מנהג נשות ספרד לברך אחר הטבילה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
תאמין לי שבנושא כזה הרבה נמשכים אחרי הזרם, ויודעים שר"ת זה רק "חומרא" ובחורי ישיבות ידועים בדרכם לחפש קולות...
כבודו רוצה ציטוטים מרוב ככל חכמי ליטא בשנים האחרונות?
 
כבודו רוצה ציטוטים מרוב ככל חכמי ליטא בשנים האחרונות?
ציטוטים לא ישנו לי את המשמעות בשטח.
כנראה אתה חי ביקום מקביל, כל אחד והמציאות שלו ואין לי/לך דרך להוכיח.
חבל על המלל המיותר.
 
ציטוטים לא ישנו לי את המשמעות בשטח.
כנראה אתה חי ביקום מקביל, כל אחד והמציאות שלו ואין לי/לך דרך להוכיח.
חבל על המלל המיותר.
ומאיפה כבודו מכיר את המציאות בשטח?
מהכוללים האשכנזים שבהם אתה לומד?
 
שרוב האשכנזים מחמירים כר"ת
מחצה על מחצה זה רוב?
ומגוחך להביא ראיה מסקר בפורום שיש בו כמה עשרות או אפילו מאות משתתפים כדי להשליך על כלל הציבור וגם כלפי הספרדים שם. מה שכן לפי מה שאני רואה בעיני אצל חסידים יותר שומרים על זמן ר"ת מאצל ליטאים.
 
כאחד שלמד במוסד ליטאי מהשורה הראשונה
היינו מחכים בבית מדרש במוצאי יום כיפור עד לזמן ר"ת
בעוד אחינו הליטאים רובם ככולם ישבו בחדר אוכל ואכלו
 
כמדומה שגם רוב הספרדים לא מקפידים על זמן ר''ת
וגם המון ספרדים מתלמידי הגרע''י, מוציאים אפילו לפני הזמן של הגאונים המקובל (36 דק')
 
כמדומה שגם רוב הספרדים לא מקפידים על זמן ר''ת
וגם המון ספרדים מתלמידי הגרע''י, מוציאים אפילו לפני הזמן של הגאונים המקובל (36 דק')
בני תורה?
ממש מוזר.
אצלינו בקהילה זה די פשוט, ואנחנו קהילה צעירה של למעלה מ100 משפחות, שהתגבשה מרחבי הארץ, ללא משהו מאחד מלבד היותנו בני תורה ספרדים, כך שזה אומר משהו.
 
אולי לא רצו להחמיר יותר מהחזו"א והגר"ע עטיה זצ"ל שהיו מוציאים השבת בזמן הגאונים, ולא ממתינים לר"ת.
ואולי גם לא רצו להוציא לעז על הראשונים.. ולכן מקפידים היום להוציא בדווקא בזמן הגאונים..
וכל זאת על אף שמכריזים שהינם מתלמידי מרן.
 
אולי לא רצו להחמיר יותר מהחזו"א והגר"ע עטיה זצ"ל שהיו מוציאים השבת בזמן הגאונים, ולא ממתינים לר"ת.
ואולי גם לא רצו להוציא לעז על הראשונים.. ולכן מקפידים היום להוציא בדווקא בזמן הגאונים..
וכל זאת על אף שמכריזים שהינם מתלמידי מרן.
בכלל לא
אנחנו בכלל לא מדברים על כאלה ...
גילוי נאות: גם אני משתדל להחמיר ר''ת, כי ממילא יוצא לי תמיד להגיע להבדלה במוצ''ש דקות בודדות לפני הזמן אז אני מחכה עוד 5 דק', ואומר זמירות ויתן לך וכו', לא בגלל שיש לי איזה ענין עקרוני בזה, כי אני סבור שהעיקר לגמרי כהגאונים, אבל מהיות טוב אל תקרא רע.
 
אני ליטאי, התחלתי לפני שנה להחמיר ר"ת (קבלה לראש השנה) וללא ספק אין יותר משלושים אחוז מהליטאים שמוציאים ר"ת, ו30 אחוז זה פירגון רציני.
 
יש לציין שיש מחלוקת בדעת רבנו תם גופא אם הזמן הוא 72 דק' ולא לפני, או שהזמן הוא כמו של הגאונים בצאת ג' כוכבים בינונים (25-30 דק' אחר השקיעה, ועוד מכה דק' תוספת שבת = 36 דק') כמ''ש הביאור הלכה בסימן רצג, עי''ש, וסימן רסא באריכות.
רוב הקהילות באירופה נהגו כמו דעת המנחת כהן שהקובע גם לר''ת הוא צאת ג' כוכבים בינונים רגילים, ולא 72 דק'. גם אצל הספרדים המנהג היה פשוט כמו הגאונים, אך בד''כ לא הקילו לחשב צאת הכוכבים 13.5-14 דק' אחר השקיעה, אלא 25-45 דק' כמבואר בדברי ר' חיים פלאג'י, כף החיים, בא''ח, אור לציון, זבחי צדק ועוד.
כך שכמעט לא מצינו קהילות שנהגו למעשה 72 דק' בין לקולא בין לחומרא, מלבד צאנז, סאטמר, ואמשינוב (90 דק') וגם ה מנהג חדש יחסית, ונגד סתימת הפוסקים שהוקבע הוא הכוכבים.
עכ''פ הטענה שהחת''ס ורע''א וגדולי אירופה היו עושים מלאכה בע''ש עד 58.5 דק' אחרי השקיעה, היא חסרת שחר. לכל היותר עשו מלאכה עד 15-30 דק' לפני צאת ג' ככובים בינונים, כך שבא''י גם לפי ר''ת אין שום היתר לעשות מלאכה בע''ש אחרי השקיעה, וכ''ז מפורש בביה''ל רסא, וכהסכמת גדולי הפוסקים מגן אברהם וב''ח, ועד לקיצור שו''ע.
 
אני ליטאי, התחלתי לפני שנה להחמיר ר"ת (קבלה לראש השנה) וללא ספק אין יותר משלושים אחוז מהליטאים שמוציאים ר"ת,
30% מהליטאים.
50% מהחסידים.
80% מהספרדים.
- נראה שצדקתי שרוב עם ישראל הבני תורה מחמירים כר"ת...
 
30% מהליטאים.
50% מהחסידים.
80% מהספרדים.
- נראה שצדקתי שרוב עם ישראל הבני תורה מחמירים כר"ת...
אני רק מתפלא על אותם שתמיד מחמירים בכל מיני עניינים דרבנן, ורוצים לצאת ידי כל השיטות, וכאן שזה איסורי דאורייתא, ודעת מרן השו"ע ורוב ככל הראשונים, מקלים, ועוד מתגאים בזה.
 
אני רק מתפלא על אותם שתמיד מחמירים בכל מיני עניינים דרבנן, ורוצים לצאת ידי כל השיאות, וכאן שזה איסורי דאורייתא, ודעת מרן השו"ע ורוב ככל הראשונים, מקלים, ועוד מתגאים בזה.
כנראה אתה לא מספיק בר דעת עם תורת החילוק.
עושים כפי המנהג.
אבותיהם לא החמירו בר"ת, ואמותיהם ברכו אחרי ההדלקה ואחרי הטבילה, וברכו על הלולב,
ובהכל ממשיכים את המנהגים.
 
כנראה אתה לא מספיק בר דעת עם תורת החילוק.
עושים כפי המנהג.
אבותיהם לא החמירו בר"ת, ואמותיהם ברכו אחרי ההדלקה ואחרי הטבילה, וברכו על הלולב,
ובהכל ממשיכים את המנהגים.
אני מדבר על אותם שנוהגים בחומרות רבות, שלא נהגו אבותיהם, ובזה לא.
 
ראשי תחתית