הסוגיא
על איזה "רמב"ם ועוד" מדובר?
 
בתשובה הוא מציין.
אני לא נכנס אם היא ראיה מוכרחת או לא.
אבל זה הסגנון התשובות הכללי.
לא נכנס לשום מקור בפנ''ע לעומק
זה פחות משכנע.
מה פחות משכנע...
יש לך ריב"ש מפורש שאומר כך והרבה מפוסקי זמנינו לא דנו בכלל בדבריו וכנראה לא ראו אותו.
 
מה פחות משכנע...
יש לך ריב"ש מפורש שאומר כך והרבה מפוסקי זמנינו לא דנו בכלל בדבריו וכנראה לא ראו אותו.
הכי פחות משכנע
מפני שהב"י שכבר מביא מתשו' הריב"ש הזו
ואעפ"כ את נושא זה שאזלינן בתר קרוב למחצה, משמיט ואינו מזכיר, ורק מזכירו לגבי נושא אחר
ולא רק הב"י אלא גם נושא הכלים בשו"ע אף אחד לא מזכיר מהריב"ש הזה, למרות שכן ציטטו ממנו מאותו תשובה לנושאים אחרים.

להדיא- דלא סברו ליה כהריב"ש הנ"ל ולכן השמיטוהו מספריהם
 
הכנראה הזה.
לענ''ד מסתבר שת''ח בסדר גודל שלהם ראו ריב''ש מפורש
ריב''ש אינו שו''ת עלום שנתגלה בגניזה הקהירית.
ויש ראיות מראשונים אחרים.
סגנון ההכרעה בצורה של היוסף לקח חלשה. וכמוש''כ הרב @עיפרון מחודד
 
לענ''ד מסתבר שת''ח בסדר גודל שלהם ראו ריב''ש מפורש
ריב''ש אינו שו''ת עלום שנתגלה בגניזה הקהירית.
לא רק זו
אלא אף הב"י עצמו מביא את הריב"ש הנ"ל באותו תשובה לגבי נושא אחר, ואין מי שלא ראה את הריב"ש הזה
אלא שכלפי מה שכתב דאזלינן "קרוב למחצה" לא סברו כוותיה
 
לא רק זו
אלא אף הב"י עצמו מביא את הריב"ש הנ"ל באותו תשובה לגבי נושא אחר, ואין מי שלא ראה את הריב"ש הזה
אלא שכלפי מה שכתב דאזלינן "קרוב למחצה" לא סברו כוותיה
בקיצור יש לת''ח שלומד סוגיות, לראות האם תשובה נכתבה בצורה רצינית, או שסימן המטרה, וכולם לא ראו, טעו, לא חשבו, לא נולדו...
וכל יתר הדברים הללו. עוד לפני שנכנסים לסוגיא. האם בכלל להכנס לסוגיא דרכו... וד''ב.
 
אף שבאמת צריך לעיין היטב בדברי הריב''ש האם כשמדבר על מיעוט המצוי, הוא גם ברוב "קבוע" בטבע העולם, או ברוב מקרי, שיש בזה חילוק גדול בפוסקים, וכמו שמבאר הריב''ש עצמו במקומות אחרים. ומבואר בהרחבה בשב שמעתתא בשמעתתא האחרונה, מהריטב''א ועוד הרבה ראשונים.
וכאן זה דבר שהווה בדרך העולם, והוא דבר שעתיד לבא ואין להתעלם ממנו שיבא.
ולא רק רוב במקרה, שיש לומר דיתכן שכעת אין כל בסיס שזה יקרה.
וראיתי לגר''י אפרתי בגליון הליכות שדה תשס''ה עמ' 143, וכן להג''ר אשר וייס פ' שמיני, שהביאו דברי הריב''ש, ואעפ''כ כתב שם הגריש''א לחוש להרבה פחות מזה.
מצד ראיות ברורות, של חשש של החמצת יין ג' פעמים בשנה, גמ' בגיטין
וגם בדיקת הריאה בגלל מיעוט המצוי, למרות שרוב בהמות כשרת ואינם טריפות.
וזה ראיות מאד חזקות.
וחייב לומר דגם הריב''ש לא מיירי במיעוט המצוי בטבע העולם, וכלשון הפוסקים "כי כן יסד מלכו של עולם", זה מיעוט קבוע ואין להתעלם ממנו.
ולהורות לציבור, שגם אם יש חשש של תולעים 25 אחוז, ויותר, אין צריך לבדוק. זה להאכיל את עם ישראל תולעים, בתורת ודאי, וה' הטוב יכפר בעד.
ומה איכפ''ל דאנשים נזהרים ומדקדקים במצוות?
וכמובן אם הוא מיעוט שאינו שכיח כלל כמו שבטריפה אין בודקים טריפות המוח, ועוד, א''צ לבדוק, והשכל הישר מורה כן. וברור.
 
אף שבאמת צריך לעיין היטב בדברי הריב''ש האם כשמדבר על מיעוט המצוי, הוא גם ברוב "קבוע" בטבע העולם, או ברוב מקרי, שיש בזה חילוק גדול בפוסקים, וכמו שמבאר הריב''ש עצמו במקומות אחרים. ומבואר בהרחבה בשב שמעתתא בשמעתתא האחרונה, מהריטב''א ועוד הרבה ראשונים.
וכאן זה דבר שהווה בדרך העולם, והוא דבר שעתיד לבא ואין להתעלם ממנו שיבא.
ולא רק רוב במקרה, שיש לומר דיתכן שכעת אין כל בסיס שזה יקרה.
וראיתי לגר''י אפרתי בגליון הליכות שדה תשס''ה עמ' 143, וכן להג''ר אשר וייס פ' שמיני, שהביאו דברי הריב''ש, ואעפ''כ כתב שם הגריש''א לחוש להרבה פחות מזה.
מצד ראיות ברורות, של חשש של החמצת יין ג' פעמים בשנה, גמ' בגיטין
וגם בדיקת הריאה בגלל מיעוט המצוי, למרות שרוב בהמות כשרת ואינם טריפות.
וזה ראיות מאד חזקות.
וחייב לומר דגם הריב''ש לא מיירי במיעוט המצוי בטבע העולם, וכלשון הפוסקים "כי כן יסד מלכו של עולם", זה מיעוט קבוע ואין להתעלם ממנו.
ולהורות לציבור, שגם אם יש חשש של תולעים 25 אחוז, ויותר, אין צריך לבדוק. זה להאכיל את עם ישראל תולעים, בתורת ודאי, וה' הטוב יכפר בעד.
ומה איכפ''ל דאנשים נזהרים ומדקדקים במצוות?
וכמובן אם הוא מיעוט שאינו שכיח כלל כמו שבטריפה אין בודקים טריפות המוח, ועוד, א''צ לבדוק, והשכל הישר מורה כן. וברור.
שו"ת הריב"ש סימן קצא - שמעוט מצוי ר"ל שהוא קרוב למחצה ורגיל להיות. דומיא דמעוט מצוי המוזכר למפרשי' ז"ל בסירכות הריאה דאע"ג דאזלי' בתר רובא ואחזוקי אסור' לא מחזקינן אפ"ה צריך לבדוק בסירכות הריאה מפני שהוא מעוט מצוי.

לא הבנתי, למה מיעוט המצוי בסירכת הראיה אינו בטבע העולם?
 
אתה מקשה עלי או על הריב"ש? זה מה שהוא כותב, לא?
אני מנסה להבין כוונת הריב''ש המדוייקת.
השאלה היא מפתח להבנה האמיתית
זה לשון הריב''ש, אם תתעמק בכוונתו תראה שיש כאן הרבה שאלות שחייבות התבוננות, ומשמעויות הפוכות, והנושא העיקרי הוא לחוש לעופות דלא שכיחי בעיר. וחשש ס''ס במיעוט המצוי.
1747405268580.png
 
וכעת אבאר את דברי, לתלות שכל האחרונים לא ראו את הריב''ש זה טעות.
כי הריב''ש הזה מפורסם. וכמו שהראיתי שגם הרב אפרתי בזמן חיי חיותו של הגריש''א הביא ריב''ש זה ואעפ''כ החמיר יותר.
הסיבות לכך היא שגדולי הפוסקים הביאו ראיות מגמרות ומשניות מפורשות שנפסקו להלכה ברמב''ם ושו''ע בלי חולק, שמוכח שבשיעור של כעשר אחוז כבר מוגדר הדבר למיעוט המצוי.
והרי לך הראיה
1747406363615.png

ולפי האמור כוונת הריב"ש אינה כפשוטה קרוב למחצה, ממש, אלא כפי שסיים "רגיל להיות", והפירוש קרוב למחצה, היינו שנטה לכיוון המחצה, ממצב של מיעוטא דמיעוטא. והפך להיות מיעוט משמעותי ומצוי. אני מסכים שלולא הקושיות הייתי מתייחס אליו כפשוטו, אולם גדולי האחרונים הללו לא שלא ראו דברי הפוסקים, אלא מכח ראיות ברורות מן הש''ס ביארו אותם באופן אחר.
ואומר כאן עוד דבר, הגדרה זאת נכתבה בריב''ש כדרך אגב, לגבי נושא אחר לגמרי תוך כדי מו''מ תלמודי בפשט הגמ' לגבי סימני עופות, ולא בנושא דידן כלל. והמבט הכללי על דבריו עצמן מוכיח שיש כאן מקום להתבוננות מעמיקה בכוונתו ואין הדברים כפשטן לגבי נ''ד.
 
ראשי תחתית