מהו האופן בו מותר לאדם ליטול נפשו - באם ישנו ?

התורה

חבר חדש
הצטרף
1/11/25
הודעות
91
נאמר בתורה בפ' נח (בראשית ט', ה'):

"ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש".

וכידוע תיבת "ואך" באה למעט, שלא תמיד יש עוון לממית את עצמו.

ואם כן עלינו לדעת מהו המקרה שעליו רמזה התורה שמותר לו לאדם ליטול את נפשו.
 
כשירא פן לא יוכל לעמוד בנסיון,
כדמצינו גבי שאול "פן יתעללו בי הערלים האלה".
(דעת זקנים).

1762634601489.png
 
מה נענה על המבואר בסוטה מו:
"אלא זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן - יוצאין חוץ לחומה והן מתים" ?
 
אגב אציין שמוהרא''ש בצואתו כמדומני כתב שם יהיה חולה שלא ישימו עליו מכונת הנשמה
כמובן שלא דומה ללהוציא.
 
לא בטוח שזה רצח כיון שמכונה זה דבר חיצוני .

נו, אם במכונה את מסתפק, עאכ"ו בדבר סגולי.
ועכ"פ בפוסקים כתוב להדיא שאם יש דבר שמטריף את הגוסס ומפריע לנשמה לצאת (כמו ברז מטפטף שמרעיש) אם מותר לסגור בשבת או לא (אני מקווה שאני לא טועה), אז רואים שכל כה"ג לא חשיב איסור רציחה. וכ"ש לצאת מהעיר.
 
נו, אם במכונה את מסתפק, עאכ"ו בדבר סגולי.
ועכ"פ בפוסקים כתוב להדיא שאם יש דבר שמטריף את הגוסס ומפריע לנשמה לצאת (כמו ברז מטפטף שמרעיש) אם מותר לסגור בשבת או לא (אני מקווה שאני לא טועה), אז רואים שכל כה"ג לא חשיב איסור רציחה. וכ"ש לצאת מהעיר.
נכון.
 
נו, אם במכונה את מסתפק, עאכ"ו בדבר סגולי.
ועכ"פ בפוסקים כתוב להדיא שאם יש דבר שמטריף את הגוסס ומפריע לנשמה לצאת (כמו ברז מטפטף שמרעיש) אם מותר לסגור בשבת או לא (אני מקווה שאני לא טועה), אז רואים שכל כה"ג לא חשיב איסור רציחה. וכ"ש לצאת מהעיר.
אולי יש לחלק שמכונת הנשמה היא מחייה את האדם
אבל שם התחיל יציאת נשמה רק יש דבר שמעכב לזה מותר
 
דברי הבשמים ראש האלו הובאו לדינא גם ברעק''א ביור''ד סי' שמה סעי' א' ושם כתב דיש כאן ב' עניינים, הבית יוסף עוסק בענין שירא שיהיה לו ייסורים או שלא יעמוד בנסיון,
והבשמים ראש סי' שמה עוסק במי שיש לו צרות וקשיים שאין בזה משום מאבד עצמו לדעת, ואינו נוגע כלל לדברי הבית יוסף הנ''ל
ובאמת שבשו''ת חתם סופר סי' שכ''ו הביא את דברי הבשמים ראש הנ''ל וכתב דמזה מוכח שספר בשמים ראש מזוייף ואינו מהרא''ש ופלא שהרעק''א גופי' הביא את התשובה הזו גופי' לדינא.
 
ישנם סיפורים רבים מזמן גזרות הקנטוניסטים שהיו מתפללות האימאות שימתו בניהם כדי שלא יתקלקלו בצבא הרוסי.
ומנגד יש חובה עצומה בכול עת לקיים אפילו את החולה, ולכן בבתי חולים נאבקים על חיי החולה אפילו אם ידוע שיהיה בתרדמת או במצב של צמח מכיוון שכול שנייה שיהודי חי ויכול להרהר בתשובה זה דבר גדול מאוד.
ולכן לדעתי יש לחלק במקרים בהם יהודי יכול לקיים מצווה או להרהר בתשובה יש לקיימו אפילו אם זה כרוך במאמצים גדולים ואפילו להסיר מכנות הנשמה אסור ואולי חובה לתת לו מכנות הנשמה אם יש בנמצא ולא על חשבון מי שיכול להיות בריא. אבל במקרים בהם יש וודאות שיסטה מדרך הישר אזי 'מוטב וימות זכאי ואל ימות חייב'
 
מפורסמת דעת נזר הדור ופלאו בעל המנחת אשר שליט"א בעניין.
מה דעת נזר הדור ופלאו ?
מן הסתם כוונתו לזה:
 

קבצים מצורפים

  • 1762665435811.png
    1762665435811.png
    72.3 קילובייט · צפיות: 8
מן הסתם כוונתו לזה:
מעניין מי כתב את זה בכל הפורומים....
 
ראשי תחתית