מנהג ע"מ שלא ליפול על פניהם באמירת התחנון

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אתה רוצה לומר שהוא כספרדי ינהג כן כן גם אצל ספרדים?
מי בדיוק יודע שיש בזה ב' מנהגים?... (אצל הספרדים)
תנסה להוריד את הראש בבית כנסת ספרדי ותגיד לי מי לא הסתכל עליך וכמה העירו לך ע"ז אח"כ...
אנכי הצעיר נוהג כן כבר שנים רבות
ומלבד פעם אחת שבעלבית א' שאל אותי אם אני אשכנזי (ועניתי לו ש'קבלנו הוראות מרן')
א"א לא העיר לי, אלא מקסימום נגשו לשאול, וקבלו מענה ברור
 
כבר הורונו הגר"ע יוסף זצ"ל בכיוצא בו -
1749778878942.png
נראה לי שהפכת היוצרות מבלי משים

כי מה שציטטת מהר' עובדיה הוא על אלה שפסקו נגד השו"ע

ואילו הנ"ל, איפכא, הוא פסק את השו"ע גבי ר"ת.
 
מספיק גם לאכול פעם ביום
?
עוד אחד ועוד אחד, וזה לא יהיה תמוה לרבים אלא רק ליחידים
אני לא ראוי להנהיג הנהגות חדשות
יש פוסקים ויש גדולי תורה ספרדים, אם הם לא נוהגים כך, אני מרגיש לא טוב עם עצמי לנהוג בפהרסיא הפוך מהנהוג, וכנ"ל אני נוהג בכמה עניינים שיצא לי אחר ליבון הסוגיות דלא כהנהוג כמו תכלת, ועוד
 
אני לא ראוי להנהיג הנהגות חדשות
יש פוסקים ויש גדולי תורה ספרדים, אם הם לא נוהגים כך, אני מרגיש לא טוב עם עצמי לנהוג בפהרסיא הפוך מהנהוג, וכנ"ל אני נוהג בכמה עניינים שיצא לי אחר ליבון הסוגיות דלא כהנהוג כמו תכלת, ועוד
האם יש מה להשוות בין תכלת לנפ"א?
תכלת - לכו"ע יש בזה מן החידוש, אלא שהמחדשים טוענים שמקום הניחו להם מן השמים, ועתידה התכלת לחזור וכו'
בנפ"א - אלו שאינם נופלים הם המחדשים, ועליהם חובת ההוכחה מהו המקור לבטל מנהג בן אלפי שנים מחמת חששות (תמוהות עד מאוד!!!) כאלו ואחרות.
 
בנפ"א - אלו שאינם נופלים הם המחדשים,
אני לא נכנס לסוגיות, אבל אם גם אבא שלי וגם סבא שלי וגם אבא של סבא שלי וגם סבא של סבא שלי לא עשו "נפילת אפיים" כפשוטו, אז אני חושב שמי שכן יעשה הוא המחדש...
 
אני לא נכנס לסוגיות, אבל אם גם אבא שלי וגם סבא שלי וגם אבא של סבא שלי וגם סבא של סבא שלי לא עשו "נפילת אפיים" כפשוטו, אז אני חושב שמי שכן יעשה הוא המחדש...
אבל סבא רבא רבא רבא רבא שלך, (לפני הבן איש חי) ככל הנראה כן עשה ...
 
אבל סבא רבא רבא רבא רבא שלך, (לפני הבן איש חי) ככל הנראה כן עשה ...
תכל'ס מי שעכשיו מחדש הוא מי שמשנה כיום, כיון שהדורות שקדמו לנו כבר עשו. אז אם הם שינו ואני אחזיר למה שהיה לפני עשרות ומאות שנים, אני זה שנקרא "מחדש".
(אני לא אומר שזו בעיה ואסור לחדש ולחזור למה שהיה פעם וכו', אבל א"א לקרוא למי שלא עושה נפילת אפים שהוא המחדש).
 
נראה לי שהפכת היוצרות מבלי משים

כי מה שציטטת מהר' עובדיה הוא על אלה שפסקו נגד השו"ע

ואילו הנ"ל, איפכא, הוא פסק את השו"ע גבי ר"ת.
שמתי לב, אבל כמדומה שאין כוונת הגר"ע מחמת "קבלנו הוראות מרן", ובודאי לא היה כותב כלשון הזה נגד מי שפוסק כהבא"ח, ועיקר כוונתו על מי שחושב את עצמו חכם יותר מכל הדורות [והרי במקרה שלו אותו א' טוען שמרן השו"ע ס"ל כוותיה]
 
איפה זה כתוב? (רמז - זה לא כתוב!!! כתוב שיש כוונות מסוימות שאין לכוון באמירת הפסוק כשנופלים על פניהם)
אז תודיע למגן אברהם שזה לא כתוב, כי הוא אמר שזה כתוב
(ולשונו: אם אמר אליך נפשי אשא ולא כוון מילוי אלא בליבא רחיקה הוא גרם עליה לאסתלקא מעלמ' עד לא מטין יומוי וכו' ע"ש ונ"ל דמה"ט א"א אותו במדינות אלו:)
רק את זה כתב המג"א

זה כבר לא כתב המג"א, אלא כך כתוב בערך בבא"ח
מאותה סיבה שכתב המג"א מה שכתב כתב הבא"ח מה שכתב
טעות גמורה!!! עיין בקונ' שהובא מעלה (נפלה נא), ש(כמעט) כל עדות ישראל נהגו עד לפי כמאה שנה ליפול על פניהם
בגלל הבן איש חי, זקני מרוקו (שאנחנו עוד זכינו להכיר) לא נפלו על פניהם ?
זה נשמע לך הגיוני ?!
לא זכיתי להבין
מה לא ברור ?
 
כוונתך רק מיוצאי בבל ופרס
הרי עדות המערב (צפון אפריקה), וחלק מעדות המזרח (סוריה, לוב, תורכיה ועוד)
לא שמענו שקבלו עליהם הוראות הבא"ח
יש ויש, במרוקו ידוע שרבני משפחת אביחצירא זצוק"ל נהגו בכל ע"פ הבן איש חי, וכן הגר"ב טולידנו זצ"ל בקיצור שו"ע שלו בדר"כ פוסק ע"פ הבא"ח
גם בסוריה היו שנהגו בכל ע"פ הבא"ח, ולדוג' מסופר על הרה"ג שמעון זיאת זצ"ל -
1749828089217.png
וע"ע -
1749831207151.png

ובתוניסיה נהגו בכל כמו הבא"ח, וכמו שהעיד הגר"מ מאזוז זצ"ל -
1749830941634.png
 
אז תודיע למגן אברהם שזה לא כתוב, כי הוא אמר שזה כתוב
(ולשונו: אם אמר אליך נפשי אשא ולא כוון מילוי אלא בליבא רחיקה הוא גרם עליה לאסתלקא מעלמ' עד לא מטין יומוי וכו' ע"ש ונ"ל דמה"ט א"א אותו במדינות אלו:)
כמדומני שאין דרכו של המג"א לדבר בארמית ארצישראלית, בדוק את מקור דברי המג"א ותעדכן מה הכוונה שם
מאותה סיבה שכתב המג"א מה שכתב כתב הבא"ח מה שכתב
כנ"ל, תעיין בבא"ח מה הסיבה שכותב לא ליפול, ותראה נפלאות
בגלל הבן איש חי, זקני מרוקו (שאנחנו עוד זכינו להכיר) לא נפלו על פניהם ?
זה נשמע לך הגיוני ?!
כשבאו לארץ אמרו להם, שזה סכנה, ובתמימותם חשבו שזה אכן כך, ובלא לבדוק הדברים חלקם הפסיקו ליפול
 
יש ויש, במרוקו ידוע שרבני משפחת אביחצירא זצוק"ל נהגו בכל ע"פ הבן איש חי
ישנם שמועות כאלו שאינם מבוססות, ובכל אופן העובדות שונות לגמרי, ובבא סאלי זיע"א ודאי נפל על פניו
וכן הגר"ב טולידנו זצ"ל בקיצור שו"ע שלו בדר"כ פוסק ע"פ הבא"ח
ובכל אופן פסק שיש ליפול על פניו, ולא הזכיר מאומה מד' הבא"ח בזה
גם בסוריה היו שנהגו בכל ע"פ הבא"ח
היו שנהגו
ובתוניסיה נהגו בכל כמו הבא"ח, וכמו שהעיד הגר"מ מאזוז זצ"ל
היו כאלו ששינו מנהגם, וברוב הדברים לא שינו המנהג
 
יש ויש, במרוקו ידוע שרבני משפחת אביחצירא זצוק"ל נהגו בכל ע"פ הבן איש חי, וכן הגר"ב טולידנו זצ"ל בקיצור שו"ע שלו בדר"כ פוסק ע"פ הבא"ח
גם בסוריה היו שנהגו בכל ע"פ הבא"ח, ולדוג' מסופר על הרה"ג שמעון זיאת זצ"ל -
עיין בקונטרס נפלה נא שהביא הנהגת בבא סאלי ודברי ררב"ט בקיצור ש"ע שלו...
זה שהבן איש חי היה גאון עצום בתורה וכמעט כל הת"ח שפגעו בדבריו למדו אותם וחיבבום הרבה מאוד זה לא אומר שביטלו מנהגים שנוסדו על ידי גדולי עולם במחי יד... (ואני אומר זאת כבן למשפחה שהדור הקודם שלה שנוהגים לקבוע שיעור בבן איש חי ובקיאים בכל תג מדבריו). למרות שיש שעושים קמפיינים זולים בסגנון הזה מתוך רצון להשליט את מנהג אבותיהם שהתפשט לאחרונה בקרב עדתם על כלל עדות הספרדים... אבל הציבור ב"ה לא מטומטם...
 
ההצעה היא לעשות נפ"א או להחזיק את היד מתחת לראש ולהטות מעט למטה כמנהג אשכנז שגם לזה אין מקור

נפ"א היא בנפילה על הארץ או בהטיה משמעותית מאוד, בשום מקום (ועברתי בין קהילות רבות) לא ראיתי שנוהגים כן (למעט מספר משועממים ברובע בזמן שגזרו על עצמם תענית)
 
ההצעה היא לעשות נפ"א או להחזיק את היד מתחת לראש ולהטות מעט למטה כמנהג אשכנז שגם לזה אין מקור

נפ"א היא בנפילה על הארץ או בהטיה משמעותית מאוד, בשום מקום (ועברתי בין קהילות רבות) לא ראיתי שנוהגים כן (למעט מספר משועממים ברובע בזמן שגזרו על עצמם תענית)
מקור?
אבותי ואבות אבותי (מרוקו) עשו נפ"א כרגיל עם הראש על יד שמאל (גם בשחרית על התפילין)
 
מקור?
אבותי ואבות אבותי (מרוקו) עשו נפ"א כרגיל עם הראש על יד שמאל (גם בשחרית על התפילין)
בודאי וכן בכל חו"ל
אני מדבר על הרוצים להחזיר ההלכה למקומה כמו שכתוב בהודעה הראשונה ולא על החזרת המנהג
כי מנהג שבוטל ובאים להחזירו לכאו' צריך להשיבו לעיקר הדין ולעשות נפ"א גמורה או לפחות הטיה משמעותית

וכן אני נוהג
 
ראשי תחתית