מנהג הספרדים באמירת תחנון במנחה של י''ג אייר

עת שערי רצון

חבר מוביל
הצטרף
5/1/25
הודעות
1,870
כל שנה ישנה מחלוקת בבתי הכנסת אם לומר מנחה בערב פסח שני במנחה
המנהג הפשוט הוא לא לומר
אבל מאידך מסברא נראה דיש לומר
כאן נברר את המנהג והמקורות וכו'
 
כל שנה ישנה מחלוקת בבתי הכנסת אם לומר מנחה בערב פסח שני במנחה
לא מכיר
המנהג הפשוט הוא לא לומר
וזה מה שאכן עושים
אבל מאידך מסברא נראה דיש לומר
למה? מאי שנא מערב ט"ו בשבט או ערב ל"ג בעומר?
כאן נברר את המנהג והמקורות וכו'
מחכים לך.
[אם צריך עזרה: כבר מהרש"ו בסידורו כתב לא לומר במנחה].
 
כך גם אמר עתה הראשל"צ הרב דוד יוסף שדעת אביו זי"ע לומר תחנון, והביא ביאור לחילוק,
והביאו לו במקום בישיבת כסא רחמים שמנהג מרן הרב מאזוז לומר ואמר נהרא נהרא ופשטי'
 
כך גם אמר עתה הראשל"צ הרב דוד יוסף שדעת אביו זי"ע לומר תחנון, והביא ביאור לחילוק,
והביאו לו במקום בישיבת כסא רחמים שמנהג מרן הרב מאזוז לומר ואמר נהרא נהרא ופשטי'
אבל בשו"ת ברכת יהודה ח"ד סי' י"ד כתב שהרב דוד יוסף חזר בו...
1746907317413.png
1746907342076.png
 
נכון
אולי יש כזה מנהג, אבל אין בו שום 'סברא' מלבד 'לא פלוג' ...
אינני רואה כאן ספק אפילו, שנאמר ספק לקולא, אילולי המנהג, דאין ידוע מתי נתפשט
דהא בדורות ראשונים גם בפסח שני גופיה היו אומרים
 
נכון
אולי יש כזה מנהג, אבל אין בו שום 'סברא' מלבד 'לא פלוג' ...
אינני רואה כאן ספק אפילו, שנאמר ספק לקולא, אילולי המנהג, דאין ידוע מתי נתפשט
דהא בדורות ראשונים גם בפסח שני גופיה היו אומרים
למה אין סברא, זה יום הקרבת הקרבן. גם אם זמן הקרבן הוא רק בשעה מסויימת.
דוגמא לדבר, תפילת עננו ביום התענית, לדעת רוב הראשונים ופסק מרן השו"ע, אומרים גם בערבית למרות שהצום מתחיל רק בעלות השחר.
 
אם כבר לפי זה צ''ע למה אומרים תחנון בט'ו, הרי פסח שני נאכל בליל ט'ו, וא''כ גם יום ט'ו הוי מעין יו''ט, ואין לומר בו תחנון כיון שהוא יום אכילת הקרבן
 
אם כבר לפי זה צ''ע למה אומרים תחנון בט'ו, הרי פסח שני נאכל בליל ט'ו, וא''כ גם יום ט'ו הוי מעין יו''ט, ואין לומר בו תחנון כיון שהוא יום אכילת הקרבן
וגם בי"ג סיון לא נאמר כי הוא יום אכילת השלמי חגיגה שהקריבו בי"ב
 
וע"כ שהנהיגו שלא לומר תחנון רק בזמן הקרבת הקרבן ולא בזמן אכילתו
וזמן הקרבתו הוא בי''ד בין הערבים ותו לא
משא'כ שאר מועדים המועד מתחיל מהלילה
מלבד ערב ר''ה וערב י'''ה שהוא רק ביום
ובגלל זה אומרים תחנון במנחה של כ'ח אלול ח' תשרי
 
וזמן הקרבתו הוא בי''ד בין הערבים ותו לא
משא'כ שאר מועדים המועד מתחיל מהלילה
מלבד ערב ר''ה וערב י'''ה שהוא רק ביום
ובגלל זה אומרים תחנון במנחה של כ'ח אלול ח' תשרי
גם ט"ו בשבט זה רק בתחילת הלילה.
 
בהלכה ברורה סי' קל"א כתב לומר תחנון.
הצג קובץ מצורף 4539
כך גם אמר עתה הראשל"צ הרב דוד יוסף שדעת אביו זי"ע לומר תחנון, והביא ביאור לחילוק,
והביאו לו במקום בישיבת כסא רחמים שמנהג מרן הרב מאזוז לומר ואמר נהרא נהרא ופשטי'
אבל בשו"ת ברכת יהודה ח"ד סי' י"ד כתב שהרב דוד יוסף חזר בו...
הצג קובץ מצורף 4541
הצג קובץ מצורף 4542
שו"ר שבארחות מרן שיצא בשנת תשע"ו כתב לא כמו שהובא בשו"ת ברכת יהודה (שנדפס בשנת תשע"ב):
1746908493236.png
ואמנם הביא שם את מנהגו של מרן זצ"ל, אבל לכאו' היה לו להזכיר שם שכיום אחר שנתגלה וכו' ההלכה שונה, ולא רק להעתיק בסתם ובשתיקה את מש"כ בהלכ"ב.
וא"כ אולי חזר בו ממש"כ בשו"ת ברכת יהודה, ומצטרף לזה מה שנכתב לעיל בשמו. (ועדיין אולי כדאי לשאול אותו בכדי שיאמר כן בפה מלא).
 
מ"מ דברי הברכת יהודה הנ"ל נראים ומסתברים, ובפרט שאנו נוהגים להקל מאוד בענייני וידוי, שאם יש ספק בפוסקים לא אומרים, (ובפרט שכך אומרים בשם האר"י, וכ"מ בחיד"א), ומה שטען הרב דוד בשיעור שכיון שיש פלוגתא על עיקר יום י"ד באייר אם אומרים בו תחנון, כבר ענה ע"ז בברכי"ה של"ג לעומר יוכיח, ע"ש.
 
בשיעור השבועי היום אמר ב'פה מלא' שיש לומר מחר תחנון
זה כבר הובא לעיל:
כך גם אמר עתה הראשל"צ הרב דוד יוסף שדעת אביו זי"ע לומר תחנון, והביא ביאור לחילוק,
והביאו לו במקום בישיבת כסא רחמים שמנהג מרן הרב מאזוז לומר ואמר נהרא נהרא ופשטי'
וכוונתי שיגיד בפה מלא שחוזר בו ממה שנכתב בשמו בברכת יהודה.
 
אם הרב דוד יוסף הביא בשם אביו שלא לומר, ואח"כ חזר בו שכן לומר, וכעת נראה שאומר שלא לומר.
מה בכל הזמן הזה כתב הרב יצחק יוסף? שלא לומר כמו אביו או שחלק עליו וסבר שכן לומר?
 
זה כבר הובא לעיל:

וכוונתי שיגיד בפה מלא שחוזר בו ממה שנכתב בשמו בברכת יהודה.
אוקי,
סליחה שלא הבנתי את כוונתך.
ועכ"פ אם כך אומר זה בטוח שהוא חזר בו, והשאלה למה, כי הוא לא התייחס לדברי האר"י שגרמו לו לחזור בו.
 
אם הרב דוד יוסף הביא בשם אביו שלא לומר, ואח"כ חזר בו שכן לומר, וכעת נראה שאומר שלא לומר.
מה בכל הזמן הזה כתב הרב יצחק יוסף? שלא לומר כמו אביו או שחלק עליו וסבר שכן לומר?

לפי רבי דוד בפתיחת השיעור הערב, יש לומר תחנון, וכן דיבר עם אביו כמה פעמים והסכים עמו.

מאידך כך כתב א' מתלמידיו של ר' יצחק:

הנה ביום י"ד אייר פסח שני לא אומרים תחנון כמו שכתבו הפוסקים (ראה כה"ח סי' קלא ס"ק צח - צט) וכן נוהגים.

ויש לחקור מהו הטעם שאין אומרים וידוי במנחה שלפני יום שלא אומרים בו תחנון כגון בראש חודש, האם הוא כדי להודיע לעם שהערב הוא ראש חודש וכדו', או שהוא כלל בידינו, דכל יום שאין אומרים בו וידוי, אין אומרים גם במנחה שלפניו, שהוא סמוך ונראה.

ונפקא מינה בזה, בערב פסח שני, דאם הטעם הוא כדי להודיע לציבור שבערב הוא יום חג, זה שייך בראש חודש וכדו', אבל בפסח שני שכולו נקבע לצורך יחידים שלא עשו את הפסח, ולא עבור כלל הציבור, ממילא יש לומר דצריך לומר וידוי במנחה של י"ג באייר. כי אין ענין מיוחד להודיע לציבור שהערב הוא פסח שני. ודי לנו שאין אומרים וידוי בפסח שני עצמו. ועוד שבי"ד באייר בין הערביים היה קרב קרבן פסח שני ובליל ט"ו היו אוכלים את הפסח, ואם כן, די לנו שלא אומרים ביום הקרבת הפסח ולא להוסיף גם במנחה שלפניו.

וכן הש"ע, המ"ב ועוד פוסקים לא הביאו את הדין שלא אומרים תחנון ביום י"ד באייר, כי גם בזמנו זה היה חג רק ליחידים, ואין בכוחם לחייב את רוב הציבור, ואם כן, די לנו לפטור רק את היום עצמו ולסמוך על הפרי חדש שפוטר מתחנון ולא לפני. אבל לפי הכלל דכל שאין אומרים בו וידוי אין אומרים גם במנחה שלפניו, משום שהוא סמוך ונראה, אם כן גם במנחה של י"ג באייר אין לומר וידוי.

ודעת הגרש"ז אויערבאך (הליכות שלמה, מועדים הלכות ספירת העומר, עמ' שסד) לומר תחנון בי"ג באייר במנחה, ע"ש. וכן נהג הגר"י פישר זצ"ל כמובא בספר הליכות אבן ישראל (ח"א עמ' ריח). וכ"כ בשו"ת מבשרת ציון (ח"ב סי' פג) שהמנהג הנכון הוא לומר תחנון. ומ"מ המקילים שלא לאומרו יש להם ע"מ שיסמוכו, ע"ש. וכ"כ גם בהלכה ברורה (סי' קלא בירור הלכה ס"ק מא, ומ"מ כתב בספר שו"ת ברכת יהודה ח"ד סי' יד דהדר ביה הגר"ד יוסף אחר שהראה לו שדעת רבינו האר"י שלא לומר וכן יש להורות, ע"ש). וכ"כ גם בלוח ארץ ישראל.

ומעיד אני שפעם אחת התפללתי אצל מרן הראש"ל מופת הדור הגר"ע יוסף זצוק"ל במנחה של י"ג אייר ואמרו תחנון כרגיל [וכ"כ בספר ארחות מרן (ח"א עמ' שעא) שמרן זצוק"ל היה נוהג לומר תחנון ביום זה במנחה. וראה בספר עבודת עובדיה (עמ' רד) מש"כ בזה].

ומאידך ראה בכה"ח (סי' קלא ס"ק קא) שנראה שסובר שאין אומרים תחנון בערב פסח שני דהיינו במנחה של י"ג אייר, ע"ש. וכן נראה מדברי מרן החיד"א בספר קשר גודל (סי' יט). וכ"כ בספר כתר שם טוב (ח"א דף עג) ושכן מנהג ארץ ישראל, סוריה, מצרים וטורקיה, ע"ש. וכן דעת מהר"ש ויטאל בסידור חמדת ישראל שהביא מה שכתב המהרח"ו שהאר"י ז"ל הוסיף שגם במנחה של ערב פסח שני לא אומרים תחנון, ע"ש.

וכ"כ מורנו הגאון הראש"ל ר' יצחק יוסף שליט"א בשו"ת הראשון לציון (ח"ב חאו"ח סי' יב) דמאחר שיש בזה מחלוקת ותחנון רשות, אזלינן לקולא, ודלא כמו שכתבו בסידור יחוה דעת, ע"ש. וכ"פ בילקו"י (ספירת העומר, עמ' תקלו - תקלז). וכן הגר"ש ואזנר נהג שלא לומר תחנון (עי' מבית לוי, מועדי השנה, עמ' מז). וכ"כ הגר"י רצאבי בש"ע המקוצר (ח"א סי' כא סי"א). וכ"כ בספר מאמר מרדכי (להגר"מ אליהו, הלכות לימי החול, פכ"ב סמ"ב). וכ"ה בסידורים 'עוד יוסף חי' ו'איש מצליח'. וכ"כ עוד כמה אחרונים.

וע"ע בספר אבות ישראל על פרקי אבות (ח"ב שער ההלכות עמ' פג - פה), שהביא דעות הפוס' בזה, וסיים, זכורני בימי חרפי שמרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל הגיע לישיבת פורת יוסף בערב פסח שני כדי למסור שיעור וכו', והתפללו שם מנחה במעמד מרן זצוק"ל והגאון ר' יהודה מועלם זצ"ל ולא אמרו תחנון, ע"ש.
 
היות וביום יד ניסן מותר לעשות מלאכה בבוקר ואסור לעשות מלאכה רק מחצות . בגלל יו"ט של קרבן פסח. והיו"ט מתחיל מחצות.

וכן מבואר במשנ"ב סימן תסח סק"א (א) מחצות ולמעלה - הטעם מפני שהוא זמן שחיטת הפסח שכ"א מישראל חייב בו ויום שמביאין קרבן הוא כיו"ט ולכן אסור מד"ס במלאכה ואפילו בזה"ז דליכא קרבן עדיין האיסור במקומו עומד עכ"ל.

לפי"ז מסברא צודק מאוד הגר"ד שצריך לומר תחנון במנחה ביום יג
 
וכ"כ מורנו הגאון הראש"ל ר' יצחק יוסף שליט"א בשו"ת הראשון לציון (ח"ב חאו"ח סי' יב) דמאחר שיש בזה מחלוקת ותחנון רשות, אזלינן לקולא, ודלא כמו שכתבו בסידור יחוה דעת, ע"ש. וכ"פ בילקו"י (ספירת העומר, עמ' תקלו - תקלז).
אז הוא חולק על אביו ככה בגלוי?!
 
היות וביום יד ניסן מותר לעשות מלאכה בבוקר ואסור לעשות מלאכה רק מחצות . בגלל יו"ט של קרבן פסח. והיו"ט מתחיל מחצות.

וכן מבואר במשנ"ב סימן תסח סק"א (א) מחצות ולמעלה - הטעם מפני שהוא זמן שחיטת הפסח שכ"א מישראל חייב בו ויום שמביאין קרבן הוא כיו"ט ולכן אסור מד"ס במלאכה ואפילו בזה"ז דליכא קרבן עדיין האיסור במקומו עומד עכ"ל.

לפי"ז מסברא צודק מאוד הגר"ד שצריך לומר תחנון במנחה ביום יג
לפי דבריהם גם בשחרית יש לומר תחנון.
אבל בפוסקים מבואר שלא כך, והמנהג הפשוט לא לומר כל היום כולו, ושכן הביאו בשם האר"י כנ"ל, ולכן ממילא גם במנחה יום קודם אין לומר.
וכמובן שמי שאומר תחנון כדעת מרן הראש"ל שליט"א יש לו ע"מ לסמוך, וגם מי שלא אומר תחנון, יש לו אילנות גדולות להישען עליהם, ואין לעשות מזה מחלוקות, דלא גרע מיום העצמאות...
 
לפי דבריהם גם בשחרית יש לומר תחנון
כיון דסוף סוף הוא יום הקרבת הקרבן גם בשחרית, ולכן יש מקומות נהגו איסור מלאכה בי''ד שחרית
אבל בפוסקים מבואר שלא כך, והמנהג הפשוט לא לומר כל היום כולו, ושכן הביאו בשם האר"י כנ"ל, ולכן ממילא גם במנחה יום קודם אין לומר.
אינו מפורש בשער הכוונות, ולכן לא עדיפא משאר אחרונים
 
ראשי תחתית