כהנא דמסייע
חבר פעיל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 93
בהודעתך הקודמת (שמשום מה נמחקה) כתבת שהבאת לאביך 50 טון, אני כתבתי "רק" חצי קילו
כנ''ל בהודעתי הקודמתכל בר דעת מבין שזה נכתב בהומור.
עמדתי עליה לעיל.בנוסף יש ראיה שלא עמדו עליה כ"כ אבל היא ראיה אלימתא.
יש שמקשים מהגמ'[1] שמטלית פחות מג' על ג' אצבעות ויש בה כמה כזיתים, ולכאורה בגד סטנדרטי הוא מאד דק, ולא מובן איך יש בכזה שיעור כמה זיתים. אולם זה לא קשיא מידי כמו שהעיר הרה''ג אליעזר פולק שליט''א שבדק ומעיל רגיל של ילד יש בו 1.4 ס''מ שיוצא כב' כזיתים בג' על ג', יותר מ50 סמ''ק. וגם צעיף ושכמיה וכדו' זה בגד סטנדרטי ועבה ביותר. ובודאי אינם בכלל עבים וגסים שאינם ראויים עי''ש.מהגמ' ביבמות ק"ג ע"ב.
שם מבואר שמטלית שיש בה ג' על ג' אצבעות מכילה 'כמה' זיתים.
בפשטות כמה זה לפחות 3.
אם אצבע היא 2 ס"מ יוצא ששטח המטלית הוא 36 ס"מ.
3 זיתים לפי חצי ביצה יוצא 66 סמ"ק [לפי השיעור הקטן שהביצה היא חמישים, ומודדים ללא הקליפה].
לפ"ז צריך להיות שהאריג הוא בעובי 1.83 ס"מ. דבר שלא יעלה על הדעת כלל, וגם נסתר ממשנה מפורשת בכלים פכ"ח שהבגדים העבים אין בהם דין ג' על ג' עי"ש.
וזו הוכחה ניצחת שאין עליה תשובה שאין הזית 'מתקרב' אפילו לחצי ביצה.
אם נאמר שהזית הוא 5 סמ"ק - האריג אמור להיות 0.41 ס"מ. כלומר 4 מ"מ. זה גם מעט עבה, אולם עדיין בגדר 'מטלית' שניתן להשתמש בה.
יעיינו הלומדים בראיה מופלאה זו [כמובן שאינה שלי אלא שמעתיה וראיתיה]
כאמור הבאת משפטים של כמה רבני דורנו שהחמירו כשיטה זו או סמכו ע"ז בשעה"ד גמור
?גם עדויות על המנהג בדורות הקודמים.
מחילה, אבל 'מטלית' זה לא 'מעיל דובון' של היום, וגם לא צעיף ושכמיה.ומעיל רגיל של ילד יש בו 1.4 ס''מ שיוצא כב' כזיתים בג' על ג', יותר מ50 סמ''ק. וגם צעיף ושכמיה וכדו' זה בגד סטנדרטי ועבה ביותר. ובודאי אינם בכלל עבים וגסים שאינם ראויים עי''ש.
..לפי מה שאנחנו רואים לגבי מנהג מרוקו עכ"פ, שהמקור היחיד בכתובים הוא הספר "דברי שלום ואמת" שהוא גברא רבה ובר סמכא בעניינים אלה, והוא כותב במפורש שבמרוקו אכלו חתיכה קטנה ששיערו לפי העין, וכדברי הגאונים (והגר"ש משאש הנ"ל לא דיבר אלא על מנהג עצמו שחש לדברי השו"ע בשם יש אומרים).
וכך כתב בשו"ת ויאמר יצחק (או"ח סי' ח') לרבי יצחק בן וואליד, מרבני מרוקו, שדברי השו"ע דהכזית כחצי ביצה "אפשר דהטעם שכתב מרן דין זה דסי' תפ"ו בשם י"א לפי שלבו ראה שאינו מוסכם מרוב הפוסקים ולא כתב זה אלא להודיע דטוב לחוש גם לדעת זה לחומרא בעלמא לכתחילה". ונימוקיו, דהרי דרך השו"ע לבסס את פסקיו על הרי"ף והרמב"ם והרא"ש, והרי שלשתן פסקו דהגרוגרת (שגדולה מן הכזית) היא כשליש ביצה. ועוד, דגם השו"ע עצמו פסק כן בסי' שס"ח.
ובוודאי שאם היה המנהג לשער בחצי ביצה, בוודאי לא היה כותב שזה חומרא בעלמא.
וביממה האחרונה ביקשתי מחברים וידידים לברר לי אצל רבנים שהם מכירים, ושאלתי אותם מה מנהג הסבא, ומכולם קיבלתי תשובה זהה - חתיכת מצה קטנה ששיערו בה כזית לפי העין.
ולדוגמא הגאון רבי חיים ביטון שהוא מזקני העדה, ראש המורים לפיוט המרוקאי בדורנו, וידיו רב לו בתורה ובחקר המנהגים, שימש כר"מ בישיבת אוהל מועד במשך שנים רבות, העיד בזה"ל:
"מה שאני זוכר, זו חתיכה קטנה, כך חילק המברך מהמצה שלו לכל אחד מהמסובים".
וכן העיד הגאון רבי אליהו אברג'ל שליט"א, ראב"ד ירושלים, שגם הוא מזקני העדה, להגר"מ אלחרר כשהיה בביתו.
ועוד אחד מחשובי הפוסקים המרוקאים - אמר בזה"ל - "זכור לי חתיכה קטנה, לא שקלו כלל".
והמוחש לא יוכחש.
נכון ולכן אמר שיש בו יותר מחצי זית בהרבהאבל 'מטלית' זה לא 'מעיל דובון' של היום,
זה לא מסכים.וגם לא צעיף ושכמיה.
אין בצעיף 1.4 ס"מ. אולי בחלום יש כזה.וגם צעיף ושכמיה וכדו' זה בגד סטנדרטי ועבה ביותר
איך הבנת שזה הפשטותוגם בירושלמי מוכח שזו ההבנה של המימרא הזו,
ובכנות עיינת בירושלמי בצורה מסודרת, בחלק שהבאתי, או שהתחלת מהמל''מ?לפרש בבבלי הפוך מהירושלמי זהו דוחק עצום.
'הפסול' לא מוכר, אבל 'ההבנה' של 'אין קמיצה פחות משני זיתים' היא שהקומץ לבדו צריך להכיל ב' זיתים, דאם ההבנה שאפשר לקמוץ ולחזור ולקמוץ - מה שואל הירושלמי. ופשוט.איך הבנת שזה הפשטות
"שאל" זה תמיהה, וכמו שהבינו כולם,
שזה פסול חדש שלא מוזכר.
תעיין בתוך דברי הרשב''א ותבין יותר, את כל ההקשר הוא מדבר על ד' אמות לכל רוח, שכל אחד מקבל לפי אמתו.לגבי הרשב"א בעירובין מ"ח ע"א. לא כתוב כלל שמותר לקמוץ ולחזור ולקמוץ.
לא חידשת כלום. עיינתי והבנתי שזו כונתו.תעיין בתוך דברי הרשב''א ותבין יותר, את כל ההקשר הוא מדבר על ד' אמות לכל רוח, שכל אחד מקבל לפי אמתו.
וכותב שאינו דומה לננס או עוג שעושים במידה קבועה.
הרשב"א לא דן בירושלמי. זה לא הנושא שלו. הוא מדבר בקו הכללי, שבין מי שהוא קטן מאוד [אבל עומד בכללי ההלכה] ובין מי שהוא גדול מאוד יש להם אותו הקמיצה.והנה ננס ודאי פסול. והירושלמי מבין שייתכן שאדם שאינו ננס אין בקומצו ב' זיתים, וזו התמיהה שם. וכאן הרשב''א אומר שגם ננס באבריו יכול לקמוץ באותה המידה. וכיצד?
לא אמרתי שזה הנושא שלו.הרשב"א לא דן בירושלמי. זה לא הנושא שלו.
האמת שבמקרה זה לא בדקתי בעצמי אלא סמכתי על הרב פולק שבדק ואמר שלכחצי ביצה הגיע.אין בצעיף 1.4 ס"מ. אולי בחלום יש כזה.
הבנתי מצויין. לא רואים כלום.לא הבנת את דברי.
רק אמרתי שמהירושלמי רואים מציאות זו.
שוב, אתה מביא 3 מקורות מרבנים מרוקאיםתזכורת:
..
מה לא רואיםהבנתי מצויין. לא רואים כלום.